Nej, jag menar att problemen/ointresset att lösa matis situation är ett symptom på att de egentligen inte är intresserade av att sälja bilen. De har inte tagit höjd för antalet dragkrokar och de klarar inte av att få fram extra. De skiter i det, helt enkelt, för de anser inte att det är viktigt utan de föredrar fortfarande att gulla med sina fossilbilskunder.Verdi skrev:Jerker skrev:Det är otroligt! Jag tror att det vi ser är toppen på ett isberg, och isberget är de traditionella biltillverkarnas vånda inför omställningen till elbilsproduktion. De vill egentligen inte sälja bra elbilar, och e-tron, särskilt den med drag, är alldeles för bra, så den ger nog Audi en massa huvudvärk.mati skrev:Hepp, och då var det som befarat. Det sket sig på nåt vis. Idag hämtar jag en annan e-tron med drag som jag får ha så länge. Nästa vecka ska det göras ett nytt försök att transplantera en dragkrok på min bil.
Från Audis sida är det tvärtyst numera. Allt som sker nu är på min säljares initiativ och sköts enbart internt hos Toveks bil.
Njae. Audi säljer ju E-Tron MED dragkrok numera. Det här är en enskild miss och inte en del i nån konspiration. Tror jag.
Släpvagnskörning med Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron
Det finns helt klart ett bristande intresse hos Audi centralt att lösa det här. Det är ju ingen enskild miss som Verdi säger, utan det drabbar närmare tusen kunder. Siffrorna verkar variera lite. Men jag är absolut inte ensam, den saken är klar. Så även om killarna och tjerna hos Toveks bil i Lidköping till sist har kommit på hur man flyttar en dragkrok från en befintlig bil så är ju inte det centrala problemet löst på något sätt. Då är det bara jag som är nöjd. Men samtidigt har de då fått en demobil som de inte kan sälja, och alla andra kunder som väntar på sina krokar är fortfarande lika illa ute. Hos Audi här i Sverige tycker man framförallt att det är vansinnigt pinsamt, men samtidigt är de tydligen maktlösa. Felet ligger enbart hos tyskarna och de verkar inte vara särskilt angelägna att ta fram en lösning.Jerker skrev:Nej, jag menar att problemen/ointresset att lösa matis situation är ett symptom på att de egentligen inte är intresserade av att sälja bilen. De har inte tagit höjd för antalet dragkrokar och de klarar inte av att få fram extra. De skiter i det, helt enkelt, för de anser inte att det är viktigt utan de föredrar fortfarande att gulla med sina fossilbilskunder.
Så sett är jag absolut inne på Jerkers linje. Elbilskunderna är inte så viktiga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fast det agerandet från Tyskland är inget unikt för elbilar eller Audi.som ex så skiter BMW fullständigt i vad vi har för problem i Norden för vi skall vara glada att vi ens kan köpa tyska märken. Våran marknad är så liten så det gör varken från eller till för dom.mati skrev:Det finns helt klart ett bristande intresse hos Audi centralt att lösa det här. Det är ju ingen enskild miss som Verdi säger, utan det drabbar närmare tusen kunder. Siffrorna verkar variera lite. Men jag är absolut inte ensam, den saken är klar. Så även om killarna och tjerna hos Toveks bil i Lidköping till sist har kommit på hur man flyttar en dragkrok från en befintlig bil så är ju inte det centrala problemet löst på något sätt. Då är det bara jag som är nöjd. Men samtidigt har de då fått en demobil som de inte kan sälja, och alla andra kunder som väntar på sina krokar är fortfarande lika illa ute. Hos Audi här i Sverige tycker man framförallt att det är vansinnigt pinsamt, men samtidigt är de tydligen maktlösa. Felet ligger enbart hos tyskarna och de verkar inte vara särskilt angelägna att ta fram en lösning.Jerker skrev:Nej, jag menar att problemen/ointresset att lösa matis situation är ett symptom på att de egentligen inte är intresserade av att sälja bilen. De har inte tagit höjd för antalet dragkrokar och de klarar inte av att få fram extra. De skiter i det, helt enkelt, för de anser inte att det är viktigt utan de föredrar fortfarande att gulla med sina fossilbilskunder.
Så sett är jag absolut inne på Jerkers linje. Elbilskunderna är inte så viktiga.
Så, nu står det en e-tron med drag i garaget. Känns nästan overkligt. Visserligen inte min egen, men denna har jämförbar utrustning, förutom night vision. Och så har den större fälgar. Jag märkte direkt att förbrukningen är markant högre än i min bil.
Som plåster på såren ingick en Clever-laddbricka som jag får använda så mycket jag vill. Tyvärr blir det nog inte så mycket i alla fall. Det finns ju nästan inga Clever-laddare här. Men trevligt ändå.
Nu ska jag prova och dra lite grejer.
Som plåster på såren ingick en Clever-laddbricka som jag får använda så mycket jag vill. Tyvärr blir det nog inte så mycket i alla fall. Det finns ju nästan inga Clever-laddare här. Men trevligt ändå.

Härligt Mati! Hoppas verkligen den här soppan får en definitiv lösning så,fort,som möjligt.
Jag står fast vid min gissning att de bilar som inte levererats med dragkrok inte alls är förbereda för det. Det går alltså inte bara att skruva dit en krok och sedan tro att det funkar. Förmodligen måste stora delar av elsystemet flyttas över från den donerande bilen. Det är därför det dröjer så länge innan de kan leverera dragkrokar. Det blir lite som att uppdatera en AP1 till AP2, det går men det är inte billigt.mati skrev:Hepp, och då var det som befarat. Det sket sig på nåt vis. Idag hämtar jag en annan e-tron med drag som jag får ha så länge. Nästa vecka ska det göras ett nytt försök att transplantera en dragkrok på min bil.
Från Audis sida är det tvärtyst numera. Allt som sker nu är på min säljares initiativ och sköts enbart internt hos Toveks bil.
Varför inte föreslå Tovek att du behåller den Audi du har hemma hos dig nu? Kolla vad extrautrustning kostar och be att få det betalt, milen du gjort i den gamla bilen kan du ta som kompensation. Om du vill kan du säkert få dina gamla hjul också.
Du får åka och ställa dig vid bee och bjuda alla på laddning som kommer dit för att ge igen litemati skrev:Så, nu står det en e-tron med drag i garaget. Känns nästan overkligt. Visserligen inte min egen, men denna har jämförbar utrustning, förutom night vision. Och så har den större fälgar. Jag märkte direkt att förbrukningen är markant högre än i min bil.

Skönt att du har fått en med drag nu. Chefen väntar fortfarande på draget och får inga svar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Jag hade samma idé. Utrustningen skiljer sig nog inte så mycket att jag inte skulle kunna leva med det. Och hjulen är ju lätt att flytta. Färgen är inte samma, men det kvittar ju fullständigt.LarsL skrev:Varför inte föreslå Tovek att du behåller den Audi du har hemma hos dig nu? Kolla vad extrautrustning kostar och be att få det betalt, milen du gjort i den gamla bilen kan du ta som kompensation. Om du vill kan du säkert få dina gamla hjul också.
Jag har glömt att kolla om den har en laddport även på höger sida som min bil. Har den inte det måste jag parkera längst in i garaget (som jag gör just nu) där jag kan ladda på vänster sida. De dubbla laddportarna på min bil är extremt mycket värda, men inte lika mycket som en dragkrok.
Jag får höra vad de har att säga nästa vecka. Enligt vad de sa idag är det fullt möjligt att flytta kroken. Anledningen varför de inte har gjort det denna veckan som det var tänkt är att det kom en akut motorhaveri emellan. De har förresten monterat en krok på en bil som min. Den levererades för några veckor sedan. Men bara en. Någon annan hade tydligen förtur. Det är alltså tekniskt möjligt.
@mati, du beskriver högre förbrukning på lånebilen pga större fälgar. Är det 20 eller 21”? Hur mycket mer upplever du den drar. Föll ju för de större (21) (fick byta utan merkostnad) men man blir lite orolig. Finns ju en del exempel från Tyskland som ser ok ut men lite annan asfalt där. WLTP verkar ju indikera ca 5-10% högre förbrukning.
21" tum sitter på den. Jag har svårt att komma under 30kWh/100km vid vanlig landsvägskörning. Precis så som många rapporterar om e-trons förbrukning, och som jag alltid har avfärdat. Med min egen bil ligger jag i värsta fall vid 25kWh/100km. Inte alls svårt att komma mycket lägre med mina 19" ballongdäck.
En ökning över 20% verkar det som. Stora hjul är obra.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Körde ner till Tidaholm nu med kåpa och låg för det mesta i 100 hela vägen med några omkörningar och hamnade på 354 med min x raven. Ville dela med mig bara. 

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Spännande. Än mer spännande att du åker till Tiahôlm av alla ställen.Tars skrev:Körde ner till Tidaholm nu med kåpa och låg för det mesta i 100 hela vägen med några omkörningar och hamnade på 354 med min x raven. Ville dela med mig bara.

Haha, då får jag ligga i 80 bakom långtradarna. Men snygga fälgar får jag.mati skrev:21" tum sitter på den. Jag har svårt att komma under 30kWh/100km vid vanlig landsvägskörning. Precis så som många rapporterar om e-trons förbrukning, och som jag alltid har avfärdat. Med min egen bil ligger jag i värsta fall vid 25kWh/100km. Inte alls svårt att komma mycket lägre med mina 19" ballongdäck.

Det förklarar åtminstone varför vissa får så extremt höga förbrukningssiffror med e-tron, det är troligen fälgarna som inte sällan är boven. Inte helt oväntat, och framförallt demobilarna är ju ofta utrustade med stora hjul just för att det ser ballt ut. Jag stod på mig vid beställningen, och trots att 19-tummarna inte var billigare så valde jag dem. Jag misstänkte att det skulle bli stor skillnad i förbrukningen. Och det verkar ju stämma.macky skrev:Haha, då får jag ligga i 80 bakom långtradarna. Men snygga fälgar får jag.mati skrev:21" tum sitter på den. Jag har svårt att komma under 30kWh/100km vid vanlig landsvägskörning. Precis så som många rapporterar om e-trons förbrukning, och som jag alltid har avfärdat. Med min egen bil ligger jag i värsta fall vid 25kWh/100km. Inte alls svårt att komma mycket lägre med mina 19" ballongdäck.
Vår e-Golf har också snyggare 17"-sommarfälgar, och det är även där en skillnad uppemot 20% jämfört med de snåla (med fula) grytlocksfälgarna som annars är standard på den. De sitter nu på vinterhjulen och den förbrukar faktiskt mindre på vintern än på sommarn. Så stor skillnad är det.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Det ger alltså omkring 27-28mil i Tars fart, det är sjukt bra! Borde ligga runt 30-35mil i laglig fart. I'm impressed!Tars skrev:Körde ner till Tidaholm nu med kåpa och låg för det mesta i 100 hela vägen med några omkörningar och hamnade på 354 med min x raven. Ville dela med mig bara.
Har kört lånad e-tron med 20” fram och tillbaka till ÅF samma dag, ca 10 mil med 70% motorväg och 30% landsväg/tätort. Landade på 24 i förbrukning då vilket kändes helt ok. Får jag min bilnästa vecka väntar resa Sthlm-Karlskrona. Får se vad det blir då.mati skrev:Det förklarar åtminstone varför vissa får så extremt höga förbrukningssiffror med e-tron, det är troligen fälgarna som inte sällan är boven. Inte helt oväntat, och framförallt demobilarna är ju ofta utrustade med stora hjul just för att det ser ballt ut. Jag stod på mig vid beställningen, och trots att 19-tummarna inte var billigare så valde jag dem. Jag misstänkte att det skulle bli stor skillnad i förbrukningen. Och det verkar ju stämma.macky skrev:Haha, då får jag ligga i 80 bakom långtradarna. Men snygga fälgar får jag.mati skrev:21" tum sitter på den. Jag har svårt att komma under 30kWh/100km vid vanlig landsvägskörning. Precis så som många rapporterar om e-trons förbrukning, och som jag alltid har avfärdat. Med min egen bil ligger jag i värsta fall vid 25kWh/100km. Inte alls svårt att komma mycket lägre med mina 19" ballongdäck.
Vår e-Golf har också snyggare 17"-sommarfälgar, och det är även där en skillnad uppemot 20% jämfört med de snåla (med fula) grytlocksfälgarna som annars är standard på den. De sitter nu på vinterhjulen och den förbrukar faktiskt mindre på vintern än på sommarn. Så stor skillnad är det.
- Off Grid Byggaren
Hämtade lite virke idag, inte så tung last.
Nu har jag fått på de dubbfria Goodyear däcken på 19 tum originalfälgarna.
Tänkte att e-tron kanske drar mer med vinterdäcken, men denna 5 mils resa hamnade på 2.72 kWh/ mil i regn och +4 grader.
Nu har jag fått på de dubbfria Goodyear däcken på 19 tum originalfälgarna.
Tänkte att e-tron kanske drar mer med vinterdäcken, men denna 5 mils resa hamnade på 2.72 kWh/ mil i regn och +4 grader.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Vilken fantastisk dragbil e-tron är! Man märker ju absolut ingenting av släpet bakom bilen. Den går precis som vanligt, ingen skillnad. Nu körde jag visserligen bara lite virke, men ändå. Helt underbart.
Att backa fram till släpet är också betydligt enklare än med en fossilbil. Man kan bokstavligen med millimeterprecision placera dragkulan precis under släpet. Sen är det bara veva ner det. Med den där jäkla diesel Q7an jag hade till låns kunde man i bästa fall hoppa en halv decimeter i taget. Ingen finjustering på något vis. Jobbigt med en husvagn som inte är så lätt att flytta. Elbilar är underbara. Men det var kanske ingen nyhet direkt.
Att backa fram till släpet är också betydligt enklare än med en fossilbil. Man kan bokstavligen med millimeterprecision placera dragkulan precis under släpet. Sen är det bara veva ner det. Med den där jäkla diesel Q7an jag hade till låns kunde man i bästa fall hoppa en halv decimeter i taget. Ingen finjustering på något vis. Jobbigt med en husvagn som inte är så lätt att flytta. Elbilar är underbara. Men det var kanske ingen nyhet direkt.

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Är nere och spelar lite spel med trevliga gubbar från min spelklan som heter OG. OldGents.mati skrev:Spännande. Än mer spännande att du åker till Tiahôlm av alla ställen.Tars skrev:Körde ner till Tidaholm nu med kåpa och låg för det mesta i 100 hela vägen med några omkörningar och hamnade på 354 med min x raven. Ville dela med mig bara.
Just nu dricker jag en god ale tror jag.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Lite testkörning. Det blev inte mer än några kilometer, alldeles för lite för att kunna göra några uttalanden kring räckvidd och förbrukning. Jag ville bara testa hur bilen beter sig och om man behöver extra speglar. Men e-tron är tillräckligt bred (eller husvagnen är tillräckligt smal) så att jag tror att det går bra utan husvagnsspeglar.
Att dra vagnen är en dröm. Man trycker på gasen och bilen kör iväg, helt odramatiskt, utan ansträngning, ljudlöst.
Att dra vagnen är en dröm. Man trycker på gasen och bilen kör iväg, helt odramatiskt, utan ansträngning, ljudlöst.
Underbart! Elbilar måste ju var helt överlägsna fossiler att dra tung husvagnar med!
Det bästa är att det är så lätt att smyga fram med kulan till dragstången. Husvagnen hade sjunkit ner lite i det mjuka gräset där den stod parkerad och den gick inte att flytta för hand. Så backade jag millimeter för millimeter, jättesakta tills kulan var precis på rätt ställe, det sa plopp och så satt den. Med en fossilbil hade det varit nästan omöjligt. Det går helt enkelt inte att köra så sakta och utan minsta lilla ryck.
Sen lägger man i D och glider iväg. Inget varvande från motorn, och inget nervöst växlande heller.
Sen lägger man i D och glider iväg. Inget varvande från motorn, och inget nervöst växlande heller.
Jag förstår det! Jag har en rätt brant backe upp till mitt hus och när jag har nån ny passagerare i bilen som inte förut åkt elbil för någon så brukar jag krypköra upp för den här backen för att demonstrera hur lätt det är utan natt fresta på några lameller eller behöva rusa motorn. Härligt!mati skrev:Det bästa är att det är så lätt att smyga fram med kulan till dragstången. Husvagnen hade sjunkit ner lite i det mjuka gräset där den stod parkerad och den gick inte att flytta för hand. Så backade jag millimeter för millimeter, jättesakta tills kulan var precis på rätt ställe, det sa plopp och så satt den. Med en fossilbil hade det varit nästan omöjligt. Det går helt enkelt inte att köra så sakta och utan minsta lilla ryck.
När du provkörde min bil anmärkte du att den kändes liksom lite seg i gasen t.ex. när man parkerar. Det är helt klart annorlunda och ovant när man jämför med andra elbilar. Men det är avsiktligt gjort så för att underlätta "doseringen" av högerfoten i krypfart. I de här lägena förstår man verkligen idén bakom denna funktion.
- Off Grid Byggaren
Ja det går verkligen att smyga fram med millimeterprecision.
På en plan gräsmatta står ju även bilen kvar i det läget, men lutar det lite kan det vara knepigt att få e-tron att stanna precis där du vill.
Har nu börjat använda vänster fot och hålla ned färdbromsen när e-tron står i rätt läge, därefter släppa upp gaspedalen helt och sedan därefter lägga i p-läget och p-broms.
Drivningen spänner upp bilen lite, gör jag inte i den ordningen flyttar bilen sig annars några centimeter när jag släpper gaspedalen. Med denna teknik står e-tron blick stilla.
Bilbältet ska då vara avtaget, så det inte blir automatisk lossning av bromsen igen. Om du skulle råka trycka ned gaspedalen några millimeter.
På en plan gräsmatta står ju även bilen kvar i det läget, men lutar det lite kan det vara knepigt att få e-tron att stanna precis där du vill.
Har nu börjat använda vänster fot och hålla ned färdbromsen när e-tron står i rätt läge, därefter släppa upp gaspedalen helt och sedan därefter lägga i p-läget och p-broms.
Drivningen spänner upp bilen lite, gör jag inte i den ordningen flyttar bilen sig annars några centimeter när jag släpper gaspedalen. Med denna teknik står e-tron blick stilla.
Bilbältet ska då vara avtaget, så det inte blir automatisk lossning av bromsen igen. Om du skulle råka trycka ned gaspedalen några millimeter.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22