Svenssons skrev:Som sagt var är det rent påhittat att en kilometerskatt kommer och än mer fantasi att det enbart skulle drabba elbilar. Det är taget helt ur luften och har ingen som helst backning politiskt eller av några sakliga argument. Som jag ser det är det ett påhitt av sura avgasbilister som inte vill köra elbil. Skulle argumentet vara att staten vill få in skattekronor så argumenterar man mot sig själv om man tror att kilometerskatten inte också kommer till avgasbilar.
Den utredning som faktiskt gjordes byggde ju till stor del på antagandet att elbilarna skulle bli dominerande i en (nära?) framtid och DÅ skulle en km-skatt eventuellt kunna bli aktuell, vilket
också var syftet med utredningen,
så på sätt och vis så handlar det om en km-skatt för just elbilar (främst alltså).
Jag kunde inte se något annat sätt att tolka utredningen och syftet med att den gjordes.
Så när elbilarna står för en viss del av beståndet så kommer (kanske) en km-skatt, men det lär alltså dröja...
Personligen så tror även jag att det inte blir något av detta.
Om jag minns rätt så nämndes det även där att just mätning av laddning skulle kunna vara ett sätt att beskatta elbilarnas laddning utan att höja beskattning för all el generellt. (idiotiskt dock)