Minskat laddhastighet

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Re: Minskat laddhastighet

Inlägg av Jojo »

Richardk skrev:
taliz skrev:
Richardk skrev:
Jag förstår inte hur ni kan försvara Tesla oavsett vad dom gör? Om en motor slits och ger mindre effekt eller om ett batteri inte ger exakt samma prestanda när det är gammalt är helt förståligt och helt okej.

Men detta handlar ju om något helt annat! Detta är mjukvarustyrt! Dessutom så funkar det med CCS adaptern...... Förklara det om ni kan?
Du skriver bokstavligen "om ett batteri inte ger exakt samma prestanda när det är gammalt är helt förståligt och helt okej", men du verkar inte förstå vad det innebär?
Ett batteri som inte ger "exakt samma prestanda" betyder tex att det inte kan laddas med lika hög effekt, därav sänkt laddeffekt.
Att det "funkar" med CCS adaptern är väldigt troligt ett överseende från Teslas sida, det lär begränsas tids nog det också.
Både Jojo och nek0 förstår vad jag menar!
Japp, absolut! :P
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Ungefär som iPhone begränsar prestanda för att få bättre batteritid och sämre telefon med tiden så folk köper ny
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

kontakten2 skrev:
Ungefär som iPhone begränsar prestanda för att få bättre batteritid och sämre telefon med tiden så folk köper ny
Det var av likartad anledning. Eftersom batteriet inte kunde leverera så mkt kräm som CPUn ibland kunde kräva var dom tvungna att trottla CPUn, alternativet vore att telefonen kraschade titt som tätt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Richardk skrev:
taliz skrev:
Richardk skrev:
Jag förstår inte hur ni kan försvara Tesla oavsett vad dom gör? Om en motor slits och ger mindre effekt eller om ett batteri inte ger exakt samma prestanda när det är gammalt är helt förståligt och helt okej.

Men detta handlar ju om något helt annat! Detta är mjukvarustyrt! Dessutom så funkar det med CCS adaptern...... Förklara det om ni kan?
Du skriver bokstavligen "om ett batteri inte ger exakt samma prestanda när det är gammalt är helt förståligt och helt okej", men du verkar inte förstå vad det innebär?
Ett batteri som inte ger "exakt samma prestanda" betyder tex att det inte kan laddas med lika hög effekt, därav sänkt laddeffekt.
Att det "funkar" med CCS adaptern är väldigt troligt ett överseende från Teslas sida, det lär begränsas tids nog det också.
Och vad är det jag inte förstår menar du?
Alla elbilsbatterier är "mjukvarustyrda", dvs det är inget konstigt att Tesla har en avancerad BMS som tune'as allt eftersom batteriet degraderas.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

taliz skrev:
Richardk skrev:
taliz skrev:
Richardk skrev:

Och vad är det jag inte förstår menar du?
Alla elbilsbatterier är "mjukvarustyrda", dvs det är inget konstigt att Tesla har en avancerad BMS som tune'as allt eftersom batteriet degraderas.
Nja
I 90 batteriet var det BMS som strypte
I 85 batteriet var det inte BMS som strypte utan man har aktivt genom se uppdate strypt.
Hur skulle CCS kunna ladda som tidigare om det var BMS som var ansvarig för strypningen ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Nja
I 85 batteriet var det inte BMS som strypte utan man har aktivt genom se uppdate strypt.
Hur skulle CCS kunna ladda som tidigare om det var BMS som var ansvarig för strypningen ?
Strypningen av 90-batteriet är ju också en mjukvaruuppdatering som strypte och ger annan laddkurva exakt som 85-batteriet. Ser ingen skillnad på dem. Uppdateringen för 90-batteriet kom dock tidigt varför inte särskilt många (men ändå några stycken) hade laddat så pass mycket att de märkte av skillnaden pga mjukvaruuppdatering och inte antal kWh de har laddat på DC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Nja
Strypningen av 90-batteriet är ju också en mjukvaruuppdatering som strypte och ger annan laddkurva exakt som 85-batteriet. Ser ingen skillnad på dem. Uppdateringen för 90-batteriet kom dock tidigt varför inte särskilt många (men ändå några stycken) hade laddat så pass mycket att de märkte av skillnaden pga mjukvaruuppdatering och inte antal kWh de har laddat på DC.
Stryptes inte 90 av BMS efter x antal SuC laddningar ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Den stryps efter antal laddade kWh på DC. När uppdateringen kom så var det inte många som hade hunnit ladda så mycket men det var ändå några få i USA som skrev på forum om det. Strypningen av 85-batteriet kan vara exakt samma sak men nu så här många år efter så lär de flesta bilarna hunnit ladda en del på DC så de flesta lär ha nåt taket om uppdateringen är gjord på samma sätt som för 90-batteriet. Det är ju mjukvara som styr BMS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Den stryps efter antal laddade kWh på DC. När uppdateringen kom så var det inte många som hade hunnit ladda så mycket men det var ändå några få i USA som skrev på forum om det. Strypningen av 85-batteriet kan vara exakt samma sak men nu så här många år efter så lär de flesta bilarna hunnit ladda en del på DC så de flesta lär ha nåt taket om uppdateringen är gjord på samma sätt som för 90-batteriet. Det är ju mjukvara som styr BMS.
Förklarar inte varför CCS tuffar på ?
För 90 batteriet har samma laddkurva även med CCS?
Givetvis är det BMS som styr det men begränsningen kom inte utifrån samma parametrar som på 90 batteriet
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Förklarar inte varför CCS tuffar på ?
För 90 batteriet har samma laddkurva även med CCS?
Givetvis är det BMS som styr det men begränsningen kom inte utifrån samma parametrar som på 90 batteriet
Jag vet inte hur CCS-laddkurvan ser ut när batteriet har laddats så mycket att det blir strypt för mitt batteri har inte strypts ännu. BMS har ju mjukvara som styr hur laddningen skall hanteras och det är högst sannolikt olika protokoll/mjukvara som styr laddning från Typ2 och från CCS-adaptern även ifall bägge kommer från samma Supercharger-stolpe. Jag misstänker att om det är skillnad så är det en miss som kommer rättas till i kommande mjukvara eller som redan har uppdaterats sedan några versioner tillbaka.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Man kan förstås diskutera exakt vad/var BMS är. Enligt mig är det allt som bokstavligen styr sådant som är relaterat till batteriet.
Dvs oavsett i vilken exakt komponent uppdateringar Tesla skickar ut rent fysiskt hamnar, så är det en del av BMS om det just hanterar batteriet.

Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare

Inlägg av Corvus »

Laddade min S85D 2015 i Enköping idag och upptäckte att laddhastigheten nu är höjd till 128kW vid låg SoC :roll: . Min bil är inte uppdaterad med CCS.
AFF16D96-F8A3-41A6-BDE7-2A73684D3F48.jpeg
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Corvus skrev:
Laddade min S85D 2015 i Enköping idag och upptäckte att laddhastigheten nu är höjd till 128kW vid låg SoC :roll: . Min bil är inte uppdaterad med CCS.
Har noterat samma sak på min P100DL. Har 120+ upp till ca 45% sedan efter 50% så börjar det trilla ner under 100. Har inte heller uppgraderat till CCS. Noterade några korta stunder att den även var över 130kW.

Känner inte att det är värt att uppgradera eftersom jag kör supercharger 5-10 gånger om året och då är det knappt nödvändigt utan mer en spontan laddning och hamburgare eller liknande som är orsaken.

Men hade den kunnat hålla 120-150kW upp till iaf 65% då hade jag nog varit ännu gladare.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Corvus skrev:
Coolt! Vilken version mjukvara har du?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

Har också noterat högre laddhastighet - 120+. Har inte heller uppgraderat något.

Är det någon som de facto VET vad för laddhastigheter man kan uppnå med och utan uppgraderingen?

Mvh,
T
Användarvisningsbild
Peter Cronheden
Teslaägare

Inlägg av Peter Cronheden »

Hej! Jag kör en 85D årsmodell 2015 och har kört 10 000 mil och har samman problem med laddning på SC. Problemet har varit i ett par månader och jag får ingen återkoppling från tesla trots ett flertal meddelanden via deras hemsida. Igår kväll kom jag till SC efter ca 30 mils körning och den startade med 84 kW i nån minut och sen minskade den successivt och landade på ca 40kW. Jag kommer inom 2 veckor att köra ner till rivieran och blir naturligtvis fundersam hur det kommer att fungera! Va tror tråden?
Vad har hänt på Tesla då man aldrig får svar. Förut var dom grymma och hade alltid svar på frågor, dom ringde även upp om dom inte han svara.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Peter Cronheden skrev:
Hej! Jag kör en 85D årsmodell 2015 och har kört 10 000 mil och har samman problem med laddning på SC. Problemet har varit i ett par månader och jag får ingen återkoppling från tesla trots ett flertal meddelanden via deras hemsida. Igår kväll kom jag till SC efter ca 30 mils körning och den startade med 84 kW i nån minut och sen minskade den successivt och landade på ca 40kW. Jag kommer inom 2 veckor att köra ner till rivieran och blir naturligtvis fundersam hur det kommer att fungera! Va tror tråden?
Vad har hänt på Tesla då man aldrig får svar. Förut var dom grymma och hade alltid svar på frågor, dom ringde även upp om dom inte han svara.
Jo, det är rätt hopplöst att kontakta dem via hemsidan nuförtiden. Då svarar de aldrig, känns det som. Jag väntar på mitt svar i flera veckor nu... :evil: Jag har märkt ett nytt mönster vid snabbladdning nu: den börjar med högre effekt än tidigare (precis som det beskrivs ovan), men sedan avtar den ganska snabbt och ligger lägre än vanligt. Detta medför att laddtiderna blir längre än tidigare. Tyvärr hänger tidsberäkningen inte med helt och visar lite väl optimistiska gissningar. Jag måste ofta lägga till 10-15 min i väntetid tills den har laddat färdigt. Tesla borde skärpa till sig här!
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare

Inlägg av Corvus »

juristen skrev:
Corvus skrev:
Coolt! Vilken version mjukvara har du?
Mjukvaruversion: 2019.28.3.1
Bilen har gått 18.700 mil och jag har laddat ganska mycket på SuC.
Trots högre maximal laddeffekt så sjunker dock effekten ganska snabbt så totala laddtiden har ändå ökat.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Hade 134kw när jag kopplade in laddaren vid 30% kvar i batteriet, kändes bra. Sedan redan vid 50% var det under 100. Det är okej, men inte bra...

Precis som övriga upplever jag att hastigheten sjunkit märkbart över 50% och det är för tidigt, tycker den borde börja avta vid 65-70%. Bilen / batteriet förefaller inte vara varmt heller, jag aktiverade nämligen L+ när jag stod och laddade och då visade den på ca 25grader efter 10minuters laddning (då hade den laddningen gått från 30% till 50%), så batterierna var inte direkt varma men inte heller iskalla.

Är det pågrund av någon enstaka olycka där batteriet eller någon kabel överhettats med resultatet att bilen brunnit upp som Tesla nu valt att sänka laddhastigheten över 50%?

I övrigt är jag tokigt nöjd med bilen, och använder nog superchargers max 1-2 gånger i månaden men det är lite irriterande måste jag medge.
Skulle en CCS uppgradering garantera snabbare laddning även över 50%?
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

deffe skrev:
Hade 134kw när jag kopplade in laddaren vid 30% kvar i batteriet, kändes bra. Sedan redan vid 50% var det under 100. Det är okej, men inte bra...

Precis som övriga upplever jag att hastigheten sjunkit märkbart över 50% och det är för tidigt, tycker den borde börja avta vid 65-70%. Bilen / batteriet förefaller inte vara varmt heller, jag aktiverade nämligen L+ när jag stod och laddade och då visade den på ca 25grader efter 10minuters laddning (då hade den laddningen gått från 30% till 50%), så batterierna var inte direkt varma men inte heller iskalla.

Är det pågrund av någon enstaka olycka där batteriet eller någon kabel överhettats med resultatet att bilen brunnit upp som Tesla nu valt att sänka laddhastigheten över 50%?

I övrigt är jag tokigt nöjd med bilen, och använder nog superchargers max 1-2 gånger i månaden men det är lite irriterande måste jag medge.
Skulle en CCS uppgradering garantera snabbare laddning även över 50%?
Min tolkning är att Tesla optimerat laddkurvan så det skall gå snabbare i början(och långsammare i slutet). Dels är det förstås marknadsföring att visa högre effekt, men det kan ju också vara användbart om man bara behöver ta sig en kort bit extra, kanske till nästa SUC osv.

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Man kan utgå ifrån att Tesla har mycket goda skäl att optimera laddningen så mycket det bara går- Tar laddningen för lång tid blir det kapacitetsproblem vid SuC och går den för fort kan bilarna skadas. Jag har svårt att se att det skulle hjälpa till särskilt mycket att klaga på det - vad ska Tesla kunna göra åt saken? De kan ju inte byta batteripack till höger å vänster.
Självklart finns en gräns för vad som kan anses rimligt, t.ex. om bilen laddar sämre än andras liknande bilar. Men då är det ju ett fel på bilen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Det gick ju lite lösa rykten om att laddhastigheten på superchargers eventuellt skulle höjas igen på de gamla bilarna. Någon som vet något mer?

Eller det är bara att inse att laddhastighet är låg för all framtid?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Richardk skrev:
Det gick ju lite lösa rykten om att laddhastigheten på superchargers eventuellt skulle höjas igen på de gamla bilarna. Någon som vet något mer?

Eller det är bara att inse att laddhastighet är låg för all framtid?
Har för mig att Norge gick starkt mot tesla och driver detta
Här hemma softar vi med knuten hand i fickan
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Jag kan tycka att det är konstigt om alla bara accepterar att vi har blivit blåsta.

Som jag ser det så finns det fyra alternativ:

1: Tesla ger tillbaka laddhastigheten som dom ”stulit”.
2: Acceptera sänkt hastighet
3: Försöka hitta någon som kan lägga in tidigare mjukvara. Tars, kanske kan?
4: Samla ihop 10-15 bilar (kanske en middag då vi kan gnälla över laddhastigheten :D) och ladda på en supercharger när det är ”rush hour” från noll till 100%, så kommer det ta väldigt lång tid då andra inte kan ladda (minst 2 timmar). Kanske lite små tjurigt men det må så vara.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Det 3:e alternativet har jag också funderat på , faktiskt. Framträder mer och mer som ovidkomligt om inte alternativ 1 blir aktuellt.
Skriv svar