Återväxten är god! Barn, unga och Tesla...

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Återväxten är god! Barn, unga och Tesla...

Inlägg av HerrNilsson »

När jag fick syn på denna tweeten tänkte jag efter, och jag upplever exakt samma sak fast här i mellansverige. Barn och unga har järnkoll på Tesla, iaf bilarna. Även om bilintresset i övrigt är lågt så finns en nyfikenhet och positivitet kring Tesla-bilar.
Skärmavbild 2019-10-02 kl. 12.03.53.png
Kids Love Teslas! https://cleantechnica.com/2019/09/28/kids-love-teslas

Har en grabb i lågstadieåldern där kompisarna älskar Tesla. En del provturer har det blivit med diverse ungar :)
Drog mig till minnes några relaterade incidenter jag upplevt bara sen i våras:

- Släpper över ett par tjejer i 11-12-årsåldern vid ett övergångsställe. Dom pekar och tittar storögt först innan dom glatt vinkar.
- Möter några högstadieelever som går på trottoaren vid vägen jag kommer. Två av dom vinkar spontant och gör tummen upp.
- Vid kassan i en Max drive-through. Precis fått maten, tackar och glider sakta iväg. Överhör hur tjejen i kassan säger till en kollega: "Asså det verkar fett chill med Tesla eller hur!?"
- Kör ikapp några killar som är ute och springer längs en cykelväg längs med vägen (idrottsdag i skolan eller liknande, många ute). Dom vänder sig och ser bilen svepa förbi. Alla 4 tjoar. En stannar upp och höjer armarna i luften och låtsas tillbe bilen. :D
- Far och son (mellanstadieåldern) på väg över övergångstället. Grabben stannar på övergångstället och gör tummen upp mot mig innan dom knallar vidare.

Listan kan göras längre...

När man läser all skit från vissa journalister och från mansplainande gubbar i kommentarsfält så glömmer man ibland att återväxten är god för Teslas del.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Återväxten är god! Barn, unga och Tesla...

Inlägg av Legato »

Håller helt med! Har haft många fina bilar men aldrig i närheten av denna positiva uppmärksamhet från unga.

Med Teslorna är det som du säger även unga tjejer som gör tummen upp osv, det hände aldrig med fossilbil :)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Vi åkte en sväng med jojo här på forumet och sedan dess pratar min sjuåriga dotter om Tesla dagligen. Fora vecka var hon på nån kalas på Upptech i Jönköping och fick elbilskörkort . Nu är det ännu mer tjat :)
Verdi

Inlägg av Verdi »

När jag avbokade min Model 3 blev min 8-årige son besviken. Han ville ha två st. Och vad skulle han säga till sina kompisar? Han hade ju sagt att vi skulle få en till Tesla... :oops: Och han är även medveten om miljöaspekten. Tydligen fungerar "indoktrineringen" i skolan alldeles utmärkt. 8-)

Förra veckan på grabbens badmintonträning så sa en mamma "ja, XXXX är ju så imponerad av era bilar!" och så nåt mer i den stilen.

Däremot har en manlig lärare på sonens skola slutat heja på mig. Han brukade pika mig och undra "fungerar den där nu när det är kallt" osv. Men nu tittar han bara bort när jag kommer.

Ja, jag bor på den mindre ort. :)
HX100

Inlägg av HX100 »

Kan intyga att Xen är poppis när jag lämnar hämtar vid grundskola/förskola men jag försöker inte göra någon stor grej av det.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Verdi skrev:
Däremot har en manlig lärare på sonens skola slutat heja på mig. Han brukade pika mig och undra "fungerar den där nu när det är kallt" osv. Men nu tittar han bara bort när jag kommer.

Ja, jag bor på den mindre ort. :)
Haha ja man kanske kan tänka sig att redan skeptiska vuxna kan bli ännu mer surmulna om deras barn börjar snacka om Teslas förträfflighet :D
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Här hejar/ropar/vinkar typ alla ungar i byn när dom passerar om vi är hemma och ute på gården :)
Ofta typ "snygg bil!" Och liknande, många av dom har dessutom gjort det flera gånger :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaägare

Inlägg av default »

I Sverige har jag aldrig märkt något men i Spanien märkte jag av det en hel del, speciellt på Mallorca som nog inte har så mycket elbilar alls. Det var många barn och ungdomar som vinkade, gjorde tummen upp etc. Flera gånger när jag kom ut från mataffären så stod någon och kollade in i bilen. En kille märkte inte att jag kom ut och skämdes rejält när jag hejade och började lasta in påsar i bilen :D
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

default skrev:
I Sverige har jag aldrig märkt något men i Spanien märkte jag av det en hel del, speciellt på Mallorca som nog inte har så mycket elbilar alls. Det var många barn och ungdomar som vinkade, gjorde tummen upp etc. Flera gånger när jag kom ut från mataffären så stod någon och kollade in i bilen. En kille märkte inte att jag kom ut och skämdes rejält när jag hejade och började lasta in påsar i bilen :D

Visst är det väl konstigt att Mallorca / Kanarieöarna osv har så dåligt med elbilar. Är perfekta förutsättningar med avstånd osv...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bonath skrev:
default skrev:

Visst är det väl konstigt att Mallorca / Kanarieöarna osv har så dåligt med elbilar. Är perfekta förutsättningar med avstånd osv...
Och sol, de skulle klara sig helt själva.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Hade en del sådant i Sverige när vi fick bilen 2017, men inte så mycket nu. Däremot tittade folk storögda och intresserade efter vår X i Kroatien i sommras. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Teslaspolen skrev:
Hade en del sådant i Sverige när vi fick bilen 2017, men inte så mycket nu. Däremot tittade folk storögda och intresserade efter vår X i Kroatien i sommras. :)
Mmm, Kroaterna var galet intresserade. Tom lite mer än Italienarna :)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Legato skrev:
Teslaspolen skrev:
Mmm, Kroaterna var galet intresserade. Tom lite mer än Italienarna :)
Men dom har ju en egen elbil...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Här hejar/ropar/vinkar typ alla ungar i byn när dom passerar om vi är hemma och ute på gården :)
Ofta typ "snygg bil!" Och liknande, många av dom har dessutom gjort det flera gånger :)
Kan ju bero på hur trevlig man är allmänhet och hur mycket 3D printade leksaker man ger bort :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Kan ju bero på hur trevlig man är allmänhet och hur mycket 3D printade leksaker man ger bort :)
:lol:
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Barnen viftar och vinkar och gör ofta signal om att dom vill att jag tutar i mit område. :D Såklart bjuder jag på tutan! :D
Model 3 Long Range AWD
Skriv svar