Provköra..
Moderator: Redaktion
- TeslaManne
- Teslaägare
Provköra..
Tog eftermiddagen ledigt idag då jag tänkte rulla ner till en bilförsäljare som hade en 2016 på blocket o på deras hemsida.. 50 minuter senare är vi framme, SåLd skylt på bilen.. bara o vända i dörren kändes det som.. men rullar vidare ner till Malmö o Tesla där.. skylt på parkeringen om ”provköra en tesla” , knallar in o provsitter den S som finns där.. känns trevlig för min del.. Tanten gnäller lite dock.. kör ju SUV nu.. inte samma plats direkt.. kontaktar en tesla anställd.. ingen tid till att provköra för vår del..
Vänder hemåt igen.. , är man knäpp om man ens överväger ett köp utan ens rullat en meter i en sådan bil. Min budget har varit en halv tesla fram tills nu.. nu lockar en faceliftad 2016 eller något åt det hållet.
Med Vänlig Hälsning Magnus
Vänder hemåt igen.. , är man knäpp om man ens överväger ett köp utan ens rullat en meter i en sådan bil. Min budget har varit en halv tesla fram tills nu.. nu lockar en faceliftad 2016 eller något åt det hållet.
Model S 75D 2017
Re: Provköra..
Vad vore världen utan knäppisar? 
Bättre att vara i din sits än som mig: har provkört men kan inte köpa.

Nog många som köpt utan att provköra först. Jag är en av dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
- ChristerSjo
- Teslaägare
Köper man ny bil har man väll 7 dagars prövotid (eller 160 mil). Men trådskaparen skall köpa begagnat, vad gäller då?
EDIT. Jag köpte en Model 3 utan att provköra. Provkörde dock en MS för tre år sedan så jag visste kännslan.
EDIT. Jag köpte en Model 3 utan att provköra. Provkörde dock en MS för tre år sedan så jag visste kännslan.

M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
En provkörning ger väldigt lite, om du köper ny bil. På de 20-30 minuterna du har på dig vid en testkörning säger inte mycket om hur bilen kommer kännas i längden ändå. Har inte provkört de senaste två bilarna jag köpt.
En Model 3 kanske passar budgeten bättre än Model S. Jag tycker att 3an känns rymligare och luftigare i framsätet.
En Model 3 kanske passar budgeten bättre än Model S. Jag tycker att 3an känns rymligare och luftigare i framsätet.
Jag har kört en MX som en kollega har, och beställde en MS efter det. Var dock inne och provsatt MS, men körde den aldrig!
Generellt så vill man ju provköra om det är begagnat som ska köpas. Är man på jakt efter en ny bil så är det ju ändå inte samma bil man plockar ut månader senare. Så då spelar provkörning mindre roll och har dessutom personligen bara negativa erfarenheter från det. Tex Förenade bil hade vanliga sommardäck på testbilarna, men bilen som levererades 4 mån senare hade punkteringsfria däck, vilket gav helt andra egenskaper på svenska vägar med djupa spår.
Risken med att provköra en tesla är att du tankemässigt fastnar och inte kan tänka dig något annat. Provkörde en Model S i Köpenhamn 2014 för första gången - gick och trånade i över 4 år innan jag kände att jag kunde slå till. Ångrar att jag inte prioriterade ett Tesla köp redan då.
Risken med att provköra en tesla är att du tankemässigt fastnar och inte kan tänka dig något annat. Provkörde en Model S i Köpenhamn 2014 för första gången - gick och trånade i över 4 år innan jag kände att jag kunde slå till. Ångrar att jag inte prioriterade ett Tesla köp redan då.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
- TeslaManne
- Teslaägare
Min situation är ganska enkel.. jag har aldrig ens varit nära o lägga en sådan mängd pengar på en bil.. och det är oerhört viktigt att det blir rätt.. vi är inte på något sätt ”rika” ur den synpunkten .. vi är två vanliga knegare som gärna hoppar på Tesla tåget då jag ser det som framtiden. En Miljon bil klarar inte vår ekonomi av på något sätt.. så vi söker efter en bättre beg S , vi upplever interiören trevligare i en S än trean . Har ju provsuttit båda idag nere i Malmö. Kört kombi större delen av mitt liv o trivs inte alls med att treans bagagelucka.. Hade det trillat förbi en beg trea med rätt pris så hade jag nog ändå övervägt situationen men drömmen är ändå en S just nu..
Vi har alltid bytt in vår gamla bli i samband med bytet , smärtfritt o enkelt.. oftast köpt en tjänstebil eller demo så man slipper första smällen på prislappen o sen haft bilen tills den rullat runt 15000 innan vi bytt igen.. o så har vi gjort ett par ggr.. nu vart ju drömmen en tesla o dom är lite svårare o hitta o provköra.. kör över 3000 mil så ekonomin hänger lite med att det borde vara billigare att köra el än fossil, då lånebiten ökar på en bra bit.. om nu detta lyckas bli verklighet
Jag känner att jag kan inte köpa en kärra utan att fått ta den på en provrunda , tycker det hör till.. ny är ny men nu handlar det om en beg..
Dagens utfärd känns som en förlust då allt gick helt fel..den bil som var av intresse var såld även om den var tillsalu online på deras sida 5mins innan vi körde.. drygt o tråkigt. Sen att *drop in* på tesla butiken inte funkade mer än 5mins i visningsbilen.. testkörning var uteslutet o deras öppettider innebär att det blir svårt då man bor en bra bit ifrån och har ett eget jobb o sköta.. konstigt att det inte finns möjlighet på lördagar tex för demo körningar..
Tiden får utvisa om jag lyckas bli en glad ägare av en Tesla eller ej..
Vi har alltid bytt in vår gamla bli i samband med bytet , smärtfritt o enkelt.. oftast köpt en tjänstebil eller demo så man slipper första smällen på prislappen o sen haft bilen tills den rullat runt 15000 innan vi bytt igen.. o så har vi gjort ett par ggr.. nu vart ju drömmen en tesla o dom är lite svårare o hitta o provköra.. kör över 3000 mil så ekonomin hänger lite med att det borde vara billigare att köra el än fossil, då lånebiten ökar på en bra bit.. om nu detta lyckas bli verklighet
Jag känner att jag kan inte köpa en kärra utan att fått ta den på en provrunda , tycker det hör till.. ny är ny men nu handlar det om en beg..
Dagens utfärd känns som en förlust då allt gick helt fel..den bil som var av intresse var såld även om den var tillsalu online på deras sida 5mins innan vi körde.. drygt o tråkigt. Sen att *drop in* på tesla butiken inte funkade mer än 5mins i visningsbilen.. testkörning var uteslutet o deras öppettider innebär att det blir svårt då man bor en bra bit ifrån och har ett eget jobb o sköta.. konstigt att det inte finns möjlighet på lördagar tex för demo körningar..
Tiden får utvisa om jag lyckas bli en glad ägare av en Tesla eller ej..
Model S 75D 2017
Hör med någon ägare i närheten eftersom det finns ett referalsystem så är många intresserade av att visa sina bilar om du sedan använder deras länk vid köp.
Jag är fortfarande inne på att du ska välja något annat än en begagnad Model S. En ModelS utan garanti kvar kan bli väldigt dyrt. Kostar den dessutom lika mycket som min Model 3 gjorde så är det ju ännu mer tveksamt, särskilt om du inte har pengarna liggande.
Kanske är en Model Y något för dig? Då kommer du visserligen få vänta i några år, typ 2022, men den kommer med dragkrok och halvkombi lucka. Den är ju också en mer SUV liknande bil.
Jag är fortfarande inne på att du ska välja något annat än en begagnad Model S. En ModelS utan garanti kvar kan bli väldigt dyrt. Kostar den dessutom lika mycket som min Model 3 gjorde så är det ju ännu mer tveksamt, särskilt om du inte har pengarna liggande.
Kanske är en Model Y något för dig? Då kommer du visserligen få vänta i några år, typ 2022, men den kommer med dragkrok och halvkombi lucka. Den är ju också en mer SUV liknande bil.
Aldrig provkört Model 3. Inte ens suttit i en.
Köpte en ändå. Vad säger att man _måste_ provköra en innan? Du har väl youtube
Köpte en ändå. Vad säger att man _måste_ provköra en innan? Du har väl youtube

Jag förstår dig fullt ut med pengarna, en miljon är sjukt mycket pengar... speciellt efter skatt, det är även en halv miljon för en bättre begagnad tesla.
Fredrik på Tesla i Malmö lät oss låna en bil över en helg, men detta var pre Model 3 så det kan ha funkat annorlunda då.
Var bor du? Finns säkert någon här som låter dig testköra på nära håll, så du slipper offra arbetsdagar bara för att provköra.
Med 3000 mil/år borde det inte finnas något hinder att få ihop kalkylen. Droppen för min del var när bara servicen kostade 1500/mån (3000mil var 8mån) samtidigt som soppan kostade 4000/mån. Räkna på det, inkludera allt och stirra dig inte blind på det höga inköpspriset.
Om drag inte är ett krav så funkar en S bra som förstabil.
Lycka till!
Fredrik på Tesla i Malmö lät oss låna en bil över en helg, men detta var pre Model 3 så det kan ha funkat annorlunda då.
Var bor du? Finns säkert någon här som låter dig testköra på nära håll, så du slipper offra arbetsdagar bara för att provköra.
Med 3000 mil/år borde det inte finnas något hinder att få ihop kalkylen. Droppen för min del var när bara servicen kostade 1500/mån (3000mil var 8mån) samtidigt som soppan kostade 4000/mån. Räkna på det, inkludera allt och stirra dig inte blind på det höga inköpspriset.
Om drag inte är ett krav så funkar en S bra som förstabil.
Lycka till!
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Vart är du lokaliserad så kanske jag/någon av oss som hänger här kanske kan ta med dig på en åktur där du får köra en sväng.
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh -
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Vad menar du?p1457 skrev:Vad vore världen utan knäppisar?

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Haha, Skönt att du tar åt digTars skrev:Vad menar du?p1457 skrev:Vad vore världen utan knäppisar?

Jag kommer att få leva ytterligare tre år med en passat gte, som ändå är en trevlig bil, men den brummar för mycket.
Din sits TeslaManne liknar ganska mycket vår, även om jag har turen att jag kunde skaffa en tesla som personalbil och därigenom kom billigt undan. Jag tycker helt klart du bör satsa på en MS, men köp en CPO från Tesla så att du får garanti. Eftersom du kör långt och tänker behålla bilen kan du ju kika på någon som gått strax över 8000 mil, eftersom de är billigare eftersom du bara får två års garanti, men du som kör mycket kommer ändå att köra slut på garantin långt före 4 år, så det är inte så stor nackdel.
Vi skaffade en MS -14 för drygt 2 år sedan och är, trots lite garantistrul med dörrhandtag och annat oerhört nöjda med att vi tog steget in i elbilsvärlden. Det finns många bra elbilar men SuC-nätverket gör att du, om du tänker använda bilen för långresor, fortfarande har den bästa upplevelsen med en Tesla. Så, köp en billig CPO av tesla... såg att det ligger ute en S70 under 500’ just nu...
/Finpen
Vi skaffade en MS -14 för drygt 2 år sedan och är, trots lite garantistrul med dörrhandtag och annat oerhört nöjda med att vi tog steget in i elbilsvärlden. Det finns många bra elbilar men SuC-nätverket gör att du, om du tänker använda bilen för långresor, fortfarande har den bästa upplevelsen med en Tesla. Så, köp en billig CPO av tesla... såg att det ligger ute en S70 under 500’ just nu...
/Finpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
- TeslaManne
- Teslaägare
LarsL skrev:Hör med någon ägare i närheten eftersom det finns ett referalsystem så är många intresserade av att visa sina bilar om du sedan använder deras länk vid köp.
Du har nog rätt på alla punkter.. den modell S vi skulle titta på var en sen 2016 , med relativt få mil på mätaren, dvs en del garanti kvar.. det är väl vårt drömläge för bilens skull.. då drar vi till Max i budgeten.. det som oroar mig är ju problem med bilen som det faktiskt skrivs om här på forumet.. dvs ägare med erfarenhet som du varnar för att köpa en bil som passerat eller är nära att göra , gå ut ur garanti.. det är illavarslande att läsa..
Modell Y känns som en vinnare redan innan den finns att köpa.. hade gärna provat en sådan närväl den tiden är inne , för vår del så tror jag vi hinner med en bil emellan tills det är dax för en kanske lätt beg modell Y.
Jag är en Hässleholmare sen många år tillbaka..
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
- TeslaManne
- Teslaägare
p1457 skrev:Vad vore världen utan knäppisar?
Kan köpa.. det är en förhandling av familjeekonomin.. jag har fått med tanten ombord till en viss nivå.. o då tänjs det rejält mot alla tidigare inköp..
Model S 75D 2017
- TeslaManne
- Teslaägare
Jag skulle aldrig våga det.. Förmycket pengar på spel..taliz skrev:Nog många som köpt utan att provköra först. Jag är en av dom.
Model S 75D 2017
Ta en ordentlig funderare på Model 3, i väntan på Model Y. Fundera på om du klarar dig med SR+?
Jag vet att det är svårt. Man får liksom kliva ur boxen och se vilka behov man egentligen har. Jag valde Model 3 SR+ trots att jag har 3 barn och behov av att dra släp ofta. Men det går över förväntan bra och hittills har SR+ räckt till mer än väl.
Nackdel jag känt av är väl att v inte kan ha hund. Det blir i princip omöjligt att ha 3 barn och en hund i en Model 3.
Jag vet att det är svårt. Man får liksom kliva ur boxen och se vilka behov man egentligen har. Jag valde Model 3 SR+ trots att jag har 3 barn och behov av att dra släp ofta. Men det går över förväntan bra och hittills har SR+ räckt till mer än väl.
Nackdel jag känt av är väl att v inte kan ha hund. Det blir i princip omöjligt att ha 3 barn och en hund i en Model 3.
Men när hunden väl växt upp så finns ju model YLarsL skrev:Ta en ordentlig funderare på Model 3, i väntan på Model Y. Fundera på om du klarar dig med SR+?

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- TeslaManne
- Teslaägare
Har inte sett en cpo bil som klockat med vår önskan direkt.. men förstår att garantin är väl värd pengarna egentligen då allt verkar relativt dyrt om det strular. Tycker teslas sida funkar dåligt med iPad o mobil.. många gånger blir det bara en vit sida när man försöker ta en titt i beg bil delen.. sen verkar det gå extremt fort så dom försvinner innan man ens visste att dom var där.. känns som det är hög efterfrågan på bilarna generellt.. men jag ger inte upp.. önskar dock att man kan byta in det man har närväl man hittar något rimligt.. S modellen ligger överst på listan för ögonblicket , hade varit sjukt skönt o hittat en som åtminstone hade haft 1 år eller mer kvar på garantin innan det var kört..fimpen skrev:Din sits TeslaManne liknar ganska mycket vår, även om jag har turen att jag kunde skaffa en tesla som personalbil och därigenom kom billigt undan. Jag tycker helt klart du bör satsa på en MS, men köp en CPO från Tesla så att du får garanti. Eftersom du kör långt och tänker behålla bilen kan du ju kika på någon som gått strax över 8000 mil, eftersom de är billigare eftersom du bara får två års garanti, men du som kör mycket kommer ändå att köra slut på garantin långt före 4 år, så det är inte så stor nackdel.
/Finpen
Model S 75D 2017
- TeslaManne
- Teslaägare
Varför valde du sr+ Än en LR ?..LarsL skrev:Ta en ordentlig funderare på Model 3, i väntan på Model Y. Fundera på om du klarar dig med SR+?
Model S 75D 2017