Laddplanering
Moderator: Redaktion
Laddplanering
Hej alla,
Detta kanske är en nybörjarfråga, men jag har sökt runt utan att hitta något jag tycker liknar frågeställningen.
Har beställt och kommer få min S85:a runt årsskiftet någon gång. Som förstagångselbilsförare så har man, trots att man intalar sig själv att man inte borde, lite räckviddsångest. Jag kommer inte ha några problem alls dagligdags med laddning av bilen. Laddmöjlighet på jobbet och hemma och Superchargers när man åker lite längre. Gott så. Men när nu andan faller på, när man ger sig ut på en europasemester, åker till fjällen eller liknande, kanske man vill optimera laddningarna lite. Då kanske man vill använda annat än det man använder dagligdags.
Att det finns CHAdeMO-adapter att köpa är jag medveten om och nätverket med CHAdeMO verkar ju vara någorlunda utbyggt, om än kanske inte som man skulle kunna hoppats på. Särskilt inte om man räknar in driftstörningar på dessa. CCS-EU (likström) verkar ju vara ett vettigt direktiv som, om jag får tolka lite fritt själv, skulle kunna bli något bra om några år, om nu europas länder kan få för sig att satsa på att bygga ett vettigt nätverk av dessa. Dock finns ju ingen adapter ännu till Teslan för detta.
Vad tror ni, lite mer erfarna elbilsförare som följt utvecklingen lite längre än jag har. Kommer CCS-EU (likström) att byggas ut någon vettig omfattning inom de kommande 2-3 åren och kommer i så fall Tesla att bygga en adapter för detta (vilket väl verkar troligt om nätverket blir någorlunda)? Eller är det bättre att slå till på en CHAdeMO-adapter och tro att inget kommer att hända med CCS-EU inom rimligt tid? Eller är det bättre att köpa en Typ2-adapter och inse att det kommer ta en timma att få i 4-5 mil i batteriet?
Detta kanske är en nybörjarfråga, men jag har sökt runt utan att hitta något jag tycker liknar frågeställningen.
Har beställt och kommer få min S85:a runt årsskiftet någon gång. Som förstagångselbilsförare så har man, trots att man intalar sig själv att man inte borde, lite räckviddsångest. Jag kommer inte ha några problem alls dagligdags med laddning av bilen. Laddmöjlighet på jobbet och hemma och Superchargers när man åker lite längre. Gott så. Men när nu andan faller på, när man ger sig ut på en europasemester, åker till fjällen eller liknande, kanske man vill optimera laddningarna lite. Då kanske man vill använda annat än det man använder dagligdags.
Att det finns CHAdeMO-adapter att köpa är jag medveten om och nätverket med CHAdeMO verkar ju vara någorlunda utbyggt, om än kanske inte som man skulle kunna hoppats på. Särskilt inte om man räknar in driftstörningar på dessa. CCS-EU (likström) verkar ju vara ett vettigt direktiv som, om jag får tolka lite fritt själv, skulle kunna bli något bra om några år, om nu europas länder kan få för sig att satsa på att bygga ett vettigt nätverk av dessa. Dock finns ju ingen adapter ännu till Teslan för detta.
Vad tror ni, lite mer erfarna elbilsförare som följt utvecklingen lite längre än jag har. Kommer CCS-EU (likström) att byggas ut någon vettig omfattning inom de kommande 2-3 åren och kommer i så fall Tesla att bygga en adapter för detta (vilket väl verkar troligt om nätverket blir någorlunda)? Eller är det bättre att slå till på en CHAdeMO-adapter och tro att inget kommer att hända med CCS-EU inom rimligt tid? Eller är det bättre att köpa en Typ2-adapter och inse att det kommer ta en timma att få i 4-5 mil i batteriet?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddplanering
Jag tycker du ska köpa till både chademo adaptern och typ2 kabel. Bägge borde gå att sälja om du tycker någon är onödig. Själv tycker jag att den typ 2 kabel som Tesla säljer från Mennekes (den blå trädgårdsslangen..), är för lång. 6 meter, men andra kan svara på om denna längd någonsin behövs...
Jag har haft användning för bägge.
/70D
Jag har haft användning för bägge.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddplanering
Jag började med enbart den som följde med. Supercharger och vanlig 3-fas kommer man långt med.
Efter ett par månader, när ett typ2-behov uppstod med kort varsel så fanns det flera här som erbjöd sig att låna ut sina kablar. Med skaplig framförhållning så får man tag på dom över disk också. Nu har jag en egen sådan som använts 3-4 gånger.
Ett halvår, en vända i Europa och 2000 mil senare så har jag fortfarande inte saknat någon Chademo-adapter och kommer förmodligen inte skaffa någon.
Efter ett par månader, när ett typ2-behov uppstod med kort varsel så fanns det flera här som erbjöd sig att låna ut sina kablar. Med skaplig framförhållning så får man tag på dom över disk också. Nu har jag en egen sådan som använts 3-4 gånger.
Ett halvår, en vända i Europa och 2000 mil senare så har jag fortfarande inte saknat någon Chademo-adapter och kommer förmodligen inte skaffa någon.
Re: Laddplanering
Fördelen med att den är lång är att man kan komma åt att ladda även då man inte kan backa in mot stolpen, t ex vid en trottoarkant eller om någon står i vägen. Men oftast är den längre än man behöver. Det verkar inte finnas någon som slår Tesla i pris på typ-2-kablar, så jag rekommenderar att köpa från dem. Chademo går kanske att avvakta med tills man planerar en resa där man tror att den behövs.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddplanering
Kör man där det finns SuperCharger, så använder man inget annat.
Hamnar man däremot i "vita fläckar" som norrlands inland, sydöstra sverige eller Boråstrakten så är det bra med lite alternativ
CHAdeMO rekomenderas.
Typ 2 om man vill helgardera. (Ibland har typ2-laddarna fast kabel. Tyvärr är det inte alltid lätt att veta i förväg.)
Hamnar man däremot i "vita fläckar" som norrlands inland, sydöstra sverige eller Boråstrakten så är det bra med lite alternativ

CHAdeMO rekomenderas.
Typ 2 om man vill helgardera. (Ibland har typ2-laddarna fast kabel. Tyvärr är det inte alltid lätt att veta i förväg.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Laddplanering
Har både Chademoadapter och typ2-kabel. Båda har använts frekvent, mest beroende på att mina föräldrar bor i Falun. Chademon är jag väldigt nöjd med.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Laddplanering
Rekomenderar både mode3, typ 2 kabel och Chademoadapter. En engångskostnad på ca 5,5k. Hade dubbelladdare i min förra Tesla, valde bort den nu till förmån för en Chademoadapter i den nya. Idag verkar alla likströmsladdere ha Chademo och CCS så jag tror inte Tesla utvecklar en CCS adapter i närtid.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Laddplanering
Neråt Europa verkar det vara utbyggt med SCoch då är Chademo onödigt. Chademo är i vanliga fall ungefär hälften så snabb som SC.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Laddplanering
Det finns många ställen där Chademo är räddaren i nöden t.ex. Kalmar län, Gotland, Dalarna och Jämtland. Även många Europeiska länder är Chademo standard. Visst Chademo är hälften så snabbt som SC, men 2-8 gånger snabbare än andra växelspänningslösningar.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Laddplanering
På tal om det här med att planera laddningen. Fick köra lite akuta omvägar idag. Så här såg det ut när jag var på väg hem.

Och så här såg det ut när jag nästan var hemma.


Och så här såg det ut när jag nästan var hemma.

Re: Laddplanering
Hadde en liknade igår visserligen +1km när jag kom hem men lite drygt att köra 70 på motorvägen bara att ta hatten på 

Re: Laddplanering
Som bara planerande tesla-köpare så undrar jag hur sådana situationer uppkommer? Har man inte tid att ladda? Vet man inte hur långt man ska åka innan man börjar eller är uppskattningen av batterikapaciteten så dålig?
Inträffar det ofta?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inträffar det ofta?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla M3 AWD
Re: Laddplanering
Inte ofta... men i mitt fall igår passerade jag laddstationen i Lödde (medvetet) och skulle jag besöka Öresunds e-rally i Malmö och med 6,1 mil i tanken kändes det lugnt då det bara är 5 mil T o R men sen fick man köra runt i 15 min för att hitta parkering då försvann marginalen men 1 km är ju ganska långt + att jag förlitade mig på de andras rapporter om någon mils tillgodo.thompap skrev:Som bara planerande tesla-köpare så undrar jag hur sådana situationer uppkommer? Har man inte tid att ladda? Vet man inte hur långt man ska åka innan man börjar eller är uppskattningen av batterikapaciteten så dålig?
Inträffar det ofta?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men som sagt händer inte ofta.
Re: Laddplanering
Nej jag har kört så pass mycket nu så jag har koll på batteriet, och kan därför köra utan stora marginaler. Bilen han än så länge alltid visat rätt, så man vet lång tid innan om man kommer komma fram eller ej.thompap skrev:Som bara planerande tesla-köpare så undrar jag hur sådana situationer uppkommer? Har man inte tid att ladda? Vet man inte hur långt man ska åka innan man börjar eller är uppskattningen av batterikapaciteten så dålig?
Inträffar det ofta?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I början så hade jag alltid 10-15% marginal när jag skulle nånstans.
Var inte orolig eller så. Körde förbi minst 6 laddplatser på vägen hem, och hade jag velat så hade jag kunnat stanna 10-15 min på valfri laddare, eftersom jag visste jag skulle komma hem, så orkade jag inte stanna och ladda. Nu är det så att det alltid brukar vara kö på vägen hem. Eftersom köerna går ganska långsamt förbrukar bilen 2-3 procent mindre än om jag hade kört i 110 hela sträckan.
Hade det visat sig inte vara nån kö så hade jag bara kört långsamt ändå.
Du behöver alltså inte vara orolig. Jag kan själv inte fatta hur folk lyckats fastna någonstans utan laddning. Tror helt enkelt att det beror på slarv, eller möjligtvis att man kört till en laddare som inte fungerar och att det inte fanns andra i närheten. Skulle det hända mig så kommer jag förmodligen bara köra till närmsta gård eller större hus och fråga om man får låna 3-fas-uttag.
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Laddplanering
När du haft bilen ett tag får du superbra koll på det där med laddningen. När du slår in destinationen på navigatorn, kommer den att berätta för dig hur många procents laddning du kommer att ha när du anländer, vilket gör att du aldrig behöver sitta och räkna i huvudet. Om målet är en superladdare eller en plats där du kan/ska ladda, så behöver du inte ankomma med någon laddning alls.thompap skrev:Som bara planerande tesla-köpare så undrar jag hur sådana situationer uppkommer? Har man inte tid att ladda? Vet man inte hur långt man ska åka innan man börjar eller är uppskattningen av batterikapaciteten så dålig?
Inträffar det ofta?
Jag körde Oslo-Göteborg härom veckan och startade resan med ca. 70 % laddning, eftersom jag varit ute och kört precis innan jag drog iväg. Hoppade över laddaren på Solli och siktade på SuC Uddevalla. Navigatorn rapporterade initialt att jag skulle anlända med 10 % kvar i batteriet och det tyckte jag var onödigt mycket. Ökade farten till den växlade mellan 0 % och 1 %, och körde sedan så fram till att jag ankom laddaren med 9 km kvar i batteriet. Detta var ett exempel på hur beteendet ändrar sig med elbil - jag skulle aldrig ha kört på det viset med en bensinbil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddplanering
En sak de dock borde lösa om det där ska fungera precis så bra i praktiken, är möjligheten att lägga in delmål och tur-och-retur-resor. Jag sitter och planerar en resa nu i oktober där vi kommer åka 341 km enkel väg, och sen hem igen. Det finns ingen destinationsladdning men 216 km in på rutten hemifrån finns en supercharger. Jag kan inte bara mata in målet och låta navigatorn beräkna hur länge jag ska ladda, utan jag måste manuellt räkna ut hur mycket laddning jag behöver ha när jag lämnar superchargern för att inte bara nå målet utan också komma tillbaks till superchargern igen på tillbakavägen. Nu tror jag vi kommer stanna och käka hela familjen på superchargern, så troligen får vi full laddning där oavsett, men bara som ett exempel.
(Guldstjärna till den som gissar vad vi ska göra
)
(Guldstjärna till den som gissar vad vi ska göra

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Laddplanering
Ni skall till Legoland 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddplanering
Fel fel fel felfelfelfelfel! Avståndet stämmer ganska hyfsat om vi tar färja till Fredrikshavn istället för bilvägen hela vägen, men då finns det potentiellt tre superchargers längs vägen, inte en.chpaulin skrev:Ni skall till Legoland
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Laddplanering
Tur-och-retur-resor finns - tryck längst ner i listan över superladdare på vägen så kan du välja tur-retur-resa där. Delmål hoppas också jag på i en framtida uppdatering.danni skrev:En sak de dock borde lösa om det där ska fungera precis så bra i praktiken, är möjligheten att lägga in delmål och tur-och-retur-resor.
Med dagens implementering av "räckviddsångest-dödaren" kan du bara välja att navigera till nästa superladdare för att det ska fungera (annars går den bananas och vill att du ska vända om och fylla på 0 % etc.). Hela rutten får du ha någon annanstans, exempelvis på exempelvis Google Maps i mobilen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Laddplanering
Blekinge eller Kalmar.. Kanske Ölands djurpark?danni skrev:(Guldstjärna till den som gissar vad vi ska göra)
Du tänker på Toftaholm som borde ligga ca. 21 mil från Gbg.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Laddplanering
Dämn itdanni skrev:Fel fel fel felfelfelfelfel! Avståndet stämmer ganska hyfsat om vi tar färja till Fredrikshavn istället för bilvägen hela vägen, men då finns det potentiellt tre superchargers längs vägen, inte en.chpaulin skrev:Ni skall till Legoland

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddplanering
Du är inne på helt rätt spår men fel ställe. Toftaholm är ca 19 mil från Göteborg, men det finns en annan supercharger på ca 21 mils avstånd.Herr X skrev:Blekinge eller Kalmar.. Kanske Ölands djurpark?danni skrev:(Guldstjärna till den som gissar vad vi ska göra)
Du tänker på Toftaholm som borde ligga ca. 21 mil från Gbg.
Aha, hade faktiskt missat att det gick att planera för återresor. Det är ju bra i alla fall.Herr X skrev:Tur-och-retur-resor finns - tryck längst ner i listan över superladdare på vägen så kan du välja tur-retur-resa där. Delmål hoppas också jag på i en framtida uppdatering.danni skrev:En sak de dock borde lösa om det där ska fungera precis så bra i praktiken, är möjligheten att lägga in delmål och tur-och-retur-resor.
Med dagens implementering av "räckviddsångest-dödaren" kan du bara välja att navigera till nästa superladdare för att det ska fungera (annars går den bananas och vill att du ska vända om och fylla på 0 % etc.). Hela rutten får du ha någon annanstans, exempelvis på exempelvis Google Maps i mobilen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Laddplanering
kålmården och ödeshög, men eskilstuna djurpark är roligare för kidsen
ms 76132 "Eleamore"
Re: Laddplanering
Krossa glas i Rejmyre?danni skrev:En sak de dock borde lösa om det där ska fungera precis så bra i praktiken, är möjligheten att lägga in delmål och tur-och-retur-resor. Jag sitter och planerar en resa nu i oktober där vi kommer åka 341 km enkel väg, och sen hem igen. Det finns ingen destinationsladdning men 216 km in på rutten hemifrån finns en supercharger. Jag kan inte bara mata in målet och låta navigatorn beräkna hur länge jag ska ladda, utan jag måste manuellt räkna ut hur mycket laddning jag behöver ha när jag lämnar superchargern för att inte bara nå målet utan också komma tillbaks till superchargern igen på tillbakavägen. Nu tror jag vi kommer stanna och käka hela familjen på superchargern, så troligen får vi full laddning där oavsett, men bara som ett exempel.
(Guldstjärna till den som gissar vad vi ska göra)
