Kod: Markera allt
Regad på leasingbolag i Malmö. Vem är idioten?
Moderator: Redaktion
Kod: Markera allt
GreenMachine skrev:Vid Mörby så ligger det ju alltid ett överflöd av muppar som kör 70 i vänsterfilen.
lem skrev:Ligger några bilar bakom blå MS vid Mörby. Hon/han kör EXTREMT vårdslöst och orsakar nästan krock. Klockan är 1630.Kod: Markera allt
Regad på leasingbolag i Malmö. Vem är idioten?
Bara så att det inte blir något missförstånd här. Jag tycker för det första INTE att det är ok att lägga upp en tråd som denna. Hade det varit min bil och mitt regnr. så kan jag lova att trådskaparen fått det riktigt hett om öronen. Som också redan nämnts finns det allt för många ”låtsaspoliser” i detta land vi har dessutom ingen aning om vad som hänt.Sofie skrev:GreenMachine skrev:Vid Mörby så ligger det ju alltid ett överflöd av muppar som kör 70 i vänsterfilen.
Det är inte bara i Mörby det finns muppar som beter sig något illa. Jag laddade i UV härom dagen, då passade en model X förare på att byta blöja som sedan hen släppte på marken, hur jobbigt kan det vara att gå 15m till soptunnan.
PS Såg att blöjan släpptes på marken först efter att bilen åkt iväg, då dom böt om på andra sidan sin bil, jag tog givetvis blöjan till soptunnan där den borde ha hamnat direkt.
Jag tänkte precis samma. Tycker inte det är OK att hänga ut innan du med 100% säkerhet vet om det fanns någon speciell orsak till varför hen körde så.Tars skrev:Bråttom till sjukhuset kanske?
Det är helt avhängigt av hur snabbt de kör i högerfilen. Om de kör långsammare än 110 km/h, på en 110-väg, är det helt orimligt att bli upprörd att någon som vill köra skyltad hastighet vågar sig ut i omkörningsfil.point1 skrev:
Ligger man i 115 eller 110 i vänsterfilen så är man själv idioten. Ska du köra i 110 eller 115 så använd högerfilen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
point1 skrev:Ligger man i 115 eller 110 i vänsterfilen så är man själv idioten. Ska du köra i 110 eller 115 så använd högerfilen.LarsL skrev:Med största säkerhet så rör det sig om en stressad självupptagen person som stör sig på att hen måste köra i 70 km/h någon minut eller två. Fick en sådan person i häcken i går, det var en gubbe i Audi. Jag låg i 115 km/h på motorvägen men det var tydligen för långsamt.Förr när jag hade Mercedes sänkte jag alltid till 110 km/h när en sådan där kom upp i röven... men jag har bättrat mig i Teslan.
Skulle vara lite intressant om man kunde samla alla klipp på idioterna på en YouTube kanal. Men som sagt jag ska bättra mig.
Precis här ligger problemet. Du tycker jag är en idiot och jag tycker du är det, förutsatt att du lägger dig 5 meter bakom mig i 115 km/h. Om alla bara håller sig till reglerna och slutar hacka på andra så kommer det bli bättre.point1 skrev:Ligger man i 115 eller 110 i vänsterfilen så är man själv idioten. Ska du köra i 110 eller 115 så använd högerfilen.
Om du håller långt över skyltad hastighet så kan det vara svårt att bedöma vad som är ”rakt framför”. Särskilt med autopilot så väntar jag med omkörningar tills det är ”fritt”.point1 skrev:Beror på, händer relativt ofta att folk väljer att köra ut framför mig för att köra om så jag måste bromsa, när det inte ens finns någon bil bakom. Kör om men gör det snabbt och ligg inte kvar i omkörningsfilen i onödan.
Jo, det är brottsligt att inte hålla avstånd.point1 skrev:
Det är inte ett brott att inte hålla 3 sekundersavstånd. Är det 110 så tryck på gasen och kör om istället för att en omkörning ska ta 2-3 minuter.
Inte så länge vi är i samma fil.point1 skrev:Jag vet inte vem du är men någon gång under omkörningen kommer avståndet vara både 3 och 2 sekunder. Men lägg upp ditt reg nr så ska jag försöka komma ihåg det.
Det kan mycket väl var ett brott att inte hålla 3 sekundersavstånd liksom att köra över angiven maxhastighet. Visst kan du vilja ta risken att åka på böter men du har inte rätt att kräva att andra ska ta den risken eller öka risken för andra genom din körning.point1 skrev:
Det är inte ett brott att inte hålla 3 sekundersavstånd. Är det 110 så tryck på gasen och kör om istället för att en omkörning ska ta 2-3 minuter.
Det är dock ett brott att göra omkörning i högre hastighet än den skyltade. Det straffas med böter om man blir upptäckt. Privata skattade 1500:- för 1 - 10 km/h för fort på 110 väg. I praktiken kanske man inte åker dit för 4-5 km/h för fort.point1 skrev:LarsL skrev:
Tänk på att energin ökar väsentligt med hög hastighet. Du har ganska goda chanser att överleva en krasch i Teslan i 70-80 km/h men knapp någon chansats i 200 km/h. Det är helt klart så att det är hög hastighet dödar om man kör in i någon. Samma med avstånd. Håller du alltid korrekt avstånd kommer du inte köra in i någon, per definition.e5m1r skrev:Det som dödar är folk som inte har koll
Även om jag ligger i 200kmh i vänsterfilen och bryter gud vet hur många regler så ger inte det en annan rätt att smyga ut och börja sin omkörning i 110 i min bok är det han/hon som är idioten
Men det är bara att konstatera att det dinns de som kör snabbare och de som kör saktare