Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Inlägg av Zalman3 »

Att man har svårt att ta betalt för elbilarna så man når samma lönsamhet som för fossilbilarna är väl ingen överraskning eller hemlighet. För biltillverkarna handlar ju elbilarna om positionering inför framtiden. Det är ju fossilbilarna som betalar för omställningen och vi är ju bara i början av den.
Att de traditionella biltillverkarna säger att de säljer elbilar med förlust och att de har svårt att få fram bilar låter inte bra.
Kineserna kommer ju nu med billiga elbilar, som de dessutom kan leverera i stora volymer.

Och att de traditionella biltillverkarna säljer fossila bilar är en kvarnsten, och ingen tillgång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Bilarna är väldigt lönsamma. Vidare utveckling och uppskalning gör att bolaget ser ut att gå med förlust.
Men allvarligt, alla biltillverkare gör löpande investeringar i nya modeller och nya fabriker samtidigt som man går med vinst.

Man kan ju tänka sig vilken vinst t.ex. volvo skulle göra om man kunde räkna bort utveckling av nya modeller samt etablering av nya fabriker.

Eller är det så att tesla satsar mer än andra på utveckling?
Kanske inte mer än andra på utveckling av nya modeller, men laddnätverket som Tesla bygger kostar väl en och annan krona . Tror att Tesla lägger mer pengar på laddarna än många andra på utveckling av elbilar.
Och hur mycket kapital har Tesla fått in på andra sätt än att sälja bilar?
Vad är det vi diskuterar egentligen? Att Tesla egentligen går med kraftig vinst om man slipper räkna med utgifter associerade med biltillverkning? Det är ju ganska självklart.

Frågan är ju om man orkar generera intäkter för att betala för nödvändiga investeringarna för att uppnå vinst?

Andra biltillverkare finansierar ju omställningen med vinster från fossilbilsförsäljning. Tesla får finansiera med kapital från annat håll.
Fossilbilstillverkarna är lika beroende av sin nuvarande försäljning som Tesla är av ständigt tillskyndande investerare.

Du tycker inte det är lite skillnad mellan företag som haft verksamhet i 50-100 år och ett som släppte sin första massproducerade bil för mindre än 10 år sedan?

Vi får väl se. Men kul att ytterligare en Tesla-skeptiker hittat hit. Du är välkommen. :)
Det är stor skillnad. Men det är ju inte alltid en 100-årig verksamhet är en fördel precis som det inte alltid är en nackdel heller. Varför måste man sorteras in som Tesla-skeptiker bara för att man reagerar på osakliga argument?
Tesla är fortfarande under uppstart. Man klarar inte av det med bara intäkter från bilförsäljningen utan behöver kapital från annat håll till nödvändiga investeringar.

Det är ju det vi pratar om.

Egentligen är ju villiga investerare att likställa med bilköpare. Man betalar för en produkt man tror kommer uppfylla ett behov.
Bilköparen önskar ett trevligt transportmedel och investeraren önskar avkastning.
Det är nog många biltillverkare som skulle vilja ha tillgång till kapital som Tesla haft.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Att man har svårt att ta betalt för elbilarna så man når samma lönsamhet som för fossilbilarna är väl ingen överraskning eller hemlighet. För biltillverkarna handlar ju elbilarna om positionering inför framtiden. Det är ju fossilbilarna som betalar för omställningen och vi är ju bara i början av den.
Att de traditionella biltillverkarna säger att de säljer elbilar med förlust och att de har svårt att få fram bilar låter inte bra.
Kineserna kommer ju nu med billiga elbilar, som de dessutom kan leverera i stora volymer.

Och att de traditionella biltillverkarna säljer fossila bilar är en kvarnsten, och ingen tillgång.
"Kommer ju nu".
Jag tror vi i europa kommer få se elbilar från dom traditionella biltillverkarna (typ PSA, VW) innan vi får se billiga kinesiska i några större antal.

Fossila bilar ligger till grund för biltillverkarnas vinster och betalar fortfarande för elektrifieringen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Att man har svårt att ta betalt för elbilarna så man når samma lönsamhet som för fossilbilarna är väl ingen överraskning eller hemlighet. För biltillverkarna handlar ju elbilarna om positionering inför framtiden. Det är ju fossilbilarna som betalar för omställningen och vi är ju bara i början av den.
Att de traditionella biltillverkarna säger att de säljer elbilar med förlust och att de har svårt att få fram bilar låter inte bra.
Kineserna kommer ju nu med billiga elbilar, som de dessutom kan leverera i stora volymer.

Och att de traditionella biltillverkarna säljer fossila bilar är en kvarnsten, och ingen tillgång.
"Kommer ju nu".
Jag tror vi i europa kommer få se elbilar från dom traditionella biltillverkarna (typ PSA, VW) innan vi får se billiga kinesiska i några större antal.

Fossila bilar ligger till grund för biltillverkarnas vinster och betalar fortfarande för elektrifieringen.
Kineserna anfaller.

MG skryter ju med att de kommer med stora volymer redan 2019.
MG säger att konkurrenterna har 9 månaders leveranstid och är dyra.
Ingen vill vänta 9 månader på sin elbil.
Elbilar är för dyra för de flesta.
MG är 100% tillbaka och 100% elektriskt. Tack vare europeisk teknik och den modernaste EV-tekniken kan du nu göra en positiv övergång till 100% utsläppsfri rörlighet.
https://mgmotor.eu/se
Efter nästan 15 års europeisk frånvaro så gör bilmärket MG en återkomst nu till hösten – och det med ett uppdrag att utmana Europa med sina nya 100 procent elektriska bilar.
MG:s europeiska helelektriska SUV, MG ZS EV, tar smartare och mer tillgänglig elektrisk körning till Europa. Med tillräckliga volymer för att möta den stora efterfrågan på elektriska bilar 2019 så kommer MG ZS EV bli tillgänglig för köp online istället för hos traditionella bilhandlare.
https://www.verkstaderna.se/article/vie ... kop_online

Leaseplan har Maxus 80 i sitt sortiment för svenska marknaden.
Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige
Den kinesiska skåpbilen är ledande för helt eldrivna skåpbilar.

Det är Leaseplan som slutit ett exklusivt europeiskt avtal med kinesiska SAIC.
Därigenom blir man först med att erbjuda sina kunder Maxus EV80, med en räckvidd på
20 mil och två timmars laddtid till fullt batteri. Lastvikten ligger på ett ton, en storlek som passar både budfirmor och hantverkare.
https://www.motormagasinet.se/article/v ... ll_sverige
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Inlägg av Fredrik j »

Javisst. Vi får väl se hur det går. Jag tror ändå att dom flesta väljer en kia, PSA eller vw framför en kinesisk. Lågprisbilar har aldrig funkat på svenska marknaden.
Klart det kan finnas undantag.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2790
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Inlägg av iAkita »

Verdi skrev:
Att Kia/Hyundai fått så mycket goodwill här och på andra ställen för sina elbilar är en gåta då de är uppenbara complience cars som bara tagits fram för att det ska se bra ut. Med över ett år lång leveranstid så kan man inte säga annat tycker jag.
Complience cars vet jag inte om man ska kalla dem då Kia/Hyundai satsat på att bygga bra bilar för att positionera sig inför framtiden, inte dåliga bilar som ingen vill ha. Däremot har de varit för fega för att satsa fullt ut på dem och verkar inte riktigt ta steget förrän de är övertygade om att marknaden är redo, som de flesta andra tillverkarna (möjligtvis med undantag för VW som faktikst verkar gå all in). Kia har till skillnad från många andra tillverkare iallfall varit öppna med sin strategi, och jag förstår inte riktigt varför det blivit en nyhet nu när de själva gick ut med det redan i Mars. Oavsett det så tycker jag det är synd att de traditionella tillverkarna verkar sakna en moralisk kompass och brist på mod att vara först ut i omställningen, inte bara med bilarna de presenterar utan även vad det gäller volymerna.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pengar-pa/
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Inlägg av Fredrik j »

iAkita skrev:
Oavsett det så tycker jag det är synd att de traditionella tillverkarna verkar sakna en moralisk kompass och brist på mod att vara först ut i omställningen, inte bara med bilarna de presenterar utan även vad det gäller volymerna.
Moralisk kompass? Det handlar om att tjäna pengar.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2790
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Inlägg av iAkita »

Fredrik j skrev:
iAkita skrev:
Oavsett det så tycker jag det är synd att de traditionella tillverkarna verkar sakna en moralisk kompass och brist på mod att vara först ut i omställningen, inte bara med bilarna de presenterar utan även vad det gäller volymerna.
Moralisk kompass? Det handlar om att tjäna pengar.
Exakt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar