Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

vigge50 skrev:
Stevvee skrev:
Laban skrev:
Stevvee skrev:
För att det inprincip inte går att ta fram den statistiken (utan kontakter) utan man får titta på inregistrerade bilar och det blir fel då man inte vet hur många som står på kö !
Min frågeställning gällde biltillverkarnas vilja att möta behoven, inte hur många köpare som står på kö. Alla biltillverkare måste väl ändå ha förstått att de 400k reservationer Tesla fick för Model 3 2016 innebar att köparna finns. Det gäller bara att producera bilar. Alla av de stora biltillverkarna hade kunnat ha 2-3 Gigafabriker idag om viljan hade funnits där. Det är ingen slump att så inte är fallet.
Förstår du vad du skriver ?

Du vet om att 400k är en extremt liten del som företagen inte ens höjer ögonbrynen för ?
Haha, så när vi kollar på Kona så är det inte rättvist att kolla på försäljningen utan vi måste ta hänsyn till antal beställningar ovh kolla på den långa kön som finns. När det däremot kommer till Tesla Model 3 så är 400 000 reservationer extremt lite. Är det nu du ska påstå att det finns några miljoner beställningar av Kona EV där köparna väntar på leverans eller är Kona EV ett stort misslyckande?
Under tredje kvartalet så levererade Tesla över 70 000 Model 3 och hade fler beställningar väntade på leverans när kvartalet började än när det startade. Det får mig att anta att fler än 70 000 beställde en Model 3 under tredje kvartalet. Under årets första 8 månader levererade Hyundai strax över 28 000 Kona EV och leveranstiden är på runt ett år. Något säger mig att även efterfrågan på Model 3 är flera gånger så högre än Kona även om den tillhör ett populärare segment.
Ni har ju tydliga lässvårigheter.

Visa mig försäljning utav kona tack och totalt inte enbart ett land.

När det gäller Laban så anser han att hela bilbranschen skall få panik och förstå att 400k reserverade M3 2016 talar sitt tydliga språk. 400k för en specifik modell är mycket men samtidigt fanns det inget annat alternativ heller i den klassen. 400k i jämförelse mot alla andra bilar i den storleken är väldigt liten procent.
Med erat resonemang skall Tesla bli nervösa för Y har så många bokningar.

Och ja leveranstider på över ett år gör att folk väljer att köpa annat eller väntar. Alla vill inte ha tesla.

Hävdar inte heller att xc40 kommer sälja bra eller dåligt, vem vet.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12761
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

Stevvee skrev:
Hävdar inte heller att xc40 kommer sälja bra eller dåligt, vem vet.
Nej men det är ju inte orimligt att anta att egenskaperna som får xc40 att sälja så bra i fossilutförande även uppfattas tilltalande i elversionen.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Fredrik j skrev:
Stevvee skrev:
Hävdar inte heller att xc40 kommer sälja bra eller dåligt, vem vet.
Nej men det är ju inte orimligt att anta att egenskaperna som får xc40 att sälja så bra i fossilutförande även uppfattas tilltalande i elversionen.
Bör göra det ja. Men är priset tilltalande för den målgruppen det är frågan. Ja allt handlar inte om inköpspris men det är så majoriteten handlar sina bilar idag.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12761
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

Stevvee skrev:
Fredrik j skrev:
Stevvee skrev:
Hävdar inte heller att xc40 kommer sälja bra eller dåligt, vem vet.
Nej men det är ju inte orimligt att anta att egenskaperna som får xc40 att sälja så bra i fossilutförande även uppfattas tilltalande i elversionen.
Bör göra det ja. Men är priset tilltalande för den målgruppen det är frågan. Ja allt handlar inte om inköpspris men det är så majoriteten handlar sina bilar idag.
Olika former av leasing och abonnemangsformer suddar ut skillnaderna mellan inköpspris och ägandekostnad. När det gäller elbilar finns ju möjligheten, som tesla gör, att låta bränslet ingå i kostnaden för bilen.
Jag tror det blir vanligare i framtiden. Kanske kan biltillverkarna slå sig in på nya marknader?
Kanske kan man låta sin billeverantör även leverera energi till villan?
Kanske kommer solpaneler ingå om man tecknar ett längre avtal med en tillverkare om en bil?
10år inklusive 4 bilbyten till fast månadskostnad?
Tror marknaden kommer förändras även om dom som vill äga sin egen bil fortfarande kommer vara en betydande stor grupp. För stor för att ignorera.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Fredrik j skrev:
Stevvee skrev:
Fredrik j skrev:
Stevvee skrev:
Hävdar inte heller att xc40 kommer sälja bra eller dåligt, vem vet.
Nej men det är ju inte orimligt att anta att egenskaperna som får xc40 att sälja så bra i fossilutförande även uppfattas tilltalande i elversionen.
Bör göra det ja. Men är priset tilltalande för den målgruppen det är frågan. Ja allt handlar inte om inköpspris men det är så majoriteten handlar sina bilar idag.
Olika former av leasing och abonnemangsformer suddar ut skillnaderna mellan inköpspris och ägandekostnad. När det gäller elbilar finns ju möjligheten, som tesla gör, att låta bränslet ingå i kostnaden för bilen.
Jag tror det blir vanligare i framtiden. Kanske kan biltillverkarna slå sig in på nya marknader?
Kanske kan man låta sin billeverantör även leverera energi till villan?
Kanske kommer solpaneler ingå om man tecknar ett längre avtal med en tillverkare om en bil?
10år inklusive 4 bilbyten till fast månadskostnad?
Tror marknaden kommer förändras även om dom som vill äga sin egen bil fortfarande kommer vara en betydande stor grupp. För stor för att ignorera.
Absolut fina visioner men fortfarande långt borta.

Många vill köpa bilen istället för att leasa för man inte förstår bättre och är rädd för något nytt (jag är ju iofs emot privatleasing för det är ju faktiskt dyrt, men det är just för mig och hur jag kan dra i kontakter m.m) Detsamma gäller inköpspriset totalt så skrämmer 600k bort människor som då istället köper ”samma” bil för 300-350 k men med fossildrift. Sen att totalen blir densamma det vill man inte lyssna på eller så tar man fram värdeminskningen som ett argument.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12761
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

Transformationen har ju redan börjat. Privatleasing blir vanligare och vanligare. Ett bra sätt att få grupper som tidigare inte anse sig ha råd med en ny bil plötsligt tycker det bara för att man delar upp kostnaden på ett annat sätt och tar betalt för det.
Det är dom ekonomiskt svagare grupperna som ofta anser sig vara i behov av stabila utgifter.

Har du något exempel på 300'/600' prisskillnad mellan två jämförbara bilmodeller?

Xc40 t3 börjar väl på 300' men det är väl inte den ev-varianten ska jämföras med? Man får köra väldigt många mil med en privatägd elbil innan det lönar sig ekonomiskt.
Jag kör t.ex. min diesel ca 3500mil/år och med min kostnad på ca 30000kr/år för det tar det ju 10år.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:


Xc40 t3 börjar väl på 300' men det är väl inte den ev-varianten ska jämföras med? Man får köra väldigt många mil med en privatägd elbil innan det lönar sig ekonomiskt.
Jag kör t.ex. min diesel ca 3500mil/år och med min kostnad på ca 30000kr/år för det tar det ju 10år.
Det relevanta är din TCO över den period du äger bilen. Det finns gott om elbilar som blir långt billigare att äga om du har 30k per år i bränslekostnad... Du skulle spara över 20k i bränsle per år om du laddar hemma, det finns gott om elbilar där diffen i värdefall mot din nuvarande bil skulle vara mindre än så.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Fredrik j skrev:
Transformationen har ju redan börjat. Privatleasing blir vanligare och vanligare. Ett bra sätt att få grupper som tidigare inte anse sig ha råd med en ny bil plötsligt tycker det bara för att man delar upp kostnaden på ett annat sätt och tar betalt för det.
Det är dom ekonomiskt svagare grupperna som ofta anser sig vara i behov av stabila utgifter.

Har du något exempel på 300'/600' prisskillnad mellan två jämförbara bilmodeller?

Xc40 t3 börjar väl på 300' men det är väl inte den ev-varianten ska jämföras med? Man får köra väldigt många mil med en privatägd elbil innan det lönar sig ekonomiskt.
Jag kör t.ex. min diesel ca 3500mil/år och med min kostnad på ca 30000kr/år för det tar det ju 10år.

Leasing går ju bra så länge det pratas om 5000kr fast kostnad. Ta 10 000 fast kostnad så ryggar betydligt fler.

Finns ingen riktigt bra jämförelse idag kan jag tycka för privatköpare. Leasing finns det men där blir många begränsade mot basbelopp istället så det tycker jag vi kan hålla vid sidan just nu.

Ev varianten kommer garanterat komma med lite mer grundutrustning likt hybriderna men många värderar ju knappt in utrustningen heller om man ser begagnatmarknaden.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12761
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:


Xc40 t3 börjar väl på 300' men det är väl inte den ev-varianten ska jämföras med? Man får köra väldigt många mil med en privatägd elbil innan det lönar sig ekonomiskt.
Jag kör t.ex. min diesel ca 3500mil/år och med min kostnad på ca 30000kr/år för det tar det ju 10år.
Det relevanta är din TCO över den period du äger bilen. Det finns gott om elbilar som blir långt billigare att äga om du har 30k per år i bränslekostnad... Du skulle spara över 20k i bränsle per år om du laddar hemma, det finns gott om elbilar där diffen i värdefall mot din nuvarande bil skulle vara mindre än så.
Jag vet. Men min total utgift för diesel ligger på 30000kr/år så när jag räknar med att det tar 10år (tiden det normalt tar mellan jag köper bil) att spara 300000 räknar jag med att jag inte har någon kostnad alls för laddning vilket ju inte är fallet om jag laddar hemma.
Jag kör en volvo s90 idag som jag har betalat 300000 för. Har du något exempel på en elbil som går att räkna hem som privatköp med den förutsättningen? Om det finns gott om dom borde det ju vara lätt.
Om du tänker föreslå att elbilar inte har värdeminskning behöver vi inte fortsätta. Jag tror att en ny elbil alltid kommer vara dyrare än en begagnad av samma modell samt att priserna på batterier kommer sjunka och med det nybilspriserna. Procentuellt kommer elbilarna stå sig bra. Men pågrund av höga inköpspriser blir det mycket i kronor. Mina inkomster är i kronor och inte i procent.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12761
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

Stevvee skrev:
.
Ev varianten kommer garanterat komma med lite mer grundutrustning likt hybriderna men många värderar ju knappt in utrustningen heller om man ser begagnatmarknaden.
Många värderar visserligen nog självgodheten dom känner av att köra elbil till en inte obetydlig summa. Som vilket tillbehör som helst. Värdebeständigt dessutom.

Dock tror jag att genomsnittspriset på en xc40 såld i sverige ligger på närmare 400'. Listpris då innan rabatt. Rabatter jag förutsätter även kommer finnas på elbilarna. Volvo lämnar ju rabatter på hybrider som vanligt. Där haltar prisjämförelser med tesla då där väl saknas rabatter helt och hållet?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:


Xc40 t3 börjar väl på 300' men det är väl inte den ev-varianten ska jämföras med? Man får köra väldigt många mil med en privatägd elbil innan det lönar sig ekonomiskt.
Jag kör t.ex. min diesel ca 3500mil/år och med min kostnad på ca 30000kr/år för det tar det ju 10år.
Det relevanta är din TCO över den period du äger bilen. Det finns gott om elbilar som blir långt billigare att äga om du har 30k per år i bränslekostnad... Du skulle spara över 20k i bränsle per år om du laddar hemma, det finns gott om elbilar där diffen i värdefall mot din nuvarande bil skulle vara mindre än så.
Jag vet. Men min total utgift för diesel ligger på 30000kr/år så när jag räknar med att det tar 10år (tiden det normalt tar mellan jag köper bil) att spara 300000 räknar jag med att jag inte har någon kostnad alls för laddning vilket ju inte är fallet om jag laddar hemma.
Jag kör en volvo s90 idag som jag har betalat 300000 för. Har du något exempel på en elbil som går att räkna hem som privatköp med den förutsättningen? Om det finns gott om dom borde det ju vara lätt.
Om du tänker föreslå att elbilar inte har värdeminskning behöver vi inte fortsätta. Jag tror att en ny elbil alltid kommer vara dyrare än en begagnad av samma modell samt att priserna på batterier kommer sjunka och med det nybilspriserna. Procentuellt kommer elbilarna stå sig bra. Men pågrund av höga inköpspriser blir det mycket i kronor. Mina inkomster är i kronor och inte i procent.
Som sagt, det finns gott om. Du specar ju inte vad du har för S90 men om vi antar 40.000:- värdefall per år, plus 20.000:- (lågt räknat) i skillnad i drivmedel så har vi 60.000:- i årligt värdefall att "lägga" på elbilen.

Det räcker gott o väl till en äldre Model S eller en ny Leaf, Zoe, Ioniq, Kona, e-Niro mm, mm, mm.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Fredrik j skrev:
Stevvee skrev:
.
Ev varianten kommer garanterat komma med lite mer grundutrustning likt hybriderna men många värderar ju knappt in utrustningen heller om man ser begagnatmarknaden.
Många värderar visserligen nog självgodheten dom känner av att köra elbil till en inte obetydlig summa. Som vilket tillbehör som helst. Värdebeständigt dessutom.

Dock tror jag att genomsnittspriset på en xc40 såld i sverige ligger på närmare 400'. Listpris då innan rabatt. Rabatter jag förutsätter även kommer finnas på elbilarna. Volvo lämnar ju rabatter på hybrider som vanligt. Där haltar prisjämförelser med tesla då där väl saknas rabatter helt och hållet?
Ja Volvo lär lämna rabatt på elbilen med och skall bli spännande att se hur mycket. Tesla har inga rabatter utan presenterar väll deras priser ihop med beräknad besparing samt miljöbonus. Miljöbonus på 60 k tycker jag verkligen man inte skall ta för givet i all framtid heller som många verkar göra.

Jag hoppas det finns bra utbud på elbilar 2021. Skall iofs kika på EQC och E-tron snart men tror dessa blir lite i överkant prismässigt. Tesla saknar för mycket jag har på min kravlista.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12761
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Som sagt, det finns gott om. Du specar ju inte vad du har för S90 men om vi antar 40.000:- värdefall per år, plus 20.000:- (lågt räknat) i skillnad i drivmedel så har vi 60.000:- i årligt värdefall att "lägga" på elbilen.

Det räcker gott o väl till en äldre Model S eller en ny Leaf, Zoe, Ioniq, Kona, e-Niro mm, mm, mm.
Som sagt kostade min s90 300000 i vintras. Även om 40000 är rimligt första året/åren men inte på sikt.
Jag har 3 barn varav två är 2m/100kg. Jag behöver utrymme och baksätesutrymme i s90 just nu. Det är en s90 d3. Är inte så intresserad av 0-100 prestanda.

Vad gör jag här undrar du kanske?
Anledningen är att jag är imponerad av drivlinan i en tesla och hade min s90 erbjudits med batteridrift hade mest troligt valt det. Just nu tilltalar inte teslas bilar mig. Det är en smakfråga och handlar främst om interiördesign men också skeptism mot amerikanska bilars detaljkvalitet. Misstänker att det under kniven tagits en och annan genväg.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Som sagt, det finns gott om. Du specar ju inte vad du har för S90 men om vi antar 40.000:- värdefall per år, plus 20.000:- (lågt räknat) i skillnad i drivmedel så har vi 60.000:- i årligt värdefall att "lägga" på elbilen.

Det räcker gott o väl till en äldre Model S eller en ny Leaf, Zoe, Ioniq, Kona, e-Niro mm, mm, mm.
Som sagt kostade min s90 300000 i vintras. Även om 40000 är rimligt första året/åren men inte på sikt.
Jag har 3 barn varav två är 2m/100kg. Jag behöver utrymme och baksätesutrymme i s90 just nu. Det är en s90 d3. Är inte så intresserad av 0-100 prestanda.
Om du ska se på lång sikt (över tex 10 år) blir ju elbilen ännu mer överlägsen... Det är ju elbilen som har det största värdefallet i början. För varje år som går får den större försprång över din Volvo i ekonomiska termer (eftersom driftskostnaden får större och större andel av totalkostnaden).

Ditt påstående gällde elbilar generellt, utan något krav på storlek eller annat, men som sagt en begagnad Model S är ju billigare och större än din nuvarande bil.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12761
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

...men mindre tilltalande för mig personligen.
Jag stör mig tillräckligt på den förhållandevis lilla pekskärmen i volvon...;).
Som du kanske förstår sätter jag inte klockan på ringning för att titta på Apples senaste produktlansering heller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
...men mindre tilltalande för mig personligen.
Jag stör mig tillräckligt på den förhållandevis lilla pekskärmen i volvon...;).
Som du kanske förstår sätter jag inte klockan på ringning för att titta på Apples senaste produktlansering heller.
Menar du på fullt allvar att du hellre kör en S90 med liten dieselmotor än en Model S? Har du verkligen provkört?

Har personligen lika stort ointresse för Apple för övrigt. För mig är det den exakta motsatsen till Tesla.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:


Xc40 t3 börjar väl på 300' men det är väl inte den ev-varianten ska jämföras med? Man får köra väldigt många mil med en privatägd elbil innan det lönar sig ekonomiskt.
Jag kör t.ex. min diesel ca 3500mil/år och med min kostnad på ca 30000kr/år för det tar det ju 10år.
Det relevanta är din TCO över den period du äger bilen. Det finns gott om elbilar som blir långt billigare att äga om du har 30k per år i bränslekostnad... Du skulle spara över 20k i bränsle per år om du laddar hemma, det finns gott om elbilar där diffen i värdefall mot din nuvarande bil skulle vara mindre än så.
Jag vet. Men min total utgift för diesel ligger på 30000kr/år så när jag räknar med att det tar 10år (tiden det normalt tar mellan jag köper bil) att spara 300000 räknar jag med att jag inte har någon kostnad alls för laddning vilket ju inte är fallet om jag laddar hemma.
Jag kör en volvo s90 idag som jag har betalat 300000 för. Har du något exempel på en elbil som går att räkna hem som privatköp med den förutsättningen? Om det finns gott om dom borde det ju vara lätt.
Om du tänker föreslå att elbilar inte har värdeminskning behöver vi inte fortsätta. Jag tror att en ny elbil alltid kommer vara dyrare än en begagnad av samma modell samt att priserna på batterier kommer sjunka och med det nybilspriserna. Procentuellt kommer elbilarna stå sig bra. Men pågrund av höga inköpspriser blir det mycket i kronor. Mina inkomster är i kronor och inte i procent.
Som sagt, det finns gott om. Du specar ju inte vad du har för S90 men om vi antar 40.000:- värdefall per år, plus 20.000:- (lågt räknat) i skillnad i drivmedel så har vi 60.000:- i årligt värdefall att "lägga" på elbilen.

Det räcker gott o väl till en äldre Model S eller en ny Leaf, Zoe, Ioniq, Kona, e-Niro mm, mm, mm.
Med 3500 mil om året blir det väl närmare 10k i servicekostnader. Åtminstone om man servar hos Volvo.
Skatt är också ett antal tusenlappar per år mer.

Har du räknat på teslakalkylen.com Fredrik?
Med dina variabler bör en Model 3 SR+ bli flera tusen i månaden billigare än Volvon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:


Xc40 t3 börjar väl på 300' men det är väl inte den ev-varianten ska jämföras med? Man får köra väldigt många mil med en privatägd elbil innan det lönar sig ekonomiskt.
Jag kör t.ex. min diesel ca 3500mil/år och med min kostnad på ca 30000kr/år för det tar det ju 10år.
Det relevanta är din TCO över den period du äger bilen. Det finns gott om elbilar som blir långt billigare att äga om du har 30k per år i bränslekostnad... Du skulle spara över 20k i bränsle per år om du laddar hemma, det finns gott om elbilar där diffen i värdefall mot din nuvarande bil skulle vara mindre än så.
Jag vet. Men min total utgift för diesel ligger på 30000kr/år så när jag räknar med att det tar 10år (tiden det normalt tar mellan jag köper bil) att spara 300000 räknar jag med att jag inte har någon kostnad alls för laddning vilket ju inte är fallet om jag laddar hemma.
Jag kör en volvo s90 idag som jag har betalat 300000 för. Har du något exempel på en elbil som går att räkna hem som privatköp med den förutsättningen? Om det finns gott om dom borde det ju vara lätt.
Om du tänker föreslå att elbilar inte har värdeminskning behöver vi inte fortsätta. Jag tror att en ny elbil alltid kommer vara dyrare än en begagnad av samma modell samt att priserna på batterier kommer sjunka och med det nybilspriserna. Procentuellt kommer elbilarna stå sig bra. Men pågrund av höga inköpspriser blir det mycket i kronor. Mina inkomster är i kronor och inte i procent.
Som sagt, det finns gott om. Du specar ju inte vad du har för S90 men om vi antar 40.000:- värdefall per år, plus 20.000:- (lågt räknat) i skillnad i drivmedel så har vi 60.000:- i årligt värdefall att "lägga" på elbilen.

Det räcker gott o väl till en äldre Model S eller en ny Leaf, Zoe, Ioniq, Kona, e-Niro mm, mm, mm.
Med 3500 mil om året blir det väl närmare 10k i servicekostnader. Åtminstone om man servar hos Volvo.
Skatt är också ett antal tusenlappar per år mer.

Har du räknat på teslakalkylen.com Fredrik?
Med dina variabler bör en Model 3 SR+ bli flera tusen i månaden billigare än Volvon.
Japp, blir ännu större skillnad om man inkluderar allt.

Även om jag älskar Model 3 så hade jag dock inte övervägt den framför S om jag hade 3 barn varav 2 på 100 kg styck.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Det relevanta är din TCO över den period du äger bilen. Det finns gott om elbilar som blir långt billigare att äga om du har 30k per år i bränslekostnad... Du skulle spara över 20k i bränsle per år om du laddar hemma, det finns gott om elbilar där diffen i värdefall mot din nuvarande bil skulle vara mindre än så.
Jag vet. Men min total utgift för diesel ligger på 30000kr/år så när jag räknar med att det tar 10år (tiden det normalt tar mellan jag köper bil) att spara 300000 räknar jag med att jag inte har någon kostnad alls för laddning vilket ju inte är fallet om jag laddar hemma.
Jag kör en volvo s90 idag som jag har betalat 300000 för. Har du något exempel på en elbil som går att räkna hem som privatköp med den förutsättningen? Om det finns gott om dom borde det ju vara lätt.
Om du tänker föreslå att elbilar inte har värdeminskning behöver vi inte fortsätta. Jag tror att en ny elbil alltid kommer vara dyrare än en begagnad av samma modell samt att priserna på batterier kommer sjunka och med det nybilspriserna. Procentuellt kommer elbilarna stå sig bra. Men pågrund av höga inköpspriser blir det mycket i kronor. Mina inkomster är i kronor och inte i procent.
Som sagt, det finns gott om. Du specar ju inte vad du har för S90 men om vi antar 40.000:- värdefall per år, plus 20.000:- (lågt räknat) i skillnad i drivmedel så har vi 60.000:- i årligt värdefall att "lägga" på elbilen.

Det räcker gott o väl till en äldre Model S eller en ny Leaf, Zoe, Ioniq, Kona, e-Niro mm, mm, mm.
Med 3500 mil om året blir det väl närmare 10k i servicekostnader. Åtminstone om man servar hos Volvo.
Skatt är också ett antal tusenlappar per år mer.

Har du räknat på teslakalkylen.com Fredrik?
Med dina variabler bör en Model 3 SR+ bli flera tusen i månaden billigare än Volvon.
Japp, blir ännu större skillnad om man inkluderar allt.

Även om jag älskar Model 3 så hade jag dock inte övervägt den framför S om jag hade 3 barn varav 2 på 100 kg styck.
Är väl högre takhöjd bak i en Model 3? Tycker den känns rymligare än S. Men den lastar förstås mindre.
Sen är de väl inte riktigt "barn" längre då antar jag? Hur ofta åker de med egentligen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:


Jag vet. Men min total utgift för diesel ligger på 30000kr/år så när jag räknar med att det tar 10år (tiden det normalt tar mellan jag köper bil) att spara 300000 räknar jag med att jag inte har någon kostnad alls för laddning vilket ju inte är fallet om jag laddar hemma.
Jag kör en volvo s90 idag som jag har betalat 300000 för. Har du något exempel på en elbil som går att räkna hem som privatköp med den förutsättningen? Om det finns gott om dom borde det ju vara lätt.
Om du tänker föreslå att elbilar inte har värdeminskning behöver vi inte fortsätta. Jag tror att en ny elbil alltid kommer vara dyrare än en begagnad av samma modell samt att priserna på batterier kommer sjunka och med det nybilspriserna. Procentuellt kommer elbilarna stå sig bra. Men pågrund av höga inköpspriser blir det mycket i kronor. Mina inkomster är i kronor och inte i procent.
Som sagt, det finns gott om. Du specar ju inte vad du har för S90 men om vi antar 40.000:- värdefall per år, plus 20.000:- (lågt räknat) i skillnad i drivmedel så har vi 60.000:- i årligt värdefall att "lägga" på elbilen.

Det räcker gott o väl till en äldre Model S eller en ny Leaf, Zoe, Ioniq, Kona, e-Niro mm, mm, mm.
Med 3500 mil om året blir det väl närmare 10k i servicekostnader. Åtminstone om man servar hos Volvo.
Skatt är också ett antal tusenlappar per år mer.

Har du räknat på teslakalkylen.com Fredrik?
Med dina variabler bör en Model 3 SR+ bli flera tusen i månaden billigare än Volvon.
Japp, blir ännu större skillnad om man inkluderar allt.

Även om jag älskar Model 3 så hade jag dock inte övervägt den framför S om jag hade 3 barn varav 2 på 100 kg styck.
Är väl högre takhöjd bak i en Model 3? Tycker den känns rymligare än S. Men den lastar förstås mindre.
Sen är de väl inte riktigt "barn" längre då antar jag? Hur ofta åker de med egentligen?
Nja, kanske med gamla "bänken" iofs. Men alldeles för smalt för att sitta tre stora personer bak.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12761
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Med 3500 mil om året blir det väl närmare 10k i servicekostnader. Åtminstone om man servar hos Volvo.
Skatt är också ett antal tusenlappar per år mer.

Har du räknat på teslakalkylen.com Fredrik?
Med dina variabler bör en Model 3 SR+ bli flera tusen i månaden billigare än Volvon.
Serviceavtal. Fick 0kr/månad första året så betalar inget ännu. Det ska bli drygt 300/månad från december. Bilen är registrerad april -18 och därför helt skattebefriad till 2024 när det blir drygt 1200/år.
Har sett exempel på flera stycken här som redovisat kostnader på upp mot 6000 kr i månaden för privatköpt tesla med 50% restvärde efter 6år (vilket känns i högsta laget med 20000mil på mätaren) Jag betalar knappt 6000kr/månad inklusive bränsle med värdet på bilen nedskrivet till 0 om 6år. Så småningom kommer underhållsbehovet och även däck men det finns ju sällan med i teslakalkylerna heller.
På toppen av det drar jag husvagn och som sagt är ljumt inställd till inredningen på en model3. Jag har provkört 3 och provåkt S. Är det relativt små pengar kan tycke och smak få vara med också. Jag gillar min bil. Med dagens utbud vill säga.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12761
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Är väl högre takhöjd bak i en Model 3? Tycker den känns rymligare än S. Men den lastar förstås mindre.
Sen är de väl inte riktigt "barn" längre då antar jag? Hur ofta åker de med egentligen?
Kanske inte så ofta men senast var i somras när vi var i italien (med husvagnen). Det gnälldes lite. Lyckligtvis är det tredje en dotter på 10...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Är väl högre takhöjd bak i en Model 3? Tycker den känns rymligare än S. Men den lastar förstås mindre.
Sen är de väl inte riktigt "barn" längre då antar jag? Hur ofta åker de med egentligen?
Kanske inte så ofta men senast var i somras när vi var i italien (med husvagnen). Det gnälldes lite. Lyckligtvis är det tredje en dotter på 10...
OK om du vill dra husvagn så går såklart S bort. Men jag har extremt svårt att tro att du verkligen skulle föredra att köra en S90 D3 framför en Model S. Det finns många anledningar man kan ha för att välja Volvon framför Teslan, men körglädje tror jag helt ärligt ingen som provkört båda skulle uppge.

Gällande totalkostnad över långt ägande så är det ju dock helt solklart att en begagnad S är långt billigare givet din körsträcka. Med god marginal tom.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Med 3500 mil om året blir det väl närmare 10k i servicekostnader. Åtminstone om man servar hos Volvo.
Skatt är också ett antal tusenlappar per år mer.

Har du räknat på teslakalkylen.com Fredrik?
Med dina variabler bör en Model 3 SR+ bli flera tusen i månaden billigare än Volvon.
Serviceavtal. Fick 0kr/månad första året så betalar inget ännu. Det ska bli drygt 300/månad från december. Bilen är registrerad april -18 och därför helt skattebefriad till 2024 när det blir drygt 1200/år.
Har sett exempel på flera stycken här som redovisat kostnader på upp mot 6000 kr i månaden för privatköpt tesla med 50% restvärde efter 6år (vilket känns i högsta laget med 20000mil på mätaren) Jag betalar knappt 6000kr/månad inklusive bränsle med värdet på bilen nedskrivet till 0 om 6år. Så småningom kommer underhållsbehovet och även däck men det finns ju sällan med i teslakalkylerna heller.
På toppen av det drar jag husvagn och som sagt är ljumt inställd till inredningen på en model3. Jag har provkört 3 och provåkt S. Är det relativt små pengar kan tycke och smak få vara med också. Jag gillar min bil. Med dagens utbud vill säga.
Du lurar nog dig själv. Matar jag in de variabler du nämnt på teslakalkylen hamnar totalkostnaden för din S90 snarare runt 9000/mån.
Du kanske borde sikta på en Model X? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12761
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Är väl högre takhöjd bak i en Model 3? Tycker den känns rymligare än S. Men den lastar förstås mindre.
Sen är de väl inte riktigt "barn" längre då antar jag? Hur ofta åker de med egentligen?
Kanske inte så ofta men senast var i somras när vi var i italien (med husvagnen). Det gnälldes lite. Lyckligtvis är det tredje en dotter på 10...
OK om du vill dra husvagn så går såklart S bort. Men jag har extremt svårt att tro att du verkligen skulle föredra att köra en S90 D3 framför en Model S. Det finns många anledningar man kan ha för att välja Volvon framför Teslan, men körglädje tror jag helt ärligt ingen som provkört båda skulle uppge.

Gällande totalkostnad över långt ägande så är det ju dock helt solklart att en begagnad S är långt billigare givet din körsträcka. Med god marginal tom.
Jag har en annan bil jag skulle kunna dra husvagnen med men den är lite äldre och inte så superkul att åka på semester i.
Nej, jag sa ju att jag blev imponerad av drivlinan i teslan, underförstått körglädjen Det var därför jag sökte mig hit.
Men det räcker inte för att kompensera för nackdelarna tycker jag. Men det bådar gott för framtiden. Fullständigt övertygad om att min nästa bil är batteridriven. Som du kanske förstår (kör ju minsta motorn) så är blixtrande prestanda inte jätteviktigt för mig. Har en porsche också. Att göra sig av med den skulle vara som att sälja en hund och köpa katt för att det är mer praktiskt/billigare.

Hur det blir med kostnaderna för en begagnad S är ju inte helt klart. Alla kalkyler räknar väl med någon form av restvärde.
Skriv svar