DNB eller Santander
Moderator: Redaktion
DNB eller Santander
Hej,
Snart ägare till en P3D- och har några funderingar kring de olika låneinstituten som samarbetar med Tesla.
Jag gör ett privatköp och hade tänkt låna några hundratusen och betala resten (dvs inget restvärdeslån). När jag gick in på DNB så verkade det vara ganska oflexibelt vad gäller belopp och tid. Bland annat var kortaste lånetid 7 år. (När jag sen backade och valde Santander istället så krashade allt och jag har ett felmeddelande på betalningssektionen sedan dess. Jag har därför ingen koll på hur Santanders lånevillkor ser ut.)
Är det någon som har koll på om det skiljer sig mellan de två vad gäller t.ex villkor, enkla att ha att göra med etc.?
Snart ägare till en P3D- och har några funderingar kring de olika låneinstituten som samarbetar med Tesla.
Jag gör ett privatköp och hade tänkt låna några hundratusen och betala resten (dvs inget restvärdeslån). När jag gick in på DNB så verkade det vara ganska oflexibelt vad gäller belopp och tid. Bland annat var kortaste lånetid 7 år. (När jag sen backade och valde Santander istället så krashade allt och jag har ett felmeddelande på betalningssektionen sedan dess. Jag har därför ingen koll på hur Santanders lånevillkor ser ut.)
Är det någon som har koll på om det skiljer sig mellan de två vad gäller t.ex villkor, enkla att ha att göra med etc.?
Model 3 Performance, Pearl White, Svart interiör. Uthämtad 27/12-2019
Re: DNB eller Santander
DNB har lägst ränta och är klart flexibelt när du ansöker via Tesla.. I alla fall vad jag minns efter min beställning.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
- Stolpskott
- Teslaägare
Om du har möjlighet hade jag besökt ett showroom, de kan hjälpa dig med alla beräkningar och vad eventuell kostnad blir om du lägger miljöbonusen på lånet. DNB som Tesla samarbetar med har 1,95% ränta på alla bilar samt att de har kampanjränta på 0,99% för Modell S & X LR fram till 2/9.
Vilken valde du till slut? Jag har inte heller lyckats jämföra villkoren. Har googlat mig till att de verkar köra samma ränta 1,95% men hur är det med uppläggningsavgift och aviavgifter?mihan skrev:Hej,
Model 3 performance, #teamwhite
Det blev DNB. Det gick att skruva på värdena om man efter att man hade valt något kontaktade DNB via telefon. Fick inte tag på någon info om Santander så jag skippade det då det antagligen inte är någon större skillnad.xp2002 skrev:Vilken valde du till slut? Jag har inte heller lyckats jämföra villkoren. Har googlat mig till att de verkar köra samma ränta 1,95% men hur är det med uppläggningsavgift och aviavgifter?mihan skrev:Hej,
Model 3 Performance, Pearl White, Svart interiör. Uthämtad 27/12-2019
När jag ansökte via DNB så stod det 1,95% trots att Tesla hade kampanj på 0,99. Jag tänkte att jag provar vad som händer med Santander men då blev det krasch och det gick inte att komma vidare med beställningen. Det löste sig när jag kontaktade Tesla och blev DNB 0,99%. Det verkar vara 1,95% som gäller från DNB och att Tesla skjuter till skillnaden i erbjudandet så det motsvarar kampanjräntan.
Jag har haft Santander utan problem med tidigare bilar. DNB skötte dock bonusen och momsen på bra sätt om jag förstod det rätt.
Jag har haft Santander utan problem med tidigare bilar. DNB skötte dock bonusen och momsen på bra sätt om jag förstod det rätt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Gäller detta även de begagnade bilarna? Varken Tesla eller DNB vill svara på ett upplägg ser ut om man inte gör en beställningStolpskott skrev:Om du har möjlighet hade jag besökt ett showroom, de kan hjälpa dig med alla beräkningar och vad eventuell kostnad blir om du lägger miljöbonusen på lånet. DNB som Tesla samarbetar med har 1,95% ränta på alla bilar samt att de har kampanjränta på 0,99% för Modell S & X LR fram till 2/9.

När jag köpte begagnad Tesla från Tesla i maj så var enda valbara upplägget från DNB 20% handpenning, resterande löpande på 36 månader med 50% restvärde/restskuld. Men man får amortera fritt och man får välja om amorteringen går till att minska restvärdet, korta löptiden eller minska amorteringen. Är man lite slug så går det alltså snabbt att frisera till upplägget enligt sina önskemål genom att amortera det man tänkt använda av sina besparingar.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Jag har Santander och de har samma ränta som DNB.
Enda nackdelen är väl att man inte fick något kort med bensinrabatt och nyckelring...
Det finns också en aviavgift på 55:-/mån som bara blir 45:-/mån om man väljer autogiro.
Hur är det med aviavgiften på DNB?
Enda nackdelen är väl att man inte fick något kort med bensinrabatt och nyckelring...

Det finns också en aviavgift på 55:-/mån som bara blir 45:-/mån om man väljer autogiro.
Hur är det med aviavgiften på DNB?
Något lägre om jag minns rätt, tror den ligger på typ 39 kr/mån med autogiro. Rätt kasst att man inte kan bli av med den helt.Black skrev:Hur är det med aviavgiften på DNB?
Får du samma ränta då? 1,95%? Låter som ett bra uppläggjuristen skrev:När jag köpte begagnad Tesla från Tesla i maj så var enda valbara upplägget från DNB 20% handpenning, resterande löpande på 36 månader med 50% restvärde/restskuld. Men man får amortera fritt och man får välja om amorteringen går till att minska restvärdet, korta löptiden eller minska amorteringen. Är man lite slug så går det alltså snabbt att frisera till upplägget enligt sina önskemål genom att amortera det man tänkt använda av sina besparingar.
Ja, fick 1,95% i "ränta", vilket blev typ 2,25-2,30% i verklig effektiv ränta med aviavgifterna och uppläggningsavgiften inräknat. Är rätt nöjd, även om aviavgiften sticker lite i ögonen.La_Jungla skrev:Får du samma ränta då? 1,95%? Låter som ett bra uppläggjuristen skrev:När jag köpte begagnad Tesla från Tesla i maj så var enda valbara upplägget från DNB 20% handpenning, resterande löpande på 36 månader med 50% restvärde/restskuld. Men man får amortera fritt och man får välja om amorteringen går till att minska restvärdet, korta löptiden eller minska amorteringen. Är man lite slug så går det alltså snabbt att frisera till upplägget enligt sina önskemål genom att amortera det man tänkt använda av sina besparingar.