Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av Bruno »

Sofie skrev:
dstr skrev:
Jerker skrev:
Igår var jag ute och körde med släp på motorvägen. Då låg det en långtradare framför mig som faktiskt höll hastighetsgränsen och knappt det! Minns inte när det hände senast. Jag brukar nämligen vara noga med att inte köra med än i 80 när jag har släp och blir alltid omkörd av tunga lastbilar i olika varianter.
En tung lastbil får köra 90km/h på motorväg... och körde du 80 i mätarfart eller gps-fart?
Ja om den inte har släp eller trailer efter, så är 90km/h tillåtet. Skrämmande många olyckor med tunga fordon på vintern beror på trailerdragare, som kört fortare än underlaget tillåter.
Det är 80 km/h med släp om det är en tung lastbil... :geek:
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bruno skrev:
bylund skrev:
Bruno skrev:
Det är inte brottsligt att köra för fort, dock är det en överträdelse som kan leda till böter och indraget körkort. Så ingen är kriminell... ;)
Att det kan ge böter gör ju att det per definition är brottsligt. Från brottsbalken:

1 § Brott är en gärning som är beskriven i denna balk eller i annan lag eller författning och för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet. Lag (1994:458).
Böter är ett av straffen som sägs nedan.
Återigen, fortkörning finns inte beskrivet i brottsbalken, inte heller p-böter, därför ingen kriminell handling i sig, endast en lagöverträdelse... Sen om du orsakar en krock eller är rattonykter är en annan sak.
Så med din logik så är inte heller rattfylleri ett brott för att det inte omnämns i brottsbalken?

Det är alltså det faktum att det finns ett straff för gärningen som gör det till ett brott, och att den finns beskriven i brottsbalken, annan lag, eller författning.

"P-böter" är en något oegentlig benämning på parkeringsanmärkning och kontrollavgift. Dessa är alltså inte böter, utan något som bilens ägare får betala.

En stor anledning till att man inte vill införa ägaransvar för fortkörning vid fartkameror är att man skulle bli tvungen att avkriminalisera fortkörning. Det är för att det är brottsligt som det krävs att föraren identifieras för att någon ska kunna bötfällas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bruno skrev:
bylund skrev:
Bruno skrev:
Det är inte brottsligt att köra för fort, dock är det en överträdelse som kan leda till böter och indraget körkort. Så ingen är kriminell... ;)
Att det kan ge böter gör ju att det per definition är brottsligt. Från brottsbalken:

1 § Brott är en gärning som är beskriven i denna balk eller i annan lag eller författning och för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet. Lag (1994:458).
Återigen, fortkörning finns inte beskrivet i brottsbalken, inte heller p-böter, därför ingen kriminell handling i sig, endast en lagöverträdelse... Sen om du orsakar en krock eller är rattonykter är en annan sak.
:o :o :o
Fortkörning är ett brott!
Herregud människor!
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Verkar vara många här som vill döva sitt samvete genom att intala sig att fortkörning är nästan tillåtet... I alla fall inget brott så då räknas det ju liksom inte... :roll:
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Samhället är ju byggt för att man ska överträdda hastighetsgränserna. Varför säljs det motorcyklar och bilar som går långt över 320km/h? Jo för att tillverkarna vill tjäna pengar. Med dagens teknik hade det varit hur lätt som helst att begränsa alla mc och bilar till 120km/h men som tillåter fri hastighet i Tyskland på autobahn. Men då kommer girigheten in från politikerna. Dubbelmoral på högsta nivå! Kanske blir så någon gång i framtiden men fram tills dess så njuter jag av fri fart :)
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

Richardk skrev:
Samhället är ju byggt för att man ska överträdda hastighetsgränserna. Varför säljs det motorcyklar och bilar som går långt över 320km/h? Jo för att tillverkarna vill tjäna pengar. Med dagens teknik hade det varit hur lätt som helst att begränsa alla mc och bilar till 120km/h men som tillåter fri hastighet i Tyskland på autobahn. Men då kommer girigheten in från politikerna. Dubbelmoral på högsta nivå! Kanske blir så någon gång i framtiden men fram tills dess så njuter jag av fri fart :)
Coolt
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Utvecklingen av bilar har varit enorm de senaste 50 åren, i de flesta avseenden. Några insikter som jag fått är dessa:

När Trafikmagasinet firade 25-årsjubileum (tror jag att det var) så sa Carl Ingemar Perstad i sin tillbakablick över vad som hänt under de åren att det t.ex. på 70-talet inte var nån självklarhet att bilen startade om det var några minusgrader. Vi som haft sådana bilar minns detta väl och K-sprit och startgas var en självklarhet och konsten att rätt använda en manuell choke var absolut nödvändig.

En annan sak är hur snabbt bilar kan köras. Detta fick jag en tydligare bild av när jag flyttade till Nyköpingstrakten och ofta använder på- och avfarterna till motorvägen där. Den motorvägen byggdes innan omläggningen till högertrafik och inte förrän de under de senaste åren har man byggt om några av trafikplatserna och förberett avfarterna lite bättre. Nu är ju det som var påfarter när vägen byggdes istället avfarter och det är inte sällan som bilar kommer i för hög fart och inte klarar av att ta den skarpa kurvan. Men det är inte bara för att det är en före detta påfart, för de nuvarande påfarterna skulle inte heller vara säkra som avfarter idag. Det som är min poäng med detta långa och omständliga resonemang är att när denna motorväg byggdes så hade de flesta bilar en toppfart runt 70 km/h och hade inga problem med dessa avfarter. Dessutom var det tämligen gles trafik på våra vägar.

Då var det inte så kontroversiellt med fri fart, som det tidigare var på vissa motorvägar. Inga bilar kunde ändå köra särskilt fort. Jag minns också några breda och raka landsvägsvägsträckor i Småland som vi, när jag var barn på 70-talet, ibland hade anledning att köra på. Dessa hade en 130-gräns och jag minns hur pappa pressade vår Volvo 142 till bristningsgränsen och faktiskt fick upp den i 130! Det var en upplevelse, och vi tre bröder satt utan säkerhetsbälten och hängde över ryggstöden för att med egna ögon kunna se hastighetsmätaren.

Vägen mellan Nyköping och Stigtomta byggdes om och breddades och rätades ut på 70-talet. Då satte man 130 på den vägen! Helt otänkbart idag och nu är det 90 men det diskuteras att man ska sänka till 80. Detta samtidigt som bilarna har mycket bättre vägegenskaper, kan köras mycket fortare och krocksäkerheten är från ett helt annat universum än i bilar från 50-, 60- och 70-talen som då fick köra i 130 på en vanlig landsväg.

Men så dog ju också folk som flugor i trafiken. När man tittar på statistik över dödsolyckor i trafiken är det hemskt hur det var tidigare.

Jag känner ingen längtan efter att köra särskilt fort. Motorvägsfart är alldeles tillräckligt för mig. Men jag är ju en gubbe, dock utan keps. ;)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Apropå keps. Det är nog dags för mig att skaffa en.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Är inte sanningen någonstanns i mitten här?
Ja, det är fel att köra för fort, men samtidigt finns det anledningar för just den personen att göra det. Då är det bara rent sunt förnuft att man gasar på lite i omkörningsfilen för att släppa förbi den som har brått.

Nej, jag menar inte att man gasar upp till 200, men kanske 20-30 över. Att själv leka polis eller bromskloss leder bara till irritation och det kanske får den jäktade föraren att göra något farligt. Du vet trots allt inte varför den föraren har brått?

Vet inte alls hur den föraren körde som tråden startade om, men nu verkar det vara bromsklossar mot fartdårar. :D
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag förstår att jag gör fel när jag kör för fort. Det jag finner häpnadsväckande är påståendena att det inte skulle vara brottsligt att köra för fort, och att de som vill följa reglerna ska hålla sig ur vägen för de som vill köra snabbare än tillåtet.

Jag tycker att det finns massor av fullt lagliga aktiviteter som är värre än att köra 130 km/h på en motorväg i rätt förhållanden. Men jag försöker inte låtsas att det är tillåtet, och det är klart att det är irriterande om någon segar sig förbi en långtradare i 100 framför mig, men jag inser att jag får finna mig i det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

bylund skrev:
Bruno skrev:
bylund skrev:
Bruno skrev:

Så med din logik så är inte heller rattfylleri ett brott för att det inte omnämns i brottsbalken?

Det är alltså det faktum att det finns ett straff för gärningen som gör det till ett brott, och att den finns beskriven i brottsbalken, annan lag, eller författning.

"P-böter" är en något oegentlig benämning på parkeringsanmärkning och kontrollavgift. Dessa är alltså inte böter, utan något som bilens ägare får betala.

En stor anledning till att man inte vill införa ägaransvar för fortkörning vid fartkameror är att man skulle bli tvungen att avkriminalisera fortkörning. Det är för att det är brottsligt som det krävs att föraren identifieras för att någon ska kunna bötfällas.
Rattfylleri finns beskrivet i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott...
4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Tittat på en Model Y
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

LarsL skrev:
Bruno skrev:
bylund skrev:
Bruno skrev:

Japp, ett brott, ingen kriminell handling, det är det vi diskuterade - inget annat... :geek:

:o :o :o
Fortkörning är ett brott!
Herregud människor!
Tittat på en Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bruno skrev:
bylund skrev:
Bruno skrev:
bylund skrev:
Bruno skrev:

Rattfylleri finns beskrivet i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott...
4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.
Precis. Alltså inte brottsbalken, som du hävdade var ett förutsättning för att det skulle vara kriminellt eller ett brott. I trafikförordningen stadgas att man döms till penningböter om man bryter mot hastighetsbestämmelserna.

Vad är det du menar att jag skulle ha missuppfattat här?
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

bylund skrev:
Jag förstår att jag gör fel när jag kör för fort. Det jag finner häpnadsväckande är påståendena att det inte skulle vara brottsligt att köra för fort, och att de som vill följa reglerna ska hålla sig ur vägen för de som vill köra snabbare än tillåtet.

Jag tycker att det finns massor av fullt lagliga aktiviteter som är värre än att köra 130 km/h på en motorväg i rätt förhållanden. Men jag försöker inte låtsas att det är tillåtet, och det är klart att det är irriterande om någon segar sig förbi en långtradare i 100 framför mig, men jag inser att jag får finna mig i det.
Håller med dig :D
Tittat på en Model Y
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

OlleBack skrev:
Richardk skrev:
Coolt
Känner mig ganska cool 8-)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

point1 skrev:

Du borde ringa försäkringsbolaget och säga att de ska justera deras riskmodeller för du kommer att posta en tråd på ett forum för Tesla-entusiaster om du ser någon köra på detta sättet. Är du inte snabb nog med att posta kan en Tesla ha krockat och då är det upp 10% med premien.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Försäkringsbolaget bryr sig knappast om att läsa på något forum. De som läser detta forum är i stor grad Tesla-förare och jag tror inte målet med denna tråd var att försäkringsbolagen ska ändra sina riskmodeller utan att vårdslösa Tesla-förare ska tänka till en extra gång och inse att deras brottsliga körning påverkar andra och då är försäkringsdelen den lilla delen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Alzie

Inlägg av Alzie »

point1 skrev:

Att det sen tycker upp arga kränkta män som gärna vill visa att de minsann kör 3 minuter i omkörningsfilen för att jävlas för att de tror sig ha rätt till det gör det ju bara ännu roligare.

:lol: :lol: :lol:
Verdi

Inlägg av Verdi »

Värt att påminna om är att i trafiken ska man sköta sig själv och skita i vad andra gör. Börjar man jävlas kan det lätt gå överstyr. En kollega blev förföljd ända hem till uppfarten. Han blev livrädd. Särskilt när förföljaren skulle låtsas dra upp ett vapen ur innerfickan.

Grejen är att du vet ALDRIG vem du har att göra med. Så håll er ur vägen så gott det går och "uppfostra" ingen med flit. Det kan ni lämna till poliserna.
Verdi

Inlägg av Verdi »

point1 skrev:
Svenssons skrev:
point1 skrev:

Du borde ringa försäkringsbolaget och säga att de ska justera deras riskmodeller för du kommer att posta en tråd på ett forum för Tesla-entusiaster om du ser någon köra på detta sättet. Är du inte snabb nog med att posta kan en Tesla ha krockat och då är det upp 10% med premien.

Försäkringsbolaget bryr sig knappast om att läsa på något forum. De som läser detta forum är i stor grad Tesla-förare och jag tror inte målet med denna tråd var att försäkringsbolagen ska ändra sina riskmodeller utan att vårdslösa Tesla-förare ska tänka till en extra gång och inse att deras brottsliga körning påverkar andra och då är försäkringsdelen den lilla delen.
Försäkringsdelen nämndes inte ens så det känns mer som en efterhandskonstruktion. Hela tråden känns tveksam, hade syftet vara att läxa upp förare som TS tycker gör fel hade tråden inte behövt ha regnummer. Nu finns det dock varken video eller något som visar den beryktade körningen, vilket gör det ännu mer tveksamt att lägga ut regnummer. Att det sen slängs in lite rasistiska kommentarer gör det hela ännu lite mer ofräscht.

Att det sen tycker upp arga kränkta män som gärna vill visa att de minsann kör 3 minuter i omkörningsfilen för att jävlas för att de tror sig ha rätt till det gör det ju bara ännu roligare.

Den här tråden är en skamfläck för forumet på flera sätt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

point1 skrev:

Jag vet inte säkert om det är jag som avses här, vi har ju munhuggits en del om definitionen av ett brott, så det är ju möjligt. Jag anser mest att man som fortkörare (jag själv inkluderad) faktiskt har ett ansvar att anpassa sig till dem som kör enligt lagen. Verkligen inte tvärtom.
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare

Inlägg av Stolpskott »

Min egna och personliga åsikt är att det är idiotiskt (inte att en person är en idiot, utan idiotiskt beteende) att utgå ifrån att en person skulle vara en idiot när man inte har all fakta om omständigheterna. Även idiotiskt att skapa denna tråd, ring polisen eller Aftonbladet nästa gång.

Det är 76 dagar kvar till jul.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Å så kanske vi låser denna tråd.
Avslutar med en rolig gif.
Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Skriv svar