Nähä?!?!
Moderator: Redaktion
Nähä?!?!
https://teknikensvarld.se/elbilar-har-r ... andsvarde/
Och jag som över ett år blivit idiotförklarad av alla för att jag sagt precis det här.
Det kan m a o inte stämma.
Och jag som över ett år blivit idiotförklarad av alla för att jag sagt precis det här.
Det kan m a o inte stämma.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Nähä?!?!
Är tillgången på teslor begränsad? Tycker tesla verkar ha den kortaste tiden mellan beställning till leverans än någon annan bil. Imponerande att kunna få en ny bil levererad på 2-3 veckor.
Re: Nähä?!?!
What, menar de att det finns tre år gamla EQC? Har de en tidsmaskin?En Mercedes GLC 220 d 4Motion har kvar knappt 54 procent av sitt nybilsvärde efter tre år medan en Mercedes EQC 400 4Matic har kvar drygt 67 procent av sitt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Nähä?!?!
Reagerade också på det exemplet.Surfaren skrev:What, menar de att det finns tre år gamla EQC? Har de en tidsmaskin?En Mercedes GLC 220 d 4Motion har kvar knappt 54 procent av sitt nybilsvärde efter tre år medan en Mercedes EQC 400 4Matic har kvar drygt 67 procent av sitt.
Re: Nähä?!?!
Dels EQC, dels att dom använder exempel från en artikel som dom redan vet att dom räknat fel på då dom använt listpriset i kalkylen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Nähä?!?!
När det gäller restvärde så är det alltid en uppskattning och gissningsvis har de en panel av erfarna bilhandlare som är rätt duktiga på att bedöma den saken. Men det finns alltid en risk och den tar kunden, inte handlaren.
Bedömningsvis har självklart elbilen ett högre restvärde pga lägre driftskostnader. När politiken aviserar fler framtida pålagor för fossilbilar resulterar det också i högre restvärden för elbilar.
Är det dessutom ett efterfrågeöverskott på elbilar kommer de ju att ha än bättre restvärden, då folk faktiskt vill köpa sin elbil och inte vänta på en annan som kommer ”snart” eller ”under nästa år”...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Bedömningsvis har självklart elbilen ett högre restvärde pga lägre driftskostnader. När politiken aviserar fler framtida pålagor för fossilbilar resulterar det också i högre restvärden för elbilar.
Är det dessutom ett efterfrågeöverskott på elbilar kommer de ju att ha än bättre restvärden, då folk faktiskt vill köpa sin elbil och inte vänta på en annan som kommer ”snart” eller ”under nästa år”...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Nähä?!?!
Elbilar ska ju ha högre restvärde, annars ändras deras TCO-ekvivalenta fossilbil med tiden vilket vore ologiskt. Det är ju bara logiskt om elbilen åldras "sämre", sanningen är nog den motsatta, särskilt med Tesla där ju mjukvaran är en stor del och den blir ju aldrig gammal.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Nähä?!?!
Det finns ju en gräns även mjukvaran, se på MCU1 med AP1 den får väl mindre och mindre uppdateringar som går att använda på den? Sedan var gränsen går är väl svårt att säga.Legato skrev:Elbilar ska ju ha högre restvärde, annars ändras deras TCO-ekvivalenta fossilbil med tiden vilket vore ologiskt. Det är ju bara logiskt om elbilen åldras "sämre", sanningen är nog den motsatta, särskilt med Tesla där ju mjukvaran är en stor del och den blir ju aldrig gammal.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nähä?!?!
Vad är det som är fel med listpriset och vad skulle man använda i stället?dd88 skrev:Dels EQC, dels att dom använder exempel från en artikel som dom redan vet att dom räknat fel på då dom använt listpriset i kalkylen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nähä?!?!
Listpriset är betydligt högre än vad bilarna säljs för innan rabatt hos ÅF. Det gör att minskningen blir betydligt högre på vissa blir kontra andra beroende på hur felaktigt listpriset är. Funkar så i all handel.Pontus skrev:Vad är det som är fel med listpriset och vad skulle man använda i stället?dd88 skrev:Dels EQC, dels att dom använder exempel från en artikel som dom redan vet att dom räknat fel på då dom använt listpriset i kalkylen.
Re: Nähä?!?!
Vill även minnas att de inte tog hänsyn till all utrustning.
I det stora hela så kan det ju ge en bild av hur det skulle kunna se ut men vagt underlag att basera en artikel på.
I det stora hela så kan det ju ge en bild av hur det skulle kunna se ut men vagt underlag att basera en artikel på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Nähä?!?!
Ju större batteri desto längre halveringstid bör det vara på priset om allt annat är lika.
Batterier håller ju ett visst antal cykler så ett batteri med 80 kWh batteri bör hålla 4 gånger så lång körsträcka som ett 20 kWh.
I praktiken så är väl 20 kWh i en mindre bil som går längre på samma mängd. Å andra sidan så laddas den troligen oftare fullare och körs nära tommare och det påverkar riktigt mycket.
http://teslaclubsweden.se/batteriladdcykler
Man borde få veta hur många gånger en begagnad elbil laddats över 70%, över 80% och över 90%, kanske även hur många gånger den körts under 20% och 10%, samt hur mycket den snabbladdats. För batteriet verkar det vara viktigare än antal mil och förmodligen även ålder.
Jag har varit rätt försiktig med min och inte laddat fullt så ofta och bara precis till avresa. Jag har ingen märkbar degradering efter 10500 och drygt 4 år. Så när jag säljer skulle jag vilja ha lite mer betalt än en som struntat helt i SoC.
Batterier håller ju ett visst antal cykler så ett batteri med 80 kWh batteri bör hålla 4 gånger så lång körsträcka som ett 20 kWh.
I praktiken så är väl 20 kWh i en mindre bil som går längre på samma mängd. Å andra sidan så laddas den troligen oftare fullare och körs nära tommare och det påverkar riktigt mycket.
http://teslaclubsweden.se/batteriladdcykler
Man borde få veta hur många gånger en begagnad elbil laddats över 70%, över 80% och över 90%, kanske även hur många gånger den körts under 20% och 10%, samt hur mycket den snabbladdats. För batteriet verkar det vara viktigare än antal mil och förmodligen även ålder.
Jag har varit rätt försiktig med min och inte laddat fullt så ofta och bara precis till avresa. Jag har ingen märkbar degradering efter 10500 och drygt 4 år. Så när jag säljer skulle jag vilja ha lite mer betalt än en som struntat helt i SoC.

Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Nähä?!?!
Bjorn skrev:Ju större batteri desto längre halveringstid bör det vara på priset om allt annat är lika.
Batterier håller ju ett visst antal cykler så ett batteri med 80 kWh batteri bör hålla 4 gånger så lång körsträcka som ett 20 kWh.
I praktiken så är väl 20 kWh i en mindre bil som går längre på samma mängd. Å andra sidan så laddas den troligen oftare fullare och körs nära tommare och det påverkar riktigt mycket.
http://teslaclubsweden.se/batteriladdcykler
Man borde få veta hur många gånger en begagnad elbil laddats över 70%, över 80% och över 90%, kanske även hur många gånger den körts under 20% och 10%, samt hur mycket den snabbladdats. För batteriet verkar det vara viktigare än antal mil och förmodligen även ålder.
Jag har varit rätt försiktig med min och inte laddat fullt så ofta och bara precis till avresa. Jag har ingen märkbar degradering efter 10500 och drygt 4 år. Så när jag säljer skulle jag vilja ha lite mer betalt än en som struntat helt i SoC.
Antal mil och år borde Nästan kunna avslöja hur den laddats.
Är det samma med en elbil som för fossil att man hellre köper en som gått 6000 mil på 3 år än 2000 mil på 3 år
Re: Nähä?!?!
Nej, det är just det jag menar att antal mil och år inte säger så mycket. Man kan få en lång körsträcka på 10-20 mil om dan och hålla laddning mellan 20 och 70% likväl som man på rätt kort körsträcka och kort tid kan behandla ett batteri riktigt illa. T.ex. låta så med 100% i flera dygn.Stevvee skrev:
Antal mil och år borde Nästan kunna avslöja hur den laddats.
Är det samma med en elbil som för fossil att man hellre köper en som gått 6000 mil på 3 år än 2000 mil på 3 år
Jag tror det är värre med en fossil som körts korta sträckor. Fosilmotorn mår väl bra av att nå arbetstemperatur reglebundet. Elmotor och batteri har inte det behovet vad jag vet. Bromsar är ju dock bra att de inte står fuktiga så där är det samma läge för fossil och el. Dock är det ju inga extrema kostnader att smörja ok, byta klossar och skivor på en begagnad bil då har man ju i princip nyskick på bromsar. Sen kan det ju mögla i inredning och om en bil sällan körs. Det är lättare att skydda sig mot med elbil med app som man kan värma några timmar i vecka till låg kostnad, fast ingen med en Tesla kör väl så sällan att det är mån risk.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld