... Man har väll en ganska bra fingervisning efter 22 mil om man fixar dom sista 9 milen eller ej? Kan också tänka att det räcker med typ en 15 min laddning på en sådan laddare för att få 4-5 mil extra och känna sig trygg hem.
En annan positiv aspekt. Dom är så gott som aldrig upptagna i denna elbilsskeptiska byggd.
Du jämför räckviddsberäkningen hos en elbil med det du är van vid från din nuvarande bil. Det får du inte göra. Moderna elbilar, och framförallt en Tesla, är extremt duktiga på att beräkna kvarvarande räckvidd. Det är inte som i en bensinbil där tankmätaren visar nånting som i bästa fall är en fingervisning. En elbil kan du i stort sett köra slut på, med några få kilometer kvar i batteriet, utan att behöva bli kallsvettig. Har du gjort det ett par gånger vet du att du kan lita på bilen. Du behöver alltså inte en massa marginal. Säger bilen att du kommer fram så kommer du fram. I värsta fall kan man alltid sänka hastigheten en aning. Det är likadant här. En bensinbil påverkas inte så mycket av sänkt hastighet, det kan till och med bli högre förbrukning. En elbil blir snålare ju långsammare du kör. Jättelätt. Ser du att det blir tajt så kör du en aning långsammare.
Det var väll ändå ungefär det jag skrev att man bör veta efter 22 mil om man tar sig dom sista 9 milen eller ej. Men jag synar om bilen kan räkna ut hurvida det är plogat eller ej eller hur mycket snö det ska falla dom sista 9 milen. Det kan man iof lätt kolla i en väder-app. Dom brukar stämma ganska bra dom närmsta timmarna. Jag är dock övertygad om att man har mycket att vinna på den extra räckvidden som en LR ger. Speciellt på en M3 och en MX med drag och takbox. Vårat scenario ser ut så här om vi åker till Hemavan.(Klippen). Tar man sig med säkerhet de 16 milen i -10 och rejält snöfall med 70kg i boxen 500kg på släp 250kg passagerare 40kg packning och 20kg hund? Och hur lång tid tar det på utungefär att ladda 50-100% på suc i Storuman? Som jag förstått så brukar det gå segt att ladda dom sista procenten.
Frågan är om ens LR på M3 och MX tar sig med säkerhet fram. Har någon teslaägare i Umeå testat detta? Denna resa görs ca 3ggr per år. Alternativet får bli att får bli att få upp skotern på annat vis och lämna den i stugan under säsong. Eller skippa släp när vädret inte tillåter. Känns onödigt att välja bort MS om Tesla med drag inte med säkerhet fixar det.
Men vänta! Om du har 50% i Storuman behöver du inte ladda alls för att ta dig till Klippen - och definitivt inte till 100%. Mer troligt är väl att du har 10% i Storuman och laddar till 65% där. Det kan ta 30-45min beroende på olika förutsättningar.
Jag åker från Lycksele inte Umeå. Frågade Umeå för det är nog endast där det är någon som vet. Inte troligt att jag har 10% i Storuman om jag åker fulladdad från Lycksele. I så fall kommer jag med säkerhet inte fram.
Vad du har i % när du kommer till Storuman och hur du fick det är ju egentligen ovidkommande. Avgörande för om du kommer fram eller inte till Klippen beror ju på vad du har i % när du _lämnar_ Storuman - oavsett var du startade resan (Lycksele eller Umeå). Känns som att det blev så hypotetiskt att du slog knut på dig.
Inser också just att vi pratar om Storuman - Klippen 15 mil och Lycksele - Storuman 18mil.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Jag förstår inte riktigt vad det hela går ut på. Du frågar på Sveriges största elbilsforum om det skulle fungera för dig att ha en Tesla. Du får som svar att det fungerar, beroende på vilken modell du väljer. En bättre expertis än så kan du inte få. Ändå skriver du att det förmodligen inte fungerar för dig i alla fall. Det får du naturligtvis tycka. Men då känns det lite som att du egentligen inte vågar skaffa en elbil och nu hittar du på argumemt varför det inte fungerar.
Då är mitt råd att du väntar några år till, tills laddinfrastrukturen är ännu bättre.
Jag tycker det bästa vore att lägga in och experimentera med abetterrouteplanner och de extra inställningarna, så du kan lägga på extra last, snömodd osv och prova med olika teslamodeller+batterier och se hur det går. Glöm inte att du vill stanna och äta ibland bara. Ja, även när du sitter vid datorn.
Själv ska jag strax åka och få CCS på min MS70D så jag kan toppa upp i Lycksele (när jag ändå stannar och äter) ifall det skulle behövas, på mina resor Holmsund - Laisaliden i vinter.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Prova lägg in din resa i ABRP.
Jag testade simulera en MX raven LR från storuman till hemavan/klippen.
Startade med 100%
-20C
10m/s motvind
500kg extralast.
Heavy rain/snow +20%
Köra lagligt
Du kommer fram med 32% kvar.
Det är ju bara 15.4 mil från Storuman SuC till Klippen
Snitt förbrukning blir typ 410wh/km dvt det dubbla gentemot 220 som är normalt.
Du halverar alltså räckvidden med dessa förutsättningar.
... Man har väll en ganska bra fingervisning efter 22 mil om man fixar dom sista 9 milen eller ej? Kan också tänka att det räcker med typ en 15 min laddning på en sådan laddare för att få 4-5 mil extra och känna sig trygg hem.
En annan positiv aspekt. Dom är så gott som aldrig upptagna i denna elbilsskeptiska byggd.
Du jämför räckviddsberäkningen hos en elbil med det du är van vid från din nuvarande bil. Det får du inte göra. Moderna elbilar, och framförallt en Tesla, är extremt duktiga på att beräkna kvarvarande räckvidd. Det är inte som i en bensinbil där tankmätaren visar nånting som i bästa fall är en fingervisning. En elbil kan du i stort sett köra slut på, med några få kilometer kvar i batteriet, utan att behöva bli kallsvettig. Har du gjort det ett par gånger vet du att du kan lita på bilen. Du behöver alltså inte en massa marginal. Säger bilen att du kommer fram så kommer du fram. I värsta fall kan man alltid sänka hastigheten en aning. Det är likadant här. En bensinbil påverkas inte så mycket av sänkt hastighet, det kan till och med bli högre förbrukning. En elbil blir snålare ju långsammare du kör. Jättelätt. Ser du att det blir tajt så kör du en aning långsammare.
Det var väll ändå ungefär det jag skrev att man bör veta efter 22 mil om man tar sig dom sista 9 milen eller ej. Men jag synar om bilen kan räkna ut hurvida det är plogat eller ej eller hur mycket snö det ska falla dom sista 9 milen. Det kan man iof lätt kolla i en väder-app. Dom brukar stämma ganska bra dom närmsta timmarna. Jag är dock övertygad om att man har mycket att vinna på den extra räckvidden som en LR ger. Speciellt på en M3 och en MX med drag och takbox. Vårat scenario ser ut så här om vi åker till Hemavan.(Klippen). Tar man sig med säkerhet de 16 milen i -10 och rejält snöfall med 70kg i boxen 500kg på släp 250kg passagerare 40kg packning och 20kg hund? Och hur lång tid tar det på utungefär att ladda 50-100% på suc i Storuman? Som jag förstått så brukar det gå segt att ladda dom sista procenten.
Frågan är om ens LR på M3 och MX tar sig med säkerhet fram. Har någon teslaägare i Umeå testat detta? Denna resa görs ca 3ggr per år. Alternativet får bli att får bli att få upp skotern på annat vis och lämna den i stugan under säsong. Eller skippa släp när vädret inte tillåter. Känns onödigt att välja bort MS om Tesla med drag inte med säkerhet fixar det.
Ingen kan garantera att du med dina förutsättningar ska klara alla dina resor i alla möjliga väderförutsättningar. Känns lite teoretiskt. Personligen brukar jag undvika långresor i de värsta snöovädrena oavsett vilken bil jag kör. Jag har för lite erfarenhet med min bil, men har sett att jag iaf kan lita på energigrafen och beräkningen som finns när man kör en navigering. Säger bilen från start att jag kommer ha 19% när jag kommer till målet har jag sett att det kan variera mellan 17 och 21 beroende på hur fort jag kört relativt skyltning, plus omkörningar osv. Som mati säger. Du kunde kolla med Robert och Cilla (ställ frågan på FB i gruppen Tesla Norrland) som kör MX med husvagn ofta; hur den funkar med beräkningen då. (MX kör du förresten helst utan takbox. )
Betyder det att MX inte finns med takräcke? I så fall, hur är den att lasta 4 slalomutrustningar i?
Får absolut kolla med Robert och Cilla och Tesla Norrland. Tack för tipset.
Startade med 100%
-20C
10m/s motvind
500kg extralast.
Heavy rain/snow +20%
Köra lagligt
Oh, missade detta geniala meddelande. Det var ju nästan lite LMGTFY över det Du ser, TS, bara att köpa!
Nu börjar det likna något. Testade samma settings med M3LR 19tum och började på 93% och 1 ton extra weight. Fick 13% i klippen. Kanske går ändå, även med 10 cm snö på vägen. Jag har heller inga problem att köra 60-70 i dåligt väder. Då är frågan hur tillförlitlig abetterroutplanner är. Skulle vilja haft en takboxruta att kryssa i.
Startade med 100%
-20C
10m/s motvind
500kg extralast.
Heavy rain/snow +20%
Köra lagligt
Oh, missade detta geniala meddelande. Det var ju nästan lite LMGTFY över det Du ser, TS, bara att köpa!
Nu börjar det likna något. Testade samma settings med M3LR 19tum och började på 93% och 1 ton extra weight. Fick 13% i klippen. Kanske går ändå, även med 10 cm snö på vägen. Jag har heller inga problem att köra 60-70 i dåligt väder. Då är frågan hur tillförlitlig abetterroutplanner är. Skulle vilja haft en takboxruta att kryssa i.
Testa 18” Aero, det är nog de du vill ha till vinterhjulen.
Jag kör Luleå-Hemavan om en halvtimme, skall kolla exakt förbrukning för den trippen sommarväglag. Utan släp, skotern tas med senare i vinter.
Betyder det att MX inte finns med takräcke? I så fall, hur är den att lasta 4 slalomutrustningar i?
Model X har falkvingedörrar bak, så takbox är inte möjligt.
Om du inte har släp på så finns det "krokbox" eller skidställ att hänga bakpå. Har du släp på så är det ju bara att lägga skidorna där.
Men vänta! Om du har 50% i Storuman behöver du inte ladda alls för att ta dig till Klippen - och definitivt inte till 100%. Mer troligt är väl att du har 10% i Storuman och laddar till 65% där. Det kan ta 30-45min beroende på olika förutsättningar.[/quote]
Jag åker från Lycksele inte Umeå. Frågade Umeå för det är nog endast där det är någon som vet. Inte troligt att jag har 10% i Storuman om jag åker fulladdad från Lycksele. I så fall kommer jag med säkerhet inte fram. [/quote]
Vad du har i % när du kommer till Storuman och hur du fick det är ju egentligen ovidkommande. Avgörande för om du kommer fram eller inte till Klippen beror ju på vad du har i % när du _lämnar_ Storuman - oavsett var du startade resan (Lycksele eller Umeå). Känns som att det blev så hypotetiskt att du slog knut på dig.
Inser också just att vi pratar om Storuman - Klippen 15 mil och Lycksele - Storuman 18mil.[/quote]
Lycksele-Storuman är 10 mil. Därav.
Om du inte har släp på så finns det "krokbox" eller skidställ att hänga bakpå. Har du släp på så är det ju bara att lägga skidorna där.
Och så fick jag byta släp 40k typ. Och gå upp ytterligare 100k för en MX. Hade MS drag så hade jag inte tvekat på en Tesla idag. Men jag kan nog kanske nöja mig med en M3LR och trängas lite tonåringarna flyttar ju ut om några år. Svider dock att free suc försvinner då. Kan ju vara värt en del i framtiden. Blir nog bäst att vänta ändå. Är det helt omöjligt att MS kommer med drag? Model Y ska ju dyka upp också. Den kommer nog passa oss bäst.
Och så fick jag byta släp 40k typ. Och gå upp ytterligare 100k för en MX. Hade MS drag så hade jag inte tvekat på en Tesla idag. Men jag kan nog kanske nöja mig med en M3LR och trängas lite tonåringarna flyttar ju ut om några år. Svider dock att free suc försvinner då. Kan ju vara värt en del i framtiden. Blir nog bäst att vänta ändå. Är det helt omöjligt att MS kommer med drag? Model Y ska ju dyka upp också. Den kommer nog passa oss bäst.
Byta släp? Får du inte plats med 4 par skidor på befintligt släp?
Många är vi som bannar beslutet att Model S inte har drag!
Startade med 100%
-20C
10m/s motvind
500kg extralast.
Heavy rain/snow +20%
Köra lagligt
Testa 18” Aero, det är nog de du vill ha till vinterhjulen.
Jag kör Luleå-Hemavan om en halvtimme, skall kolla exakt förbrukning för den trippen sommarväglag. Utan släp, skotern tas med senare i vinter.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Men då kommer du testa i vinter med släp. Kör du M3LR? Takbox?
Du får jättegärna återkomma med förbrukning och väder och vägförhållanden då.
Har du provat leka med ABRP för dina typiska resor?
Det känns som att du mest ser problemen och inte lösningarna.
MX tar inte takbox men kan ha en box på dragkroken istället. Kostar ca 10-15kkr.
Du vill inte ha en takbox ändå på en M3 för det käkar massor med range.
Behöver du släp så stoppar du takboxprylarna i/på släpet. Går förmodligen att montera på en låda mellan draget och flaket för ännu mer utrymme.
MX lastar sjukt mkt. Jag går från Audi A6 till med 90cm box på taket till MX utan box. Känner att det är lättare att få med allt nu än innan. Det enda du inte får in är skidorna pga längden.
Byta släp? Får du inte plats med 4 par skidor på befintligt släp?
Många är vi som bannar beslutet att Model S inte har drag!
Har ett litet obromsat släp utan kåpa som precis rymmer skotern. Men du har rätt jag skulle nog kunna surra fast skidorna med skotern. Inte optimalt men det går. Har inte testat just MX men det är kanske inte mitt första val. Dels priset(Men det jämnar kanske ut sig med andrahandsvärdet), sedan får jag för mig att det inte är samma körglädje som i en M3 eller MS. Men komforten är säkert grym. Vilket jag också gillar.
Förstår att ni blir sjukt less på mitt velande men varför byta nu om MY är rätt bil för oss om nu den kommer med drag? Men den ligger kanske lite för långt bort vill helst få bort audin innan 12000milaservicen på en massa pengar.
Model Y kommer med drag, men den är realistiskt 1,5-2 år bort att köpa här i Sverige.
X är inte som S/3 i körkänsla (gokart), men inte alls dum så länge det inte svänger för tvärt i hög fart. Men komforten... Komforten! Och lastutrymmet! Gott om plats åt alla håll och kanter inuti. Värre är det att försöka få plats med den i ett standard parkeringshus
Model Y kommer med drag, men den är realistiskt 1,5-2 år bort att köpa här i Sverige.
X är inte som S/3 i körkänsla (gokart), men inte alls dum så länge det inte svänger för tvärt i hög fart. Men komforten... Komforten! Och lastutrymmet! Gott om plats åt alla håll och kanter inuti. Värre är det att försöka få plats med den i ett standard parkeringshus
Fjädringskomforten och ljudkomforten ska väl vara sämre i X än i S?
Fjädringskomforten och ljudkomforten ska väl vara sämre i X än i S?
Har inga vetenskapliga bevis, men jag tycker ljudet är bättre i X. Mindre "stötig" i fjädring också.
Jag förstår inte riktigt vad det hela går ut på. Du frågar på Sveriges största elbilsforum om det skulle fungera för dig att ha en Tesla. Du får som svar att det fungerar, beroende på vilken modell du väljer. En bättre expertis än så kan du inte få. Ändå skriver du att det förmodligen inte fungerar för dig i alla fall. Det får du naturligtvis tycka. Men då känns det lite som att du egentligen inte vågar skaffa en elbil och nu hittar du på argumemt varför det inte fungerar.
Då är mitt råd att du väntar några år till, tills laddinfrastrukturen är ännu bättre.
Helt sant. Denna expertis gjorde att så mycket mer kom fram. Är det konstigt att man börjar vela då. Och nu säger någon att takbox tar jätte mycket range. Efter ca 70 inlägg! För mig är en Tesla bara en bil. En bil som jag dock väldigt gärna vill ha. Jag skulle aldrig köpa en annan bil utan att veta mer. Det är ytterst få här som egentligen verkar veta hur mycket en takbox eller oplogad väg drar ner räckvidden. Och tro mig det hör till vanligheterna här att man åker med takbox och på oplogad väg och långt. Ingen enstaka grej som händer ett par ggr om året som många verkar tro. Köper jag tex en Q5 hybrid så vet jag vad det innebär innan jag köper och behöver inte anpassa mig sedan.
Helt sant. Denna expertis gjorde att så mycket mer kom fram. Är det konstigt att man börjar vela då. Och nu säger någon att takbox tar jätte mycket range. Efter ca 70 inlägg! För mig är en Tesla bara en bil. En bil som jag dock väldigt gärna vill ha. Jag skulle aldrig köpa en annan bil utan att veta mer. Det är ytterst få här som egentligen verkar veta hur mycket en takbox eller oplogad väg drar ner räckvidden. Och tro mig det hör till vanligheterna här att man åker med takbox och på oplogad väg och långt. Ingen enstaka grej som händer ett par ggr om året som många verkar tro. Köper jag tex en Q5 hybrid så vet jag vad det innebär innan jag köper och behöver inte anpassa mig sedan.
Gör det då. Du skrev att du inte skulle ha släp eller takbox på Krokom-körningen. Men nu ska du ha det?
Antingen så vill du eller så vill du inte. En elbil funkar inte exakt som en avgasbil. Man får göra vissa tradeoffs med en avgasbil, och andra tradeoffs med en elbil. Så är det bara.
Många målar nog upp en bild om att det ska vara lite bökigare med elbil, men när de sen skaffar en upptäcker de inte sällan att det faktiskt är enklare.
Det handlar alltså om räckviddsångest. Det drabbas nästan alla av innan köp och innan resor. Men det brukar lösa sig ganska bra när man väl kommit igång.
Gör det då. Du skrev att du inte skulle ha släp eller takbox på Krokom-körningen. Men nu ska du ha det?
Ber om ursäkt Verdi. Vet att jag varit otydlig. Har inte tänkt ha takbox eller släp på krokom-körningen. Kom bara på andra tankar när jag kom på att ta min Fiat doblo på 1.3 liter att dra upp en skoter med till Hemavan i snöstorm är den absolut dummaste idén så därför behöver jag nog drag på teslan i alla fall. Men jag har sjukt svårt för att bestämma mig för det är egentligen MSLR som tilltalar mig mest.