Nu börjar det komma begagnade treor.
Moderator: Redaktion
Nu börjar det komma begagnade treor.
Fem begagnade treor på blocket. Alla överprisade. Utom Tars förstås. 

- MrStarhouse
- Teslaägare
Re: Nu börjar det komma begagnade treor.
Jag såg det. Misstänker att vissa har väntat ut sin miljöbilsbonus och nu har fått den och då väljer att sälja.
Bara en tanke
Bara en tanke

Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Varför ligger de över nypris när man kan beställa en? Verkar märkligt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Nån som fått sin miljö bonus som haft lev i slutet av mars?
- MrStarhouse
- Teslaägare
Leverans 15e Mars, fick min betalning i Måndagsanna__ skrev:Nån som fått sin miljö bonus som haft lev i slutet av mars?

Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Nice! Då kommer nog min snart ocksåMrStarhouse skrev:Leverans 15e Mars, fick min betalning i Måndagsanna__ skrev:Nån som fått sin miljö bonus som haft lev i slutet av mars?

Sjukt irriterande. Den blå hos Fordonsbolaget är den blå som var till salu förut. Den som stod på kajen.Remuz skrev:Varför ligger de över nypris när man kan beställa en? Verkar märkligt
Men den vita är ju i varje fall en bit under nypris på 620 tkr.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Vad är irriterande? Var sugen på att köpa den blå som ren investering, denna såg onekligen för billig ut.Verdi skrev:Sjukt irriterande. Den blå hos Fordonsbolaget är den blå som var till salu förut. Den som stod på kajen.Remuz skrev:Varför ligger de över nypris när man kan beställa en? Verkar märkligt
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Investera i bilar? Den här tråden blir intressant att läsa om ett par år.
Stod på Kajen, som i Lagerbil hos Tesla?Verdi skrev:Sjukt irriterande. Den blå hos Fordonsbolaget är den blå som var till salu förut. Den som stod på kajen.Remuz skrev:Varför ligger de över nypris när man kan beställa en? Verkar märkligt
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Nej, privatägd med en bild från en kaj. Minns ej priset men det var iaf så bra att jag tipsade kompisar samt övervägde att köpa för att sälja vidare.Pontus skrev:Stod på Kajen, som i Lagerbil hos Tesla?Verdi skrev:Sjukt irriterande. Den blå hos Fordonsbolaget är den blå som var till salu förut. Den som stod på kajen.Remuz skrev:Varför ligger de över nypris när man kan beställa en? Verkar märkligt
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Legato skrev:Vad är irriterande? Var sugen på att köpa den blå som ren investering, denna såg onekligen för billig ut.Verdi skrev:Sjukt irriterande. Den blå hos Fordonsbolaget är den blå som var till salu förut. Den som stod på kajen.Remuz skrev:Varför ligger de över nypris när man kan beställa en? Verkar märkligt
Han annonserade ju exklusive moms.
Legato skrev:Nej, privatägd med en bild från en kaj. Minns ej priset men det var iaf så bra att jag tipsade kompisar samt övervägde att köpa för att sälja vidare.Pontus skrev:Stod på Kajen, som i Lagerbil hos Tesla?Verdi skrev:Sjukt irriterande. Den blå hos Fordonsbolaget är den blå som var till salu förut. Den som stod på kajen.Remuz skrev:Varför ligger de över nypris när man kan beställa en? Verkar märkligt
Ja, 496 tusen. Exklusive moms. 620 inklusive. Plus 60 tkr för bonusen. 680... Vad kostar en ny nu igen? Den var väl dock intressant för de som ville ha FSD och värderade det högt.
Ja den är ju i alla fall inte över nypris.Pontus skrev:Men den vita är ju i varje fall en bit under nypris på 620 tkr.

Vill man ha FSD så är det väl rimligt kanske. Annars ligger den väldigt nära nypris trots 1700 mil.
Antar att han tänkte sälja den vidare på en gång. Inte behålla i några år.Fredrik j skrev:Investera i bilar? Den här tråden blir intressant att läsa om ett par år.
OK, knäppt. Men är du irriterad över att andrahandsvärdet är för högt, eller vad är "sjukt irriterande"?Verdi skrev:Legato skrev:Vad är irriterande? Var sugen på att köpa den blå som ren investering, denna såg onekligen för billig ut.Verdi skrev:Sjukt irriterande. Den blå hos Fordonsbolaget är den blå som var till salu förut. Den som stod på kajen.Remuz skrev:Varför ligger de över nypris när man kan beställa en? Verkar märkligt
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Många elbilar har ju högt andrahandsvärde och i grund och botten handlar det så klart om tillgång och efterfrågan. Jag fick ju vänta i 2,5 månader på min bil och det kan ju vara värt några tusen för somliga.
Pga höga andrahandsvärdet rekommenderar jag folk att köpa nytt istället.
Pga höga andrahandsvärdet rekommenderar jag folk att köpa nytt istället.
Men du kan ju inte jämföra med en bil utan FSD det är ju som att säga att bilen har för högt begpris för att jag kan få en likadan ny E Class för samma pris eftersom jag ändå inte vill ha en s Class.Verdi skrev:Ja den är ju i alla fall inte över nypris.Pontus skrev:Men den vita är ju i varje fall en bit under nypris på 620 tkr.![]()
Vill man ha FSD så är det väl rimligt kanske. Annars ligger den väldigt nära nypris trots 1700 mil.
Det ju helt rätt att för någon som inte vill ha FSD så är det dyrt men då är det också fel bil att jämföra pris på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jovisst. Om man har en annan försäljningskanal. Att köpa den på blocket och sen lägga ut den på blocket funkar ju inte.Verdi skrev:Antar att han tänkte sälja den vidare på en gång. Inte behålla i några år.Fredrik j skrev:Investera i bilar? Den här tråden blir intressant att läsa om ett par år.
Men nej nu drar du de lite långt, e klass och s klass är helt olika bilar, då får du jämföra model 3 med en modell s men i sådana fall spårar ju allt ut..Pontus skrev:Men du kan ju inte jämföra med en bil utan FSD det är ju som att säga att bilen har för högt begpris för att jag kan få en likadan ny E Class för samma pris eftersom jag ändå inte vill ha en s Class.Verdi skrev:Ja den är ju i alla fall inte över nypris.Pontus skrev:Men den vita är ju i varje fall en bit under nypris på 620 tkr.![]()
Det ju helt rätt att för någon som inte vill ha FSD så är det dyrt men då är det också fel bil att jämföra pris på.
Jag förstår helt var Verdi menar, fsd är ju kanske inte värt något för vissa och få blir såklart en ny bil utn fsd mer intressant för personen.
Men visst detta blir ju väldigt mycket vad man är ute efter. En modell 3 performance begagnad vore antagligen inte intressant för mig eftersom jag är nöjd med en sr+ som lär vara billigare ny just nu åtminstone.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jasså? Tack för informationen. Nej, det har givetvis aldrig sålts en bil för billigtFredrik j skrev:Jovisst. Om man har en annan försäljningskanal. Att köpa den på blocket och sen lägga ut den på blocket funkar ju inte.Verdi skrev:Antar att han tänkte sälja den vidare på en gång. Inte behålla i några år.Fredrik j skrev:Investera i bilar? Den här tråden blir intressant att läsa om ett par år.

Min nuvarande X skulle jag utan några problem få 50-100k mer för än jag betalade om jag la ut den på Blocket idag (då hade den ändå varit den överlägset billigaste X100an).
Finns dessutom många Teslor som först sålts via KVD och sen dyrare via Blocket. Det finns alltid säljare som av en eller annan anledning vill bli av med sin bil snabbt.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tycker det är tråkigt att vissa lajvar "begränsat utbud" och försöker lura folk som inte är så insatta. Men sjukt irriterad var måhända en överdrift.Legato skrev:OK, knäppt. Men är du irriterad över att andrahandsvärdet är för högt, eller vad är "sjukt irriterande"?Verdi skrev:Legato skrev:Vad är irriterande? Var sugen på att köpa den blå som ren investering, denna såg onekligen för billig ut.Verdi skrev:Sjukt irriterande. Den blå hos Fordonsbolaget är den blå som var till salu förut. Den som stod på kajen.Remuz skrev:Varför ligger de över nypris när man kan beställa en? Verkar märkligt

Fredrik j skrev:Jovisst. Om man har en annan försäljningskanal. Att köpa den på blocket och sen lägga ut den på blocket funkar ju inte.Verdi skrev:Antar att han tänkte sälja den vidare på en gång. Inte behålla i några år.Fredrik j skrev:Investera i bilar? Den här tråden blir intressant att läsa om ett par år.
Ändå händer just det om och om igen. Vissa är bättre på att sälja bilar. Har mer tålamod, finare bilder, bättre annonstext, trevligare framtoning osv.
Så kan det vara. När det gäller tesla kan det dessutom vara säljarens kunskaper om elbilar.