Teslas konkurrenter reas ut

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Teslas konkurrenter reas ut

Inlägg av Zalman3 »

Tesla leder elbils ligan.

Konkurrenterna har svårt att konkurrera.
I Sverige så sålde Tesla 53,54% av alla elbilar i juli.
Tesla säljer alltså mera elbilar än alla andra elbilar tillsammans.

Och i Norge så rear man ut Tesla konkurrenter.
Från hajpad till iskall
En av modellerna som säljarna har svårt att bli av med är Opel Ampera-e, den europeiska versionen av Chevrolet Bolt som skulle locka med rimlig prislapp och lång räckvidd. Det var en modell många såg fram emot, men efter försäljningen av Opel till PSA-koncernen blev framtiden för elbilen osäker, och nu verkar den vara iskall i Norge.
Opel Ampera-e skulle från början kosta 400.000 norska kronor, men återförsäljare har nu tvingats gå ned till 349.000. Det är dock inte så att norska Opel blir sittande med tusentals lagerbilar – norska generalagenten behöver inte ta emot alla bilar de blivit tilldelade. Vart de osålda bilarna ska skeppas är dock oklart.
När det gäller Nissan Leaf erbjuds nu en rabatt på 36.000 norska kronor för modellen med det mindre batteripaketet, Volkswagen e-Golf rabatteras med hela 60.700 norska kronor och Jaguar I-Pace-köparna får utrustning för 53.000 inkluderat i priset, visar genomgången.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... g-i-norge/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Headline
elbilist

Re: Teslas konkurrenter reas ut

Inlägg av Headline »

Kul hur man kan tolka saker olika.

Att I-pace är konkurrent till Tesla det köper jag, men att alla elbilar är konkurrenter inbördes håller jag inte med om. De uppfyller olika behov och har olika kundkrets.

Bara för att Tesla säljer många bilar betyder det väl inte att de tar andelar av Zoe? Knappast samma kund. Ok, jo kanske någon.

Klart att utgående modeller reas ut innan uppföljaren kommer, vem hade köpt en Golf om den kostar samma som ID3?
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Opel Ampera ingick inte i dealen när GM sålde Opel till PSA. Ryktet säger att GM går 9000 dollar i förlust för varje Bolt man säljer och oklart om PSA vill sponsra. PSA har väl egna elbilar man vill sälja istället. Innan GM sålde Opel läste jag att man tänkt gå över till att bara sälja elbilar i norge. Fossilbilarna kunde omöjligt konkurrera med subventionerade elversioner.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Headline skrev:
Klart att utgående modeller reas ut innan uppföljaren kommer, vem hade köpt en Golf om den kostar samma som ID3?
Nya Leaf är relativt dyr, saknar CCS, luftkylt batteripack. Golf är som du nämner en utgående modell som VW inte har sålt speciellt aktivt annat än i Norge, relativt dyr. Tror inte Amperan hade sålt speciellt bra även om allt var löst tillverkarmässigt. De flesta hade nog valt Kona, e-Niro istället. Så jag håller med om att det inte är Tesla så mycket som utvecklingen rent allmänt på elbilssidan när det gäller de nämnda modellerna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag var lite intresserad av ampera innan det blev klart att den inte kommer till sverige. Kör opel sedan tidigare och gillar bilarna.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Headline skrev:
Bara för att Tesla säljer många bilar betyder det väl inte att de tar andelar av Zoe? Knappast samma kund. Ok, jo kanske någon.
För många så är det ”samma kund”. Innan min Model S så hade jag ingen bil som kostade mer än 150 tkr begagnad. Skulle aldrig kommit på tanken att köpa en ny bil. Om inte Tesla fanns hade jag köpt en annan elbil dock. Eller som mest en begagnad Ampera. Men Tesla är så övertygande som bil och deras mission att det fick bli en ny istället.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Headline
elbilist

Inlägg av Headline »

bjelkeman skrev:
Headline skrev:
För många så är det ”samma kund”. Innan min Model S så hade jag ingen bil som kostade mer än 150 tkr begagnad. Skulle aldrig kommit på tanken att köpa en ny bil. Om inte Tesla fanns hade jag köpt en annan elbil dock. Eller som mest en begagnad Ampera. Men Tesla är så övertygande som bil och deras mission att det fick bli en ny istället.
Såklart det finns undantag och synnerligen på det här forumet! :D

Jag har ingen Tesla (än) bland annat för att jag inte kan se värdet (ren lyx) eller upplever det ekonomiskt försvarbart att lägga så pass mycket pengar i mellan. Detta trots att teslan är "billig" i effekt/krona, teknik i framkant eller annan egenvald faktor som spelar roll för den enskilde individen. Min fru tycker Teslorna är vräkiga och hon vill inte sticka ut, det är en faktor.

Hade en Porsche Boxster S och många frågade om jag då ofta åkte in till stan. Gillade inte att åka in till stan för jag hade inte bilen för att bli tittad på (vilket jag oundvikligen blev). Jag hade den för att den var grym att köra.
Senast redigerad av Headline, redigerad totalt 1 gånger.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Headline skrev:
bjelkeman skrev:
Headline skrev:

Jag har ingen Tesla (än) bland annat för att jag inte kan se värdet (ren lyx) eller upplever det ekonomiskt försvarbart att lägga så pass mycket pengar i mellan. Detta trots att teslan är "billig" i effekt/krona, teknik i framkant eller annan egenvald faktor som spelar roll för den enskilde individen. Min fru tycker Teslorna är vräkiga och hon vill inte sticka ut, det är en faktor.

Hade en Porsche Boxter S och många frågade om jag då ofta åkte in till stan. Gillade inte att åka in till stan för jag hade inte bilen för att bli tittad på (vilket jag oundvikligen blev). Jag hade den för att den var grym att köra.

Bara en parantes men lustigt nog har du heter du Headline här
.....och vill inte bli tittad på
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Headline skrev:
bjelkeman skrev:
Headline skrev:

Hade en Porsche Boxter S och många frågade om jag då ofta åkte in till stan. Gillade inte att åka in till stan för jag hade inte bilen för att bli tittad på (vilket jag oundvikligen blev). Jag hade den för att den var grym att köra.
Tror att en Boxster sticker mer i ögonen på Svensson än en Model 3 (har haft en Boxster tidigare). Känns som just Porsche är Jante-fienden nummer ett. Fick min Boxster vandaliserad två ggr faktiskt, aldrig hänt med någon Tesla. Fler dryga kommentarer med den också.

Utan att ha några objektiva fakta bakom så upplever jag också att det är stor skillnad i folks medvetande när de ser en Model 3 vs Model S & X. Jag tror väldigt många har en bild av att Model 3 ändå är relativt billig (efter alla $35k rubriker och usla omvandlingar av pris som media gjort), medan de flesta tänker S & X som svindyra (utan att veta att priserna på dem rasat).

Jag tror alltså att en S & X ofta sticker i ögonen på folk, men att en 3a betydligt mer sällan gör det. Sen finns det såklart folk som hatar elbilar och/eller Tesla, men det spelar ingen roll för mig personligen. Har aldrig brytt mig om vad idioter anser ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Headline skrev:
bjelkeman skrev:
Headline skrev:

Tror att en Boxster sticker mer i ögonen på Svensson än en Model 3 (har haft en Boxster tidigare). Känns som just Porsche är Jante-fienden nummer ett. Fick min Boxster vandaliserad två ggr faktiskt, aldrig hänt med någon Tesla. Fler dryga kommentarer med den också.

Utan att ha några objektiva fakta bakom så upplever jag också att det är stor skillnad i folks medvetande när de ser en Model 3 vs Model S & X. Jag tror väldigt många har en bild av att Model 3 ändå är relativt billig (efter alla $35k rubriker och usla omvandlingar av pris som media gjort), medan de flesta tänker S & X som svindyra (utan att veta att priserna på dem rasat).

Jag tror alltså att en S & X ofta sticker i ögonen på folk, men att en 3a betydligt mer sällan gör det. Sen finns det såklart folk som hatar elbilar och/eller Tesla, men det spelar ingen roll för mig personligen. Har aldrig brytt mig om vad idioter anser ;)
Jo det finns en del sjuka personer som sitter på torg hela dagar och är avundsjuka. Jag fattar inte varför man inte ska få köpa vad man vill utan att behöva vara rädd. Alla kan ju jobba och spara till något man vill ha. Nej, lås in skiten och kasta nyckel.
Headline
elbilist

Inlägg av Headline »

anna__ skrev:
Headline skrev:
bjelkeman skrev:
Headline skrev:

Bara en parantes men lustigt nog har du heter du Headline här
.....och vill inte bli tittad på
Har inte problem med att synas men har det inte som primär drivkraft men uppståndelsen kring bilen var inte alltid önskvärd. Det var något med Boxstern som fick folk att tro och tänka saker som blev lite underligt. Min fru hade den till jobbet en period. Före lunch första dagen hade en kollega luskat ut och frågat om det var hon som körde Porschen. Blev många förutfattade antaganden rent allmänt. Lite kul då alla tjänstebilar kostade mer än denna bil och dessutom tappade i värde snabbare. Sen undrar folk hur man har råd!? :?
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Swede1

Inlägg av Swede1 »

Fredrik j skrev:
Opel Ampera ingick inte i dealen när GM sålde Opel till PSA. Ryktet säger att GM går 9000 dollar i förlust för varje Bolt man säljer och oklart om PSA vill sponsra. PSA har väl egna elbilar man vill sälja istället. Innan GM sålde Opel läste jag att man tänkt gå över till att bara sälja elbilar i norge. Fossilbilarna kunde omöjligt konkurrera med subventionerade elversioner.
PSA har sina anställda att tänka på, kunderna kommer i andra hand..... haha.hoppas de kursar. Så kan de anställda börja jobba på Tesla och batterifabriker istället. Ett företag ska försvinna om det inte klarar konkurrensen och nya företag ska ta över, marknadsekonomi när den fungerar. PSA väntar med elbilar, vi får se hur det går... kanske är det en fluga...

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... anstallda/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Opel Ampera ingick inte i dealen när GM sålde Opel till PSA. Ryktet säger att GM går 9000 dollar i förlust för varje Bolt man säljer och oklart om PSA vill sponsra.
Verkar som attraktioner från GM var att konkurrera ut Tesla genom att sälja en för billig elbil. Den planen verkar ju gå så där... :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Opel Ampera ingick inte i dealen när GM sålde Opel till PSA. Ryktet säger att GM går 9000 dollar i förlust för varje Bolt man säljer och oklart om PSA vill sponsra.
Verkar som attraktioner från GM var att konkurrera ut Tesla genom att sälja en för billig elbil. Den planen verkar ju gå så där... :D
Det hade ju varit kul att höra på det mest dumma mötet hos GM när dom bestämde sig för att ta bort problemet Tesla :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Bolt var en compliance car. Den var bättre än alla andra compliance cars på den tiden, men fortfarande en compliance car. Hade den bara haft ordentlig snabbladdning och bra tillgänglighet hade den förmodligen sålt riktigt bra i Europa. Men den hade ju inte det, och både GMs och Opels ovilja att sälja den här tyder på att det stämmer att de inte tjänar några pengar på den.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerka skrev:
Bolt var en compliance car. Den var bättre än alla andra compliance cars på den tiden, men fortfarande en compliance car. Hade den bara haft ordentlig snabbladdning och bra tillgänglighet hade den förmodligen sålt riktigt bra i Europa. Men den hade ju inte det, och både GMs och Opels ovilja att sälja den här tyder på att det stämmer att de inte tjänar några pengar på den.
Håller med. Jag var själv intresserad av ampera-e när den presenterades och uppvaktade opelhandlaren lite utan respons. Det var innan försäljningen till PSA. Hela tilldelningen till vår region skulle gå till norge där opel planerade att helt dra bort opels mindre fossilbilar från marknaden och bara sälja ampera-e. Ska man sälja fossilbilar i norge gäller det att erbjuda något speciellt och det gjorde inte opel.
En franskutvecklad bil kommer inte vara aktuellt för mig. Jag ser frankrike som det största lallarlandet i hela europa.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Fredrik j skrev:
Jag ser frankrike som det största lallarlandet i hela europa.
Lite OT här men blev intresserad av den slutledningen. Jag brukar säga att alla länder med kust mot Medelhavet i någon mening är vad jag kallar Mañana-länder (förstås en synonym till lallare, ett begrepp jag också gärna använder) och att ju längre söderut man kommer desto mer Mañana blir det vilket gör att jag alltid sett Italien, Spanien och Grekland som mer Mañana än Frankrike. Men jag kanske har fel; det är ju i Frankrike man brukar demonstrera med gödselspridare på huvudstagens paradgata så kanske ligger det något i det du säger :lol: .
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Mina erfarenheter baseras på semesterresor i italien, grekland och frankrike. Visserligen bara norra italien men ändå. Resorna i frankrike har varit mer.....spännande.
Skriv svar