v 2019.32.11.1
Körde idag från Uppsala till Knivsta via E4, sen tillbaka. På vägen dit runt middagstid med solen rakt framifrån hade jag bilen på autosteer och den vinglade rätt rejält från nära mittlinjen till ibland nästan en meter in över högra heldragna linjen. Nu måste medges att asfalten i högerfilen är rätt lagad, med en hel del linjer pga reparationerna som i motljus inte skiljer sig så mycket från den vita linjen. Därtill är den vita linjen till höger räfflad som gör det än svårare att se skillnaden. På displayen såg man högra linjen fladdra häftigt mest hela tiden medan den streckade mittlinjen var rätt stadig.
När jag kom till avfarten till Knivsta visade bilen inte den minsta ansats till att slå av, sakta ner, eller på något vis ta mig till Knivsta isf Stockholm, så det fick jag göra manuellt. (Ja, NoA var på och destinationen var Knivsta.)
På vägen tillbaka hade jag solen i ryggen och det gick bra mycket bättre. Att köra om med autosteer på gick däremot lite sämre. På ett visst ögonblick gick den över mittlinjen för filbyte och var mer än halvvägs och sen fegade den ur och saktade ner och gick tillbaka utan att den fanns en enda bil inom synhåll bakom eller bredvid mig. Efter det föreslog den inte längre något filbyte nästa två mil eller så, trots att det ibland gick långsamt. Den blev liksom trumpen. Autosteer skam?
Vid avfarten nära Gränby i Uppsala blinkade bilen själv, tog snabbt och elegant avfartsfilen så fort den börjat, stängde ner autosteer och bibehöll farthållning, sänkte hastigheten till 70, sen 50 i blåa cirkeln, stannade bakom en bil som väntade vid rondellen. Mjukt och elegant.
Så en blandad kompott av bra och dåligt.
Sen tycker jag det är lite konfunderande att man kan få autopiloten till att adaptera till hastighetsgränser när man kör på autosteer och att farthållaren fortsätter att byta ner hastigheter även efter att autosteer har kopplats bort, medan farthållaren inte klarar av att adaptera hastigheten om man inte desförinnan kört på autosteer. (Egentligen är jag inte säker på att autosteer följer hastighetsgränser, kanske bara är farthållaren som gör efter att autosteer stängts av.)
Finns det något sätt att manuellt gå ur autosteer utan att samtidigt gå ur farthållaren samtidigt, eller funkar det enbart om bilen själv väljer att göra det? Det skulle i så fall göra att farthållaren faktiskt följer fartgränserna (åtminstone de gränser bilen tror existerar, vilket ju inte överenstämmer med verkligheten hela tiden).
Autosteer i motljus och farthållarbeteende
Moderator: Redaktion
Autosteer i motljus och farthållarbeteende
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"