Biltåg + Alperna + Kroatien

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Biltåg + Alperna + Kroatien

Inlägg av josve »

Brukar i vanliga fall planera sommarens semester i början på juni varje år men tänkte ändra på detta denna gång...

Är sugen på en bilsemester i Europa till sommaren. Egentligen är det ingen i familjen som gillar att åka timme efter timme i bilen men samtidigt vill man se sig om i Europa är Teslan svår att slå.

Det brukar alltid finnas folk här på forumet med många bra och goda råd;

1. Någon som testat att ta ”biltåg” för att slippa köra hela vägen genom Tyskland för att ta sig söderut?

2. Har varit mycket i alperna på vintern men är lite sugen på att se alperna i sommarskrud. Ett lämpligt äventyr sommartid som skall passa barn (10 och 11 år) plus fru. Tänker kanske främst på Österrike eller Italienska alperna.

3. Lockas av sol och bad i Kroatien för ett lite längre ”stopp”. Någon med några heta tips?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Biltåg + Alperna + Kroatien

Inlägg av slugger75 »

Kul. Följer!

Har varit i Österrikiska alperna sommartid, mycket vackert och fin vandring.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Verdi

Inlägg av Verdi »

Slippa köra? Does not compute. :geek:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag har kört till Medelhavet via alperna många gånger, Österrike, Schweiz, och Italien, två ggr med Tesla till Kroatien. Alperna är magiskt på sommaren, jag tycker dagarna jag lyckas lura familjen dit på väg till Medelhavet är den stora behållningen av resan.

Jag har också funderat på biltåg, men det har fallit på att det är lite för dyrt och krångligt. Det har också varit lite olika bud om max storlek på bilen, men min X är sannolikt för stor, iaf om man följer regelverket.

Kroatien är fantastiskt, jag har bara varit i norra delen, Pula, Porec etc, men det har varit väldigt trevligt. Maten och kaffet är inte riktigt i klass med Italien (möjligen med undantag för pizzorna, som är grymma), men allt annat är jämförbart eller bättre IMHO.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Slippa köra? Does not compute. :geek:
Håller först med, men sen minns jag milslånga köer på autobahn i regnet i norra Tyskland, då ändrar jag mig :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Kör man västra Tyskland är det köer/mkt trafik men om man kör söderut från Berlin, A9, så är det inte så tokigt.
Dock mkt köer runt München och Nürnberg dom vanliga rusningstiderna.
Skriv svar