Funderar på att bli teslaägare.
Moderator: Redaktion
- Saab99turbo
- Teslaägare
Re: Funderar på att bli teslaägare.
Jag har just gjort det du funderar på. Men jag har superchargerladdaren i Krokom på väg till jobbet.
Bilen är sanslös. Ny S long range.
Åkte en sväng till Åre för att kolla laddningsmöjligheterna där. Men fy fan vad vidrigt det var. Hopplöst med olika och långsamma system där alla krävde olika registreringar och till dyr kWh-kostnad. De tragiska spiralsladdarna hängde på trekvart vid lutande stolpar och solgulnade handtag. Teslaladdarna är ju istället som att gå i kyrkan.
Vi har räknar in i kalkylen att vi oftast laddar Krokom gratis på snabbladdaren, att vi har 0.49 proc ränta och att vi behåller bilen i 20-30 år. Den är betald efter 7 (vilket var det maximala antal år som DNB har), men kostnadsmässigt lär vi väl ha sparat in den efter ca 20 år jämfört med vår kära saab.
Långt till Servicecenter. Antar att jag får skriva ned allt i appen och samordna serviceresa till stockholm med annat kul att göra.
Jag får känslan av att detta är den ultimata bilen.
Åkte en sväng till Åre för att kolla laddningsmöjligheterna där. Men fy fan vad vidrigt det var. Hopplöst med olika och långsamma system där alla krävde olika registreringar och till dyr kWh-kostnad. De tragiska spiralsladdarna hängde på trekvart vid lutande stolpar och solgulnade handtag. Teslaladdarna är ju istället som att gå i kyrkan.
Vi har räknar in i kalkylen att vi oftast laddar Krokom gratis på snabbladdaren, att vi har 0.49 proc ränta och att vi behåller bilen i 20-30 år. Den är betald efter 7 (vilket var det maximala antal år som DNB har), men kostnadsmässigt lär vi väl ha sparat in den efter ca 20 år jämfört med vår kära saab.
Långt till Servicecenter. Antar att jag får skriva ned allt i appen och samordna serviceresa till stockholm med annat kul att göra.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
- KingRikard
- Teslaägare
Härligt, jag hämtar min beg S85D imorgon. Bor 3 km från en Supercharger, men lär väl försöka ladda även hos Lidl osv där det är gratis. Blir kanske lite sport att inte ladda hemma...får se. 

- KnightRider
- Teslaägare
Det sägs att det bästa för bilen är att ladda långsamt, dvs hemma med en laddstation. Och om man använder SuC för mycket så kan man begränsas av Tesla.KingRikard skrev:Härligt, jag hämtar min beg S85D imorgon. Bor 3 km från en Supercharger, men lär väl försöka ladda även hos Lidl osv där det är gratis. Blir kanske lite sport att inte ladda hemma...får se.
KingRikard skrev:Härligt, jag hämtar min beg S85D imorgon. Bor 3 km från en Supercharger, men lär väl försöka ladda även hos Lidl osv där det är gratis. Blir kanske lite sport att inte ladda hemma...får se.
Ja, värderar du din tid så lågt så visst. Kör på.
- KingRikard
- Teslaägare
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
50kW KungsängenKingRikard skrev:Lidls laddstolpar är på 22 kW, så det är inte speciellt snabbt.
http://teslaclubsweden.se/sveriges-basta-laddstation/
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- KingRikard
- Teslaägare
samma här i Falkenberg men det blir väl bara 22kW ändå med 3-faskabeln? Annars behövs väl CCS?Tellus skrev:50kW KungsängenKingRikard skrev:Lidls laddstolpar är på 22 kW, så det är inte speciellt snabbt.
http://teslaclubsweden.se/sveriges-basta-laddstation/
samma här i Falkenberg men det blir väl bara 22kW ändå med 3-faskabeln? Annars behövs väl CCS?[/quote]
Gamla model S/X med dubbelladdare kan ladda 22 kW. Standard 11 kw eller 16,5 kW för nyare S/X. Och dåd krävs 3-fas UMC eller laddbox.
Gamla model S/X med dubbelladdare kan ladda 22 kW. Standard 11 kw eller 16,5 kW för nyare S/X. Och dåd krävs 3-fas UMC eller laddbox.
-
Tesla model Y kommer om 1,5 år. Long range 54 mils räckvidd. 63 k innan miljöbonus.
Elbilskalkylen blir bättre ju fler år man har den då det är fler år att spara in på årskatt bränsle och service.
Elbilskalkylen blir bättre ju fler år man har den då det är fler år att spara in på årskatt bränsle och service.
Jag kan absolut inget om Audi och VW eftersom jag undvikit det märket men jag bytte ut min Model 3 mot en MB E-klass sedan.Robertrimmevik skrev:3-400 kkr är inte bara räckvidden. Anser att M3 ligger en bra bit efter Audi a6 allroad i både premiumkänsla och inte minst storlek. Sen håller jag med dig om att det är inte hela världen att nödladda i 10 min. Men jag åker långresor ganska ofta. Skulle uppskatta 1000 mil om året. Ofta på vintern också. Men lång räckvidd skulle hjälpa mycket på sommaren också då det ibland är kö på suc. klarar jag mig på ett laddstopp till Stockholm/Dalarna så har jag 3 suc att välja på. Är det fullt på första är det bara att åka vidare till nästa osv.
Utrymmesmässigt är det ganska lika med en liten fördel i inner utrymme för Model 3 och en litet minus i bagageutrymme eller egentligen bagagelucka för volymmässigt är det nog rätt lika.
Kvalitetsmässigt är det svårt att jämföra Mercedesen med Model 3. Talar vi om inredning så Model 3 kommer från framtiden och Mercedes från förra århundrandet. Tittar vi på hållbarhet är ju Mercedes på senare tid en ganska känslig natur med rätt många verkstadsbesök. Känslan i dörrar och luckor är väldigt likvärdiga (förvånande nog).
Jag är personligen inte särskilt förtjust i Model S interiör. Förar positionen känns lite insjunken och inklämd, baksätet är ju inte riktigt dimensionerade för fullvuxna heller. Då hade jag hellre kört med en Model X. Men det är ju lite av en smaksak, kanske.
Tror att han kastat om lite. Han hade E- klass innan M3Verdi skrev:Sålde du du Model 3 till förmån för en E-klass?!?
LarsL skrev:Jag kan absolut inget om Audi och VW eftersom jag undvikit det märket men jag bytte till Model 3 mot en MB E-klass sedan.Robertrimmevik skrev:3-400 kkr är inte bara räckvidden. Anser att M3 ligger en bra bit efter Audi a6 allroad i både premiumkänsla och inte minst storlek. Sen håller jag med dig om att det är inte hela världen att nödladda i 10 min. Men jag åker långresor ganska ofta. Skulle uppskatta 1000 mil om året. Ofta på vintern också. Men lång räckvidd skulle hjälpa mycket på sommaren också då det ibland är kö på suc. klarar jag mig på ett laddstopp till Stockholm/Dalarna så har jag 3 suc att välja på. Är det fullt på första är det bara att åka vidare till nästa osv.
Utrymmesmässigt är det ganska lika med en liten fördel i inner utrymme för Model 3 och en litet minus i bagageutrymme eller egentligen bagagelucka för volymmässigt är det nog rätt lika.
Kvalitetsmässigt är det svårt att jämföra Mercedesen med Model 3. Talar vi om inredning så Model 3 kommer från framtiden och Mercedes från förra århundrandet. Tittar vi på hållbarhet är ju Mercedes på senare tid en ganska känslig natur med rätt många verkstadsbesök. Känslan i dörrar och luckor är väldigt likvärdiga (förvånande nog).
Jag är personligen inte särskilt förtjust i Model S interiör. Förar positionen känns lite insjunken och inklämd, baksätet är ju inte riktigt dimensionerade för fullvuxna heller. Då hade jag hellre kört med en Model X. Men det är ju lite av en smaksak, kanske.
LarsL skrev:Jag kan absolut inget om Audi och VW eftersom jag undvikit det märket men jag bilen jag hade innan Model 3 var en MB E-klass sedan.Robertrimmevik skrev:3-400 kkr är inte bara räckvidden. Anser att M3 ligger en bra bit efter Audi a6 allroad i både premiumkänsla och inte minst storlek. Sen håller jag med dig om att det är inte hela världen att nödladda i 10 min. Men jag åker långresor ganska ofta. Skulle uppskatta 1000 mil om året. Ofta på vintern också. Men lång räckvidd skulle hjälpa mycket på sommaren också då det ibland är kö på suc. klarar jag mig på ett laddstopp till Stockholm/Dalarna så har jag 3 suc att välja på. Är det fullt på första är det bara att åka vidare till nästa osv.
-
- elbilist
Jag tyckte M3 baksäte var väldigt litet och är så gott som redo att välja bort den på grund av det och litet lastutrymme. Jag har två tonåringar och hund.LarsL skrev:LarsL skrev:Jag kan absolut inget om Audi och VW eftersom jag undvikit det märket men jag bytte till Model 3 mot en MB E-klass sedan.Robertrimmevik skrev:3-400 kkr är inte bara räckvidden. Anser att M3 ligger en bra bit efter Audi a6 allroad i både premiumkänsla och inte minst storlek. Sen håller jag med dig om att det är inte hela världen att nödladda i 10 min. Men jag åker långresor ganska ofta. Skulle uppskatta 1000 mil om året. Ofta på vintern också. Men lång räckvidd skulle hjälpa mycket på sommaren också då det ibland är kö på suc. klarar jag mig på ett laddstopp till Stockholm/Dalarna så har jag 3 suc att välja på. Är det fullt på första är det bara att åka vidare till nästa osv.
-
- elbilist
0.49% och 7 år låter ju helt orimligt. Men grattis.Saab99turbo skrev:Jag har just gjort det du funderar på. Men jag har superchargerladdaren i Krokom på väg till jobbet.

Skulle köpa direkt.
Du jämför räckviddsberäkningen hos en elbil med det du är van vid från din nuvarande bil. Det får du inte göra. Moderna elbilar, och framförallt en Tesla, är extremt duktiga på att beräkna kvarvarande räckvidd. Det är inte som i en bensinbil där tankmätaren visar nånting som i bästa fall är en fingervisning. En elbil kan du i stort sett köra slut på, med några få kilometer kvar i batteriet, utan att behöva bli kallsvettig. Har du gjort det ett par gånger vet du att du kan lita på bilen. Du behöver alltså inte en massa marginal. Säger bilen att du kommer fram så kommer du fram. I värsta fall kan man alltid sänka hastigheten en aning. Det är likadant här. En bensinbil påverkas inte så mycket av sänkt hastighet, det kan till och med bli högre förbrukning. En elbil blir snålare ju långsammare du kör. Jättelätt. Ser du att det blir tajt så kör du en aning långsammare.Robertrimmevik skrev:... Man har väll en ganska bra fingervisning efter 22 mil om man fixar dom sista 9 milen eller ej? Kan också tänka att det räcker med typ en 15 min laddning på en sådan laddare för att få 4-5 mil extra och känna sig trygg hem.
En annan positiv aspekt. Dom är så gott som aldrig upptagna i denna elbilsskeptiska byggd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
Det var väll ändå ungefär det jag skrev att man bör veta efter 22 mil om man tar sig dom sista 9 milen eller ej. Men jag synar om bilen kan räkna ut hurvida det är plogat eller ej eller hur mycket snö det ska falla dom sista 9 milen. Det kan man iof lätt kolla i en väder-app. Dom brukar stämma ganska bra dom närmsta timmarna. Jag är dock övertygad om att man har mycket att vinna på den extra räckvidden som en LR ger. Speciellt på en M3 och en MX med drag och takbox. Vårat scenario ser ut så här om vi åker till Hemavan.(Klippen). Tar man sig med säkerhet de 16 milen i -10 och rejält snöfall med 70kg i boxen 500kg på släp 250kg passagerare 40kg packning och 20kg hund? Och hur lång tid tar det på utungefär att ladda 50-100% på suc i Storuman? Som jag förstått så brukar det gå segt att ladda dom sista procenten.mati skrev:Du jämför räckviddsberäkningen hos en elbil med det du är van vid från din nuvarande bil. Det får du inte göra. Moderna elbilar, och framförallt en Tesla, är extremt duktiga på att beräkna kvarvarande räckvidd. Det är inte som i en bensinbil där tankmätaren visar nånting som i bästa fall är en fingervisning. En elbil kan du i stort sett köra slut på, med några få kilometer kvar i batteriet, utan att behöva bli kallsvettig. Har du gjort det ett par gånger vet du att du kan lita på bilen. Du behöver alltså inte en massa marginal. Säger bilen att du kommer fram så kommer du fram. I värsta fall kan man alltid sänka hastigheten en aning. Det är likadant här. En bensinbil påverkas inte så mycket av sänkt hastighet, det kan till och med bli högre förbrukning. En elbil blir snålare ju långsammare du kör. Jättelätt. Ser du att det blir tajt så kör du en aning långsammare.Robertrimmevik skrev:... Man har väll en ganska bra fingervisning efter 22 mil om man fixar dom sista 9 milen eller ej? Kan också tänka att det räcker med typ en 15 min laddning på en sådan laddare för att få 4-5 mil extra och känna sig trygg hem.
En annan positiv aspekt. Dom är så gott som aldrig upptagna i denna elbilsskeptiska byggd.
Frågan är om ens LR på M3 och MX tar sig med säkerhet fram. Har någon teslaägare i Umeå testat detta? Denna resa görs ca 3ggr per år. Alternativet får bli att får bli att få upp skotern på annat vis och lämna den i stugan under säsong. Eller skippa släp när vädret inte tillåter. Känns onödigt att välja bort MS om Tesla med drag inte med säkerhet fixar det.
Ingen kan garantera att du med dina förutsättningar ska klara alla dina resor i alla möjliga väderförutsättningar. Känns lite teoretiskt. Personligen brukar jag undvika långresor i de värsta snöovädrena oavsett vilken bil jag kör. Jag har för lite erfarenhet med min bil, men har sett att jag iaf kan lita på energigrafen och beräkningen som finns när man kör en navigering. Säger bilen från start att jag kommer ha 19% när jag kommer till målet har jag sett att det kan variera mellan 17 och 21 beroende på hur fort jag kört relativt skyltning, plus omkörningar osv. Som mati säger. Du kunde kolla med Robert och Cilla (ställ frågan på FB i gruppen Tesla Norrland) som kör MX med husvagn ofta; hur den funkar med beräkningen då. (MX kör du förresten helst utan takbox.Robertrimmevik skrev:Det var väll ändå ungefär det jag skrev att man bör veta efter 22 mil om man tar sig dom sista 9 milen eller ej. Men jag synar om bilen kan räkna ut hurvida det är plogat eller ej eller hur mycket snö det ska falla dom sista 9 milen. Det kan man iof lätt kolla i en väder-app. Dom brukar stämma ganska bra dom närmsta timmarna. Jag är dock övertygad om att man har mycket att vinna på den extra räckvidden som en LR ger. Speciellt på en M3 och en MX med drag och takbox. Vårat scenario ser ut så här om vi åker till Hemavan.(Klippen). Tar man sig med säkerhet de 16 milen i -10 och rejält snöfall med 70kg i boxen 500kg på släp 250kg passagerare 40kg packning och 20kg hund? Och hur lång tid tar det på utungefär att ladda 50-100% på suc i Storuman? Som jag förstått så brukar det gå segt att ladda dom sista procenten.mati skrev:Du jämför räckviddsberäkningen hos en elbil med det du är van vid från din nuvarande bil. Det får du inte göra. Moderna elbilar, och framförallt en Tesla, är extremt duktiga på att beräkna kvarvarande räckvidd. Det är inte som i en bensinbil där tankmätaren visar nånting som i bästa fall är en fingervisning. En elbil kan du i stort sett köra slut på, med några få kilometer kvar i batteriet, utan att behöva bli kallsvettig. Har du gjort det ett par gånger vet du att du kan lita på bilen. Du behöver alltså inte en massa marginal. Säger bilen att du kommer fram så kommer du fram. I värsta fall kan man alltid sänka hastigheten en aning. Det är likadant här. En bensinbil påverkas inte så mycket av sänkt hastighet, det kan till och med bli högre förbrukning. En elbil blir snålare ju långsammare du kör. Jättelätt. Ser du att det blir tajt så kör du en aning långsammare.Robertrimmevik skrev:... Man har väll en ganska bra fingervisning efter 22 mil om man fixar dom sista 9 milen eller ej? Kan också tänka att det räcker med typ en 15 min laddning på en sådan laddare för att få 4-5 mil extra och känna sig trygg hem.
Frågan är om ens LR på M3 och MX tar sig med säkerhet fram. Har någon teslaägare i Umeå testat detta? Denna resa görs ca 3ggr per år. Alternativet får bli att får bli att få upp skotern på annat vis och lämna den i stugan under säsong. Eller skippa släp när vädret inte tillåter. Känns onödigt att välja bort MS om Tesla med drag inte med säkerhet fixar det.

Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Men vänta! Om du har 50% i Storuman behöver du inte ladda alls för att ta dig till Klippen - och definitivt inte till 100%. Mer troligt är väl att du har 10% i Storuman och laddar till 65% där. Det kan ta 30-45min beroende på olika förutsättningar.Robertrimmevik skrev:Det var väll ändå ungefär det jag skrev att man bör veta efter 22 mil om man tar sig dom sista 9 milen eller ej. Men jag synar om bilen kan räkna ut hurvida det är plogat eller ej eller hur mycket snö det ska falla dom sista 9 milen. Det kan man iof lätt kolla i en väder-app. Dom brukar stämma ganska bra dom närmsta timmarna. Jag är dock övertygad om att man har mycket att vinna på den extra räckvidden som en LR ger. Speciellt på en M3 och en MX med drag och takbox. Vårat scenario ser ut så här om vi åker till Hemavan.(Klippen). Tar man sig med säkerhet de 16 milen i -10 och rejält snöfall med 70kg i boxen 500kg på släp 250kg passagerare 40kg packning och 20kg hund? Och hur lång tid tar det på utungefär att ladda 50-100% på suc i Storuman? Som jag förstått så brukar det gå segt att ladda dom sista procenten.mati skrev:Du jämför räckviddsberäkningen hos en elbil med det du är van vid från din nuvarande bil. Det får du inte göra. Moderna elbilar, och framförallt en Tesla, är extremt duktiga på att beräkna kvarvarande räckvidd. Det är inte som i en bensinbil där tankmätaren visar nånting som i bästa fall är en fingervisning. En elbil kan du i stort sett köra slut på, med några få kilometer kvar i batteriet, utan att behöva bli kallsvettig. Har du gjort det ett par gånger vet du att du kan lita på bilen. Du behöver alltså inte en massa marginal. Säger bilen att du kommer fram så kommer du fram. I värsta fall kan man alltid sänka hastigheten en aning. Det är likadant här. En bensinbil påverkas inte så mycket av sänkt hastighet, det kan till och med bli högre förbrukning. En elbil blir snålare ju långsammare du kör. Jättelätt. Ser du att det blir tajt så kör du en aning långsammare.Robertrimmevik skrev:... Man har väll en ganska bra fingervisning efter 22 mil om man fixar dom sista 9 milen eller ej? Kan också tänka att det räcker med typ en 15 min laddning på en sådan laddare för att få 4-5 mil extra och känna sig trygg hem.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
- Henkens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Man blir ju sugen på att skaffa en Tesla jag också.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Prova lägg in din resa i ABRP.
Jag testade simulera en MX raven LR från storuman till hemavan/klippen.
Startade med 100%
-20C
10m/s motvind
500kg extralast.
Heavy rain/snow +20%
Köra lagligt
Du kommer fram med 32% kvar.
Det är ju bara 15.4 mil från Storuman SuC till Klippen
Snitt förbrukning blir typ 410wh/km dvt det dubbla gentemot 220 som är normalt.
Du halverar alltså räckvidden med dessa förutsättningar.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 0b297a6887
Jag testade simulera en MX raven LR från storuman till hemavan/klippen.
Startade med 100%
-20C
10m/s motvind
500kg extralast.
Heavy rain/snow +20%
Köra lagligt
Du kommer fram med 32% kvar.
Det är ju bara 15.4 mil från Storuman SuC till Klippen
Snitt förbrukning blir typ 410wh/km dvt det dubbla gentemot 220 som är normalt.
Du halverar alltså räckvidden med dessa förutsättningar.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 0b297a6887
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Gör'tHenkens skrev:Man blir ju sugen på att skaffa en Tesla jag också.

-
- elbilist
Jag åker från Lycksele inte Umeå. Frågade Umeå för det är nog endast där det är någon som vet. Inte troligt att jag har 10% i Storuman om jag åker fulladdad från Lycksele. I så fall kommer jag med säkerhet inte fram.samuelsu skrev:Men vänta! Om du har 50% i Storuman behöver du inte ladda alls för att ta dig till Klippen - och definitivt inte till 100%. Mer troligt är väl att du har 10% i Storuman och laddar till 65% där. Det kan ta 30-45min beroende på olika förutsättningar.Robertrimmevik skrev:Det var väll ändå ungefär det jag skrev att man bör veta efter 22 mil om man tar sig dom sista 9 milen eller ej. Men jag synar om bilen kan räkna ut hurvida det är plogat eller ej eller hur mycket snö det ska falla dom sista 9 milen. Det kan man iof lätt kolla i en väder-app. Dom brukar stämma ganska bra dom närmsta timmarna. Jag är dock övertygad om att man har mycket att vinna på den extra räckvidden som en LR ger. Speciellt på en M3 och en MX med drag och takbox. Vårat scenario ser ut så här om vi åker till Hemavan.(Klippen). Tar man sig med säkerhet de 16 milen i -10 och rejält snöfall med 70kg i boxen 500kg på släp 250kg passagerare 40kg packning och 20kg hund? Och hur lång tid tar det på utungefär att ladda 50-100% på suc i Storuman? Som jag förstått så brukar det gå segt att ladda dom sista procenten.mati skrev:Du jämför räckviddsberäkningen hos en elbil med det du är van vid från din nuvarande bil. Det får du inte göra. Moderna elbilar, och framförallt en Tesla, är extremt duktiga på att beräkna kvarvarande räckvidd. Det är inte som i en bensinbil där tankmätaren visar nånting som i bästa fall är en fingervisning. En elbil kan du i stort sett köra slut på, med några få kilometer kvar i batteriet, utan att behöva bli kallsvettig. Har du gjort det ett par gånger vet du att du kan lita på bilen. Du behöver alltså inte en massa marginal. Säger bilen att du kommer fram så kommer du fram. I värsta fall kan man alltid sänka hastigheten en aning. Det är likadant här. En bensinbil påverkas inte så mycket av sänkt hastighet, det kan till och med bli högre förbrukning. En elbil blir snålare ju långsammare du kör. Jättelätt. Ser du att det blir tajt så kör du en aning långsammare.Robertrimmevik skrev:... Man har väll en ganska bra fingervisning efter 22 mil om man fixar dom sista 9 milen eller ej? Kan också tänka att det räcker med typ en 15 min laddning på en sådan laddare för att få 4-5 mil extra och känna sig trygg hem.

Jag förstår inte riktigt vad det hela går ut på. Du frågar på Sveriges största elbilsforum om det skulle fungera för dig att ha en Tesla. Du får som svar att det fungerar, beroende på vilken modell du väljer. En bättre expertis än så kan du inte få. Ändå skriver du att det förmodligen inte fungerar för dig i alla fall. Det får du naturligtvis tycka. Men då känns det lite som att du egentligen inte vågar skaffa en elbil och nu hittar du på argumemt varför det inte fungerar.
Då är mitt råd att du väntar några år till, tills laddinfrastrukturen är ännu bättre.
Då är mitt råd att du väntar några år till, tills laddinfrastrukturen är ännu bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14