Barnvänliga vinterdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Barnvänliga vinterdäck

Inlägg av Smutt »

Vad för dubbfritt ska jag ha på mina X fälgar på min S,dimension fram 245/40 bak 275/35 vill ha nåt för nybörjare (barn)svara gärna med länk tack på förhand :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Re: Barnvänliga vinterdäck

Inlägg av GreenMachine »

Det kanske ramlade bort, men du har inte skrivit vilken dimension det är på fälgarna?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jaha, jag tänkte att du menade däck som inte gör så ont på barn om de får en fot överkörd av det.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Vilka egenskaper på däcken anser du är viktiga för nybörjare kontra en erfaren förare?
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

GreenMachine skrev:
Det kanske ramlade bort, men du har inte skrivit vilken dimension det är på fälgarna?
20tum original till X staggered
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

[JM] skrev:
Vilka egenskaper på däcken anser du är viktiga för nybörjare kontra en erfaren förare?
Jag är orolig för att dom missar när det blir halt. Vi kör mest E18 så däcken ska va optimerade för det
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
Jaha, jag tänkte att du menade däck som inte gör så ont på barn om de får en fot överkörd av det.
Ja jag försökte skoja till att jag startade en till däcktråd förstår att det blir många men mina dimensioner är ju inte direkt forumstandard
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Smutt skrev:
[JM] skrev:
Jag är orolig för att dom missar när det blir halt. Vi kör mest E18 så däcken ska va optimerade för det
Om du köper dåliga däck så blir dom hala fortare och nybörjaren upptäcker det tidigare.
Personligen skulle jag köpa de bästa däcken oavsett förare..
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

[JM] skrev:
Smutt skrev:
[JM] skrev:
Om du köper dåliga däck så blir dom hala fortare och nybörjaren upptäcker det tidigare.
Personligen skulle jag köpa de bästa däcken oavsett förare..
Och det är Hakka3 ? Är inge bra på däck, på andra bilen sitter Lexiani som följde med 21tummare jag köpte här på forumet jag gillar dom när det är +grader men men kör väldigt försiktigt med dom när det är halt
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Blir det bra med 2 av varje ovanstående eller missar jag nåt?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Som diskuterats i andra trådar så har många S-ägare upplevt R2 som ”svampiga”, något som jag inte har känt med mina R2 SUV på min X. Finns det någon anledning till att man inte ska välja SUV-varianten till en S?

Om man ändå har X-fälgar, kan man inte lika gärna köpa R3 SUV då och få bättre stabilitet?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Smutt skrev:
Blir det bra med 2 av varje ovanstående eller missar jag nåt?
Till vinterdäcken är det rekommenderat att ha samma bredd fram som bak. Inte alltid sant dock. Ifall man har en motorstark bakhjulsdriven bil kan det vara bra att ha bredare bak.
Hakka R3 brukar toppa testerna tillsammans med däck från Continental och Michelin.
Vem som vinner brukar vara beroende på aktuell dimension och vilken typ av bil som testas.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

fth skrev:
Som diskuterats i andra trådar så har många S-ägare upplevt R2 som ”svampiga”, något som jag inte har känt med mina R2 SUV på min X. Finns det någon anledning till att man inte ska välja SUV-varianten till en S?

Om man ändå har X-fälgar, kan man inte lika gärna köpa R3 SUV då och få bättre stabilitet?

/fth
SUV varianterna brukar väl ha kraftigare sidor för att alla SUV-ägare kör en massa offroad :roll: .
Tror det står i en av de andra däcktrådarna för model 3 någon som bytt från R2 till R3 (ej SUV) och upplevde stor skillnad. Orkar inte gräva bland alla trådar men det var bara nån dag sen jag läste den kommentaren.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Smutt skrev:
Vad för dubbfritt ska jag ha på mina X fälgar på min S,dimension fram 245/40 bak 275/35 vill ha nåt för nybörjare (barn)svara gärna med länk tack på förhand :D
Jag vill ju påstå att du redan genom att välja dubbfritt har gjort ett aktivt barnvänligt val. Dubbar = kobolt som ju alla vet grävs upp av små barn i Kongo... :roll:

Sen när du väljer dubbfritt däck så finns det flera bra men kom ihåg att de egentligen bara är bra det första året. Man kanske ska titta på vad "gummit" innehåller om man vill vara fossilfri... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Jag bytte precis till vinterdäck och troligen under säsongen kommer jag behöva köpa nya.
Däckhandlaren föreslog Continental wintercontact före vikingcontact. Där jag förstått att wintercontact är det kontinentala däcket och vikingcontact är det nordiska däcket.

Enligt däckmånglaren var skillnaden hur pass skuren mönstret var, där nordiska däck har mer skuren mönsteryta vilket ger bättre grepp på snö m.m. men något sämre stabilitet.

I övrigt skulle det vara samma däck. Men fan vet alltså.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar