Men det finns ju inget unikt i Volvos koncept som är banbrytande. De ligger ju fortfarande efter Tesla. Priset kommer, enligt min tro, inte heller bli billigare om vi ser till vad man får för pengarna jmf med Tesla.
Det som är ”unikt” jämfört med tesla är ju att de har en väl utbyggd struktur av butiker och verkstäder som tesla saknar.
Efter ett par månader med Leaf och model 3 så inser man hur viktigt laddnätverket är, men samtidigt är det frustrerande att inte kunna komma i kontakt med verkstäder. Skickade serviceförfrågan i juni när jag köpte den, men har inte hört ett ord. Inga nummer och ringa och 20+ mil till närmaste sc.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Men det finns ju inget unikt i Volvos koncept som är banbrytande. De ligger ju fortfarande efter Tesla. Priset kommer, enligt min tro, inte heller bli billigare om vi ser till vad man får för pengarna jmf med Tesla.
Det som är ”unikt” jämfört med tesla är ju att de har en väl utbyggd struktur av butiker och verkstäder som tesla saknar.
Efter ett par månader med Leaf och model 3 så inser man hur viktigt laddnätverket är, men samtidigt är det frustrerande att inte kunna komma i kontakt med verkstäder. Skickade serviceförfrågan i juni när jag köpte den, men har inte hört ett ord. Inga nummer och ringa och 20+ mil till närmaste sc.
Lite of topic, men min upplevelsen av service är att den är grym. Hade i augusti problem med kylningen av batteriet. Ringde till support 22 på lördag kvällen. På måndagen blev jag uppringd av Tesla Sverige för att boka tid, torsdagen kom en mobil servicebil. Han höll på en stund för att hitta felet. Och två veckor senare hade reservdelarna kommit och de var monterade.
Lite of topic, men min upplevelsen av service är att den är grym. Hade i augusti problem med kylningen av batteriet. Ringde till support 22 på lördag kvällen. På måndagen blev jag uppringd av Tesla Sverige för att boka tid, torsdagen kom en mobil servicebil. Han höll på en stund för att hitta felet. Och två veckor senare hade reservdelarna kommit och de var monterade.
Tesla har innan model 3 haft rykte om sig om fantastisk service, men ditt fall tycker jag inte är ett exempel på bra service. Jag använt lite olika verkstäder runt landet när jag rest med vanliga bilar och något gått sönder. Någon gång klev jag in på Audi i Göteborg efter att bromsvarningslampan tänts. "Lugnt vi kollar på det på en gång." Jag var därifrån med bilen inom en timme efter att de bytt en sensor. Den nivån på service är bra!
Interessant att Volvo kommer med på "tåget" (även om jag inte är Volvo-fan). Priset på XC40 laddhybrid starter på 459.900 kr, så den kommer inte bli billigare än det. Min gissning är mer 559.900 eller kanske till och med ännu dyrare.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Men det finns ju inget unikt i Volvos koncept som är banbrytande. De ligger ju fortfarande efter Tesla. Priset kommer, enligt min tro, inte heller bli billigare om vi ser till vad man får för pengarna jmf med Tesla.
Det som är ”unikt” jämfört med tesla är ju att de har en väl utbyggd struktur av butiker och verkstäder som tesla saknar.
Efter ett par månader med Leaf och model 3 så inser man hur viktigt laddnätverket är, men samtidigt är det frustrerande att inte kunna komma i kontakt med verkstäder. Skickade serviceförfrågan i juni när jag köpte den, men har inte hört ett ord. Inga nummer och ringa och 20+ mil till närmaste sc.
Lite of topic, men min upplevelsen av service är att den är grym. Hade i augusti problem med kylningen av batteriet. Ringde till support 22 på lördag kvällen. På måndagen blev jag uppringd av Tesla Sverige för att boka tid, torsdagen kom en mobil servicebil. Han höll på en stund för att hitta felet. Och två veckor senare hade reservdelarna kommit och de var monterade.
Du bor ju å andra sidan i en stad som har en verkstad. Avståndet är ett problem. Det bara är så. Fler SC måste öppnas.
Lite of topic, men min upplevelsen av service är att den är grym. Hade i augusti problem med kylningen av batteriet. Ringde till support 22 på lördag kvällen. På måndagen blev jag uppringd av Tesla Sverige för att boka tid, torsdagen kom en mobil servicebil. Han höll på en stund för att hitta felet. Och två veckor senare hade reservdelarna kommit och de var monterade.
Tesla har innan model 3 haft rykte om sig om fantastisk service, men ditt fall tycker jag inte är ett exempel på bra service. Jag använt lite olika verkstäder runt landet när jag rest med vanliga bilar och något gått sönder. Någon gång klev jag in på Audi i Göteborg efter att bromsvarningslampan tänts. "Lugnt vi kollar på det på en gång." Jag var därifrån med bilen inom en timme efter att de bytt en sensor. Den nivån på service är bra!
Poängen var att jag aldrig behövde köra 1 m, för att få service. Allt utfördes där min bil stod.
Lite of topic, men min upplevelsen av service är att den är grym. Hade i augusti problem med kylningen av batteriet. Ringde till support 22 på lördag kvällen. På måndagen blev jag uppringd av Tesla Sverige för att boka tid, torsdagen kom en mobil servicebil. Han höll på en stund för att hitta felet. Och två veckor senare hade reservdelarna kommit och de var monterade.
Tesla har innan model 3 haft rykte om sig om fantastisk service, men ditt fall tycker jag inte är ett exempel på bra service. Jag använt lite olika verkstäder runt landet när jag rest med vanliga bilar och något gått sönder. Någon gång klev jag in på Audi i Göteborg efter att bromsvarningslampan tänts. "Lugnt vi kollar på det på en gång." Jag var därifrån med bilen inom en timme efter att de bytt en sensor. Den nivån på service är bra!
Poängen var att jag aldrig behövde köra 1 m, för att få service. Allt utfördes där min bil stod.
Fast den mobila servicen håller sig i närheten av SC också. Jag har själv fått hjälp på jobbparkeringen men det är bara ca 5 mil från Upplands Väsby.
Du bor ju å andra sidan i en stad som har en verkstad. Avståndet är ett problem. Det bara är så. Fler SC måste öppnas.
Definitivt. Men det går inte speciellt snabbt, SC i Umeå trodde man skulle ha öppnat för länge sen. De kanske borde göra som MG ska göra och samarbeta med befintliga kedjor.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Interessant att Volvo kommer med på "tåget" (även om jag inte är Volvo-fan). Priset på XC40 laddhybrid starter på 459.900 kr, så den kommer inte bli billigare än det. Min gissning är mer 559.900 eller kanske till och med ännu dyrare.
Om det nu är samma batteri som i PS2 lär det inte diffa mycket alls. En bit över 600 tippar jag på, 599 möjligen.
Men finns ju viss chans att det blir ett mindre pack. Då finns potential för runt 550.
Interessant att Volvo kommer med på "tåget" (även om jag inte är Volvo-fan). Priset på XC40 laddhybrid starter på 459.900 kr, så den kommer inte bli billigare än det. Min gissning är mer 559.900 eller kanske till och med ännu dyrare.
Om det nu är samma batteri som i PS2 lär det inte diffa mycket alls. En bit över 600 tippar jag på, 599 möjligen.
Men finns ju viss chans att det blir ett mindre pack. Då finns potential för runt 550.
Nu är det väl inte riktigt samma köpgrupp men borde den ändå inte ligga under Polestar 2 med viss marginal? Ligger den kring 550 så är det ju iofs en bit under och då tror jag den kan bli attraktiv för många inkl. mig själv beroende på laddning och kapacitet osv.
Interessant att Volvo kommer med på "tåget" (även om jag inte är Volvo-fan). Priset på XC40 laddhybrid starter på 459.900 kr, så den kommer inte bli billigare än det. Min gissning är mer 559.900 eller kanske till och med ännu dyrare.
Om det nu är samma batteri som i PS2 lär det inte diffa mycket alls. En bit över 600 tippar jag på, 599 möjligen.
Men finns ju viss chans att det blir ett mindre pack. Då finns potential för runt 550.
Nu är det väl inte riktigt samma köpgrupp men borde den ändå inte ligga under Polestar 2 med viss marginal? Ligger den kring 550 så är det ju iofs en bit under och då tror jag den kan bli attraktiv för många inkl. mig själv beroende på laddning och kapacitet osv.
Polestar har (iaf tidigare) stått för performance, medan Volvo är mer mainstream. Dock blir detta förhållande annorlunda för tillverkarna då de börjar med elbilar där motorstyrka är förhållandevis billig medan räckvidd kostar mycket mer i form av ett större batteri (jämfört med en större soppatank).
Polestar har (iaf tidigare) stått för performance, medan Volvo är mer mainstream. Dock blir detta förhållande annorlunda för tillverkarna då de börjar med elbilar där motorstyrka är förhållandevis billig medan räckvidd kostar mycket mer i form av ett större batteri (jämfört med en större soppatank).
Hade man släppt en polestar XC40 så hade jag köpt prisskillnad men nu är jag inte alls lika säker på det. Och vi vet inte egentligen vad tanken med polestar och dess bilar är. Något lyxmärke lär det inte vara iallafall.
Interessant att Volvo kommer med på "tåget" (även om jag inte är Volvo-fan). Priset på XC40 laddhybrid starter på 459.900 kr, så den kommer inte bli billigare än det. Min gissning är mer 559.900 eller kanske till och med ännu dyrare.
Om det nu är samma batteri som i PS2 lär det inte diffa mycket alls. En bit över 600 tippar jag på, 599 möjligen.
Men finns ju viss chans att det blir ett mindre pack. Då finns potential för runt 550.
Nu är det väl inte riktigt samma köpgrupp men borde den ändå inte ligga under Polestar 2 med viss marginal? Ligger den kring 550 så är det ju iofs en bit under och då tror jag den kan bli attraktiv för många inkl. mig själv beroende på laddning och kapacitet osv.
En plastig Kia med 64kwh går för 500 loppor.
Det spelar helt enkelt ingen roll vad det är för märke, hur budget eller premium de är. Det som spelar roll är hur stort batteriet är, det avgör priset.
Det finns ingen som säljer 78kwh för så lågt som 550k vad jag vet.
Interessant att Volvo kommer med på "tåget" (även om jag inte är Volvo-fan). Priset på XC40 laddhybrid starter på 459.900 kr, så den kommer inte bli billigare än det. Min gissning är mer 559.900 eller kanske till och med ännu dyrare.
Om det nu är samma batteri som i PS2 lär det inte diffa mycket alls. En bit över 600 tippar jag på, 599 möjligen.
Men finns ju viss chans att det blir ett mindre pack. Då finns potential för runt 550.
Nu är det väl inte riktigt samma köpgrupp men borde den ändå inte ligga under Polestar 2 med viss marginal? Ligger den kring 550 så är det ju iofs en bit under och då tror jag den kan bli attraktiv för många inkl. mig själv beroende på laddning och kapacitet osv.
En plastig Kia med 64kwh går för 500 loppor.
Det spelar helt enkelt ingen roll vad det är för märke, hur budget eller premium de är. Det som spelar roll är hur stort batteriet är, det avgör priset.
Det finns ingen som säljer 78kwh för så lågt som 550k vad jag vet.
Interessant att Volvo kommer med på "tåget" (även om jag inte är Volvo-fan). Priset på XC40 laddhybrid starter på 459.900 kr, så den kommer inte bli billigare än det. Min gissning är mer 559.900 eller kanske till och med ännu dyrare.
Om det nu är samma batteri som i PS2 lär det inte diffa mycket alls. En bit över 600 tippar jag på, 599 möjligen.
Men finns ju viss chans att det blir ett mindre pack. Då finns potential för runt 550.
Nu är det väl inte riktigt samma köpgrupp men borde den ändå inte ligga under Polestar 2 med viss marginal? Ligger den kring 550 så är det ju iofs en bit under och då tror jag den kan bli attraktiv för många inkl. mig själv beroende på laddning och kapacitet osv.
En plastig Kia med 64kwh går för 500 loppor.
Det spelar helt enkelt ingen roll vad det är för märke, hur budget eller premium de är. Det som spelar roll är hur stort batteriet är, det avgör priset.
Det finns ingen som säljer 78kwh för så lågt som 550k vad jag vet.
Interessant att Volvo kommer med på "tåget" (även om jag inte är Volvo-fan). Priset på XC40 laddhybrid starter på 459.900 kr, så den kommer inte bli billigare än det. Min gissning är mer 559.900 eller kanske till och med ännu dyrare.
Om det nu är samma batteri som i PS2 lär det inte diffa mycket alls. En bit över 600 tippar jag på, 599 möjligen.
Men finns ju viss chans att det blir ett mindre pack. Då finns potential för runt 550.
Nu är det väl inte riktigt samma köpgrupp men borde den ändå inte ligga under Polestar 2 med viss marginal? Ligger den kring 550 så är det ju iofs en bit under och då tror jag den kan bli attraktiv för många inkl. mig själv beroende på laddning och kapacitet osv.
En plastig Kia med 64kwh går för 500 loppor.
Det spelar helt enkelt ingen roll vad det är för märke, hur budget eller premium de är. Det som spelar roll är hur stort batteriet är, det avgör priset.
Det finns ingen som säljer 78kwh för så lågt som 550k vad jag vet.
Batteriet är väl inte så dyrt?
Runt 80.000:- brutto skulle jag gissa att Kia betalar för batteriet. By far den dyraste komponenten i bilen. Antagligen dyrare än alla andra komponenter tillsammans...
Låga försäljningsvolymer där få bilar måste bära all utvecklingskostnad skulle jag tippa är den största boven.
Om Legato har rätt med 80 tusen för batteriet så stämmer det visserligen att det är den dyraste komponenten i en bil. Men det bestämmer ju inte värdet på HELA bilen för det. Motor, växellåda, kylare, avgassystem, insprutning osv osv är ju inte gratis heller. Vad kan skillnaden vara 30-40 tusen? Resten av prisskillnaden mellan en fossilbil och en elbil måste förklaras med annat än batteriet.
Får man upp volymerna kommer priserna sjunka. Inte bara på bilarna utan även på batterierna.
Nu är det väl inte riktigt samma köpgrupp men borde den ändå inte ligga under Polestar 2 med viss marginal? Ligger den kring 550 så är det ju iofs en bit under och då tror jag den kan bli attraktiv för många inkl. mig själv beroende på laddning och kapacitet osv.
En plastig Kia med 64kwh går för 500 loppor.
Det spelar helt enkelt ingen roll vad det är för märke, hur budget eller premium de är. Det som spelar roll är hur stort batteriet är, det avgör priset.
Det finns ingen som säljer 78kwh för så lågt som 550k vad jag vet.
Batteriet är väl inte så dyrt?
Runt 80.000:- brutto skulle jag gissa att Kia betalar för batteriet. By far den dyraste komponenten i bilen. Antagligen dyrare än alla andra komponenter tillsammans...
Battericellerna kan nog kosta det men undra hur mycket som tillkommer för batteripacket med kylning mm. Eller tror du det är med batteripack?
Låga försäljningsvolymer där få bilar måste bära all utvecklingskostnad skulle jag tippa är den största boven.
Om Legato har rätt med 80 tusen för batteriet så stämmer det visserligen att det är den dyraste komponenten i en bil. Men det bestämmer ju inte värdet på HELA bilen för det. Motor, växellåda, kylare, avgassystem, insprutning osv osv är ju inte gratis heller. Vad kan skillnaden vara 30-40 tusen? Resten av prisskillnaden mellan en fossilbil och en elbil måste förklaras med annat än batteriet.
Får man upp volymerna kommer priserna sjunka. Inte bara på bilarna utan även på batterierna.
Jag tippar på runt dubbla kostnaden för batteriet.
De elbilar som kommer från avgasbilstillverkarna är ju fortfarande i de flesta fall på samma plattform som avgasbilarna. Elmotorer och kringelektronik köper de från tredje part. Dvs utvecklingskostnaderna bör inte vara jättehöga.
Låga försäljningsvolymer där få bilar måste bära all utvecklingskostnad skulle jag tippa är den största boven.
Om Legato har rätt med 80 tusen för batteriet så stämmer det visserligen att det är den dyraste komponenten i en bil. Men det bestämmer ju inte värdet på HELA bilen för det. Motor, växellåda, kylare, avgassystem, insprutning osv osv är ju inte gratis heller. Vad kan skillnaden vara 30-40 tusen? Resten av prisskillnaden mellan en fossilbil och en elbil måste förklaras med annat än batteriet.
Får man upp volymerna kommer priserna sjunka. Inte bara på bilarna utan även på batterierna.
Jag tippar på runt dubbla kostnaden för batteriet.
De elbilar som kommer från avgasbilstillverkarna är ju fortfarande i de flesta fall på samma plattform som avgasbilarna. Elmotorer och kringelektronik köper de från tredje part. Dvs utvecklingskostnaderna bör inte vara jättehöga.
But even so... En Dacia Duster kostar från 140 tusen. Då borde de kunna sälja en Duster som elbil med rejält batteri för under 300 tusen alla ggr. Därför borde en XC40 kunna vara bra mycket billigare än en Polestar 2 trots samma batteri. Eller?
. Men det bestämmer ju inte värdet på HELA bilen för det. Motor, växellåda, kylare, avgassystem, insprutning osv osv är ju inte gratis heller. Vad kan skillnaden vara 30-40 tusen?
Skulle tippa på att en komplett drivlina kostar företaget kanske 20-30k ink allt. Medans en elbil då isåfall är 80 k batteri plus drivning så ungefär 100k dyrare
. Men det bestämmer ju inte värdet på HELA bilen för det. Motor, växellåda, kylare, avgassystem, insprutning osv osv är ju inte gratis heller. Vad kan skillnaden vara 30-40 tusen?
Skulle tippa på att en komplett drivlina kostar företaget kanske 20-30k ink allt. Medans en elbil då isåfall är 80 k batteri plus drivning så ungefär 100k dyrare
Precis. Det skiljer ju betydligt mer än 100 tusen idag. En Zoe kostar från 367 tusen. En Clio från 162 tusen. Det skiljer ju det dubbla mot vad det borde!
Låga försäljningsvolymer där få bilar måste bära all utvecklingskostnad skulle jag tippa är den största boven.
Om Legato har rätt med 80 tusen för batteriet så stämmer det visserligen att det är den dyraste komponenten i en bil. Men det bestämmer ju inte värdet på HELA bilen för det. Motor, växellåda, kylare, avgassystem, insprutning osv osv är ju inte gratis heller. Vad kan skillnaden vara 30-40 tusen? Resten av prisskillnaden mellan en fossilbil och en elbil måste förklaras med annat än batteriet.
Får man upp volymerna kommer priserna sjunka. Inte bara på bilarna utan även på batterierna.
Jag tippar på runt dubbla kostnaden för batteriet.
De elbilar som kommer från avgasbilstillverkarna är ju fortfarande i de flesta fall på samma plattform som avgasbilarna. Elmotorer och kringelektronik köper de från tredje part. Dvs utvecklingskostnaderna bör inte vara jättehöga.
But even so... En Dacia Duster kostar från 140 tusen. Då borde de kunna sälja en Duster som elbil med rejält batteri för under 300 tusen alla ggr. Därför borde en XC40 kunna vara bra mycket billigare än en Polestar 2 trots samma batteri. Eller?
Titta på e208, ecorsa etc så får man en bra idé om hur mkt eldrift ökar kostnaden.
En Duster skulle nog kosta 350+ med samma drivlina.
En XC40 kostar ju i grunden närmare 300k. En 78kwh drivlina ökar nog kostnaden med kanske 250k, sen lite marginal etc på det så är vi uppe runt/norr om 600.
Ska dom under 600 får det nog bli ett mindre batteripack som sagt.
En Model 3 kostar ju strax under 600 med endast lite över 50kwh. Ser inte hur Volvo skulle kunna pressa priset mer än Tesla, det har ju ingen annan lyckats med heller.
. Men det bestämmer ju inte värdet på HELA bilen för det. Motor, växellåda, kylare, avgassystem, insprutning osv osv är ju inte gratis heller. Vad kan skillnaden vara 30-40 tusen?
Skulle tippa på att en komplett drivlina kostar företaget kanske 20-30k ink allt. Medans en elbil då isåfall är 80 k batteri plus drivning så ungefär 100k dyrare
Precis. Det skiljer ju betydligt mer än 100 tusen idag. En Zoe kostar från 367 tusen. En Clio från 162 tusen. Det skiljer ju det dubbla mot vad det borde!
Men det är runt 130k med moms och utan någon som helst marginal. Så snarare 150k kanske.
Men sen ska se ta höjd för mindre reservdelsintäkter också. Samt mindre volymer.