Ok, men ännu hårdare gummiblandningar än det som är i centraleuropeiska dubbfria är väl inte tillåtna på vintern här i Sverige?
Vet inte hur det är riktigt med gummiblandningarna mellan dem, denna artikel verkar dock indikera att det är skillnad på centraleuropeiska dubbfria och året-runt samt att det finns året-runt som är lagliga på vintern.
Varför associerar ni "prestanda" på vintern med acceleration?
AWD löser de flesta framdrivningsrelaterade problem.
Det handlar om att kunna bromsa och svänga.
Det är oftast under inbromsning eller i sväng eller kombination av dom på vintern som det går illa.
För mig slutade det med att jag beställde odubbade däck till vår LR AWD och dubbade till vår LR RWD. Har dock fortfarande inte hört något om leveransen från Tesla.
Det är inte däcken som är viktiga utan hastigheten. Man kan utan problem köra med sommardäck hela vintern om man bara anpassar hastigheten!
Håller med om att det gäller att anpassa farten efter underlaget men sommardäck är verkligen no, no på vintern. Kan räcka med minsta lutning och du kan inte stanna bilen hur sakta du än kör om det är tillräckligt halt.
Blev lite besviken på ljudet från R3. Läste att r2 skulle vara tystare än sommardäcken.Det var inte fallet med R3 iaf, låter visserligen mindre än mina förra hakka8 dubb, men klart mer än originaldäcken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Blev lite besviken på ljudet från R3. Läste att r2 skulle vara tystare än sommardäcken.Det var inte fallet med R3 iaf, låter visserligen mindre än mina förra hakka8 dubb, men klart mer än originaldäcken.
Blev lite besviken på ljudet från R3. Läste att r2 skulle vara tystare än sommardäcken.Det var inte fallet med R3 iaf, låter visserligen mindre än mina förra hakka8 dubb, men klart mer än originaldäcken.
Konstigt. De är ju så mjuka. Borde vara tystare än sommardäcken. Hur låter det? Buller från asfalten eller nåt annat? Mina Hakka R2 hade ett märkligt vinande ljud. Men de var rätt slitna.
Eller så hoppar det ut en älg eller ett barn mitt framför näsan och då spelar det ingen roll hur långt avstånd du håller till framförvarande bil.
Och då stannar du på 10 m eftersom du har dubbdäck?
Det förekommer krock med älg och barn på sommaren också. Det är som det nämnts tidigare, ditt ansvar som förare att inte köra fortare än du kan stanna. På vintern är det lägre hastighet än på sommaren. Oftast låter det i dessa trådar som om dubbar löser alla problem men som det nämns i en artikel på megahjul så åker de flesta kanske upp till 90% på vintervägar där det är viktigare att klara modd och snöslask. Att då utrusta bilen med däck som bara täcker kanske 10% av ens körning är ju hål i huvudet. Dubbar kan även ha den egenskapen att de glider som medar på underlaget (prova att springa med broddar i en trappuppgång, jag har gjort det som tidningsbud = Aj!)
Personligen föredrar jag då att ha däck som passar merparten av mina körningar på vintern och istället anpassa hastighet och körsätt de få gånger det råder blixthalka (istället för att lita på mina dubbar och ändå köra av - inte helt ovanligt)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Eller så hoppar det ut en älg eller ett barn mitt framför näsan och då spelar det ingen roll hur långt avstånd du håller till framförvarande bil.
Då spelar det ingen roll vad du har för däck. Jag har kört med dubb i 20 vintrar och det är fan jävligt halt ändå. Märker ingen praktisk skillnad på de vintrarna och de senaste 2 när jag haft dubbfria.
Det är inte däcken som är viktiga utan hastigheten. Man kan utan problem köra med sommardäck hela vintern om man bara anpassar hastigheten!
Håller med om att det gäller att anpassa farten efter underlaget men sommardäck är verkligen no, no på vintern. Kan räcka med minsta lutning och du kan inte stanna bilen hur sakta du än kör om det är tillräckligt halt.
Lagen om vinterdäck är inte så gammal. Jag har tidigare kört sommardäck på vintern utan större problem. Som jag tidigare nämnt har jag bara kört av vägen en gång- då med dubb.
Jag växte upp på den tiden då det inte fanns barnstolar, bälteskuddar, cykelhjälmar, bilbälteslag, vinterdäckslag mm och jag och många jämnåriga lever fortfarande
Det handlar mycket om ansvar och omdöme. Tyvärr kör många omdömeslöst med sina fulldubbade, testvinnande vinterdäck och är farligare i trafiken än de som kör försiktigare. Folk dör även idag trots, bilbälten, bättre däck och säkrare bilar. ...för att inte tala om cykelhjälmar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Blev lite besviken på ljudet från R3. Läste att r2 skulle vara tystare än sommardäcken.Det var inte fallet med R3 iaf, låter visserligen mindre än mina förra hakka8 dubb, men klart mer än originaldäcken.
Konstigt. De är ju så mjuka. Borde vara tystare än sommardäcken. Hur låter det? Buller från asfalten eller nåt annat? Mina Hakka R2 hade ett märkligt vinande ljud. Men de var rätt slitna.
Ja, det blir ett ljud som kanske kan beskrivas som ett vinande. Tänker att det beror på att vinterdäcksmönstret består av ”klackar” medan sommardäcken består av ”lameller”. Ljudet vid rull borde påverkas av det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Eller så hoppar det ut en älg eller ett barn mitt framför näsan och då spelar det ingen roll hur långt avstånd du håller till framförvarande bil.
Då spelar det ingen roll vad du har för däck. Jag har kört med dubb i 20 vintrar och det är fan jävligt halt ändå. Märker ingen praktisk skillnad på de vintrarna och de senaste 2 när jag haft dubbfria.
Tack Verdi! Äntligen lite balans i detta korståg mot dubbfritt!
Jag delar HELT din uppfattning. (Kört bil i 37 år)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Blev lite besviken på ljudet från R3. Läste att r2 skulle vara tystare än sommardäcken.Det var inte fallet med R3 iaf, låter visserligen mindre än mina förra hakka8 dubb, men klart mer än originaldäcken.
Konstigt. De är ju så mjuka. Borde vara tystare än sommardäcken. Hur låter det? Buller från asfalten eller nåt annat? Mina Hakka R2 hade ett märkligt vinande ljud. Men de var rätt slitna.
Ja, det blir ett ljud som kanske kan beskrivas som ett vinande. Tänker att det beror på att vinterdäcksmönstret består av ”klackar” medan sommardäcken består av ”lameller”. Ljudet vid rull borde påverkas av det.
Kanske. Vill dock minnas att de Continental dubbfria jag köpte till min första Tesla inte lät så. Fick med en uppsättning Hakka när jag köpte min andra Model S begagnad. Nu är de sålda och jag ska köra på Goodyear i vinter. Har inte monterat de än så vet inte hur de låter
Blev lite besviken på ljudet från R3. Läste att r2 skulle vara tystare än sommardäcken.Det var inte fallet med R3 iaf, låter visserligen mindre än mina förra hakka8 dubb, men klart mer än originaldäcken.
Konstigt. De är ju så mjuka. Borde vara tystare än sommardäcken. Hur låter det? Buller från asfalten eller nåt annat? Mina Hakka R2 hade ett märkligt vinande ljud. Men de var rätt slitna.
Ja, det blir ett ljud som kanske kan beskrivas som ett vinande. Tänker att det beror på att vinterdäcksmönstret består av ”klackar” medan sommardäcken består av ”lameller”. Ljudet vid rull borde påverkas av det.
De Pirelli SottoZero jag kör på nu låter också så, ett vinande som kommer från ca 50 km/h och ökar i frekvens och intensitet proportionellt mot hastigheten. Klart mer ljud i dem än sommardäcken, Goodyear Eagle... Mina däck är inte slitna.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Till er alla som förfäras av att inte hela Sverige kör med dubb.
Tänk om det springer ut ett barn vid kraftigt regn (våt väg) som faktiskt förekommer oftare än snö på vinterhalvåret, speciellt i de södra delarna...
Då önskar man att man hade haft de där continentala vinterdäcken som är bäst i väta...
Vinterdäck är alltid en kompromiss och det är inte många som har fräscha dubbdäck på bilarna...
Blev lite besviken på ljudet från R3. Läste att r2 skulle vara tystare än sommardäcken.Det var inte fallet med R3 iaf, låter visserligen mindre än mina förra hakka8 dubb, men klart mer än originaldäcken.
Konstigt. De är ju så mjuka. Borde vara tystare än sommardäcken. Hur låter det? Buller från asfalten eller nåt annat? Mina Hakka R2 hade ett märkligt vinande ljud. Men de var rätt slitna.
Ja, det blir ett ljud som kanske kan beskrivas som ett vinande. Tänker att det beror på att vinterdäcksmönstret består av ”klackar” medan sommardäcken består av ”lameller”. Ljudet vid rull borde påverkas av det.
De Pirelli SottoZero jag kör på nu låter också så, ett vinande som kommer från ca 50 km/h och ökar i frekvens och intensitet proportionellt mot hastigheten. Klart mer ljud i dem än sommardäcken, Goodyear Eagle... Mina däck är inte slitna.
Jag hade samma vinande på det Sottozero (21") jag körde på förut. Nokian WR A4 är klart bättre. Lite tendens till vinande i kurvor men annars riktigt tysta och bra grepp.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---