Parkeringssensorer med dålig precision
Moderator: Redaktion
Parkeringssensorer med dålig precision
Idag körde jag en lånad 85D. Vid ett rödljus stannade jag bakom en lastbil, så pass nära att parkeringssensorerna vaknade till och det stod 83 cm på displayen. Medan vi stod där, båda två helt stilla, så varierade centimetrarna ganska friskt uppåt och neråt. Lägsta siffran jag noterade var 68 cm.
Ska det vara så här? Brukar det vara så? Jag har en knapp halvmeter extra i garaget (totalt fram+bak) så detta kan ju ge mig lite bekymmer.
Glömde testa att köra nära en vägg och gå ut och mäta.
Ska det vara så här? Brukar det vara så? Jag har en knapp halvmeter extra i garaget (totalt fram+bak) så detta kan ju ge mig lite bekymmer.
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Parkeringssensorer med dålig precision
Jag har inte märkt något sådant.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Nu spekulerar jag friskt men lastbilar har ju en del nedstickande föremål av olika slag. Man kanske kunde tänka sig att något sådant mindre föremål var det som sensorn fångade upp och att det är en lite större utmaning än en vägg eller fordonssida? Kanske lite vibrationer i lastbilen kan påverka lite också.Surfaren skrev:Idag körde jag en lånad 85D. Vid ett rödljus stannade jag bakom en lastbil, så pass nära att parkeringssensorerna vaknade till och det stod 83 cm på displayen. Medan vi stod där, båda två helt stilla, så varierade centimetrarna ganska friskt uppåt och neråt. Lägsta siffran jag noterade var 63 cm.
Driver sajten Car.info
Jag funderar på om värme från lastbilen kan störa sensorerna. Jag har också sett att siffrorna fladdrat lite i samma situation, men aldrig när jag parkerat tror jag.
Model X, Pearl White
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
De använder ultraljud, inte IR, så det låter osannolikt. Däremot kanske partiklar i avgaserna kan trigga dem. Eller kanske tryckförändringarna som avgaserna ger upphov till.Telsa skrev:Jag funderar på om värme från lastbilen kan störa sensorerna. Jag har också sett att siffrorna fladdrat lite i samma situation, men aldrig när jag parkerat tror jag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag har ca. 10cm bak och10 cm fram inte mycket spela med men det har inte varit några problem bilen skriker i högan sky men det är fortfarande en bit till godo.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Okej, kanske det var mest otur då.
Hur gör du för att inte köra för långt? Det verkar som att under 30 cm står det bara "STOP" i displayen, inte särskilt mycket till hjälp.Bow skrev:Jag har ca. 10cm bak och10 cm fram inte mycket spela med men det har inte varit några problem bilen skriker i högan sky men det är fortfarande en bit till godo.
Med bakkameran kan man se hur långt in man kört också.
Model X, Pearl White
Jo, jag kör visserligen in och backar ut, men jag har funderat på att göra en linje på golvet bakom bilen så när linjen försvinner ur kameravyn är det dags att stanna.Telsa skrev:Med bakkameran kan man se hur långt in man kört också.
Om du kör in så borde det väl vara så att du ska stanna när linjen dyker upp i kameran. Låter annars som ett ganska bra knep.Surfaren skrev:Jo, jag kör visserligen in och backar ut, men jag har funderat på att göra en linje på golvet bakom bilen så när linjen försvinner ur kameravyn är det dags att stanna.Telsa skrev:Med bakkameran kan man se hur långt in man kört också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ja, så blir det nog. Jag tror jag övertänkte lite igår så det blev tokigt.Pontus skrev:Om du kör in så borde det väl vara så att du ska stanna när linjen dyker upp i kameran.

Man kan ju ha två linjer. Linje 1: nu bör du stanna. Linje 2: nu har du kört in i väggen.

Okej, kanske det var mest otur då.
Bow skrev:
Jag har ca. 10cm bak och10 cm fram inte mycket spela med men det har inte varit några problem bilen skriker i högan sky men det är fortfarande en bit till godo.
Hur gör du för att inte köra för långt? Det verkar som att under 30 cm står det bara "STOP" i displayen, inte särskilt mycket till hjälp.
Jag har en tennisboll i garagetaket som slår i vindrutan innan fronten går mot väggen.
Bow skrev:
Hur gör du för att inte köra för långt? Det verkar som att under 30 cm står det bara "STOP" i displayen, inte särskilt mycket till hjälp.
Jag har en tennisboll i garagetaket som slår i vindrutan innan fronten går mot väggen.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Ah, smart. Ungefär lika lätt att installera som en linje på golvet, men kräver inte att backkameran är aktiv för att funka. Me like. Tack för tipset!Bow skrev:Jag har en tennisboll i garagetaket som slår i vindrutan innan fronten går mot väggen.
Jag har märkt att sensorerna blir måttligt förvirrade av mindre föremål som sticker ut. Det finns exempelvis en parkeringsplats där jag ställer mig ganska ofta som har ett jobbigt staket bestående av två tunna vågräta plankor. Sensorerna varierar ofta vilt mellan att visa sträckan till staketet och sträckan till bilarna på andra sidan.
Japp smala prylar är inte bra. Ännu värre när det bara en typ en smal stolpe eller så.
Körde emot en stolpe och den hamnade nog mellan sensorerna, för bilen sa att det var 40 cm kvar när jag var 10 cm till stolpen
Körde emot en stolpe och den hamnade nog mellan sensorerna, för bilen sa att det var 40 cm kvar när jag var 10 cm till stolpen