Tesla lanserar privatleasing!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
dstr skrev:
Pontus skrev:
Efter vad man läst om andra privatleasingar och skräckexempel vid återlämningen så är jag lite nyfiken på den biten, vad gäller då?
Är du en slarver som inte kan hålla en bil "i nyskick" i 3 år så är inte privatleasing för dig.
Märkligt att privatleasing ofta lanseras som "bekymmersfritt". Gick precis förbi en sunfleetbil där en brukar var i färd med att detaljstudera stötfångaren bak i regnet. Antar att skador måste dokumenteras innan man kör iväg. Inte privatleasing men samma bekymmer att bilen ska skadas.
Skadar du din privata bil kostar det ju också pengar...
Nej. Bara om någon tvingar mig att laga skadan. Jag har alternativet att fortsätta använda bilen med en skada.
Så om du skrapar en nästan ny bil mot en stolpe eller nåt så skiter du i att laga och behåller bilen tills den blir skrot? De flesta brukar ju laga den. Om inte annat så gör man ju det innan man säljer bilen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
dstr skrev:

Är du en slarver som inte kan hålla en bil "i nyskick" i 3 år så är inte privatleasing för dig.
Märkligt att privatleasing ofta lanseras som "bekymmersfritt". Gick precis förbi en sunfleetbil där en brukar var i färd med att detaljstudera stötfångaren bak i regnet. Antar att skador måste dokumenteras innan man kör iväg. Inte privatleasing men samma bekymmer att bilen ska skadas.
Skadar du din privata bil kostar det ju också pengar...
Nej. Bara om någon tvingar mig att laga skadan. Jag har alternativet att fortsätta använda bilen med en skada.
Så om du skrapar en nästan ny bil mot en stolpe eller nåt så skiter du i att laga och behåller bilen tills den blir skrot? De flesta brukar ju laga den. Om inte annat så gör man ju det innan man säljer bilen.
Jag väljer själv när och jag ska laga. Det är skillnaden. Jag har t.ex lite färg på dörrsidan på passagerarsidan som jag låter vara.
Men jag är väl inte målgruppen för leasing. Har inte sålt eller bytt in en bil sedan 1999 och då har jag ändå sedan dess köpt 5 bilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:

Avdraget görs ju när man ska byta bilen. I det läget kan man välja att åtgärda felet om budet på bilen blir för lågt. Men oftast är det inte meningsfullt då det sällan lönar sig. Äger jag bilen är valet mitt laga/sälja/behålla.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

En skada på en tre år gammal bil som måste lagas för att bilen ska gå att sälja då kanske är acceptabel på en 6år gammal bil och efter 10år är det ingen som bryr sig.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

erikande02 skrev:
Jag leasade en BMW i3 i tre år. Jag var nyfiken på hur återlämnandet skulle gå till.
När datumet för återlämningen började närma sig kontaktade Besikta AB mig och vi gjorde upp en dag och tid som passade.
Jag hade skött om bilen som om den vore min egen men det är klart den bar spår av användande av en barnfamilj i tre år.
Besiktningen tog 30 minuter och när besiktningsmannen var klar gav han mig en kopia på protokollet och förklarade att han inte hade något att anmärka på. Det var bara att lämna in nycklarna och bege sig därifrån.
Så min enda upplevelse av privatleasing hittills har varit positiv.
Jag lämnade in en Leaf i våras och fick betala runt 5000 kr för skador som Opus hittade. En spricka fram efter någon av dikeskörningarna, en buckla i taket efter att jag tappat byggmaterial på bilen och så något dörruppslag. Övriga skador missade hon. Det är inte värt att laga bilen för så små "avdrag".
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

fimpen skrev:
erikoskar skrev:
Ingen som reagerar på den url som används? Eller är den vedertagen som legit? dealerpad.net

Ploppade även upp en säkerhetsvarning för certifikatet när jag besökte siten.
Hmm.. jaa, och vad betyder knappen "ÅF login"? Jag trodde inte Tesla jobbade med återförsäljare?

/Fimpen
Jag reagerar på dessa saker också... Känns varken seriöst eller legitimt :roll:
- Har någon här grävt lite för att verifiera om verkligen Tesla själva ligger bakom detta?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nicklas skrev:
Jag reagerar på dessa saker också... Känns varken seriöst eller legitimt :roll:
- Har någon här grävt lite för att verifiera om verkligen Tesla själva ligger bakom detta?
Sidan ligger inte på Teslas sida utan verkar vara en privatperson eller möjligtvis mindre företag:

https://who.is/whois/dealerpad.net

Ser att det verkar vara DNB som ligger bakom det och inte Tesla:

Välkommen till Dealerpad.net. Vårt nya online-koncept för bilköp på nätet. För första gången kan du som återförsäljare erbjuda bilköpare ett digitalt handslag till alla dina bilar direkt på nätet.

Intresserad? Maila oss på nyfiken@dnb.se
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Detta är ett upplägg ihop med DNB, Tesla garanterar restvärdet, DNB lånar ut pengarna, Tesla loggar genom ÅF login och lägger in kundens uppgifter. Skulle tro att detta ”verktyg” används ihop med andra aktörer inom olika branscher. Sidan ligger helt hos DNB.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Om det är Dnb som står bakom dealerpad.net, så torde det vara rätt så enkelt att räkna ut vad Dnb ser som restvärde efter 3 år.
Dnb erbjuder privatlån på SR+ med effektiv ränta på 4,71% och 4,64% på LR.

Leasingpris + kontantinsats SR+ (2500 mil/3år utan lullull)=7402kr per månad
Leasingpris + kontantinsats LR (2500 mil/3år utan lullull)= 9479kr per månad

Något som ger restvärde på SR+ efter 3 år på ~52% och LR efter 3 år på ~50%

Så är frågan om man vågar gambla?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

heldiggrisen skrev:
Om det är Dnb som står bakom dealerpad.net, så torde det vara rätt så enkelt att räkna ut vad Dnb ser som restvärde efter 3 år.

Personligen tror jag andrahandsvärdet kommer stå sig väldigt mycket bättre än så, men det finns ju väldigt många som lyfter (påstått) osäkra andrahandsvärden som ett huvudskäl till att de inte skaffar elbil. För dem borde detta vara ett perfekt alternativ.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

heldiggrisen skrev:

⚡️Jag bara undrar - vem har råd med sådana höga leasingpriser?? Hybrid-bilisten?
Verdi

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
heldiggrisen skrev:

⚡️Jag bara undrar - vem har råd med sådana höga leasingpriser?? Hybrid-bilisten?
Hur vet du att du kommer undan billigare?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker inte restvärdena är så dåliga. På en LR AWD verkar det vara runt 55% av priset efter miljöbilspremien (runt 50% innan) för 1500 mil/år i 3 år vilket ju inte är högt men inte lågt heller. Känns helt enkelt som en rimlig förväntan så jag tycker inte man betalar en massa för att slippa värderisken direkt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Tycker inte restvärdena är så dåliga. På en LR AWD verkar det vara runt 55% av priset efter miljöbilspremien (runt 50% innan) för 1500 mil/år i 3 år vilket ju inte är högt men inte lågt heller. Känns helt enkelt som en rimlig förväntan så jag tycker inte man betalar en massa för att slippa värderisken direkt.
Det man dock gör är att minskar sin frihet. Om man vill bli av med bilen innan leasingtiden går ut så blir det antagligen dyrt. Och vill man behålla den längre än 3 år så blir det också rätt dyrt antagligen. De kommer ju sälja för marknadsvärde och inte för 50-52% av nypriset. Och du som hyrestagare har förmodligen inte ens första tjing på den.

Det är dock en hyfsad affär för den som med stor säkerhet vet hur länge hen vill ha bilen och som inte gillar risk och/eller att ligga ute med pengar.

Edit: En annan bra grej är väl att det inte påverkar låneutrymme hos bank? Dvs ska man köpa ny bostad eller liknande och vill låna mycket så är det bra att inte ha några lån för bilen.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

TeslaTissel skrev:
heldiggrisen skrev:

Om alternativet är att köpa ny bil för att behålla den i 3 år så är privatleasingen absolut et alternativ till privatfinansiering.
Jag gillar köpa nytt pga garantier, om bra CPO kommer på M3 så är också en begagnat ett bra alternativ för mig, men som det ser ut nu så är det ny som gäller. Vill man inte ta risken med värdeminskning, och ligga ute med 100000+ och lån, så finns det nu ett alternativ.

Har du ett annat alternativ för finansiering av ny M3 som är billigare?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Det man dock gör är att minskar sin frihet. Om man vill bli av med bilen innan leasingtiden går ut så blir det antagligen dyrt. Och vill man behålla den längre än 3 år så blir det också rätt dyrt antagligen. De kommer ju sälja för marknadsvärde och inte för 50-52% av nypriset. Och du som hyrestagare har förmodligen inte ens första tjing på den.

Det är dock en hyfsad affär för den som med stor säkerhet vet hur länge hen vill ha bilen och som inte gillar risk och/eller att ligga ute med pengar.

Edit: En annan bra grej är väl att det inte påverkar låneutrymme hos bank? Dvs ska man köpa ny bostad eller liknande och vill låna mycket så är det bra att inte ha några lån för bilen.
Ja friheten minskar ju garanterat. Man kan nog ta sig ur avtalet tidigare och betala mellanskillnaden mot nuvärdet + återstående ränta, där räntedelen är rätt liten (gissar att det är samma 2,2% effektiv ränta som de erbjuder för lån via Tesla) så skillnaden mot att äga själv är nog inte gigantisk.

Det påverkar bara låneutrymmet hos bank om de frågar om det :P, den syns ju inte och så länge de inte frågar om man har bil och hur den finansierats bör det ju vara lugnt.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

heldiggrisen skrev:
TeslaTissel skrev:
heldiggrisen skrev:

Om alternativet är att köpa ny bil för att behålla den i 3 år så är privatleasingen absolut et alternativ till privatfinansiering.
Jag gillar köpa nytt pga garantier, om bra CPO kommer på M3 så är också en begagnat ett bra alternativ för mig, men som det ser ut nu så är det ny som gäller. Vill man inte ta risken med värdeminskning, och ligga ute med 100000+ och lån, så finns det nu ett alternativ.

⚡️Jag reagerade mest på att många tar risker, och att en del förefaller skaffa laddhybrider som redan i den varianten kostar en helt del i service-kostnader - när de väl får tekniska bekymmer, - men i mitt personliga fall kunde lägga större delen på insats, privat, istället för att ligga med hög leasingkostnad.
Sedan är det väldigt individuellt för olika ägarförhållanden - om man har bilen i företaget etc.
Föredrar att hålla mig undan leasingavtal som oftast också har ytterligare krav och undantag. Så på så sätt känns det bra för mig.

Ser att många har andra lösningar och som sagt det är väldigt individuellt.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

TeslaTissel skrev:
heldiggrisen skrev:
TeslaTissel skrev:
heldiggrisen skrev:

⚡️Jag reagerade mest på att många tar risker, och att en del förefaller skaffa laddhybrider som redan i den varianten kostar en helt del i service-kostnader - när de väl får tekniska bekymmer, - men i mitt personliga fall kunde lägga större delen på insats, privat, istället för att ligga med hög leasingkostnad.
Sedan är det väldigt individuellt för olika ägarförhållanden - om man har bilen i företaget etc.
Föredrar att hålla mig undan leasingavtal som oftast också har ytterligare krav och undantag. Så på så sätt känns det bra för mig.

Ser att många har andra lösningar och som sagt det är väldigt individuellt.
Största kostnaden vid köp av ny bil är värdeminskningen, den får man betala för antigen man vill eller ej.
Frågan är hur stor risk man vill ta.
Vid en leasing som det här är redan förlusten bestämt, man kan inte förlora mer än vad man lagt på leasingavgiften.
Det man förlorar är flexibiliteten.
Man kommer inte undan värdeminskningen om man köper ny bil, man finansierar den bara olika, om inte du känner till en workaround?
Du pratar om insats? Jag förstår inte. Även om du har sparade pengar på banken som du köper M3 för, så vill bilen ungefär halveras i värde på 3-4 år. En kostnad på ungefär 5-7000kr per månad för en standardutrustad SR+, avhängig av hur mycket man kör.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Köper man själv kan man ju ha den längre än 3 år och på så sätt minska den genomsnittliga värdeminskningen/år vilket ger helt andra månadskostnader. Kan ju vara värt något - en 4-5 år gammal Tesla kommer fortfarande att vara en modern bil.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Vet inte om det är så mycket risk med att köpa bil, om man med risk menar att utfallet är osäkert. Att köpa bil är ju den värsta penga förstöraren som finns i och med att det du satsar är i princip noll värt efter 10-15 år.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Risken ligger i hur mycket man förlorar på sin begagnade bil, för förlora gör man.
För mig personligen gillar jag inte risker, och eftersom Tesla som förmånsbil utgår kommer jag att gå för en bättre begagnat M3 LR när den tid kommer.
Men absolut är privatleasing ett alternativ om man vill ha nytt och inte vill binda upp sina pengar, eller vill veta exakt vad förlusten blir.
Hur är det med kredittkoll, är det samma krav till kreditvärde från Dnb för att låna som för att leasa?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

ChristerSjo skrev:
Vet inte om det är så mycket risk med att köpa bil, om man med risk menar att utfallet är osäkert. Att köpa bil är ju den värsta penga förstöraren som finns i och med att det du satsar är i princip noll värt efter 10-15 år.
De pengar du satsar i privatleasing är exakt noll värt efter leasingperioden. Om du däremot köper bilen så har du ju ett värde som absolut kan vara ganska hyfsat även efter 10-15 år.

En Toyota Prius från 2010 med 20.000 mil ligger i storleksordningen 100.000 och den kostade kanske 270.000 vilket är 37% restvärde efter 10 år. Ganska hyfsat ändå. Tesla S från 2015 kostar kanske 500-600' vilket är mer än 60% restvärde efter 5 år.

Jag har en Toyota Landcruiser som snart är 20 år gammal. Den har inte sjunkit särskilt mycket i värde de sista 10-12 åren utan jag får idag nästan lika mycket för den som jag gav när jag köpte den den 2009.

Det enda man vet när det gäller privatleasing är att du har en månadskostnad och när kontraktet avslutas har du ingenting.
Tesla Y LR -22 EAP
Tezlerviser

Inlägg av Tezlerviser »

erikande02 skrev:
Jo, jag ansökte via sidan som du refererar till och loggade in med bank-id till DNB. När detta godkändes stod det i mejlet att Tesla skulle kontakta mig för beställningen. Jag ringde upp dem och pratade med en säljare. Säljaren berättade för mig att han fått upp mitt godkännande av banken och att vi behövde göra själva beställningen av bilen. Vi gjorde det över telefon och jag betalde de 15000kr med mitt kort. När jag fick bekräftelsen av Tesla via mejl så ska jag bekräfta upphämtningsplats, eventuellt inbyte och betalningsmetod. Betalningsmetoderna är: kontant, Lån arrangerat av Tesla (med eller utan restvärde), Egenarrangerad leasing (leasing eller operationell leasing) eller Egenarrangerat lån.
Jag har skickat ett mejl till DNB och frågat också men ej fått svar ännu.
Har du fått någon klarhet i detta?

Sitter också och klurar på om jag ska lägga en beställning och köra på privatleasing, men varken Tesla eller DnB verkar ha koll. Frågade en säljare på Tesla om restvärde, möjlighet att lösa bilen vid avtalsslut, ägarbyte m.m. och blev hänvisad till DnB. DnB i sin tur blev väldigt förvånade att Tesla inte kunde hjälpa mig, då det är dem som styrt upp allting. Ringde upp Tesla igen och fick svar av försäljaren att hen skulle undersöka saken och återkomma.

Har någon tryckt på avtryckarknappen och släppt tjänsten innan allt blivit klart? Dessa frågor borde ju Tesla kunna svara på på rak arm..

Också förvirrande när säljaren på Tesla säger att privatleasingen endast gäller Standard Range, inte Long Range (men sidan visar ju på motsatsen), och när DnB menar att man bara kan ansöka om privatleasing på ett SC.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

BrooklynS skrev:
ChristerSjo skrev:
De pengar du satsar i privatleasing är exakt noll värt efter leasingperioden. Om du däremot köper bilen så har du ju ett värde som absolut kan vara ganska hyfsat även efter 10-15 år.

En Toyota Prius från 2010 med 20.000 mil ligger i storleksordningen 100.000 och den kostade kanske 270.000 vilket är 37% restvärde efter 10 år. Ganska hyfsat ändå. Tesla S från 2015 kostar kanske 500-600' vilket är mer än 60% restvärde efter 5 år.

Jag har en Toyota Landcruiser som snart är 20 år gammal. Den har inte sjunkit särskilt mycket i värde de sista 10-12 åren utan jag får idag nästan lika mycket för den som jag gav när jag köpte den den 2009.

Det enda man vet när det gäller privatleasing är att du har en månadskostnad och när kontraktet avslutas har du ingenting.
Sålde precis men gamla trotjänare Citroen V6 Exklusive från 2003 som kostade runt 275 kSEK ny för 10 kSEK. Dricker mycket, hög skatt etc gör att andrahandsvärdet är ljummet. Hade gått knappt 13 000 mil.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tezlerviser skrev:
erikande02 skrev:
Jo, jag ansökte via sidan som du refererar till och loggade in med bank-id till DNB. När detta godkändes stod det i mejlet att Tesla skulle kontakta mig för beställningen. Jag ringde upp dem och pratade med en säljare. Säljaren berättade för mig att han fått upp mitt godkännande av banken och att vi behövde göra själva beställningen av bilen. Vi gjorde det över telefon och jag betalde de 15000kr med mitt kort. När jag fick bekräftelsen av Tesla via mejl så ska jag bekräfta upphämtningsplats, eventuellt inbyte och betalningsmetod. Betalningsmetoderna är: kontant, Lån arrangerat av Tesla (med eller utan restvärde), Egenarrangerad leasing (leasing eller operationell leasing) eller Egenarrangerat lån.
Jag har skickat ett mejl till DNB och frågat också men ej fått svar ännu.
Har du fått någon klarhet i detta?

Sitter också och klurar på om jag ska lägga en beställning och köra på privatleasing, men varken Tesla eller DnB verkar ha koll. Frågade en säljare på Tesla om restvärde, möjlighet att lösa bilen vid avtalsslut, ägarbyte m.m. och blev hänvisad till DnB. DnB i sin tur blev väldigt förvånade att Tesla inte kunde hjälpa mig, då det är dem som styrt upp allting. Ringde upp Tesla igen och fick svar av försäljaren att hen skulle undersöka saken och återkomma.

Har någon tryckt på avtryckarknappen och släppt tjänsten innan allt blivit klart? Dessa frågor borde ju Tesla kunna svara på på rak arm..

Också förvirrande när säljaren på Tesla säger att privatleasingen endast gäller Standard Range, inte Long Range (men sidan visar ju på motsatsen), och när DnB menar att man bara kan ansöka om privatleasing på ett SC.
Enligt min säljare kommer Tesla vid avtalstidens slut kanske ge ett erbjudande om köp, går ej att lösa i förtid, går ej att lägga mer än 15k, går ej att lösa i förtid, går att överlåta.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Skriv svar