För att det inprincip inte går att ta fram den statistiken (utan kontakter) utan man får titta på inregistrerade bilar och det blir fel då man inte vet hur många som står på kö !
Min frågeställning gällde biltillverkarnas vilja att möta behoven, inte hur många köpare som står på kö. Alla biltillverkare måste väl ändå ha förstått att de 400k reservationer Tesla fick för Model 3 2016 innebar att köparna finns. Det gäller bara att producera bilar. Alla av de stora biltillverkarna hade kunnat ha 2-3 Gigafabriker idag om viljan hade funnits där. Det är ingen slump att så inte är fallet.
Förstår du vad du skriver ?
Du vet om att 400k är en extremt liten del som företagen inte ens höjer ögonbrynen för ?
För att det inprincip inte går att ta fram den statistiken (utan kontakter) utan man får titta på inregistrerade bilar och det blir fel då man inte vet hur många som står på kö !
Min frågeställning gällde biltillverkarnas vilja att möta behoven, inte hur många köpare som står på kö. Alla biltillverkare måste väl ändå ha förstått att de 400k reservationer Tesla fick för Model 3 2016 innebar att köparna finns. Det gäller bara att producera bilar. Alla av de stora biltillverkarna hade kunnat ha 2-3 Gigafabriker idag om viljan hade funnits där. Det är ingen slump att så inte är fallet.
Förstår du vad du skriver ?
Du vet om att 400k är en extremt liten del som företagen inte ens höjer ögonbrynen för ?
Oj... Tro mig, BMW, Audi och Mercedes är allt annat än obrydda över att Model 3 tagit en stor del av kakan i segmentet för small/mid size luxury sedans.
400k är inte mycket sett till total bilförsäljning, men mkt i segmentet.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
..
Sen tror jag vi kommer få se sammanslagningar istället för att företag går omkull. Ett par varumärken kommer dock försvinna.
Dessa sammanslagningar är väl redan påbörjade sedan en tid tillbaka, Mitsubishi-Renault-Nissan är ett bra exempel. Sen ser vi även samarbeten över dessa koncerner, PSA + Toyota ex. På elbilssidan köper Ford in sig i VW's MEB plattform, fler liknande samarbeten följer rimligen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
..
Sen tror jag vi kommer få se sammanslagningar istället för att företag går omkull. Ett par varumärken kommer dock försvinna.
Dessa sammanslagningar är väl redan påbörjade sedan en tid tillbaka, Mitsubishi-Renault-Nissan är ett bra exempel. Sen ser vi även samarbeten över dessa koncerner, PSA + Toyota ex. På elbilssidan köper Ford in sig i VW's MEB plattform, fler liknande samarbeten följer rimligen.
Även BMW och Mercedes har en hel del komponentsamarbeten under skalet som inte bilköparen normalt vet om. Bilden av helt separata bilmärken är ofta skapad som marknadsföring.
Oj... Tro mig, BMW, Audi och Mercedes är allt annat än obrydda över att Model 3 tagit en stor del av kakan i segmentet för small/mid size luxury sedans.
400k är inte mycket sett till total bilförsäljning, men mkt i segmentet.
Precis. Det är en enorm succe i ett vikande segment. Det såldes exempelvis 3.62 miljoner sedaner i USA 2017 , 3.12 miljoner 2018.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Oj... Tro mig, BMW, Audi och Mercedes är allt annat än obrydda över att Model 3 tagit en stor del av kakan i segmentet för small/mid size luxury sedans.
400k är inte mycket sett till total bilförsäljning, men mkt i segmentet.
Precis. Det är en enorm succe i ett vikande segment. Det såldes exempelvis 3.62 miljoner sedaner i USA 2017 , 3.12 miljoner 2018.
Det slår ju hårdast på den tillverkare som har ett smalt produktprogram. Att kunderna byter från en bilkategori till en annan påverkar ju mindre om man har en bil där också. I usa är det väl midsize suv man köper istället?
Det slår ju hårdast på den tillverkare som har ett smalt produktprogram. Att kunderna byter från en bilkategori till en annan påverkar ju mindre om man har en bil där också. I usa är det väl midsize suv man köper istället?
På tal om byte från en bilkategori till en annan blir det intressant att se vad som händer med Model 3 försäljningen när Y släpps. Nu utökar man visserligen försäljningen till fler marknader men just midsize SUV är väl populärast i nästan alla delar av världen. Åtminstone USA, Europa, Kina som är Teslas huvudmarknader. Men med tanke på att Model Y är till så stor del baserad på Model 3 så bör Tesla kunna hantera detta på ett bra sätt.
Och på tal om midsize SUV så kanske vi ska återgå till ämnet Har Volvo nämnt något om produktionsvolymer för XC40'n ?
Värt att notera är att XC40 säljer riktigt bra i Europa, 7000+/månad de senaste två månaderna vs 5700 för XC60, 4100 V60. Så det är definitivt rätt bil Volvo elektrifierar först, även om vi svenskar kanske hade föredragit XC60 eller V60.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
För att det inprincip inte går att ta fram den statistiken (utan kontakter) utan man får titta på inregistrerade bilar och det blir fel då man inte vet hur många som står på kö !
Min frågeställning gällde biltillverkarnas vilja att möta behoven, inte hur många köpare som står på kö. Alla biltillverkare måste väl ändå ha förstått att de 400k reservationer Tesla fick för Model 3 2016 innebar att köparna finns. Det gäller bara att producera bilar. Alla av de stora biltillverkarna hade kunnat ha 2-3 Gigafabriker idag om viljan hade funnits där. Det är ingen slump att så inte är fallet.
Förstår du vad du skriver ?
Du vet om att 400k är en extremt liten del som företagen inte ens höjer ögonbrynen för ?
Haha, så när vi kollar på Kona så är det inte rättvist att kolla på försäljningen utan vi måste ta hänsyn till antal beställningar ovh kolla på den långa kön som finns. När det däremot kommer till Tesla Model 3 så är 400 000 reservationer extremt lite. Är det nu du ska påstå att det finns några miljoner beställningar av Kona EV där köparna väntar på leverans eller är Kona EV ett stort misslyckande?
Under tredje kvartalet så levererade Tesla över 70 000 Model 3 och hade fler beställningar väntade på leverans när kvartalet började än när det startade. Det får mig att anta att fler än 70 000 beställde en Model 3 under tredje kvartalet. Under årets första 8 månader levererade Hyundai strax över 28 000 Kona EV och leveranstiden är på runt ett år. Något säger mig att även efterfrågan på Model 3 är flera gånger så högre än Kona även om den tillhör ett populärare segment.
Det slår ju hårdast på den tillverkare som har ett smalt produktprogram. Att kunderna byter från en bilkategori till en annan påverkar ju mindre om man har en bil där också. I usa är det väl midsize suv man köper istället?
På tal om byte från en bilkategori till en annan blir det intressant att se vad som händer med Model 3 försäljningen när Y släpps. Nu utökar man visserligen försäljningen till fler marknader men just midsize SUV är väl populärast i nästan alla delar av världen. Åtminstone USA, Europa, Kina som är Teslas huvudmarknader. Men med tanke på att Model Y är till så stor del baserad på Model 3 så bör Tesla kunna hantera detta på ett bra sätt.
Och på tal om midsize SUV så kanske vi ska återgå till ämnet Har Volvo nämnt något om produktionsvolymer för XC40'n ?
Värt att notera är att XC40 säljer riktigt bra i Europa, 7000+/månad de senaste två månaderna vs 5700 för XC60, 4100 V60. Så det är definitivt rätt bil Volvo elektrifierar först, även om vi svenskar kanske hade föredragit XC60 eller V60.
Jag vet att Volvo nyligen utökat kapaciteten i gent-fabriken för att möta efterfrågan.
Att gå på xc40 istället för v60 är logiskt då xc40 bygger på en billigare arkitektur till skillnad mot v60 som är den billigaste versionen på den dyrare arkitekturen.
Jag tror xc40 har alla förutsättningar att bli en succé även om baksätet inte är det bekvämaste direkt... Men det säljer ju uppenbarligen ändå.
För att det inprincip inte går att ta fram den statistiken (utan kontakter) utan man får titta på inregistrerade bilar och det blir fel då man inte vet hur många som står på kö !
Min frågeställning gällde biltillverkarnas vilja att möta behoven, inte hur många köpare som står på kö. Alla biltillverkare måste väl ändå ha förstått att de 400k reservationer Tesla fick för Model 3 2016 innebar att köparna finns. Det gäller bara att producera bilar. Alla av de stora biltillverkarna hade kunnat ha 2-3 Gigafabriker idag om viljan hade funnits där. Det är ingen slump att så inte är fallet.
Förstår du vad du skriver ?
Du vet om att 400k är en extremt liten del som företagen inte ens höjer ögonbrynen för ?
Det var väl så många bilar Volvo sålde totalt 2012?
Det är ganska tydligt att det finns några riktiga Volvo-fanboys. Men det är ju inte direkt nytt utan fullt naturligt eftersom det var ett Svenskt företag.
Att gå på xc40 istället för v60 är logiskt då xc40 bygger på en billigare arkitektur till skillnad mot v60 som är den billigaste versionen på den dyrare arkitekturen.
Jag tror xc40 har alla förutsättningar att bli en succé även om baksätet inte är det bekvämaste direkt... Men det säljer ju uppenbarligen ändå.
Tror att vi tenderar att överdriva behovet av ett enormt baksäte. Det är väl främst barn som sitter där normalt sett och jag med mina 190 cm får plats i Zoe's baksätet de få gånger jag måste sitta där. Vad jag kommer ihåg av provsittning i XC40'ns baksäte så var det definitivt inte sämre än i Zoe'n. Som du säger så säljer den bevisligen också trots att man förstås får offra något när bilen minskar i storlek.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Att gå på xc40 istället för v60 är logiskt då xc40 bygger på en billigare arkitektur till skillnad mot v60 som är den billigaste versionen på den dyrare arkitekturen.
Jag tror xc40 har alla förutsättningar att bli en succé även om baksätet inte är det bekvämaste direkt... Men det säljer ju uppenbarligen ändå.
Tror att vi tenderar att överdriva behovet av ett enormt baksäte. Det är väl främst barn som sitter där normalt sett och jag med mina 190 cm får plats i Zoe's baksätet de få gånger jag måste sitta där. Vad jag kommer ihåg av provsittning i XC40'ns baksäte så var det definitivt inte sämre än i Zoe'n. Som du säger så säljer den bevisligen också trots att man förstås får offra något när bilen minskar i storlek.
Det är inte storleken utan komforten jag tycker är ett problem i xc40. Det är för hårt och upprätt.
Det är ganska tydligt att det finns några riktiga Volvo-fanboys. Men det är ju inte direkt nytt utan fullt naturligt eftersom det var ett Svenskt företag.
Ja volvo har fortfarande en starkställning i sverige delvis av historiska orsaker. Men bilarna tilltalar ju många. Det är ju sveriges med marginal bäst säljande bilmärke.
Det är ganska tydligt att det finns några riktiga Volvo-fanboys. Men det är ju inte direkt nytt utan fullt naturligt eftersom det var ett Svenskt företag.
Ja volvo har fortfarande en starkställning i sverige delvis av historiska orsaker. Men bilarna tilltalar ju många. Det är ju sveriges med marginal bäst säljande bilmärke.
Förutom då att det är kinesiskt. Koeningsegg är väl det bäst säljande Svenska märket.
Baksätet är viktigt i Kina då många har chafförer där, just nu.
Jag köper att det är många som har det men procentuellt bör det väl ändå inte vara en speciellt stor andel med tanke på Kinas växande medelklass / bilmarknad ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det är ganska tydligt att det finns några riktiga Volvo-fanboys. Men det är ju inte direkt nytt utan fullt naturligt eftersom det var ett Svenskt företag.
Ja volvo har fortfarande en starkställning i sverige delvis av historiska orsaker. Men bilarna tilltalar ju många. Det är ju sveriges med marginal bäst säljande bilmärke.
Förutom då att det är kinesiskt. Koeningsegg är väl det bäst säljande Svenska märket.
Med "sveriges med marginal bäst säljande bilmärke" menas det bilmärke som säljer bäst i sverige. Oavsett ägarstrukturer.
Det var länge sedan volvo var så svenskt som idag. Dom kinesiska ägarna vet vad dom köpte och vill bevara det.
Men visst är det ett kinesiskt bolag om man ska hårddra det. Tror du det har påverkat positivt eller negativt på försäljningen och verksamheten i övrigt?
Baksätet är viktigt i Kina då många har chafförer där, just nu.
Jag köper att det är många som har det men procentuellt bör det väl ändå inte vara en speciellt stor andel med tanke på Kinas växande medelklass / bilmarknad ?
Den kinesiska bilmarknaden kommer förändras. Det där med förlängd hjulbas och chaufför är en generationsfråga. Dom kommer säkert bli mindre avvikande.
Det är ganska tydligt att det finns några riktiga Volvo-fanboys. Men det är ju inte direkt nytt utan fullt naturligt eftersom det var ett Svenskt företag.
Ja volvo har fortfarande en starkställning i sverige delvis av historiska orsaker. Men bilarna tilltalar ju många. Det är ju sveriges med marginal bäst säljande bilmärke.
Förutom då att det är kinesiskt. Koeningsegg är väl det bäst säljande Svenska märket.
Med "sveriges med marginal bäst säljande bilmärke" menas det bilmärke som säljer bäst i sverige. Oavsett ägarstrukturer.
Det var länge sedan volvo var så svenskt som idag. Dom kinesiska ägarna vet vad dom köpte och vill bevara det.
Men visst är det ett kinesiskt bolag om man ska hårddra det. Tror du det har påverkat positivt eller negativt på försäljningen och verksamheten i övrigt?
Hitintills så har de kinesiska ägarna varit ett lyft för Volvo.
Därmed inte sagt att det alltid kommer att vara så.
Ett frågetecken är att Geelys eget märke, Lynk&Co börjar säljas i Europa.
1. Om Volvo XC40 och Lynk&Co är nästan samma bil och tillverkas på samma fabrik, men Volvon är 25% dyrare, kommer folk att köpa Volvon då?
2. Kommer Volvo vara mest fossilbilar under överskådlig tid och Lynk&Co elbilar. Hur går det då med Volvos försäljning på sikt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kanske. Det finns väl gott om exempel av tillverkare som har mer än ett varumärke med modeller som konkurrerar. Det gäller ju att göra dom tillräckligt olika.
Hur gick det med lynk&co's lansering i europa? Läste att den från början också skulle byggas i gent men att man behövde kapaciteten till xc40. Ska vi gissa att geely tjänar mer pengar på xc40 än på lynk&co om bägge byggs i europa?
Baksätet är viktigt i Kina då många har chafförer där, just nu.
Jag köper att det är många som har det men procentuellt bör det väl ändå inte vara en speciellt stor andel med tanke på Kinas växande medelklass / bilmarknad ?
Det är ganska tydligt att det finns några riktiga Volvo-fanboys. Men det är ju inte direkt nytt utan fullt naturligt eftersom det var ett Svenskt företag.
Ja volvo har fortfarande en starkställning i sverige delvis av historiska orsaker. Men bilarna tilltalar ju många. Det är ju sveriges med marginal bäst säljande bilmärke.
Förutom då att det är kinesiskt. Koeningsegg är väl det bäst säljande Svenska märket.
Med "sveriges med marginal bäst säljande bilmärke" menas det bilmärke som säljer bäst i sverige. Oavsett ägarstrukturer.
Det var länge sedan volvo var så svenskt som idag. Dom kinesiska ägarna vet vad dom köpte och vill bevara det.
Men visst är det ett kinesiskt bolag om man ska hårddra det. Tror du det har påverkat positivt eller negativt på försäljningen och verksamheten i övrigt?
De var troligen väl medvetna om vad de köpte när de köpte Volvo. Sverige har länge varit populärt i just Kina och jag upplever att Kinas intresse för Sverige går långt bak i tiden och inte är på nedgång. Nobelpriset och svenska kungahuset är väldigt populärt i Kina (inte helt omöjligt att läsa ut det i publiken på högvaktsavlösningen på yttre borggården och besökarna på Nobelmuseet) Min gissning är att de köpte just Volvo för att det var svenskt och så länge de behåller det svenska i det kommer de sälja bra i Kina. Att plocka det "svenska" ur Volvo är nog negativt både för Kinas marknad och den svenska.
Ja, jämför med den amerikanska perioden med ford som ägare för volvo och GM för saab.
Amerikaner har en märklig oförmåga att förstå vad andra marknader än den egna efterfrågar.
Trots det försökte man amerikanisera bägge företagen.