Funderar på att bli teslaägare.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Är det lönt att ens fundera på det när man bor i Västerbottens inland och inte vill göra några uppoffringar utom att tanka el i 40min istället för diesel i 5min.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Re: Funderar på att bli teslaägare.

Inlägg av evilirish »

Hur långt är ett snöre?

Generellt skulle jag säga att kan du ladda hemma så kan du köra Tesla.

De tillfällen det inte funkar är om du måste köra utanför räckvidden med bilen, där det inte finns några snabbladdare överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Lite oklart vilka uppoffringar du tänker på? För inte är det den överlägsna fyrhjulsdriften och komforten med elbilen på vintern ;-)

Man vill ha möjlighet att ladda hemma över natten - men sedan är största problemet nog avståendet till service, inte något med fordonet i sig. Det blir snabbt tröttsamt om det är mer än ett par timmar till servicecentret...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Robertrimmevik skrev:
Är det lönt att ens fundera på det när man bor i Västerbottens inland och inte vill göra några uppoffringar utom att tanka el i 40min istället för diesel i 5min.
Jag bor i Umeå och har kört ca 8800 mil med en Tesla S75D som resande säljare i Norrland och jag är helnöjd!

Dels kan man ju ladda hemma så att man har full tank varje morgon.
Dels så har Tesla hyfsat bra täckning i Norrland nu.

Och 50kW CCS/Chademo finns det ganska gott om nu.
Dock är det lite segt att ladda där, men det är ytterst få gånger jag behövt göra det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Inlägg av Verdi »

Robertrimmevik skrev:
Största bekymret är avståndet till verkstaden. Laddar gör man när man kan och man väntar oftast inte alls utan gör andra saker. Jag laddar nu när jag är på jobbet t ex. I natt kanske jag laddar när jag sover. Osv. :)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Robertrimmevik skrev:
Var bor du? Du tankar hemma, full tank varje morgon och räckvidd på +40 mil. Kan du ladda på jobbet vanlig 220V har du 8-15 mil extra där på 8 timmar.

De som bor i inlandet är de som tjänar mest, eftersom de kör långt varje dag och är beroende av bilen. Alltså elbil och idag är det bara Tesla som fixar kvoten mellan räckvidd, laddtid och funktion (4wd, dragkrok).

Teslas egna Superchargerstationer finns i Storuman, Arvidsjaur, Jäkkvik (snart) och där laddar man typ 12-15 min när man är på genomresa och får ca 25-30 friska mil.

Jag körde Märsta-Luleå i fredags. "Tankade" på fyra ställen under 90 mil, 12-15 min på varje (kisspaus, kaffe) förutom Övik där jag klämde en burgare och fick laddat 33 minuter innan jag for iväg igen. Upplevde mig inte hämmad alls jämfört med bränsledrivet, däremot slapp jag ju 2000 spänn i diesel/bensinkostnad.
Tesla Y LR -22 EAP
Robertrimmevik
elbilist

Skrev egentligen ett långt inlägg men tappade inloggningen och hade inte sparat. :evil:

Mina förutsättningar är:*Jag ska ha bilen privat och inte genom företagsleasing *Vill ta mig 31 mil utan laddmöjligeter i -30 och även med snö på vägen(förvärmt batteri och kupé)och utan takbox och släp *Kan ladda på jobbet. *Fått erbjudande på MS 1% ränta och fri suc *Kör audi a6 allroad idag har kostat 72k om året(service, värdeminskning och räntekostnader). *Behöver få 64% efter 3 år vid inbyte på teslan MS för att gå jämnt upp med audin. *Åker ca 10 långresor per år. *Kan klara mig utan släp men är ett stort plus. *Jag är van luftfjädring och dåliga vägar. *Väljer jag i-pace eller e-tron ska jag ta mig 26 mil till fjällen en kall vinterdag med skoter på släp och takbox.(Tesla suc finns efter 10 mil)

Några viktiga frågor för mig utifrån mina förutsättningar är:

*Hur bra är servicepåplats-tjänsten hos Tesla?
*Vilken Tesla ska jag köpa?
*Visst går i-pace och e-tron bort?(audi har dock service på min ort men ryktet säger att Umeå ev ska få ett Tesla service center, jag har 12 mil dit)
*Går det bra att lägga om ett bra lån hos Tesla om jag vill behålla bilen efter tre år?
*Måste Teslan servas efter plan för att garantier och värde ska hållas?

Jag har inte tänkt att göra några uppoffringar för att vara miljövän utan kunna åka elbil på samma vilkor som dom som bor i södra Sverige. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Hur många tusen mil om året? Budget?
Räknar du in bränslekostnader för A6?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist

Tack för många bra svar.
Jag bor i Lycksele och har 31 mil riktig glesbyggd till suc i Krokom vill med säkerhet ta mig dit i värsta tänkbara förhållanden (inte med takbox eller släp). Hemavan fixar man ju med suc i Storuman.(med takbox och släp)

Några frågor till.
Är det någon brandrisk vid enstaka laddningar hos anhöriga?
Hur mycket bättre känns raven än tidigare modeller?

2000 mil om året. Och inga bränslekostnader är medräknade på audin.
Robertrimmevik
elbilist

taliz skrev:
Hur många tusen mil om året? Budget?
Räknar du in bränslekostnader för A6?
Budget samma. Med bränslebesparingen blir det 93k om året. Behöver då få 64% av inköpsvärdet på Teslan vid inbyte efter 3 år
Verdi

Inlägg av Verdi »

Robertrimmevik skrev:
Tack för många bra svar.
Jag bor i Lycksele och har 31 mil riktig glesbyggd till suc i Krokom vill med säkerhet ta mig dit i värsta tänkbara förhållanden (inte med takbox eller släp). Hemavan fixar man ju med suc i Storuman.(med takbox och släp)

Några frågor till.

Inte för att jag har med det att göra men av intresse. Varför åker du till Krokom just? Ska du till Åre? Norge? Östersund? Ska du till södra Sverige så är väl kusten mycket lämpligare att åka längs? Bättre vägar, mildare klimat, fler laddare...

Sen det här med -30 grader. Jag är uppväxt utanför Ljusdal i nordvästra Hälsingland. -20 grader anses som kallt där. Det händer relativt ofta att det är -20 dock. Men -30 är kanske nån gång per vinter. Om ens det. Är det så mycket kallare klimat i Västerbotten alltså? (Har dock upplevt -30 här utanför Uppsala också en gång) Visst tar kylan från räckvidden men inte så extremt mycket som folk tror. Kan man ha bilen i varmgarage innan resan så tjänar man ganska mycket.

Sätt ner laddströmmen till under 10 Ampere så är det lugnt att ladda om det inte är väldigt gamla ledningar i kåken.

Raven har jag aldrig provat.

Du bör absolut räkna med ALLA kostnader.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Robertrimmevik skrev:
Skrev egentligen ett långt inlägg men tappade inloggningen och hade inte sparat. :evil:

Mina förutsättningar är:*Jag ska ha bilen privat och inte genom företagsleasing *Vill ta mig 31 mil utan laddmöjligeter i -30 och även med snö på vägen(förvärmt batteri och kupé)och utan takbox och släp *Kan ladda på jobbet. *Fått erbjudande på MS 1% ränta och fri suc *Kör audi a6 allroad idag har kostat 72k om året(service, värdeminskning och räntekostnader). *Behöver få 64% efter 3 år vid inbyte på teslan MS för att gå jämnt upp med audin. *Åker ca 10 långresor per år. *Kan klara mig utan släp men är ett stort plus. *Jag är van luftfjädring och dåliga vägar. *Väljer jag i-pace eller e-tron ska jag ta mig 26 mil till fjällen en kall vinterdag med skoter på släp och takbox.(Tesla suc finns efter 10 mil)

Några viktiga frågor för mig utifrån mina förutsättningar är:

*Hur bra är servicepåplats-tjänsten hos Tesla?
*Vilken Tesla ska jag köpa?
*Visst går i-pace och e-tron bort?(audi har dock service på min ort men ryktet säger att Umeå ev ska få ett Tesla service center, jag har 12 mil dit)
*Går det bra att lägga om ett bra lån hos Tesla om jag vill behålla bilen efter tre år?
*Måste Teslan servas efter plan för att garantier och värde ska hållas?

Jag har inte tänkt att göra några uppoffringar för att vara miljövän utan kunna åka elbil på samma vilkor som dom som bor i södra Sverige. ;)

Service på plats i Lycksele kan du antagligen glömma. De håller sig mest i närheten av Service Centret. Ironiskt nog. Men de kanske gör turnéer runt om i landet ibland?

Med dina krav så är det bara Model S LR som gäller.

Nej, I-Pace och E-Tron går bort. Dels pga förbrukning/räckvidd men även pga laddnätverket. Finns inte många 150kW-stolpar i Norrland än.

Vet ej.

Service är helt frivilligt och slår inte på garantier eller värde. Ingenting tar irreparabel skada av att inte servas. Så byter man bromsar, vindrutetorkare, kupéluftfilter och lite annat så är bilen som ny igen. Möjligen att man bör byta kylvätskan för batteriet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Som Verdi skriver, en Model S är nog enda bilen som kommer i fråga i ditt fall, främst pga laddnätverket. Det finns helt enkelt inga vettiga snabbladdare i Norrland för icke-Teslor. Jag skulle inte vilja vara beroende av ett litet gäng 50kW-laddare för min e-tron. Det blir lite väl segt i längden. Tesla är det enda som fungerar i nuläget. Fast avståndet till Service Centret skulle få mig att avstå ändå. Men det är individuellt och beror på vad man är beredd att acceptera.
Restvärdet på 64% är tveksamt om du får det. Min Model S som jag sålde i våras hade tappat nästan mer än så efter bara två år. Svårt att sia om prisutvecklingen. För ett år sedan hade nog nästan alla sagt att du får ut mycket mer. Nu ser det lite annorlunda ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Om du behöver dra släp går model S bort. Kan en Model 3 Long range fungera? Dock stålfjädring men möjligt att få med dragkrok.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Robertrimmevik
elbilist

Verdi skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tack för många bra svar.

Några frågor till.

Inte för att jag har med det att göra men av intresse. Varför åker du till Krokom just? Ska du till Åre? Norge? Östersund? Ska du till södra Sverige så är väl kusten mycket lämpligare att åka längs? Bättre vägar, mildare klimat, fler laddare...

Sen det här med -30 grader. Jag är uppväxt utanför Ljusdal i nordvästra Hälsingland. -20 grader anses som kallt där. Det händer relativt ofta att det är -20 dock. Men -30 är kanske nån gång per vinter. Om ens det. Är det så mycket kallare klimat i Västerbotten alltså? (Har dock upplevt -30 här utanför Uppsala också en gång) Visst tar kylan från räckvidden men inte så extremt mycket som folk tror. Kan man ha bilen i varmgarage innan resan så tjänar man ganska mycket.

Sätt ner laddströmmen till under 10 Ampere så är det lugnt att ladda om det inte är väldigt gamla ledningar i kåken.

Raven har jag aldrig provat.

Du bör absolut räkna med ALLA kostnader.
Jo det är definitivt kallt i Lappland. Klimathotet går väll inte nog fort. ;)
Hade en vecka i sträck med -35 i vintras varpå adbluepumpen frös. Ytterligare en anledning till att bli av med audin. Audi satt in samma kvalitet igen och nu har jag ingen statlig avgasreningsgaranti kvar.
Jag åker till Åre, Östersund och Fäviken ett par ggr per år och vill inte behöva hyra bil för det.

Otroligt bra svar överlag på min tråd.
Robertrimmevik
elbilist

mati skrev:
Som Verdi skriver, en Model S är nog enda bilen som kommer i fråga i ditt fall, främst pga laddnätverket. Det finns helt enkelt inga vettiga snabbladdare i Norrland för icke-Teslor. Jag skulle inte vilja vara beroende av ett litet gäng 50kW-laddare för min e-tron. Det blir lite väl segt i längden. Tesla är det enda som fungerar i nuläget. Fast avståndet till Service Centret skulle få mig att avstå ändå. Men det är individuellt och beror på vad man är beredd att acceptera.
Restvärdet på 64% är tveksamt om du får det. Min Model S som jag sålde i våras hade tappat nästan mer än så efter bara två år. Svårt att sia om prisutvecklingen. För ett år sedan hade nog nästan alla sagt att du får ut mycket mer. Nu ser det lite annorlunda ut.
Ville väll ändå tro att 610k i inbyte för en 3 år gammal M-S90D 6000mil är realistiskt idag. Vilket är det som jag skulle behöva få för en M-SLR om tre år för att kalkylen ska gå ihop mot audin. Hur mycket lägger tesla på egentligen på inbytespriset! Köpte du för två år sedan så har väll du haft oturen att råka ut för teslas egen prisdumpning.
Men det är klart mycket som man inte kan förutspå kan ju hända på tre år. Som tex höjd ränta och en ny modell S eller facelift plus en hel hop av bra konkurrerande bra elbilar med ett väl utbyggt laddnätverk. Vilket i och för sig också är ganska troligt. Och då kommer nog min kalkyl krasha rejält.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Om du har kvar bilen längre än tre år så ser kalkylen bättre ut. Jag gissar att elbilarnas STORA fördel faktiskt kommer mellan år 3-10 då deras frånvaro av komplicerade avgasreningssystem, servicekrävande kolvmotorer och växellådor innebär väsentligt lägre kostnader för ägaren och därmed stabilare andrahandsvärden.

Om man nu jämför en sex år gammal Tesla S med tex en sex år gammal BMW 7-serie så är det ju inte särskilt troligt att Teslan är den dyrare vare sig i värdeminskning eller i drift. För att inte tala om jämfört med någon VAG-produkt...

www.teslakalkylen.com är ganska bra tycker jag.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Enligt min instruktionsbok:
Temperaturgränser
Model S får bättre prestanda på lång sikt om
fordonet inte utsätts för miljöer med en
temperatur över 60° C eller under -30° C i
längre tid än 24 timmar åt gången
Jag låg och veckopendlade till Sveg förrförra vintern, men det var aldrig under -30°C hela dygn, alltid upp till minst -28°C en stund på dan så aldrig 24 timmar i sträck. Dessutom så körde jag eller hade ladd-kabel i hela tiden så den värmer väl batteriet tänker jag. Inte märkt nåt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Snabbladdarnätverket har byggts ut ordentligt i Norrland det senaste året så du behöver inte åka till Krokom för att ladda.
Kolla på PlugShare eller https://abetterrouteplanner.com/
44690ECC-B60A-4E2F-A4C3-D1E59C17B541.jpeg
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tesla har sökt tekniker till mobil service i Umeå. Annons är inte kvar så jag antar att man hittat person/personer för jobbet. Se denna tråd:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =8&t=14689

Samt denna nyhet:
http://teslaclubsweden.se/tesla-service-till-norrland/
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Varför S? Låter väl snarare som en 3a eller en X är mer lämpligt?
Båda har drag, den ena betydligt billigare än en S och den andra med mer utrymme. Ska du köpa privat så skadar ju inte X höga förmånsvärde. Gissar på att den är betydligt mer eftertraktad beggad också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Ville väll ändå tro att 610k i inbyte för en 3 år gammal M-S90D 6000mil är realistiskt idag. Vilket är det som jag skulle behöva få för en M-SLR om tre år för att kalkylen ska gå ihop mot audin. Hur mycket lägger tesla på egentligen på inbytespriset! Köpte du för två år sedan så har väll du haft oturen att råka ut för teslas egen prisdumpning.
Men det är klart mycket som man inte kan förutspå kan ju hända på tre år. Som tex höjd ränta och en ny modell S eller facelift plus en hel hop av bra konkurrerande bra elbilar med ett väl utbyggt laddnätverk. Vilket i och för sig också är ganska troligt. Och då kommer nog min kalkyl krasha rejält.
Ja, kopplingen till Teslas prisdumpning är naturligtvis uppenbar i mitt fall. Jag fick ganska så prick 60% efter två år och 4000 mil. Norska bilhandlaren som köpte bilen av mig blev av med den så sent som förra veckan, 7 månader efter att han har köpt den av mig. Jag hade alltså ändå tur måste jag säga. Fast själv tyckte han tydligen inte att det var så konstigt.
Jag ville bara uttrycka att det är omöjligt att förutse hur priserna kommer att utvecklas. Jag har blivit än mer försiktig efter det som hände i våras.
Men en Tesla köper man väl inte i första hand för att kalkylen ska gå ihop (dvs utan glädjekalkyl) utan snarare för att man vill ha den. Eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist

LarsL skrev:
Snabbladdarnätverket har byggts ut ordentligt i Norrland det senaste året så du behöver inte åka till Krokom för att ladda.
Kolla på PlugShare eller https://abetterrouteplanner.com/
Finns väll inga tesla suc mellan Krokom och Lycksele. Betvivlar att det ens finns en stackars 50kwh laddare. Så ska jag ta mig till Östersund/Åre så måste bilen fixa 31 mil även i dåliga scenarior. Vill inte behöva panikhyra en bil bara för att det kom en köldknäpp.
Robertrimmevik
elbilist

taliz skrev:
Båda har drag, den ena betydligt billigare än en S och den andra med mer utrymme. Ska du köpa privat så skadar ju inte X höga förmånsvärde. Gissar på att den är betydligt mer eftertraktad beggad också.
Flera här verkar tala för S med mina förutsättningar. Jag är öppen för alla elbilar med bra prestanda och bra komfort. :)
B99

Inlägg av B99 »

Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Flera här verkar tala för S med mina förutsättningar. Jag är öppen för alla elbilar med bra prestanda och bra komfort. :)

Model S går inte att få med drag. Model 3 får bara dra 900kg så då återstår Model X.

Det verkar ju vara en 50 kW på gång i Åsele (kanske redan finns?) Hursomhelst så får du nog räkna med att stödladda vid typ2-stolpar vissa gånger. Sen får man ju väga den olägenheten på enstaka resor mot fördelarna till vardags.

Kolla TeslaBjörns roadtrips som är några år gamla, dvs som norrlands inland idag.
Skriv svar