Hur kör du egentligen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Hur kör du egentligen?

Inlägg av Shven »

Har suttit och funderat på hur jag kör när jag kör Tesla jämfört med fossilbilar. Har senaste tiden haft en Audi Allroad som jämförelse.
Det jag upplevt är att trots att Teslan är så mycket snabbare kör jag betydligt mjukare lugnare av någon anledning. Är det för att spara el? Nä då tror jag att den ekonomiska behållningen av att köra Audin lugnare hade varit mycket större.
Funderar på om inte frånvaron av motorbuller är skillnaden. "Inget motormorr" som stressar och hetsar. Jag vet att om 20 mil ska jag ta en paus och sätta mig att äta eller ta en kopp kaffe. Kommer alltså fram betydligt mer avslappnad och men samtidigt pigg.
Är det mig det är fel på? Upplever ni andra som kör Tesla hets eller lugn och ro?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur kör du egentligen?

Inlägg av danni »

Jag bytte en gång en Passat EcoFuel 1.4 TSI med 150 hk mot en Passat 3.6 V6 med 300 hk. Jag tyckte jag körde mycket lugnare i den starkare. Det hade nog dels att göra med att motorn var så mycket mer belevad och civiliserad i den starkare bilen, och att jag hade kraft tillgänglig för det mesta oavsett. Men jag tror också det till viss del var som så att om jag körde hyfsat snabbt fast inte hetsigt, så fick den svagare motorn jobba så hårt att jag ändå upplevde den som hetsig, medan den större motorn aldrig lämnade komfortzonen utan tuffade på bekvämt och ledigt ändå. Så i verkligheten kanske jag körde lika fort fast det kändes som att jag körde lugnare med den starkare bilen.

Utan att veta säkert kan jag tänka mig att bägge de faktorerna påverkar rejält både hur man kör och hur man upplever att man kör en Tesla.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

De gångerna jag kör fossilbil brukar jag börja med att dra igång vindrutetorkarna på full sprutt. Därefter kör jag mycket ryckigare än jag gör med Teslan. Men anledningen till detta är att jag är van vid att jag bara behöver toucha accelerationspedalen för att få kraft vid omkörningar etc. Med fossilbilar överkompenserar jag, och då låter och skakar det. Brr.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Bilen har nu gått drygt 600 mil. En av oss är mer fartglad än den andre. Total förbrukning sedan bilen hämtades ut är idag 1,81 kW / mil
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag lekte nog lite mer i början, men annars så kör jag lugnare än tidigare. En del av förklaringen tror jag ändå är energigrafen och att jag ser så tydligt hur effektivt jag kör. Även när jag inte behöver spara så ligger det där och man får feedback på vad som är bra beteende.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag kör lite blandat, försöker hålla hastigheterna eller ibland kanske max 10% över.
Jag har fortfarande svårt att inte trycka pedalen i botten vid trafikljus, men gasar vara upp till hastighetsgränsen.

Kör oftast på farthållaren i alla lägen.
Min förbrukning ligger på strax över 200 wh/km efter 3000 mil.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Jag försökte köra Teslan lugnt och klara det ibland, första helgen 207 wh / km nu idag 270 på en 29 mils runda
, men det kändes inte som så mycket snabbare, man väjer sig fort :mrgreen:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jorma skrev:
Jag försökte köra Teslan lugnt och klara det ibland, första helgen 207 wh / km nu idag 270 på en 29 mils runda
, men det kändes inte som så mycket snabbare, man väjer sig fort :mrgreen:
Man vänjer sig snabbt vid att ta Söderleden i 170 :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Om man kör max acceleration (pedalen i botten) eller lung acceleration upp till hastighetsbegränsning verkar inte göra nån större skillnad på förbrukningen. Det gör däremot varje km/h över 70.

Max "aktivitet" på en 70-väg utan att röra bromsen gjorde bara några enskilda Wh / km skillnad mot lugn körning. 120 väg i en timma genom Danmark är mycket värre för Wh / km.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar