DN har testat 70D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: DN har testat 70D

Inlägg av Herr X »

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Fullkomligt lysande!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

HAHAHA :lol: :lol: :lol:

Jag har också undrat om Bosch. Nån som vet?

Enligt The Telegraph avgår Winterkorn. http://www.telegraph.co.uk/finance/news ... 6.5bn.html Det ska gälla dieselmotorer av typ EA 189 - vilka bilar sitter sådana i?

Sorry, lite off topic - men det var Jacques som började!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Lessmog skrev:
Det ska gälla dieselmotorer av typ EA 189 - vilka bilar sitter sådana i?
Jetta, Golf, Passat, Beetle och Audi A3 TDI.

Här är mycket information om EA189:
http://www.partsandpeople.com/vw-ea189- ... iceability

Helt obegripligt att en så stor fordonskoncern vågar fuska på det sättet. Fullständigt obegripligt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

LOL! :D
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

SR-71-BlackBird skrev:
Är det inte Bosch som tillverkar dessa system, sitter i så fall i massor av bilar!
http://uk.reuters.com/article/2015/09/2 ... VI20150922
"We produce the components after specification of Volkswagen," Bosch said in an e-mailed statement. "The responsibility for application and integration of the components lies with Volkswagen," the company added.
Vad sägs för övrigt om att vi har en egen tråd om VW-skandalen? Det lär ju kunna bli en hel del inlägg som kanske inte har i den här tråden att göra.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Franz skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Är det inte Bosch som tillverkar dessa system, sitter i så fall i massor av bilar!
http://uk.reuters.com/article/2015/09/2 ... VI20150922
"We produce the components after specification of Volkswagen," Bosch said in an e-mailed statement. "The responsibility for application and integration of the components lies with Volkswagen," the company added.
Vad sägs för övrigt om att vi har en egen tråd om VW-skandalen? Det lär ju kunna bli en hel del inlägg som kanske inte har i den här tråden att göra.
Haha, “common jail injection systems”? Den var ny :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Neewbee

Inlägg av Neewbee »

Vet någon hur långt man kommer på en laddning? (70(D))
Klarar man Malmö Göteborg på en laddning?
120km/h 270km
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Neewbee skrev:
120km/h 270km
De kan du säkert klara, men varför? Det finns SC i Falkenberg(Edit) och Löddeköpinge om du stannar till där så har du marginaler efter bara några minuters laddning.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

LarsL skrev:
Neewbee skrev:
120km/h 270km
De kan du säkert klara, men varför? Det finns SC i Falköping och Löddeköpinge om du stannar till där så har du marginaler efter bara några minuters laddning.
Falkenberg... ;)
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

perhandr skrev:
LarsL skrev:
Neewbee skrev:
120km/h 270km
De kan du säkert klara, men varför? Det finns SC i Falköping och Löddeköpinge om du stannar till där så har du marginaler efter bara några minuters laddning.
Falkenberg... ;)
Haha, ja Falköping måste väl ligga vid ostkusten ;)
Neewbee

Inlägg av Neewbee »

LarsL skrev:
Neewbee skrev:
120km/h 270km
De kan du säkert klara, men varför? Det finns SC i Falkenberg(Edit) och Löddeköpinge om du stannar till där så har du marginaler efter bara några minuters laddning.

jo absolut, men jag vill gärna veta om jag måste stanna eller ej, jag är en sådan som mycket ogärna stannar i onödan, så jag försöker räkna ut om det absolut behövs eller inte!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Neewbee skrev:
jo absolut, men jag vill gärna veta om jag måste stanna eller ej, jag är en sådan som mycket ogärna stannar i onödan, så jag försöker räkna ut om det absolut behövs eller inte!
Det är svårt att räkna ut eftersom bland annat temperatur, körstil och vind påverkar. Med 27 mil i 120km/h så är du och petar i bilens maximala räckvidd. Räkna med att bilen drar 2kWh per mil i 120km/h under perfekta omständigheter - då har du ca. 33 mils teoretisk maximal räckvidd. Men nu är det höst och du drar på lite värme - då sticker 6kWh. Sedan kör du förbi en gubbe i hatt och trycker till på gasen - där stack 1kWh till. Vid hallandsåsen är det uppförsbacke, där tappade du 0,5kWh. Sedan blåser det in en stark motvind från Danmark och du kör på en fiskmås. Vips rök 2kWh till.

Jag skulle inte kört 27 mil utan laddning, och jag har en 85kWh. Men jag kör å andra sidan som en dåre.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Herr X skrev:
Neewbee skrev:
Det är svårt att räkna ut eftersom bland annat temperatur, körstil och vind påverkar. Med 27 mil i 120km/h så är du och petar i bilens maximala räckvidd. Räkna med att bilen drar 2kWh per mil i 120km/h under perfekta omständigheter - då har du ca. 33 mils teoretisk maximal räckvidd. Men nu är det höst och du drar på lite värme - då sticker 6kWh. Sedan kör du förbi en gubbe i hatt och trycker till på gasen - där stack 1kWh till. Vid hallandsåsen är det uppförsbacke, där tappade du 0,5kWh. Sedan blåser det in en stark motvind från Danmark och du kör på en fiskmås. Vips rök 2kWh till.

Jag skulle inte kört 27 mil utan laddning, och jag har en 85kWh. Men jag kör å andra sidan som en dåre.
:lol: Du är för lustig du :)

För att du skall förlora så lite tid som möjligt så ladda då i Falkenberg i några minuter istället för i Lödde då bilen laddar snabbare ju mindre laddning det är i det. Kika efter trådar på laddhastighet så ser du att man får lätt i några procent laddning på några minuter kring 10% på batteriet medans det går rejält trögt över 90% vilket du bör ha i lödde. Från gbg kör du samma tänk men laddar då i lödde om du börjar med full laddning i gbg.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

chpaulin skrev:
Herr X skrev:
Neewbee skrev:

:lol: Du är för lustig du :)

För att du skall förlora så lite tid som möjligt så ladda då i Falkenberg i några minuter istället för i Lödde då bilen laddar snabbare ju mindre laddning det är i det. Kika efter trådar på laddhastighet så ser du att man får lätt i några procent laddning på några minuter kring 10% på batteriet medans det går rejält trögt över 90% vilket du bör ha i lödde. Från gbg kör du samma tänk men laddar då i lödde om du börjar med full laddning i gbg.
Bylund sa att om man vill komma fram fortast möjligt ska man köra i 160 km/h och ladda därefter på varje SC. Det låter som något man kan prova (i tyskland givetvis).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Med farthållare över Hallandsåsen. Inklusive en omkörning på topen. Drog i snitt 212Wh per km med 70D.
DSC_0185~2.jpg
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
Bylund sa att om man vill komma fram fortast möjligt ska man köra i 160 km/h och ladda därefter på varje SC. Det låter som något man kan prova (i tyskland givetvis).
Jag läste det på TMC att någon hade räknat ut att det var brytpunkten då bilarna var bakhjulsdrivna. Helt teoretiskt, och bygger nog på att man kan stanna och ladda direkt utan att behöva köra någon kilometer fram och tillbaka till laddaren, och att man har tillräckligt med laddning att köra till nästa SC i 160 innan laddningen börjar gå långsamt. Naturligtvis ska man komma fram med tomt batteri också för att det ska gälla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Pontus skrev:
Jag läste det på TMC att någon hade räknat ut att det var brytpunkten då bilarna var bakhjulsdrivna. Helt teoretiskt, och bygger nog på att man kan stanna och ladda direkt utan att behöva köra någon kilometer fram och tillbaka till laddaren, och att man har tillräckligt med laddning att köra till nästa SC i 160 innan laddningen börjar gå långsamt. Naturligtvis ska man komma fram med tomt batteri också för att det ska gälla.
Låter ungefär som när en grupp i skolan skulle räkna på den mest optimala tiden för hur länge det ska vara grönt ljus vid lyktstolpar. De kom fram till att det bara skulle blinka till grönt... De hade missat att det tar lite tid för de som står vi ljusen att köra iväg så beräkningen byggde på att samtliga fordon vid trafikljuset försvann direkt så fort det blev grönt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

DN har testat 70D

Inlägg av Herr X »

Det är många som räknat på detta och jag har på olika håll läst två huvudsakliga men motsägelsefulla konklusioner:
  • Kör så fort du kan och vågar och ladda på alla superladdare - du laddar betydligt mer per minut än du förbrukar när du kör
  • Den optimala hastigheten är 160 - det är precis toppen på kurvan och du kommer snabbast fram till slutdestinationen. Ladda när du kan och behöver.
Jag är helt säker på att det är mer effektivt att köra fort och ladda ofta - har själv prövat detta och konsumtionen ökar visserligen en del upp mot 180-200km/h, men man kommer också så absurt mycket snabbare fram till nästa superladdare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Herr X skrev:
Det är många som räknat på detta och jag har på olika håll läst två huvudsakliga men motsägelsefulla konklusioner:
  • Kör så fort du kan och vågar och ladda på alla superladdare - du laddar betydligt mer per minut än du förbrukar när du kör
  • Den optimala hastigheten är 160 - det är precis toppen på kurvan och du kommer snabbast fram till slutdestinationen. Ladda när du kan och behöver.
Jag är helt säker på att det är mer effektivt att köra fort och ladda ofta - har själv prövat detta och konsumtionen ökar visserligen en del upp mot 180-200km/h, men man kommer också så absurt mycket snabbare fram till nästa superladdare.
Ta en sträcka på 120 mil med SC var 20 mil.
Kör man i 50 km/h behöver man bara stanna på tredje och sista och ladda 80 min på varje ställe för att vara framme med fullt batteri = total tid: körning 24h + laddning 2:40h = 26h & 40min
Kör man i 160 km/h (300 Wh/km?) och stanna på varje SC ladda i 40 min så blir totalen: körning 7:30h + laddning 4h = 11:30h

Då borde båda bilarna ha samma laddning när dom är framme som när dom startade.
Sedan kan det ju finnas en gyllene medelväg när motståndet är lagom i förhållande till hastigheten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
18650

Inlägg av 18650 »

Pontus skrev:
Sedan kan det ju finnas en gyllene medelväg när motståndet är lagom i förhållande till hastigheten.
Skall man mörda någon på vägen som inte befinner sig vid SC så tillkommer givetvis tid för den omvägen också.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

18650 skrev:
Pontus skrev:
Skall man mörda någon på vägen som inte befinner sig vid SC så tillkommer givetvis tid för den omvägen också.
Du menar om knivmördaren är ute och åker Tesla igen? Glöm inte att "åktiden" i så fall adderas med 9 månader.
Skriv svar