Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Moderator: Redaktion
Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Insåg i helgen att mina framdäck är helt slut. De har slitits snett (insidan är slicks) så hjulinställningen ska åtgärdas på torsdag och då hänger jag också på vinterdäcken. I vår kommer jag därmed att ställas inför att köpa nya däck (aerofälgarna). Vad jag är ute efter är däck som är snälla på svensk grov asfalt. Model 3 har ju en tendens att bullra lite extra när asfalten är grov, och om jag kan hitta några däck där det dämpats något så blir det sådana.
Nu vet jag att åsikterna om däck är väldigt personliga men jag kastar i alla fall fram frågan. Har någon bytt till andra sommardäck på aerofälgarna och kan ge mig tips? Jag kör oftast chill (utom när jag ser en BMW utan blinkers i filen bredvid vid rödljusen) så att de klarar extrem bankörning är fullständigt ointressant för mig (svårt på 18"-fälgar, men ni fattar).
Ge mig era bästa tips på tysta sommardäck. Egna erfarenheter väger tyngre än tips du läst någonstans.
Nu vet jag att åsikterna om däck är väldigt personliga men jag kastar i alla fall fram frågan. Har någon bytt till andra sommardäck på aerofälgarna och kan ge mig tips? Jag kör oftast chill (utom när jag ser en BMW utan blinkers i filen bredvid vid rödljusen) så att de klarar extrem bankörning är fullständigt ointressant för mig (svårt på 18"-fälgar, men ni fattar).
Ge mig era bästa tips på tysta sommardäck. Egna erfarenheter väger tyngre än tips du läst någonstans.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Jag har noll erfarenhet, men min slutsats efter allt jag läst (och jag har läst mycket om detta) är att jag skulle satsa på Michelin Primacy 3 Acoustic om jag ville ha bra däck som är så tysta som möjligt. Alternativt är tysta dubbfria vinterdäck ännu tystare, men de lär slitas rätt fort.
För övrigt skulle jag väcka diskussionen med Tesla att nya däck borde gå på garanti. Det verkar ju som att din model 3 levererades med felaktig hjulinställning vid leverans, då är det Teslas fel att hjulen slitits snett.
För övrigt skulle jag väcka diskussionen med Tesla att nya däck borde gå på garanti. Det verkar ju som att din model 3 levererades med felaktig hjulinställning vid leverans, då är det Teslas fel att hjulen slitits snett.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Ja, jag funderade på det ett tag. Men jag har också kört knappt 3000 mil sedan i mars, så slitage är givet. Hade jag sett det kanske redan vid 1000 mil så hade jag nog gjort det. Och att vänta tre månader för att få hjulinställningarna fixade hos Tesla känns ju sådär... Jag biter i det sura äpplet, skrattar lite åt Teslas kvalitetskontroll vid leverans och skickar en varning till alla nyblivna Model-3-ägare runt om i vårt avlånga land att kontrollera hjulinställningarna innan däcken blir till slicks...juristen skrev:För övrigt skulle jag väcka diskussionen med Tesla att nya däck borde gå på garanti. Det verkar ju som att din model 3 levererades med felaktig hjulinställning vid leverans, då är det Teslas fel att hjulen slitits snett.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Så, det räcker inte med att behöva titta efter lackeringsfel, glipande paneler och transportskador när man hämtar ut bilen, nu ska man även kontrollera hjulinställningarna!?themax skrev:Ja, jag funderade på det ett tag. Men jag har också kört knappt 3000 mil sedan i mars, så slitage är givet. Hade jag sett det kanske redan vid 1000 mil så hade jag nog gjort det. Och att vänta tre månader för att få hjulinställningarna fixade hos Tesla känns ju sådär... Jag biter i det sura äpplet, skrattar lite åt Teslas kvalitetskontroll vid leverans och skickar en varning till alla nyblivna Model-3-ägare runt om i vårt avlånga land att kontrollera hjulinställningarna innan däcken blir till slicks...juristen skrev:För övrigt skulle jag väcka diskussionen med Tesla att nya däck borde gå på garanti. Det verkar ju som att din model 3 levererades med felaktig hjulinställning vid leverans, då är det Teslas fel att hjulen slitits snett.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Svårt att göra vid uthämtningen, men om man vill vara säker så skulle jag meddela det vid uthämtningen att du räknar med att hjulen är rätt inställda, och få det inlagt i leveransdokumentationen. Då skulle du möjligen kunna hävda något om det visar sig att det är fel. Men jag tycker nog ändå att efter 3000 mil får man räkna med slitage och jag är beredd att ta kostnaden för hjulinställning. Hellre det och få det gjort på torsdag, än att beställa i appen och få det gjort i januari...BEV[e-Rage] skrev:Så, det räcker inte med att behöva titta efter lackeringsfel, glipande paneler och transportskador när man hämtar ut bilen, nu ska man även kontrollera hjulinställningarna!?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
BEV[e-Rage] skrev:Så, det räcker inte med att behöva titta efter lackeringsfel, glipande paneler och transportskador när man hämtar ut bilen, nu ska man även kontrollera hjulinställningarna!?themax skrev:Ja, jag funderade på det ett tag. Men jag har också kört knappt 3000 mil sedan i mars, så slitage är givet. Hade jag sett det kanske redan vid 1000 mil så hade jag nog gjort det. Och att vänta tre månader för att få hjulinställningarna fixade hos Tesla känns ju sådär... Jag biter i det sura äpplet, skrattar lite åt Teslas kvalitetskontroll vid leverans och skickar en varning till alla nyblivna Model-3-ägare runt om i vårt avlånga land att kontrollera hjulinställningarna innan däcken blir till slicks...juristen skrev:För övrigt skulle jag väcka diskussionen med Tesla att nya däck borde gå på garanti. Det verkar ju som att din model 3 levererades med felaktig hjulinställning vid leverans, då är det Teslas fel att hjulen slitits snett.
Svårt att bevisa efter 3000 mil att det var så från början. Jag hade en liknande grej på min förra Model S. Den slet väl inte däcken snett men den vibrerade som djävulen vid höga hastigheter. Det visade sig vara felaktiga hjulvinklar. Bland annat pekade höger fram helt fel. Långt utanför det tillåtna intervallet. Jag var andre ägare och den hade gått över 5000 mil så kostnaden för hjulinställningen hamnade på mig.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3677
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
När det gäller vägljud har jag goda erfarenheter av GoodYear F1 Eagle Asymmetric från andra bilar. Rullar tyst och behagligt, förhoppningsvis även på en Tesla.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Nja, egentligen är det inte så svårt...themax skrev:Svårt att göra vid uthämtningen, men om man vill vara säker så skulle jag meddela det vid uthämtningen att du räknar med att hjulen är rätt inställda, och få det inlagt i leveransdokumentationen. Då skulle du möjligen kunna hävda något om det visar sig att det är fel. Men jag tycker nog ändå att efter 3000 mil får man räkna med slitage och jag är beredd att ta kostnaden för hjulinställning. Hellre det och få det gjort på torsdag, än att beställa i appen och få det gjort i januari...BEV[e-Rage] skrev:Så, det räcker inte med att behöva titta efter lackeringsfel, glipande paneler och transportskador när man hämtar ut bilen, nu ska man även kontrollera hjulinställningarna!?
Ett måttband på 3 meter (10 kr på Byggmax) och mät fram och bak på framdäcken tvärs över bilen (man måste vara två personer...) och man ser direkt om det är på tok. Skiljer det mer än 2 mm så är det bara att begära hjulinställning där och då. Man får inte någon exakt uppgift av detta men om bilen sliter ut innerkant på 3000 mil så är felet så stort att man kan påvisa det med denna enkla mätning.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Intressant! Har du någon video eller bättre instruktion hur man gör? Kan ju vara nyttigt att lägga till om man vill vara extra noggrann. Tesla har gigantiska problem med leverans och service och det är synd att det ska behövas.lator skrev:Ett måttband på 3 meter (10 kr på Byggmax) och mät fram och bak på framdäcken tvärs över bilen (man måste vara två personer...) och man ser direkt om det är på tok. Skiljer det mer än 2 mm så är det bara att begära hjulinställning där och då. Man får inte någon exakt uppgift av detta men om bilen sliter ut innerkant på 3000 mil så är felet så stort att man kan påvisa det med denna enkla mätning.
Ja, och innan det går alldeles för OT även här; fler tips på däck mottages tacksamt. Behövs XL eller går det utan om belastningsindex är över 94?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Vet inte om man törs tipsa om kinesiska däck här.
Men vi är några tesla ägare i jämtland som kör med Landsail LS588 (19 tum till tesla s) och är nöjda med dessa. Lägre buller, mindre elförbrukning samt billigare.
Har själv kör 2000 mil i sommar på dessa och kan inte se något speciellt slitage heller.
Men vi är några tesla ägare i jämtland som kör med Landsail LS588 (19 tum till tesla s) och är nöjda med dessa. Lägre buller, mindre elförbrukning samt billigare.
Har själv kör 2000 mil i sommar på dessa och kan inte se något speciellt slitage heller.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Som jag skrev ovan; personliga erfarenheter viktas högre än vad någon läst nånstans.mickeisol skrev:Vet inte om man törs tipsa om kinesiska däck här.
Och tack för tipset.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Vilka däck jämför ni med då? Lägre buller och mindre elförbrukning än vad?mickeisol skrev:vi är några tesla ägare i jämtland som kör med Landsail LS588 (19 tum till tesla s) och är nöjda med dessa. Lägre buller, mindre elförbrukning samt billigare.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Michelindäcken som satt på vid köp primacy 2 eller nåt, samt efter första bytet till nokia z-line.juristen skrev:Vilka däck jämför ni med då? Lägre buller och mindre elförbrukning än vad?mickeisol skrev:vi är några tesla ägare i jämtland som kör med Landsail LS588 (19 tum till tesla s) och är nöjda med dessa. Lägre buller, mindre elförbrukning samt billigare.
Bytte första omgång däck efter 4000 mil och tyckte att 2kr/mil i bara däckkostnad var dyrt.
Läste om dessa däck på norska forum, och dom som hade dom verkade nöjda.
Så jag chansade i våras och köpte dessa landsail däck och efter 2000 mil kan jag bara säga att jag är nöjd i alla fall. samt även två bekanta till mig med teslor.
Senast redigerad av mickeisol, redigerad totalt 2 gång.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Då bilen har samma spårvidd fram som bak så finns det en ännu enklare metod, om man har bra ögonmått..themax skrev:Intressant! Har du någon video eller bättre instruktion hur man gör? Kan ju vara nyttigt att lägga till om man vill vara extra noggrann. Tesla har gigantiska problem med leverans och service och det är synd att det ska behövas.lator skrev:Ett måttband på 3 meter (10 kr på Byggmax) och mät fram och bak på framdäcken tvärs över bilen (man måste vara två personer...) och man ser direkt om det är på tok. Skiljer det mer än 2 mm så är det bara att begära hjulinställning där och då. Man får inte någon exakt uppgift av detta men om bilen sliter ut innerkant på 3000 mil så är felet så stort att man kan påvisa det med denna enkla mätning.
....
Ställ ratten rakt, och sikta däckvinklarna mot bakdäcken. (Behöver antagligen finjustera rattvinkeln här)
Sådan har extremt slitage kommer med all sannolikhet ifrån att toe är fel, och det bör synas väldigt tydligt.
1grad ger 5cm utslag mot bakhjulen. ( tan(1)×288 )
Har inte koll på vad "rätt" toe ska vara men skulle gissa på mindre är 1grad
Mina bakdäck är i princip helt slut, men inte snenötta alls (2700mil)
Så verkar driva på mest bak..
Nu har jag ett snitt på 210wh/km sen ny så får nog räknas som rätt aktiv körning överlag

Fram håller dom nog lika länge till så blir nog att köpa två nya originaldäck till nästa säsong.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4191
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Bytt till vhjul. Sommardäcken hade 6,1mm bak, 6,6mm fram (7,3nya) efter 920mil.
Inget snedslitage.
20" Michelin Pilot original. Snitt förbrukning 170Wh/km april-september mest landsvägskörning.
Inget snedslitage.
20" Michelin Pilot original. Snitt förbrukning 170Wh/km april-september mest landsvägskörning.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
themax skrev:Som jag skrev ovan; personliga erfarenheter viktas högre än vad någon läst nånstans.mickeisol skrev:Vet inte om man törs tipsa om kinesiska däck här.
Och tack för tipset.
Fast personliga erfarenheter är tyvärr ganska subjektiva. Tester är gjorda så objektivt som möjligt. Om än inte perfekta.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Jag håller med. Jag bytte ett par framdäck från Bridgestone Potenza S001 till Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 (225/40R18 92Y XL). Det var en fantastisk förbättring i vägljud.Niklas Z skrev:När det gäller vägljud har jag goda erfarenheter av GoodYear F1 Eagle Asymmetric från andra bilar. Rullar tyst och behagligt, förhoppningsvis även på en Tesla.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Och det är precis det som är problemet. Ytterst få tester är utförda med Model 3 som testbil (om ens några). Ett däck som är knäpptyst på en Golf kan ju vara omöjligt med Tesla (vad gäller vägljud då, eftersom det är det jag efterfrågar vara så lågt som möjligt). Resten av informationen - våtgrepp, bränsleekonomi och körbarhet kan jag läsa mig till. Men inte vägljudet. Där måste jag lyssna på användare här.Verdi skrev:
Fast personliga erfarenheter är tyvärr ganska subjektiva. Tester är gjorda så objektivt som möjligt. Om än inte perfekta.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Så mycket kan det väl inte skilja mellan olika bilar?themax skrev:Och det är precis det som är problemet. Ytterst få tester är utförda med Model 3 som testbil (om ens några). Ett däck som är knäpptyst på en Golf kan ju vara omöjligt med Tesla (vad gäller vägljud då, eftersom det är det jag efterfrågar vara så lågt som möjligt). Resten av informationen - våtgrepp, bränsleekonomi och körbarhet kan jag läsa mig till. Men inte vägljudet. Där måste jag lyssna på användare här.Verdi skrev:
Fast personliga erfarenheter är tyvärr ganska subjektiva. Tester är gjorda så objektivt som möjligt. Om än inte perfekta.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Nej, någon video har jag inte men om det krävs bättre instruktioner så... Kan väl försöka åstadkomma något lite senare. Annars är det som jag skrev bara att mäta mellan hjulen i framkant och jämföra med bakkant. Inte jätteexakt men ger en indikation. Att sikta mot bakhjulen går också (som nämnts) men är en än mer osäker metod. En rätskiva underlättar men är svår att bära med sig...themax skrev:Intressant! Har du någon video eller bättre instruktion hur man gör? Kan ju vara nyttigt att lägga till om man vill vara extra noggrann. Tesla har gigantiska problem med leverans och service och det är synd att det ska behövas.lator skrev:Ett måttband på 3 meter (10 kr på Byggmax) och mät fram och bak på framdäcken tvärs över bilen (man måste vara två personer...) och man ser direkt om det är på tok. Skiljer det mer än 2 mm så är det bara att begära hjulinställning där och då. Man får inte någon exakt uppgift av detta men om bilen sliter ut innerkant på 3000 mil så är felet så stort att man kan påvisa det med denna enkla mätning.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Numera kan man ju för en billig peng köpa diverse olika laser-mojänger som ritar en fin linje tex, det går också att användalator skrev:Nej, någon video har jag inte men om det krävs bättre instruktioner så... Kan väl försöka åstadkomma något lite senare. Annars är det som jag skrev bara att mäta mellan hjulen i framkant och jämföra med bakkant. Inte jätteexakt men ger en indikation. Att sikta mot bakhjulen går också (som nämnts) men är en än mer osäker metod. En rätskiva underlättar men är svår att bära med sig...themax skrev:Intressant! Har du någon video eller bättre instruktion hur man gör? Kan ju vara nyttigt att lägga till om man vill vara extra noggrann. Tesla har gigantiska problem med leverans och service och det är synd att det ska behövas.lator skrev:Ett måttband på 3 meter (10 kr på Byggmax) och mät fram och bak på framdäcken tvärs över bilen (man måste vara två personer...) och man ser direkt om det är på tok. Skiljer det mer än 2 mm så är det bara att begära hjulinställning där och då. Man får inte någon exakt uppgift av detta men om bilen sliter ut innerkant på 3000 mil så är felet så stort att man kan påvisa det med denna enkla mätning.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Det får bli ett garantiärende ändå. Cambervinkeln var skyhögt över normala (och den går inte att justera på Model 3). Inga skador på fälgen (så nej, jag har inte kört in i något som skulle kunnat orsaka en så sned camber) och övriga tre däck hade lätt klarat en säsong till. Men inte vänster fram. Oh, the joy ...
Toe var helt inom marginalen.
Toe var helt inom marginalen.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Nya sommardäck redan? Japp. Kul med elbil.
Detta problem är numera löst för nya 3or.
Lite oklart vad brytdatumet blev
Lite oklart vad brytdatumet blev
