
DN har testat 70D
Moderator: Redaktion
Re: DN har testat 70D

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: DN har testat 70D
Fullkomligt lysande!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: DN har testat 70D
HAHAHA
Jag har också undrat om Bosch. Nån som vet?
Enligt The Telegraph avgår Winterkorn. http://www.telegraph.co.uk/finance/news ... 6.5bn.html Det ska gälla dieselmotorer av typ EA 189 - vilka bilar sitter sådana i?
Sorry, lite off topic - men det var Jacques som började!



Jag har också undrat om Bosch. Nån som vet?
Enligt The Telegraph avgår Winterkorn. http://www.telegraph.co.uk/finance/news ... 6.5bn.html Det ska gälla dieselmotorer av typ EA 189 - vilka bilar sitter sådana i?
Sorry, lite off topic - men det var Jacques som började!
Re: DN har testat 70D
Jetta, Golf, Passat, Beetle och Audi A3 TDI.Lessmog skrev:Det ska gälla dieselmotorer av typ EA 189 - vilka bilar sitter sådana i?
Här är mycket information om EA189:
http://www.partsandpeople.com/vw-ea189- ... iceability
Helt obegripligt att en så stor fordonskoncern vågar fuska på det sättet. Fullständigt obegripligt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: DN har testat 70D
LOL! 

P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: DN har testat 70D
http://uk.reuters.com/article/2015/09/2 ... VI20150922SR-71-BlackBird skrev:Är det inte Bosch som tillverkar dessa system, sitter i så fall i massor av bilar!
Vad sägs för övrigt om att vi har en egen tråd om VW-skandalen? Det lär ju kunna bli en hel del inlägg som kanske inte har i den här tråden att göra."We produce the components after specification of Volkswagen," Bosch said in an e-mailed statement. "The responsibility for application and integration of the components lies with Volkswagen," the company added.
Driver sajten Car.info
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: DN har testat 70D
Haha, “common jail injection systems”? Den var nyFranz skrev:http://uk.reuters.com/article/2015/09/2 ... VI20150922SR-71-BlackBird skrev:Är det inte Bosch som tillverkar dessa system, sitter i så fall i massor av bilar!
Vad sägs för övrigt om att vi har en egen tråd om VW-skandalen? Det lär ju kunna bli en hel del inlägg som kanske inte har i den här tråden att göra."We produce the components after specification of Volkswagen," Bosch said in an e-mailed statement. "The responsibility for application and integration of the components lies with Volkswagen," the company added.

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: DN har testat 70D
Vet någon hur långt man kommer på en laddning? (70(D))
Klarar man Malmö Göteborg på en laddning?
120km/h 270km
Klarar man Malmö Göteborg på en laddning?
120km/h 270km
Re: DN har testat 70D
De kan du säkert klara, men varför? Det finns SC i Falkenberg(Edit) och Löddeköpinge om du stannar till där så har du marginaler efter bara några minuters laddning.Neewbee skrev:Vet någon hur långt man kommer på en laddning? (70(D))
Klarar man Malmö Göteborg på en laddning?
120km/h 270km
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: DN har testat 70D
Falkenberg...LarsL skrev:De kan du säkert klara, men varför? Det finns SC i Falköping och Löddeköpinge om du stannar till där så har du marginaler efter bara några minuters laddning.Neewbee skrev:Vet någon hur långt man kommer på en laddning? (70(D))
Klarar man Malmö Göteborg på en laddning?
120km/h 270km

Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Re: DN har testat 70D
Haha, ja Falköping måste väl ligga vid ostkustenperhandr skrev:Falkenberg...LarsL skrev:De kan du säkert klara, men varför? Det finns SC i Falköping och Löddeköpinge om du stannar till där så har du marginaler efter bara några minuters laddning.Neewbee skrev:Vet någon hur långt man kommer på en laddning? (70(D))
Klarar man Malmö Göteborg på en laddning?
120km/h 270km

Re: DN har testat 70D
LarsL skrev:De kan du säkert klara, men varför? Det finns SC i Falkenberg(Edit) och Löddeköpinge om du stannar till där så har du marginaler efter bara några minuters laddning.Neewbee skrev:Vet någon hur långt man kommer på en laddning? (70(D))
Klarar man Malmö Göteborg på en laddning?
120km/h 270km
jo absolut, men jag vill gärna veta om jag måste stanna eller ej, jag är en sådan som mycket ogärna stannar i onödan, så jag försöker räkna ut om det absolut behövs eller inte!
Re: DN har testat 70D
Det är svårt att räkna ut eftersom bland annat temperatur, körstil och vind påverkar. Med 27 mil i 120km/h så är du och petar i bilens maximala räckvidd. Räkna med att bilen drar 2kWh per mil i 120km/h under perfekta omständigheter - då har du ca. 33 mils teoretisk maximal räckvidd. Men nu är det höst och du drar på lite värme - då sticker 6kWh. Sedan kör du förbi en gubbe i hatt och trycker till på gasen - där stack 1kWh till. Vid hallandsåsen är det uppförsbacke, där tappade du 0,5kWh. Sedan blåser det in en stark motvind från Danmark och du kör på en fiskmås. Vips rök 2kWh till.Neewbee skrev:jo absolut, men jag vill gärna veta om jag måste stanna eller ej, jag är en sådan som mycket ogärna stannar i onödan, så jag försöker räkna ut om det absolut behövs eller inte!
Jag skulle inte kört 27 mil utan laddning, och jag har en 85kWh. Men jag kör å andra sidan som en dåre.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: DN har testat 70D
Herr X skrev:Det är svårt att räkna ut eftersom bland annat temperatur, körstil och vind påverkar. Med 27 mil i 120km/h så är du och petar i bilens maximala räckvidd. Räkna med att bilen drar 2kWh per mil i 120km/h under perfekta omständigheter - då har du ca. 33 mils teoretisk maximal räckvidd. Men nu är det höst och du drar på lite värme - då sticker 6kWh. Sedan kör du förbi en gubbe i hatt och trycker till på gasen - där stack 1kWh till. Vid hallandsåsen är det uppförsbacke, där tappade du 0,5kWh. Sedan blåser det in en stark motvind från Danmark och du kör på en fiskmås. Vips rök 2kWh till.Neewbee skrev:jo absolut, men jag vill gärna veta om jag måste stanna eller ej, jag är en sådan som mycket ogärna stannar i onödan, så jag försöker räkna ut om det absolut behövs eller inte!
Jag skulle inte kört 27 mil utan laddning, och jag har en 85kWh. Men jag kör å andra sidan som en dåre.


För att du skall förlora så lite tid som möjligt så ladda då i Falkenberg i några minuter istället för i Lödde då bilen laddar snabbare ju mindre laddning det är i det. Kika efter trådar på laddhastighet så ser du att man får lätt i några procent laddning på några minuter kring 10% på batteriet medans det går rejält trögt över 90% vilket du bör ha i lödde. Från gbg kör du samma tänk men laddar då i lödde om du börjar med full laddning i gbg.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: DN har testat 70D
Bylund sa att om man vill komma fram fortast möjligt ska man köra i 160 km/h och ladda därefter på varje SC. Det låter som något man kan prova (i tyskland givetvis).chpaulin skrev:Herr X skrev:Det är svårt att räkna ut eftersom bland annat temperatur, körstil och vind påverkar. Med 27 mil i 120km/h så är du och petar i bilens maximala räckvidd. Räkna med att bilen drar 2kWh per mil i 120km/h under perfekta omständigheter - då har du ca. 33 mils teoretisk maximal räckvidd. Men nu är det höst och du drar på lite värme - då sticker 6kWh. Sedan kör du förbi en gubbe i hatt och trycker till på gasen - där stack 1kWh till. Vid hallandsåsen är det uppförsbacke, där tappade du 0,5kWh. Sedan blåser det in en stark motvind från Danmark och du kör på en fiskmås. Vips rök 2kWh till.Neewbee skrev:jo absolut, men jag vill gärna veta om jag måste stanna eller ej, jag är en sådan som mycket ogärna stannar i onödan, så jag försöker räkna ut om det absolut behövs eller inte!
Jag skulle inte kört 27 mil utan laddning, och jag har en 85kWh. Men jag kör å andra sidan som en dåre.Du är för lustig du
För att du skall förlora så lite tid som möjligt så ladda då i Falkenberg i några minuter istället för i Lödde då bilen laddar snabbare ju mindre laddning det är i det. Kika efter trådar på laddhastighet så ser du att man får lätt i några procent laddning på några minuter kring 10% på batteriet medans det går rejält trögt över 90% vilket du bör ha i lödde. Från gbg kör du samma tänk men laddar då i lödde om du börjar med full laddning i gbg.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: DN har testat 70D
Med farthållare över Hallandsåsen. Inklusive en omkörning på topen. Drog i snitt 212Wh per km med 70D.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: DN har testat 70D
Jag läste det på TMC att någon hade räknat ut att det var brytpunkten då bilarna var bakhjulsdrivna. Helt teoretiskt, och bygger nog på att man kan stanna och ladda direkt utan att behöva köra någon kilometer fram och tillbaka till laddaren, och att man har tillräckligt med laddning att köra till nästa SC i 160 innan laddningen börjar gå långsamt. Naturligtvis ska man komma fram med tomt batteri också för att det ska gälla.Pontus skrev:Bylund sa att om man vill komma fram fortast möjligt ska man köra i 160 km/h och ladda därefter på varje SC. Det låter som något man kan prova (i tyskland givetvis).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: DN har testat 70D
Låter ungefär som när en grupp i skolan skulle räkna på den mest optimala tiden för hur länge det ska vara grönt ljus vid lyktstolpar. De kom fram till att det bara skulle blinka till grönt... De hade missat att det tar lite tid för de som står vi ljusen att köra iväg så beräkningen byggde på att samtliga fordon vid trafikljuset försvann direkt så fort det blev grönt.bylund skrev:Jag läste det på TMC att någon hade räknat ut att det var brytpunkten då bilarna var bakhjulsdrivna. Helt teoretiskt, och bygger nog på att man kan stanna och ladda direkt utan att behöva köra någon kilometer fram och tillbaka till laddaren, och att man har tillräckligt med laddning att köra till nästa SC i 160 innan laddningen börjar gå långsamt. Naturligtvis ska man komma fram med tomt batteri också för att det ska gälla.Pontus skrev:Bylund sa att om man vill komma fram fortast möjligt ska man köra i 160 km/h och ladda därefter på varje SC. Det låter som något man kan prova (i tyskland givetvis).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
DN har testat 70D
Det är många som räknat på detta och jag har på olika håll läst två huvudsakliga men motsägelsefulla konklusioner:
- Kör så fort du kan och vågar och ladda på alla superladdare - du laddar betydligt mer per minut än du förbrukar när du kör
- Den optimala hastigheten är 160 - det är precis toppen på kurvan och du kommer snabbast fram till slutdestinationen. Ladda när du kan och behöver.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: DN har testat 70D
Ta en sträcka på 120 mil med SC var 20 mil.Herr X skrev:Det är många som räknat på detta och jag har på olika håll läst två huvudsakliga men motsägelsefulla konklusioner:Jag är helt säker på att det är mer effektivt att köra fort och ladda ofta - har själv prövat detta och konsumtionen ökar visserligen en del upp mot 180-200km/h, men man kommer också så absurt mycket snabbare fram till nästa superladdare.
- Kör så fort du kan och vågar och ladda på alla superladdare - du laddar betydligt mer per minut än du förbrukar när du kör
- Den optimala hastigheten är 160 - det är precis toppen på kurvan och du kommer snabbast fram till slutdestinationen. Ladda när du kan och behöver.
Kör man i 50 km/h behöver man bara stanna på tredje och sista och ladda 80 min på varje ställe för att vara framme med fullt batteri = total tid: körning 24h + laddning 2:40h = 26h & 40min
Kör man i 160 km/h (300 Wh/km?) och stanna på varje SC ladda i 40 min så blir totalen: körning 7:30h + laddning 4h = 11:30h
Då borde båda bilarna ha samma laddning när dom är framme som när dom startade.
Sedan kan det ju finnas en gyllene medelväg när motståndet är lagom i förhållande till hastigheten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: DN har testat 70D
Skall man mörda någon på vägen som inte befinner sig vid SC så tillkommer givetvis tid för den omvägen också.Pontus skrev:Sedan kan det ju finnas en gyllene medelväg när motståndet är lagom i förhållande till hastigheten.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: DN har testat 70D
Du menar om knivmördaren är ute och åker Tesla igen? Glöm inte att "åktiden" i så fall adderas med 9 månader.18650 skrev:Skall man mörda någon på vägen som inte befinner sig vid SC så tillkommer givetvis tid för den omvägen också.Pontus skrev:Sedan kan det ju finnas en gyllene medelväg när motståndet är lagom i förhållande till hastigheten.