Folk väljer BORT elbilar pga klimatet??
Moderator: Redaktion
Folk väljer BORT elbilar pga klimatet??
Man skulle kunna tro att det är det höga priset folk avstår från att byta till elbil, men nu visar en undersökning att det främsta anledningen för en del är den klimatpåverkan tillverkningen har.
Då får man bara säga att fossillobbyn lyckats i sin propaganda. Måste säga att barnarbetarna i Kongo var gräddet på moset.
https://www.breakit.se/artikel/21887/kl ... rt-elbilar
Då får man bara säga att fossillobbyn lyckats i sin propaganda. Måste säga att barnarbetarna i Kongo var gräddet på moset.
https://www.breakit.se/artikel/21887/kl ... rt-elbilar
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Folk väljer BORT elbilar pga klimatet??
Jag antar att det var ett av svarsalternativen helt enkelt. ”Var sjätte tyckte att det var det viktigaste skälet” samt ”57%” borde betyda att man rankade flera anledningar i ordning efter den viktigaste och minst viktiga. Vore intressant att se alla alternativ.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jag blev inte direkt förvånad när jag läste det. Argumentet har jag hört flera gånger i min bekantskapskrets. Det är ungefär som att säga att man inte kan bli vegetarian eftersom djuren inte har nånting att äta då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
”Vanligt folk” är lätt manipulerade så jag är inte direkt förvånad. Vi vet ju att vi inte kan suga mer el ur jorden, det funkar ju inte.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Sila mygg å svälja kameler. Man ser inte totalen och förändring är obehagligt. Då är det skönt att det kommer lite barnarbetespropaganda så kan man vänta och följa med den stora massan. Även om man göder diktaturer och förstör miljön under hela bilens livstid.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Ja, det är skrämmande. Och idag är det nog lättare än någonsin att manipulera stora mängder människor med väldigt lite insats. Tramset sprids på nätet som en löpeld, folk suger upp det, media förstärker det för att få klicks. Ingen bryr sig egentligen om sanningshalten. Och ju fler som tror på tramset desto mer blir det "sanning". Vetenskapliga argument och fakta ersätts med tro och känslor. Och alla är experter för de har minsann läst det på flashback eller liknande. Mycket oroväckande.LarsL skrev:”Vanligt folk” är lätt manipulerade så jag är inte direkt förvånad. Vi vet ju att vi inte kan suga mer el ur jorden, det funkar ju inte.
mati skrev:Ja, det är skrämmande. Och idag är det nog lättare än någonsin att manipulera stora mängder människor med väldigt lite insats. Tramset sprids på nätet som en löpeld, folk suger upp det, media förstärker det för att få klicks. Ingen bryr sig egentligen om sanningshalten. Och ju fler som tror på tramset desto mer blir det "sanning". Vetenskapliga argument och fakta ersätts med tro och känslor. Och alla är experter för de har minsann läst det på flashback eller liknande. Mycket oroväckande.LarsL skrev:”Vanligt folk” är lätt manipulerade så jag är inte direkt förvånad. Vi vet ju att vi inte kan suga mer el ur jorden, det funkar ju inte.
Äh, bekväm undanflykt. De som anför det som argument hade inte köpt elbil i vilket fall.
mati skrev:Ja, det är skrämmande. Och idag är det nog lättare än någonsin att manipulera stora mängder människor med väldigt lite insats. Tramset sprids på nätet som en löpeld, folk suger upp det, media förstärker det för att få klicks. Ingen bryr sig egentligen om sanningshalten. Och ju fler som tror på tramset desto mer blir det "sanning". Vetenskapliga argument och fakta ersätts med tro och känslor. Och alla är experter för de har minsann läst det på flashback eller liknande. Mycket oroväckande.LarsL skrev:”Vanligt folk” är lätt manipulerade så jag är inte direkt förvånad. Vi vet ju att vi inte kan suga mer el ur jorden, det funkar ju inte.
Som sagt. Sociala medier skrämmer mig faktiskt mer än klimatlarmen. Sociala medier kommer att bli den faktor som störtar den moderna civilisationen.
Ni kanske tror att jag överdriver men kolla bara. Trump hade inte haft en chans utan internet. Inte Brexit heller. Och ändå är detta bara början.
Det här. De tycker om sina fossilbilar och vill inte byta. Hellre än att erkänna det så väljer de att tro att elbilarna på riktigt är dåliga för klimatet.Verdi skrev:Äh, bekväm undanflykt. De som anför det som argument hade inte köpt elbil i vilket fall.
Om 20 år när det nästan bara finns elbilar att köpa så kommer de garanterat ändå köra elbil själva. Då kommer de antingen a) hävda att nu för tiden är det där inget problem längre eller b) ha glömt bort att de någonsin tyckte så.
Rätt nedvärderande, vad är vanligt folk ? Eller är vanligt folk alla som inte övergått till eldrift och solceller ?LarsL skrev:”Vanligt folk” är lätt manipulerade så jag är inte direkt förvånad. Vi vet ju att vi inte kan suga mer el ur jorden, det funkar ju inte.
Jag tror vi inte får underskatta psykologi.
Det finns en miljömupp som hela tiden påstår att batteritillverkarna orsakar miljöförstöring och fattigdom/elände.
Vi vet att mobil- och klädtillverkning är mer "skadligt" för miljön. men där har inte kritiken fått fäste i allmänhetens ögon.
Tillverkningen av batterier kräver en mängd energi, men även fast man kan komma ifatt klimatskulden på något år så fastnar bilden att elbilstillverkarna kommit på med fingrarna i sylt burken. Det blir som om de är hycklare när de pratar om klimatmålen. (det och barnarbetare som krälar (ja,jag har hört det flera gången). Sedan är det ett sätt att knäppa "fint folk" på näsan.(lite jante också).
När begagnade elbilar som kia kommer ned i pris (när företag slutar överbuda) kommer det nog låta annorlunda när kostnaden kommer tala till folkets plånböcker. h&m existerar pga av detta, bara det är tillräckligt billigt kan man överse med div negativa saker.
Det finns en miljömupp som hela tiden påstår att batteritillverkarna orsakar miljöförstöring och fattigdom/elände.
Vi vet att mobil- och klädtillverkning är mer "skadligt" för miljön. men där har inte kritiken fått fäste i allmänhetens ögon.
Tillverkningen av batterier kräver en mängd energi, men även fast man kan komma ifatt klimatskulden på något år så fastnar bilden att elbilstillverkarna kommit på med fingrarna i sylt burken. Det blir som om de är hycklare när de pratar om klimatmålen. (det och barnarbetare som krälar (ja,jag har hört det flera gången). Sedan är det ett sätt att knäppa "fint folk" på näsan.(lite jante också).
När begagnade elbilar som kia kommer ned i pris (när företag slutar överbuda) kommer det nog låta annorlunda när kostnaden kommer tala till folkets plånböcker. h&m existerar pga av detta, bara det är tillräckligt billigt kan man överse med div negativa saker.
Så här tror jag att han tänkte om vanligt folk:Stevvee skrev:Rätt nedvärderande, vad är vanligt folk ? Eller är vanligt folk alla som inte övergått till eldrift och solceller ?LarsL skrev:”Vanligt folk” är lätt manipulerade så jag är inte direkt förvånad. Vi vet ju att vi inte kan suga mer el ur jorden, det funkar ju inte.
WT - White trash. Vanligt folk som döper sina barn till Chazandrha och så. De gillar Trump och Jimmie och skiter fullständigt i vetenskap. Läser Aftonbladet och har det som sin enda nyhetskälla.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jag håller helt med. Jag har varken Fb eller Twitter eller så. Jag är visserligen med och skriver på TCS, men det är nog det enda. (O)sociala medier betraktar jag, precis som du, som det största hotet i vårt samhälle. Inte bara för att det sprids en massa trams, utan också för att det är så vanebildande. Hela samhället går på droger känns det som. Vi har varit i norra Värmland med husvagnen förra helgen. Ingen mobiltäckning, inget internet, ingen telefon. Jag tyckte det var helt fantastiskt. Min kära sambo fick total panik. Hon hade abstinensbesvär och visste inte vad hon skulle göra. Det var lite skrämmande att se faktiskt.Verdi skrev:mati skrev:Ja, det är skrämmande. Och idag är det nog lättare än någonsin att manipulera stora mängder människor med väldigt lite insats. Tramset sprids på nätet som en löpeld, folk suger upp det, media förstärker det för att få klicks. Ingen bryr sig egentligen om sanningshalten. Och ju fler som tror på tramset desto mer blir det "sanning". Vetenskapliga argument och fakta ersätts med tro och känslor. Och alla är experter för de har minsann läst det på flashback eller liknande. Mycket oroväckande.LarsL skrev:”Vanligt folk” är lätt manipulerade så jag är inte direkt förvånad. Vi vet ju att vi inte kan suga mer el ur jorden, det funkar ju inte.
Som sagt. Sociala medier skrämmer mig faktiskt mer än klimatlarmen. Sociala medier kommer att bli den faktor som störtar den moderna civilisationen.
Ni kanske tror att jag överdriver men kolla bara. Trump hade inte haft en chans utan internet. Inte Brexit heller. Och ändå är detta bara början.
mati skrev:Jag håller helt med. Jag har varken Fb eller Twitter eller så. Jag är visserligen med och skriver på TCS, men det är nog det enda. (O)sociala medier betraktar jag, precis som du, som det största hotet i vårt samhälle. Inte bara för att det sprids en massa trams, utan också för att det är så vanebildande. Hela samhället går på droger känns det som. Vi har varit i norra Värmland med husvagnen förra helgen. Ingen mobiltäckning, inget internet, ingen telefon. Jag tyckte det var helt fantastiskt. Min kära sambo fick total panik. Hon hade abstinensbesvär och visste inte vad hon skulle göra. Det var lite skrämmande att se faktiskt.Verdi skrev:mati skrev:Ja, det är skrämmande. Och idag är det nog lättare än någonsin att manipulera stora mängder människor med väldigt lite insats. Tramset sprids på nätet som en löpeld, folk suger upp det, media förstärker det för att få klicks. Ingen bryr sig egentligen om sanningshalten. Och ju fler som tror på tramset desto mer blir det "sanning". Vetenskapliga argument och fakta ersätts med tro och känslor. Och alla är experter för de har minsann läst det på flashback eller liknande. Mycket oroväckande.LarsL skrev:”Vanligt folk” är lätt manipulerade så jag är inte direkt förvånad. Vi vet ju att vi inte kan suga mer el ur jorden, det funkar ju inte.
Ja, det är ju en aspekt av det hela. En släng av beroende har jag ju också. Har blivit värre det senaste året.
Men det jag menar med hot är att galenpannor av olika slag kan få stort genomslag. Redan 2010-2011 kom den "Arabiska våren" till stånd där man kunde störta regeringar med sociala medier som plattform. Nu var det diktatorer som störtades men det finns inget som hindrar att det är demokratier nästa gång.
I Sverige är jag övertygad om att SD varit mycket mindre utan alla konspirationsteorier som sprids via internet. Nu senast såg jag en bitter äldre kvinna som vägrade skaffa solceller eftersom det skulle komma en solskatt när tillräckligt många blivit lurade att skaffa. Nej, den enkla gick hon inte på. Kollade hennes FB-profil och den var full av SD-grejer. Hela den här idén om att staten vill lura folket och gör saker bara för att jävlas med medborgarna är farlig. Det är den vågen som SD surfar på. Och de är snart största parti. Det värsta av allt är att de andra partierna fortfarande inte förstått det här utan fortsätter att utesluta SD och späder på idén om att det finns en konspiration. Så länge de hålls utanför så har de inget ansvar för det som händer. Och då kan de säga vad som helst.
Och det är ju inte bara i Sverige. Såg att Bolsonaros son (som sitter i parlamentet i Brasilien) hånade Greta Thunberg på instagram och hävdade att hon var sponsrad av Soros. Återigen, konspirationer som får fäste. Det är rena giftet. När tillräckligt många tror på dessa så kommer våra demokratier att krossas.
Någon som vet hur den här klimatdebatten ang elbilar ser ut i Norge? Där är ju marknaden helt annorlunda och så många år före oss.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Så är det. Jag har inte riktigt greppat varför alla hela tiden tror att vi blir lurade av staten. Till exempel den så kallade "klimatlögnen" osv. Jag blir just nu överöst med sånt trams på yt, utan att jag någonsin har tittat på detta. Är det för att folk tror att staten bara vill åt våra pengar? Det hade man väl kunnat ha enklare än att hitta på en global klimatförändring som har orsakats av vår livsstil? Alla har sina åsikter. Jag är inte heller så mycket för plakativ alarmism eftersom jag tror att det kan ha motsatt effekt, folk stretar ännu mer emot liksom. Men jag har absolut ingen förståelse för idioter som sitter och sprider hat på nätet.Verdi skrev:Ja, det är ju en aspekt av det hela. En släng av beroende har jag ju också. Har blivit värre det senaste året.
Men det jag menar med hot är att galenpannor av olika slag kan få stort genomslag. Redan 2010-2011 kom den "Arabiska våren" till stånd där man kunde störta regeringar med sociala medier som plattform. Nu var det diktatorer som störtades men det finns inget som hindrar att det är demokratier nästa gång.
I Sverige är jag övertygad om att SD varit mycket mindre utan alla konspirationsteorier som sprids via internet. Nu senast såg jag en bitter äldre kvinna som vägrade skaffa solceller eftersom det skulle komma en solskatt när tillräckligt många blivit lurade att skaffa. Nej, den enkla gick hon inte på. Kollade hennes FB-profil och den var full av SD-grejer. Hela den här idén om att staten vill lura folket och gör saker bara för att jävlas med medborgarna är farlig. Det är den vågen som SD surfar på. Och de är snart största parti. Det värsta av allt är att de andra partierna fortfarande inte förstått det här utan fortsätter att utesluta SD och späder på idén om att det finns en konspiration. Så länge de hålls utanför så har de inget ansvar för det som händer. Och då kan de säga vad som helst.
Och det är ju inte bara i Sverige. Såg att Bolsonaros son (som sitter i parlamentet i Brasilien) hånade Greta Thunberg på instagram och hävdade att hon var sponsrad av Soros. Återigen, konspirationer som får fäste. Det är rena giftet. När tillräckligt många tror på dessa så kommer våra demokratier att krossas.
Såg en tant på FB senast igår beklaga sig över hur hemskt det är att vi gått från något som är dåligt för miljön (bensin/diselbilar) till något som är VÄRRE för miljön (elbilstillverkning). Vilket skämt, orkade inte ens kommentera. Sån tur var så var där andra på plats som visade hur löjligt det är att försöka få det till att det skulle vara värre för miljön. Självklart gick hon då över till att tjata om afrikanska barn som dör i kobalt-gruvor. Undrar om hon har koll på hur många som dör pga avgaser varje år?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
mati skrev:Så är det. Jag har inte riktigt greppat varför alla hela tiden tror att vi blir lurade av staten. Till exempel den så kallade "klimatlögnen" osv. Jag blir just nu överöst med sånt trams på yt, utan att jag någonsin har tittat på detta. Är det för att folk tror att staten bara vill åt våra pengar? Det hade man väl kunnat ha enklare än att hitta på en global klimatförändring som har orsakats av vår livsstil? Alla har sina åsikter. Jag är inte heller så mycket för plakativ alarmism eftersom jag tror att det kan ha motsatt effekt, folk stretar ännu mer emot liksom. Men jag har absolut ingen förståelse för idioter som sitter och sprider hat på nätet.Verdi skrev:Ja, det är ju en aspekt av det hela. En släng av beroende har jag ju också. Har blivit värre det senaste året.
Precis. Finns ju ingenting som hindrar staten att höja inkomstskatten, fastighetsskatten osv osv. Varför ska de hitta på sinnrika konspirationer först? Staten behöver inte luras för att ha anledning att höja skatten. Det här dravlet om kilometerskatt på elbilar har man ju hört otaliga ggr. Det kan väl bli så men det är ingen naturlag att alla skatter hela tiden ska stå för samma inkomst till staten. Nu avskaffar de t ex värnskatten och vad jag vet har de inte höjt nån annan skatt för att kompensera.
Hon har bestämt sig för vad hon tycker. De argument hon använder för att försvara sin ståndpunkt är helt utbytbara. Det rör henne inte i ryggen huruvida barn i Kongo far illa. Hade hon gjort det hade hon varit engagerad i frågan för decennier sedan. Nej, det är bara ett tillhygge som hon tar till. När någon slår ett tillhygge ur handen på henne så greppar hon nästa. Det går inte att komma åt sådana människor med fakta eftersom det handlar om känslor. De här kritiska människorna måste på ett känslomässigt plan acceptera elbilar. Det enda som hjälper är provkörningar och att titta och klämma på bilarna. Folk är rädda för det okända.Tobberoth skrev:Såg en tant på FB senast igår beklaga sig över hur hemskt det är att vi gått från något som är dåligt för miljön (bensin/diselbilar) till något som är VÄRRE för miljön (elbilstillverkning). Vilket skämt, orkade inte ens kommentera. Sån tur var så var där andra på plats som visade hur löjligt det är att försöka få det till att det skulle vara värre för miljön. Självklart gick hon då över till att tjata om afrikanska barn som dör i kobalt-gruvor. Undrar om hon har koll på hur många som dör pga avgaser varje år?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det tar emot för folk att erkänna att de inte har råd med något. Då är det bättre att komma med argument som får "de rika" att framstå i dåligt dager.
Kommer elbilar ner i pris, gör folk sin matte och räknar på driftskostnaden ska ni se det blir andra tongångar.
Kommer elbilar ner i pris, gör folk sin matte och räknar på driftskostnaden ska ni se det blir andra tongångar.
Fast då förutsätter du att man kan övertyga en "tant" om elbilarnas överlägsenhet genom att låta henne provköra. Jag är inte så säker att det skulle ha önskad effekt. Alla människor är inte intresserade av bilar, de skiter i hur bilen känns och hur den låter. Fungerar den att ta sig från A till B så är de nöjda. Ändå så kan de ha en massa åsikter om allt möjligt. Jag har haft folk i bilen som inte ens har märkt att det är en elbil de sitter i. De visste ingenting om elbilar, de märkte inte att bilen inte gjorde brum-brum när vi körde iväg. De reagerade inte på acclerationen. Nada. Häromdagen fick jag till och med höra en kommentar att jag måste vara extremt motorintresserad med tanke på att jag har bytt bil flera gånger på senare tid. Äh ja, det sitter ju en elmotor i den...Verdi skrev:Hon har bestämt sig för vad hon tycker. De argument hon använder för att försvara sin ståndpunkt är helt utbytbara. Det rör henne inte i ryggen huruvida barn i Kongo far illa. Hade hon gjort det hade hon varit engagerad i frågan för decennier sedan. Nej, det är bara ett tillhygge som hon tar till. När någon slår ett tillhygge ur handen på henne så greppar hon nästa. Det går inte att komma åt sådana människor med fakta eftersom det handlar om känslor. De här kritiska människorna måste på ett känslomässigt plan acceptera elbilar. Det enda som hjälper är provkörningar och att titta och klämma på bilarna. Folk är rädda för det okända.Tobberoth skrev:Såg en tant på FB senast igår beklaga sig över hur hemskt det är att vi gått från något som är dåligt för miljön (bensin/diselbilar) till något som är VÄRRE för miljön (elbilstillverkning). Vilket skämt, orkade inte ens kommentera. Sån tur var så var där andra på plats som visade hur löjligt det är att försöka få det till att det skulle vara värre för miljön. Självklart gick hon då över till att tjata om afrikanska barn som dör i kobalt-gruvor. Undrar om hon har koll på hur många som dör pga avgaser varje år?
Jodå, man inför nu en bankskatt så alla kommer att få betala via högre bankkostnader. Spanien har ju hotat med solpanelskatt i flera år, vet inte om det är genomfört. Det är ingen konspiration! Vi har tillräckligt med konspirationsteorier ändå, utan att kalla vanliga rationella ekonomiska argument för konspirationer. Om du gör vinst på dina solceller så är det givet att det ska beskattas.Verdi skrev:Precis. Finns ju ingenting som hindrar staten att höja inkomstskatten, fastighetsskatten osv osv. Varför ska de hitta på sinnrika konspirationer först? Staten behöver inte luras för att ha anledning att höja skatten. Det här dravlet om kilometerskatt på elbilar har man ju hört otaliga ggr. Det kan väl bli så men det är ingen naturlag att alla skatter hela tiden ska stå för samma inkomst till staten. Nu avskaffar de t ex värnskatten och vad jag vet har de inte höjt nån annan skatt för att kompensera.
Det är klart att det på sikt måste till mera skatter på elbilar. Inte tror väl någon att 360 kr/år räcker till vägunderhållet? Det kostar mycket pengar att underhålla vägarna. Personbilar oavsett bränsle borde beskattas med en årlig skatt på typ 3 kr/kg tjänstevikt och öronmärka dessa pengar för vägunderhåll så att inte staten använder pengarna till annat. Utländska bilar borde få betala en månad skatt för att köra in i landet och därefter förnya den varje månad bilen är i landet.
Uttaget av skatt är basen i civilisationen. Inget samhälle i historien har fungerat utan skatt. Undantaget skulle väl ha varit Pergamon, men det ett par tusen år sedan.
Min poäng var att staten inte måste hitta på en anledning till en skatt. De hade kunnat höja bränsleskatten utan att hänvisa till ett klimathot.HenrikC skrev:Jodå, man inför nu en bankskatt så alla kommer att få betala via högre bankkostnader. Spanien har ju hotat med solpanelskatt i flera år, vet inte om det är genomfört. Det är ingen konspiration! Vi har tillräckligt med konspirationsteorier ändå, utan att kalla vanliga rationella ekonomiska argument för konspirationer. Om du gör vinst på dina solceller så är det givet att det ska beskattas.Verdi skrev:Precis. Finns ju ingenting som hindrar staten att höja inkomstskatten, fastighetsskatten osv osv. Varför ska de hitta på sinnrika konspirationer först? Staten behöver inte luras för att ha anledning att höja skatten. Det här dravlet om kilometerskatt på elbilar har man ju hört otaliga ggr. Det kan väl bli så men det är ingen naturlag att alla skatter hela tiden ska stå för samma inkomst till staten. Nu avskaffar de t ex värnskatten och vad jag vet har de inte höjt nån annan skatt för att kompensera.
Det är klart att det på sikt måste till mera skatter på elbilar. Inte tror väl någon att 360 kr/år räcker till vägunderhållet? Det kostar mycket pengar att underhålla vägarna. Personbilar oavsett bränsle borde beskattas med en årlig skatt på typ 3 kr/kg tjänstevikt och öronmärka dessa pengar för vägunderhåll så att inte staten använder pengarna till annat. Utländska bilar borde få betala en månad skatt för att köra in i landet och därefter förnya den varje månad bilen är i landet.
Uttaget av skatt är basen i civilisationen. Inget samhälle i historien har fungerat utan skatt. Undantaget skulle väl ha varit Pergamon, men det ett par tusen år sedan.
Bankskatt tas inte från samma personer som värnskatten mer än delvis. Skatten från biltrafiken sägs ju gå till mycket annat än vägunderhåll. Så den direkta kopplingen saknas redan idag mellan skatt på biltrafik och kostnader för vägar. Men visst, det är väl troligt att det skatten höjs så att det täcker vägunderhållet åtminstone. Men det är ju rätt små pengar det handlar om i så fall.
Fast om man motiverar skatt på bilar med vägunderhåll så borde lastbilar beskattas 10-20 000 (tusen! ) gånger så mycket som personbilar. Det är nämligen så otroligt stor skillnad i vägslitaget.