ChristerSjo skrev:tor-ake skrev:
Dessutom, ytterst ansvarig är fastighetsägaren, och om något händer på fastigheten t.ex. att den börjar brinna och/eller att någon person eller annans egendom skadas då blir det allehanda tråkigheter inkl fängelse, om det visar sig att man medvetet gjort på fel sätt.
Varför skall man då använda en behörig elekriker som kanske inte är inläst på allt regelverk och gör fel om du ändå blir ansvarig och riskerar fängelse?
EDIT: och fängelsestraff är alltid reglerat i lag.
Om du som fastighetsägare anlitar en auktoriserad yrkesman av någon sort för att göra ett jobb, då har du gjort vad du rimligen kan. Om det ändå blev fel och någon skadas eller dör, då hänvisar du till yrkesmannen så får myndigheterna jaga denne istället.
Om du istället anlitar t.ex. mej, som inte alls är auktoriserad och bara har läst om jordfelsbrytare i byggahus forum, och jag mot en låda öl installerar din Wall Connector, som råkar elektrifiera din brevbärare, då råkar vi båda i trubbel. Du för att du är fastighetsägare, och jag, för att jag gjort olaglig installation.
För att det skall bli fråga om fängelse, förresten, är det troligtvis brottsrubriceringarna vållande till annans död, vållande till kroppsskada, allmänfarlig vårdslöshet som är aktuella, inte "underlåtelse att installera jordfelsbrytare typ B"
Allt detta sagt - jag är inte den som bangar för att göra diverse modifikationer och installationer när jag tror jag vet vad jag håller på med. Brukar dock oftast ta hem en elektriker för att göra grejer som innefattar att pilla inne i elskåp och centraler. Jfb typ B och dra fram kablar till min WC har en auktoriserad elektriker från orten gjort. Likaså golvvärme och solpaneler.