Release notes för 7.0 beta
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Release notes för 7.0 beta
Oj, det var strikta krav. Jag har haft sån funktion (och automatisk filhållning) på en tidigare bil och så som de varit har jag inte ens brytt mig om att beställa det igen, ens för lägre priser än 26k. Det är ganska bekvämt i en del lägen. Men också ganska störigt överlag. På motorväg använde jag det knappt alls, ej heller i tätare trafik på lederna genom stan. Kvar var bara landsväg och 2+1-väg medan jag satt fast bakom trafik. Då var den klockren men så ofta kör jag inte i sån trafik.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Release notes för 7.0 beta
Redan idag vibrerar ratten som på Volkswagens Lane Assist, och redan när P85D visades, så styrde bilen själv.danni skrev:Vadå, vet du något som vi andra inte vet?
Jag är övertygad om att Tesla inte kan släppa något sämre än det.
När det sedan kommer, kan man ju alltid fundera på, men det verkar spridas en del information om version 7 på diverse forum, så jag gissar att det snart är på gång.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Release notes för 7.0 beta
Du vet om att du inte ens får adaptiv farthållare om du inte beställer autopiloten. Åtminstone var det så på en 70D lånebil.danni skrev:Oj, det var strikta krav. Jag har haft sån funktion (och automatisk filhållning) på en tidigare bil och så som de varit har jag inte ens brytt mig om att beställa det igen, ens för lägre priser än 26k. Det är ganska bekvämt i en del lägen. Men också ganska störigt överlag. På motorväg använde jag det knappt alls, ej heller i tätare trafik på lederna genom stan. Kvar var bara landsväg och 2+1-väg medan jag satt fast bakom trafik. Då var den klockren men så ofta kör jag inte i sån trafik.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Release notes för 7.0 beta
Volkswagens Lane Assist är inte vibrerande ratt, utan att bilen styr själv för att hålla sig inom linjerna. I alla fall den version jag hade på en Passat. Och jag tror som sagt inte att det Tesla kommer presentera kommer vara så mycket mer märkvärdigt än det. Men jag får gärna fel på den punkten.Segelflygaren skrev:Redan idag vibrerar ratten som på Volkswagens Lane Assist, och redan när P85D visades, så styrde bilen själv.
Jag är övertygad om att Tesla inte kan släppa något sämre än det.
När det sedan kommer, kan man ju alltid fundera på, men det verkar spridas en del information om version 7 på diverse forum, så jag gissar att det snart är på gång.
Jag vet det. Men som jag skrev ovan är den funktionen inget jag är beredd att betala ens i närheten av 26k för. Om inte Teslas implementation är oerhört mycket bättre än alla de jag provat hittills - men från vad jag läst online så är det inte fallet. Det är en funktion som är lite bekväm, och lite störig. Jag kanske hade valt den för 5000 kr. Men inte mer.Segelflygaren skrev:Du vet om att du inte ens får adaptiv farthållare om du inte beställer autopiloten. Åtminstone var det så på en 70D lånebil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Release notes för 7.0 beta
Jag bryr mig att ett dugg om automatisk parkering eller lane assist. Den adaptiva farthållaren räcker mer än väl, och det är den jag inte vill vara utan.
Bestämde mig för 2-3 år sedan att aldrig köpa en bil utan detta detta. Vi får se om jag kan hålla detta.
Bestämde mig för 2-3 år sedan att aldrig köpa en bil utan detta detta. Vi får se om jag kan hålla detta.
Re: Release notes för 7.0 beta
Det ganska exakt 1 år sedan jag fick möjlighet att uppgradera min beställning av teknikpaketet med autopilot och kostnaden var om jag minns rätt 4400:- och ganska billigt så jag slog till.
Men att 1 år senare inte fått något som man beställt och betalt för känns sådär och rimligt kanske 6 månader skulle varit men 1 år är alldeles för lång tid, men sen vill man ju inte ha något som inte fungerar och verkligen är testat så kanske bäst att vänta.
De 2 senaste bilarna jag kört har haft automatisk parkerings funktion och ända gången jag använde detta var för att visa andra vad bilen kunde...
Kanske väntan på autopiloten är överskattad???
Men att 1 år senare inte fått något som man beställt och betalt för känns sådär och rimligt kanske 6 månader skulle varit men 1 år är alldeles för lång tid, men sen vill man ju inte ha något som inte fungerar och verkligen är testat så kanske bäst att vänta.
De 2 senaste bilarna jag kört har haft automatisk parkerings funktion och ända gången jag använde detta var för att visa andra vad bilen kunde...
Kanske väntan på autopiloten är överskattad???
Re: Release notes för 7.0 beta
danni skrev:Oj, det var strikta krav. Jag har haft sån funktion (och automatisk filhållning) på en tidigare bil och så som de varit har jag inte ens brytt mig om att beställa det igen, ens för lägre priser än 26k. Det är ganska bekvämt i en del lägen. Men också ganska störigt överlag. På motorväg använde jag det knappt alls, ej heller i tätare trafik på lederna genom stan. Kvar var bara landsväg och 2+1-väg medan jag satt fast bakom trafik. Då var den klockren men så ofta kör jag inte i sån trafik.
Jag använder nästan alltid min. Den är igång varje dag i alla fall. Sen kör jag såklart ganska mycket så det är väldigt bekvämt när det är mycket trafik.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Release notes för 7.0 beta
Om jag inte minns fel från tidigare inlägg på forumet, så är du en tekniknörd, precis som jag.danni skrev:Volkswagens Lane Assist är inte vibrerande ratt, utan att bilen styr själv för att hålla sig inom linjerna. I alla fall den version jag hade på en Passat. Och jag tror som sagt inte att det Tesla kommer presentera kommer vara så mycket mer märkvärdigt än det. Men jag får gärna fel på den punkten.Segelflygaren skrev:Redan idag vibrerar ratten som på Volkswagens Lane Assist, och redan när P85D visades, så styrde bilen själv.
Jag är övertygad om att Tesla inte kan släppa något sämre än det.
När det sedan kommer, kan man ju alltid fundera på, men det verkar spridas en del information om version 7 på diverse forum, så jag gissar att det snart är på gång.
Jag vet det. Men som jag skrev ovan är den funktionen inget jag är beredd att betala ens i närheten av 26k för. Om inte Teslas implementation är oerhört mycket bättre än alla de jag provat hittills - men från vad jag läst online så är det inte fallet. Det är en funktion som är lite bekväm, och lite störig. Jag kanske hade valt den för 5000 kr. Men inte mer.Segelflygaren skrev:Du vet om att du inte ens får adaptiv farthållare om du inte beställer autopiloten. Åtminstone var det så på en 70D lånebil.
Jag tror att du kommer att beställa.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Release notes för 7.0 beta
Det är inte osannolikt, men jag kommer inte beställa osett, som du föreslår. Jag vill veta vad jag beställer först. Och är det inte något bra mycket bättre än ACC + lane assist som jag haft tidigare så kommer jag inte beställa. Så det hänger helt på vad de presterar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Release notes för 7.0 beta
Håller helt med, det var frånvaron av TACC som fick mig att vänta med att köpa Tesla, det kändes inte aktuellt att gå från att ha haft det till att inte ha det. Jag använder det i stort sett hela tiden, motorväg, landsväg, kö. Det är så extremt avslappnande.Martinen skrev:Jag bryr mig att ett dugg om automatisk parkering eller lane assist. Den adaptiva farthållaren räcker mer än väl, och det är den jag inte vill vara utan.
Bestämde mig för 2-3 år sedan att aldrig köpa en bil utan detta detta. Vi får se om jag kan hålla detta.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14