Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Re: Audi e-tron

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Ja, den medföljande typ2-kabeln klarar bara 16A. Men i gengäld får man en smidigare och lättare kabel. Jag har en tjock 32A typ2 kabel kvar från förr när jag hade en Model S med dubbelladdare. Har alltid tänkt att testa den, se om bilen då tar 32A enfas. Har aldrig orkat släpa med den.
Nu vet vi det. :)
IKEA i Örebro har enfas 32A-laddare, du får packa 32A-kabeln om du tar vägen förbi där...
Elbilist sedan 2014
Moelito
elbilist

Inlägg av Moelito »

Hoppsan, fick idag reda på att jag inom en väldigt snar framtid blir med etron.
Hade faktiskt tänkt mig en i-Pace först men nu blev det en icke-fråga då jag får ta över en bil i firman.

En fråga som jag inte har hittat något klockrent svar på i tråden (läst hela). På landet så får jag nöja mig med att ladda via vanlig schuko. Vilka laddströmmar kan man ställa via den medföljande "laddsladden"? 50% = 5A och 100% = 10A?

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Moelito skrev:
Hoppsan, fick idag reda på att jag inom en väldigt snar framtid blir med etron.
Hade faktiskt tänkt mig en i-Pace först men nu blev det en icke-fråga då jag får ta över en bil i firman.

En fråga som jag inte har hittat något klockrent svar på i tråden (läst hela). På landet så får jag nöja mig med att ladda via vanlig schuko. Vilka laddströmmar kan man ställa via den medföljande "laddsladden"? 50% = 5A och 100% = 10A?
Ja, precis. 5 och 10A med schuko. Men jag kom på en fuling. Antingen så skaffar man en blå CEE 16A enfas kontakt till UMCn eller så bygger man en adapter från trefas till enfas. UMCn funkar ändå i det fallet, även om den bara får ström på en fas genom den röda kontakten. Tror jag i alla fall. Och en liten adapter från blå CEE kontakt till schuko finns i vilken campingbutik som helst.
Då lurar man bilen att den kan ladda med 16A, vilket naturligtvis inte är att rekommendera i en schuko-kontakt. Men om man då kör med 50% så.får man åtminstone 8A. Det pallar en schuko-kontakt. Jag har inte testat detta än. Men det ska gå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Brukar ju vara gott om tid när du är på landet, så det kanske inte behövs så hög laddström?

5 eller 10 A är det som gäller för schucko och Audis laddkabel, den blåa adaptern brukar normalt inte följa med Svenska bilar, utan det är den röda 3-fas 16 A som följer med och Schucko.

Jag brukar undvika olika adaptrar efter varandra, det kan bli glappkontakt och varmgång.

Och shucko bör man vara försiktig med, detta uttag har använts för elbilsladdning:
Shucko.jpg
Kan du inte låta installera ett rött 3-fasuttag och så kör du med röda adaptern och 3 x 8 A istället? Det blir skonsamt för elanläggningen och du får över två mils laddning i timmen.

Så har jag gjort på släktgården.
Ladda.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Moelito
elbilist

Inlägg av Moelito »

Tack för snabba svar!
Får klara mig på 5A. Ni har ju rätt i att det inte körs så mycket när man är på landet. Några få mil några ggr i veckan till affären typ :D

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vid 1-fas laddning med schucko är grundinställningen 10 A eller 100% som Audi kallar det för.

Håll knappen mellan 50 och 100% indikeringarna i cirka fem sekunder så går den ned till 5 A.

Detta måste dock göras varje gång stickproppen sätts i eluttaget. Låter du den sitta eluttaget och tar ur den från bilen bara i så är inställningen kvar.

Sen är det tvärtom med röda 3-fas adaptern.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
macky

Inlägg av macky »

Hämtning på fredag, äntligen! Producerad i mitten av augusti och hos handlaren först denna vecka. Riktigt seg logistik som jag inte känner igen från Audi. Men nu är det snart dags iaf! :D
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Dragkrok?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

macky skrev:
Hämtning på fredag, äntligen! Producerad i mitten av augusti och hos handlaren först denna vecka. Riktigt seg logistik som jag inte känner igen från Audi. Men nu är det snart dags iaf! :D
Kanske samma som med Kia, att de medvetet fördröjer leveranser av elbilar för att skaffa sig fördelar inför nästa år då det blir hårdare krav på utsläppsnivåer totalt sett bland försäljningen.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

macky skrev:
Färdigproducerad eller påbörjad i Augusti?

Två månader för produktion och leverans är ju helt ok, är det bara leverans så skulle jag gissa på att bilen fått en ”action” som var tvungen att åtgärdas innan den fick gå vidare.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

https://electrek.co/2019/10/08/tesla-mo ... wing-test/

Intressant test, Xen snittar alltså 279Wh/km, EQC 306 och E-tron 55 353. Samma släp, samma väg.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Jerker skrev:
macky skrev:
Kanske samma som med Kia, att de medvetet fördröjer leveranser av elbilar för att skaffa sig fördelar inför nästa år då det blir hårdare krav på utsläppsnivåer totalt sett bland försäljningen.
Var ju bara i Spanien.
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

dd88 skrev:
macky skrev:

Två månader för produktion och leverans är ju helt ok, är det bara leverans så skulle jag gissa på att bilen fått en ”action” som var tvungen att åtgärdas innan den fick gå vidare.
Låter riktigt spännande! :)
Du får återkomma med bilder.

Min är nu också producerad och har fått registreringsnummer, någon som vet smart sätt att se var i transportkedjan bilen är? Tänker att det är ju inte långt mellan Bryssel och Sverige.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

MDurante skrev:

Intressant test, Xen snittar alltså 279Wh/km, EQC 306 och E-tron 55 353. Samma släp, samma väg.
Sjukt.
Tycker att de bör kanske fixa en uppdatering så etron inte är så törstig.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:
MDurante skrev:

Sjukt.

Fälgarna verkar göra stor skillnad?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Tars skrev:
MDurante skrev:

Sjukt.

Ja, det är helt galet. Med de feta 21-tummarna, som dessutom är bredare än mina 19", slurpar lånebilen i sig konstant 25-35kWh/100km. Det är verkligen vansinnigt stor skillnad, jag vågar knappt köra den. Jag kan inte minnas att jag någonsin har legat över 25 med min egen bil, oavset hur jag har kört. Skillnaden är minst 20% i snitt.
Jag får nog be verkstan att de sätter mina 19"-vinterhjul på lånebilen.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Stevvee skrev:
Jerker skrev:
macky skrev:
Var ju bara i Spanien.
Nej, även i Sverige.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

BrooklynS skrev:
Stevvee skrev:
Jerker skrev:
macky skrev:
Var ju bara i Spanien.
Nej, även i Sverige.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Jasså har Kia Sverige ändrat sitt uttalande nu ?
macky

Inlägg av macky »

dd88 skrev:
macky skrev:

Färdigbyggd v.33 så det är ovanligt lång tid, mycket längre än jag väntat på annan Audi. Stod 4 veckor vid fabriken så ngt fick de säkert fixa.
macky

Inlägg av macky »

MangeT skrev:
Dragkrok?
Ska den ha, men ska ta en titt under luckan för att vara på den säkra sidan. Nice to have för mig men med tanke på hur andra haft det är man lite osäker.
macky

Inlägg av macky »

Nilp skrev:
dd88 skrev:
macky skrev:

Låter riktigt spännande! :)
Du får återkomma med bilder.

Min är nu också producerad och har fått registreringsnummer, någon som vet smart sätt att se var i transportkedjan bilen är? Tänker att det är ju inte långt mellan Bryssel och Sverige.
Ska jag göra med de feta 21-tummarna som sitter på. Tidigare köp har säljarna flaggat när bilen var vid tåget vid fabriken, sedan hamnen och sedan i Södertälje. Finns inget annat sätt än via ÅF vad jag vet. Om du har chassinummer kan du lägga till bilen i appen men det ger inte mycket. Spårning av bilen funkar först efter att man kopplat sitt konto till bilen med kod från nyckeln.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Verdi skrev:
Tars skrev:
MDurante skrev:

Sjukt.

Ja, det är helt galet. Med de feta 21-tummarna, som dessutom är bredare än mina 19", slurpar lånebilen i sig konstant 25-35kWh/100km. Det är verkligen vansinnigt stor skillnad, jag vågar knappt köra den. Jag kan inte minnas att jag någonsin har legat över 25 med min egen bil, oavset hur jag har kört. Skillnaden är minst 20% i snitt.
Jag får nog be verkstan att de sätter mina 19"-vinterhjul på lånebilen.
Men den är så mycket snyggare!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tars skrev:
Ja, möjligt. Smaksak. Det är väl därför demobilarna alltid är utrustade med monsterhjul, för det ser ballare ut. Säljarna verkar inte heller begripa hur mycket räckvidden påverkas av de stora hjulen. När bilarna går på fossilsoppa är det ju inte så avgörande.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Tars skrev:
Ja, möjligt. Smaksak. Det är väl därför demobilarna alltid är utrustade med monsterhjul, för det ser ballare ut. Säljarna verkar inte heller begripa hur mycket räckvidden påverkas av de stora hjulen. När bilarna går på fossilsoppa är det ju inte så avgörande.
Är elbilar känsligare för hjulstorlek o bredd eller är det bara E-tron som är känslig ?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Stevvee skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
Är elbilar känsligare för hjulstorlek o bredd eller är det bara E-tron som är känslig ?
Alla elbilar.

Se tabell nedan
8D99C165-FF0A-4D72-BCC2-A12B3F153795.jpeg
Skriv svar