Jag har beställt en av de sista Zoe 41 kWh och grubblar nu på vilken laddkabel jag ska införskaffa för laddning hemma hos familj och vänner. Den kabel som Renault erbjuder är 1-fas schuko som inte går att ställa om från sina förprogrammerade 10 Ampere, så den valde jag bort. Jag vill inte ligga på gränsen och börja smälla säkringar hos folk som ställer ett vägguttag med 10 A-säkring till mitt förfogande.
Av diverse trådar här så har jag förstått att Zoe kan vara lite kinkig med hur man matar den, vilket adderar en extra intressant dimension till mina funderingar. En annan parameter som är ganska okänd är om jag ska fokusera på schuko eller om jag ska ha något baserat kring rött 3-fasuttag. Adaptrar från det ena till det andra finns för några hundringar, så oavsett vilken det blir hoppas jag att en adapter kan täcka upp de tillfällen själva kontakten inte annars passar.
Jag vill ha något pålitligt, lättanvänt och välbyggt. 1-fas eller 3-fas har jag inga specifika krav kring då jag inte vet ännu vilken sorts uttag jag kommer att befinna mig vid i framtiden. Men vanliga schuko finns förstås överallt, medan 3-fasuttag är mindre vanliga. Utomhus i ösregn eller många minusgrader måste fungera, så ordentlig vädertålighet krävs.
Prismässigt så vill jag inte vara dumsnål och riskera att stå där utan fungerande laddning, men runt 10 tusen börjar det ändå kännas som att det tar emot.
Jag kommer flytta snart och inte ha någon laddning hemma (initialt, men förhoppningsvis fixas detta i föreningen senare). Tanken är att ladda på offentliga typ 2-uttag i samband med matinköp och andra ärenden, men detta lär inte alltid räcka till helt och hållet. Däremot så pendlar jag inte med bil så jag kommer inte behöva ladda varje dygn.
Här är några produkter jag sneglat på:
https://evconnect.se/collections/portab ... v-6-10-16a
https://laddstoppet.se/laddkablar/laddk ... lbar-6-16a
https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket
https://laddstoppet.se/laddkablar/renau ... 6-16a-11kw
Jag är dock skeptisk till produkter med "styrelektroniken inbyggd i handtaget" samt IP54 och lägre klassning (om jag tolkat klassningen rätt motsvarar IPx4 inte alls något ösregn).
Lämplig sladd till Zoe
Moderator: Redaktion
Lämplig sladd till Zoe
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Lämplig sladd till Zoe
Jag har haft först 22 kW r210 Zoe och har nu en 41 kW r90. Jag hade först den som du har som nr 3 på din lista och den funkade inte och de tog in den och fixade med den och sen funkade den bra tills en dag då nåt hände och både laddaren i bilen och laddsladden pajade. Jag fick båda detaljerna lagade på garantin men sen funkade inte laddsladden längre. Då gav EV-connect upp och köpte tillbaka den eftersom de bara hade problem med Zoe ihop med den sladden.
Den jag köpte stället har fungerat klockrent sedan dess till båda bilarna:
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-32a-22kw
Ihop med en enfasadapter så har du stor flexibilitet.
Den jag köpte stället har fungerat klockrent sedan dess till båda bilarna:
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-32a-22kw
Ihop med en enfasadapter så har du stor flexibilitet.
Re: Lämplig sladd till Zoe
Antar att du dessutom har en sladd med typ2-handske i bägge ändarna eftersom du skriver att du ska ladda på allmänna typ2-laddare. Ofta behöver man ju egen kabel till dem.
Re: Lämplig sladd till Zoe
Zoe är väldigt känslig för nivåerna på laddströmmen. De har till och med certifierat laddare som uppfyller deras krav.
NRG kick är certifierad av Renault så den fungerar fint.
NRG kick är certifierad av Renault så den fungerar fint.
Model Y Long Range 2023
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Lämplig sladd till Zoe
Till den prisnivån hade jag nog tittat på Juicebooster 2. Tålig och otroligt flexibel med massor av olika kontakter.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Lämplig sladd till Zoe
Ja, typ 2-kabel följer med bilen så den har jag inte lagt någon extra tankekraft på.Simon skrev:Antar att du dessutom har en sladd med typ2-handske i bägge ändarna eftersom du skriver att du ska ladda på allmänna typ2-laddare. Ofta behöver man ju egen kabel till dem.
Jag hade för mig att jag läst i någon annan tråd att du skrivit om detta. Och "nr 3" var likväl den primära rekommendation jag fick då jag mailade EV-connect och frågade om en sladd till min nya Zoe...Jerker skrev:Jag hade först den som du har som nr 3 på din lista och den funkade inte och de tog in den och fixade med den och sen funkade den bra tills en dag då nåt hände och både laddaren i bilen och laddsladden pajade. Jag fick båda detaljerna lagade på garantin men sen funkade inte laddsladden längre. Då gav EV-connect upp och köpte tillbaka den eftersom de bara hade problem med Zoe ihop med den sladden.
Jerker skrev:Den jag köpte stället har fungerat klockrent sedan dess till båda bilarna:
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-32a-22kw
Ihop med en enfasadapter så har du stor flexibilitet.
Det lutar nog mest åt en NRG Kick (dock 11 kW) för att försöka gardera sig mot strul.mathiaso skrev:NRG kick är certifierad av Renault så den fungerar fint.
Jag vet inte riktigt om det här med prisnivån var tydligt nog i mitt första inlägg. Går det över 10 tusen så börjar det kännas väldigt svårmotiverat för mig. Juicebooster 2 ser ut att kosta 12-13 tusen och det är utan 16A CEE-adapter vilken finns i ett paket som kostar extra.Teslaspolen skrev:Till den prisnivån hade jag nog tittat på Juicebooster 2. Tålig och otroligt flexibel med massor av olika kontakter.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla