BYD e6
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
BYD e6
Tänkte bara tipsa om den senaste Fully Charged videon, denna gången om bilen BYD e6 som är en Crossover.
Videon finns här:
Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_e6
Videon finns här:
Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_e6
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: BYD e6
Märkligt att det står 75kWh och 20,4 mil.
Det står samtidigt att den drar ca 1,8 kWh per mil.
Det borde betyda att den klarar drygt 40 mil.
Det står samtidigt att den drar ca 1,8 kWh per mil.
Det borde betyda att den klarar drygt 40 mil.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: BYD e6
Undrar om den kommer till Sverige? Om den säljs i Europa vad kostar den där? Vet att den går som taxibil i Nederländerna. Men säljs den privat tro?
Re: BYD e6
Ja exakt, priset verkar vara svårt att få fram. Förstår att dom riktar sig mot kommersiella kunder men ändå skumt att mörka priset. Inte redo att bli jämförda med Tesla?
Kul iallafall att se att nån mer kan göra elbilar som går mer än 17 mil.
Kul iallafall att se att nån mer kan göra elbilar som går mer än 17 mil.
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: BYD e6
Starta taxifirma på mellanstor svensk ort? 

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: BYD e6
Det kan jag inte tänka mig. Men LR Defender får fortfarande säljas så man undrar juLarsL skrev:Är det kanske så att slipper krocktester om det är en kommersiellbil/taxi?

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: BYD e6
Vad jag kan se på kinesiska sidor släppte BYD en ny version av E6'an nu i augusti som ökade kapaciteten till 400km genom helt nytt batterisystem. En bunt bilder på 2014 modellen här t.ex. http://car.autohome.com.cn/photolist/se ... aid=101467
Re: BYD e6
Med en bra prisbild och hyfsat krockresultat så kan den nog sälja. Kan de dessutom påvisa lite kvalitet så. BYD tror jag kan bli farliga framöver. De bygger dessutom en egen Gigafactory.
Re: BYD e6
Kan säkert sälja bra om den blir billig. Däremot kommer nog ingen se den som en premium bil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: BYD e6
För rätt pris så kommer den sälja. Den ser ju faktiskt hyggligt normal ut och har plats för en familj. Men krocksäkerheten måste vara där annars är den utanför radarn, åtminstone för mig.
Re: BYD e6
Otroligt intressant. Två saker jag tog med mig från Videon:
* En Taxi förare kan spara över 10000 pund per år på att köra eltaxi istället för ICE-taxi.
* Second Life Battery - Ahaaaa
Klart, ett 85kWh batteripack som bara ger 60% kanske inte är så intressant längre i en bil men otroligt intressant som en powerwall.
* En Taxi förare kan spara över 10000 pund per år på att köra eltaxi istället för ICE-taxi.
* Second Life Battery - Ahaaaa

Model 3 LR AWD 19"
Re: BYD e6
Ja, second lite är intressant om det är så batterier slits tar slut. Min känsla från telefoner och datorer är att de blir helt hopplösa och inte går att plugga ut alls från strömuttaget. Nu tror jag väl iofs att BYD, en batteritillverkare har bättre koll 

- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: BYD e6
Jo men dom batterierna är väldigt små och ofta billiga. I elbilen krävs det väldigt många celler och dessutom av högre kvalitèt. När ett telefonbatteri som är gjord för en viss modell har, säg, 3000 mAh från början och sedan efter hård använding har 60% av det kvar så är det inte mycket att hänga i granen.LarsL skrev:Ja, second lite är intressant om det är så batterier slits tar slut. Min känsla från telefoner och datorer är att de blir helt hopplösa och inte går att plugga ut alls från strömuttaget. Nu tror jag väl iofs att BYD, en batteritillverkare har bättre koll
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: BYD e6
Infon verkar bra luddig. 75kWh batteri och sen står det att den laddas Chademo till 80 procent på 30 min. Går inte då Chademo maxar 50kW eller något mer. Försöker hitta pålitlig info om dem där bilen men hittar typ inget. Brukar vara lite så med kinesiska bilar och sen håller de inte vad de "lovar". Det konstiga är att det kör taxibilar i England som de verkar nöjda med?
Taxi Stockholm har för övrigt fem stycken bilar i sin teslaflotta nu
Taxi Stockholm har för övrigt fem stycken bilar i sin teslaflotta nu

- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: BYD e6
Tja, själva CHAdeMO standarden kan köra upp till 100 kW så med en sån så går det kanske.
Sen att lycka till hitta en endaste CHAdeMO laddare över 50 kW är en annan fråga.
Sen att lycka till hitta en endaste CHAdeMO laddare över 50 kW är en annan fråga.
Re: BYD e6
TiborBlomhall skrev:Tja, själva CHAdeMO standarden kan köra upp till 100 kW så med en sån så går det kanske.
Sen att lycka till hitta en endaste CHAdeMO laddare över 50 kW är en annan fråga.
E det så? Har läst att standarden supportar up til 62 eller det va kanske 63 kW.
Har det uppgraderats?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: BYD e6
KIA har uppdaterat CHAdeMO standarden från 62.5 till 100 kW. Vet inte om det är en antagen standard än eller Kia-specifikt, dock.