Är jag ute och cyklar, igen
”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Moderator: Redaktion
”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Jag har fått meddelandet några gånger sedan augusti att ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”. Det händer vid start och försvinner efter ett tags körning. I dag slog det mig att bilen möjligen slår av den funktionen i syfte att jag ska motionera bromsarna, som ju inte används speciellt mycket, så att de inte börjar erodera. En finess alltså och inte ett fel...
Är jag ute och cyklar, igen
Är jag ute och cyklar, igen
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Ja, det är du
Beror på två saker. Att batteriet är kallt, eller att du har en hög laddningsnivå (SoC). Vi får verkligen inte hoppas att bromsarna börjar erodera.
Beror på två saker. Att batteriet är kallt, eller att du har en hög laddningsnivå (SoC). Vi får verkligen inte hoppas att bromsarna börjar erodera.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Jag tror helt enkelt att du kört iväg med bilen när det varit kallare än 10-12 grader ute. Då är batteriet för kallt för att regen ska funka ordentligt. Kommer sakteliga tillbaka under några mils körning. Mao varken fel eller feature.PeteAstro skrev:Jag har fått meddelandet några gånger sedan augusti att ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”. Det händer vid start och försvinner efter ett tags körning. I dag slog det mig att bilen möjligen slår av den funktionen i syfte att jag ska motionera bromsarna, som ju inte används speciellt mycket, så att de inte börjar erodera. En finess alltså och inte ett fel...
Är jag ute och cyklar, igen
Kan det vara så?
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
När batteriet är kallt så begränsas regen. När du har kört en stund och batteriet har kommit upp i temperatur så försvinner begränsningen. Detta sker från ungefär 10-12 grader och neråt. På vintern kan begränsningen bli mycket stor.
Förvärm bilen innan avfärd. Då blir det mindre påtagligt.
Edit. Två stycken före.
Förvärm bilen innan avfärd. Då blir det mindre påtagligt.
Edit. Två stycken före.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
tre stycken som var snabba på bollen... Alla med samma svar.Glad för att jag sålt min Tesla
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Precis kalla batterier alternativ fullt batteri. Men jag hoppas att du inte laddar till mer än 80-90% på natten så då borde det vara kalla batterier. Jag har det ganska ofta nu på morgonen.
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Tack!
Härligt med all denna kunskap. Jag är ju nybörjare på Tesla.
”Kallt” batteri förklaras av att det inte uppstod under sommaren.
Och jag laddar till 80%.
Och nu slipper Tesla en felrapport från mig
Härligt med all denna kunskap. Jag är ju nybörjare på Tesla.
”Kallt” batteri förklaras av att det inte uppstod under sommaren.
Och jag laddar till 80%.
Och nu slipper Tesla en felrapport från mig
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Winter is coming!
Denna fråga dyker upp varje år vid ungefär denna tid. Andra saker som kommer att komma i samband med vintern är vilka vinterdäck man ska välja (dubbat/odubbat/europeiska "vinterdäck" eller ej), att bromsarna inte tar vid första inbromsningen när det varit kallt (detta gäller i alla fall äldre Model S/X), sätt att transporterar skidor i en Model X,
Senare kommer frågor om hur autopiloten kan hantera vintervägar, hur mycket förbrukningen går upp och hur man byter till vinterdäck (i samband med det kommer även tips om 3D-printade puck eller användandet av en hockeypuck). Andra tips är att stänga av autofold på backspeglarna och hur man ska göra för att laddluckan och fönsterrutor inte ska frysa fast.
Naturligtvis kommer det även komma flera videos på Tesla Christmas Show!
Denna fråga dyker upp varje år vid ungefär denna tid. Andra saker som kommer att komma i samband med vintern är vilka vinterdäck man ska välja (dubbat/odubbat/europeiska "vinterdäck" eller ej), att bromsarna inte tar vid första inbromsningen när det varit kallt (detta gäller i alla fall äldre Model S/X), sätt att transporterar skidor i en Model X,
Senare kommer frågor om hur autopiloten kan hantera vintervägar, hur mycket förbrukningen går upp och hur man byter till vinterdäck (i samband med det kommer även tips om 3D-printade puck eller användandet av en hockeypuck). Andra tips är att stänga av autofold på backspeglarna och hur man ska göra för att laddluckan och fönsterrutor inte ska frysa fast.
Naturligtvis kommer det även komma flera videos på Tesla Christmas Show!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Tur att vi rookies får vara med och ställa frågor och lära av proffsenSvenssons skrev:Winter is coming!
Denna fråga dyker upp varje år vid ungefär denna tid. Andra saker som kommer att komma i samband med vintern är vilka vinterdäck man ska välja (dubbat/odubbat/europeiska "vinterdäck" eller ej), att bromsarna inte tar vid första inbromsningen när det varit kallt (detta gäller i alla fall äldre Model S/X), sätt att transporterar skidor i en Model X,
Senare kommer frågor om hur autopiloten kan hantera vintervägar, hur mycket förbrukningen går upp och hur man byter till vinterdäck (i samband med det kommer även tips om 3D-printade puck eller användandet av en hockeypuck). Andra tips är att stänga av autofold på backspeglarna och hur man ska göra för att laddluckan och fönsterrutor inte ska frysa fast.
Naturligtvis kommer det även komma flera videos på Tesla Christmas Show!
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Tycker inte förvärmning (upp till 20 min) har gjort någon större nytta på batteriet, mätt som tid till begränsad regen försvinner. Men dock skönt och varmt i kupén. Är det bättre att starta laddning 30 min innan avfärd. Eller finns det andra tips?mati skrev:När batteriet är kallt så begränsas regen. När du har kört en stund och batteriet har kommit upp i temperatur så försvinner begränsningen. Detta sker från ungefär 10-12 grader och neråt. På vintern kan begränsningen bli mycket stor.
Förvärm bilen innan avfärd. Då blir det mindre påtagligt.
Edit. Två stycken före.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Elix747 skrev:Tycker inte förvärmning (upp till 20 min) har gjort någon större nytta på batteriet, mätt som tid till begränsad regen försvinner. Men dock skönt och varmt i kupén. Är det bättre att starta laddning 30 min innan avfärd. Eller finns det andra tips?mati skrev:När batteriet är kallt så begränsas regen. När du har kört en stund och batteriet har kommit upp i temperatur så försvinner begränsningen. Detta sker från ungefär 10-12 grader och neråt. På vintern kan begränsningen bli mycket stor.
Förvärm bilen innan avfärd. Då blir det mindre påtagligt.
Edit. Två stycken före.
Kör du på max?
Hemmaladdning är så pass långsam att det inte nämnvärt påverkar batteriets temperatur, skulle jag vilja påstå.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
När det är riktigt kallt ute gör förvärmningen stor skillnad. Men batterivärmaren går inte igång förrän temperaturen går under 0 grader har jag för mig.Elix747 skrev:Tycker inte förvärmning (upp till 20 min) har gjort någon större nytta på batteriet, mätt som tid till begränsad regen försvinner. Men dock skönt och varmt i kupén. Är det bättre att starta laddning 30 min innan avfärd. Eller finns det andra tips?mati skrev:När batteriet är kallt så begränsas regen. När du har kört en stund och batteriet har kommit upp i temperatur så försvinner begränsningen. Detta sker från ungefär 10-12 grader och neråt. På vintern kan begränsningen bli mycket stor.
Förvärm bilen innan avfärd. Då blir det mindre påtagligt.
Edit. Två stycken före.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Precis, förvärmning av batteri kommer visa sig som en snöflinga på batteriet:mati skrev:När det är riktigt kallt ute gör förvärmningen stor skillnad. Men batterivärmaren går inte igång förrän temperaturen går under 0 grader har jag för mig.Elix747 skrev:Tycker inte förvärmning (upp till 20 min) har gjort någon större nytta på batteriet, mätt som tid till begränsad regen försvinner. Men dock skönt och varmt i kupén. Är det bättre att starta laddning 30 min innan avfärd. Eller finns det andra tips?mati skrev:När batteriet är kallt så begränsas regen. När du har kört en stund och batteriet har kommit upp i temperatur så försvinner begränsningen. Detta sker från ungefär 10-12 grader och neråt. På vintern kan begränsningen bli mycket stor.
Förvärm bilen innan avfärd. Då blir det mindre påtagligt.
Edit. Två stycken före.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Förvärmning när sladden sitter i lär ju inte göra någon större skillnad på batteritemperaturen, då tas ju strömmen från väggen. Eller kan man på något sätt trigga batterivärmaren även utan att ladda batteriet i kallväder?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”
Hur menar du nu? Batterivärmaren är ett elektriskt element som kan konsumera upp till 6kW eller nåt sånt. Kupévärmen tar lika mycket i värsta fall. Så är det åtminstone i Models S/X.
Strömmen tas såklart i första hand från vägguttaget, men när bilen inte är inkopplad eller när effekten inte räcker till så går värmaren på batteriström. Det blir varmt oavsett.
Strömmen tas såklart i första hand från vägguttaget, men när bilen inte är inkopplad eller när effekten inte räcker till så går värmaren på batteriström. Det blir varmt oavsett.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14