Varning för EasyParks debitering, 4 kr/kwh är +6 kr/kwh
Moderator: Redaktion
Varning för EasyParks debitering, 4 kr/kwh är +6 kr/kwh
Har laddat två gånger på EasyParks laddstationer i Härnösand.
Första gången fanns det inga prisuppgifter någonstans. Inte på stolpen, inte i appen. Lät bilen stå över natten till söndag och laddade till 90%. Blev debiterad 218 kr, vilket jag fick tillbaka i efterhand eftersom det inte fanns någon deklarerad prisuppgift. Struligt och irriterande, men de löste iaf problemet.
Andra gången stod det klart och tydligt att det skulle kosta 4 kr/kwh i appen. Lite väl dyrt, men jag hade inte så mycket att välja på. Enligt bilen laddade jag 20 kwh. Blev debiterad 125 kr, vilket alltså gör över 6 kr/kwh! Milkostnaden blir ca 12 kr, vilket är dyrare än många ICE-bilar. Att försöka kommunicera med kundservice var lönlöst, de kunde inte ens förstå problemet och nås bara via mail.
Aldrig mer EasyPark för mig. Funderar på att anmäla till konsumentverket.
Första gången fanns det inga prisuppgifter någonstans. Inte på stolpen, inte i appen. Lät bilen stå över natten till söndag och laddade till 90%. Blev debiterad 218 kr, vilket jag fick tillbaka i efterhand eftersom det inte fanns någon deklarerad prisuppgift. Struligt och irriterande, men de löste iaf problemet.
Andra gången stod det klart och tydligt att det skulle kosta 4 kr/kwh i appen. Lite väl dyrt, men jag hade inte så mycket att välja på. Enligt bilen laddade jag 20 kwh. Blev debiterad 125 kr, vilket alltså gör över 6 kr/kwh! Milkostnaden blir ca 12 kr, vilket är dyrare än många ICE-bilar. Att försöka kommunicera med kundservice var lönlöst, de kunde inte ens förstå problemet och nås bara via mail.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: Varning för EasyParks debitering, 4 kr/kwh är +6 kr/kwh
Dom debiterar troligen per kWh som stolpen levererar, inte vad bilens batteri till slut får efter laddförluster.
Kanske?
Kanske?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Vart fick du fram att du laddade 20kWh, i bilens display? Annars kan det ju vara så att de tar betalt för strömmen de levererar, att din bil sedan har effektförluster från stolpen till batteriet tar nog inte Easypark i beaktande. Kan vara något sånt, vet flera gånger jag laddat med Chademo och laddaren visat att den levererar 40kW medans bilen visat 36kW, och då blir tyvärr strömmen dyrare.juristen skrev:Har laddat två gånger på EasyParks laddstationer i Härnösand.
Säkert. Det är hur som helst vilseledande och för konsumenten rätt ointressant vad som ges. Jag struntar fullständigt i om bensinpumpen spiller 50% av bensinen, jag ska bara betala för det som hamnar i tanken. Miniminivån måste vara att klart och tydligt bli informerad om att det är ett spill på vägen dit, som jag också får betala för.Teslaspolen skrev:Dom debiterar troligen per kWh som stolpen levererar, inte vad bilens batteri till slut får efter laddförluster.
Kanske?
Tycker generellt att EasyPark ofta är dyrast även på bara parkering.
Använder Parkster och andra appar om möjligt.
Använder Parkster och andra appar om möjligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
Problemet här är att alla olika elbilar har olika förluster, ska leverantören av strömmen ta detta i beaktande så blir det svårt att hålla koll på exakt hur mycket ström din bil får levererat. För att försöka förklara enklare, om du ankommer en laddstolpe med iskallt batteri och bilen behöver värma upp batteriet med hjälp av strömmen från laddstolpen, tycker du då att Easypark ska bekosta din uppvärmning innan bilen börjat ladda batteriet? Nej så fungerar det tyvärr inte. Därav får kunden betala förlusten.juristen skrev:Säkert. Det är hur som helst vilseledande och för konsumenten rätt ointressant vad som ges. Jag struntar fullständigt i om bensinpumpen spiller 50% av bensinen, jag ska bara betala för det som hamnar i tanken. Miniminivån måste vara att klart och tydligt bli informerad om att det är ett spill på vägen dit, som jag också får betala för.Teslaspolen skrev:Dom debiterar troligen per kWh som stolpen levererar, inte vad bilens batteri till slut får efter laddförluster.
Kanske?
Man har väl knappast 50% effektförluster vid AC-laddning. 10-15% är kanske rimligt, men inte mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- NEO
- Teslaägare
Har inte påstått något i detta specifika fall, mer än att det är en faktor i slutpriset. Är bilen iskall och du kopplar den till laddning, kan det mycket väl gå åt 8-10kWh för att värma batteriet. Hade det då istället stått 30kWh i displayen hade han betalt 4.16kr per kWh.mati skrev:Man har väl knappast 50% effektförluster vid AC-laddning. 10-15% är kanske rimligt, men inte mer.
Problemet är bristen på information och att den information som finns är vilseledande. Och som sagt, någon procent förlust är inom felmarginalen, men här pratar vi över 50%!MDurante skrev:Problemet här är att alla olika elbilar har olika förluster, ska leverantören av strömmen ta detta i beaktande så blir det svårt att hålla koll på exakt hur mycket ström din bil får levererat. För att försöka förklara enklare, om du ankommer en laddstolpe med iskallt batteri och bilen behöver värma upp batteriet med hjälp av strömmen från laddstolpen, tycker du då att Easypark ska bekosta din uppvärmning innan bilen börjat ladda batteriet? Nej så fungerar det tyvärr inte. Därav får kunden betala förlusten.juristen skrev:Säkert. Det är hur som helst vilseledande och för konsumenten rätt ointressant vad som ges. Jag struntar fullständigt i om bensinpumpen spiller 50% av bensinen, jag ska bara betala för det som hamnar i tanken. Miniminivån måste vara att klart och tydligt bli informerad om att det är ett spill på vägen dit, som jag också får betala för.Teslaspolen skrev:Dom debiterar troligen per kWh som stolpen levererar, inte vad bilens batteri till slut får efter laddförluster.
Kanske?
Förstår inte riktigt varför du försvarar EasyPark här. Tycker du på riktigt att det är OK att EasyParks debiteringsmodell och information är OK när det funkar så här?
- NEO
- Teslaägare
Nej försöker inte försvara easypark alls. Tycker överlag de flesta leverantörer av ström tar hutlösa priser. Än värre de som tar betalt per minut. Försöker hitta svar på varför du blev överdebiterad när uppenbarligen inte ens leverantören vet eller intresserar sig varför.juristen skrev:Problemet är bristen på information och att den information som finns är vilseledande. Och som sagt, någon procent förlust är inom felmarginalen, men här pratar vi över 50%!MDurante skrev:Problemet här är att alla olika elbilar har olika förluster, ska leverantören av strömmen ta detta i beaktande så blir det svårt att hålla koll på exakt hur mycket ström din bil får levererat. För att försöka förklara enklare, om du ankommer en laddstolpe med iskallt batteri och bilen behöver värma upp batteriet med hjälp av strömmen från laddstolpen, tycker du då att Easypark ska bekosta din uppvärmning innan bilen börjat ladda batteriet? Nej så fungerar det tyvärr inte. Därav får kunden betala förlusten.juristen skrev:Säkert. Det är hur som helst vilseledande och för konsumenten rätt ointressant vad som ges. Jag struntar fullständigt i om bensinpumpen spiller 50% av bensinen, jag ska bara betala för det som hamnar i tanken. Miniminivån måste vara att klart och tydligt bli informerad om att det är ett spill på vägen dit, som jag också får betala för.Teslaspolen skrev:Dom debiterar troligen per kWh som stolpen levererar, inte vad bilens batteri till slut får efter laddförluster.
Kanske?
Förstår inte riktigt varför du försvarar EasyPark här. Tycker du på riktigt att det är OK att EasyParks debiteringsmodell och information är OK när det funkar så här?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Men är det en rimlig jämförelse. Förlusten sitter inte främst i stolpen, utan i din bil. Ska du jämföra med bensinpumpar så är det snarare så att din bil har ett hål i röret till bensintanken, så att en del bensin rinner ut den vägen. Ska bensinbolaget stå för den kostnaden?juristen skrev:Säkert. Det är hur som helst vilseledande och för konsumenten rätt ointressant vad som ges. Jag struntar fullständigt i om bensinpumpen spiller 50% av bensinen, jag ska bara betala för det som hamnar i tanken. Miniminivån måste vara att klart och tydligt bli informerad om att det är ett spill på vägen dit, som jag också får betala för.Teslaspolen skrev:Dom debiterar troligen per kWh som stolpen levererar, inte vad bilens batteri till slut får efter laddförluster.
Kanske?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Priset på 4kr/kwh är väl inte hutlöst om man jämför med teslas 2,5kr/kwh (där dom inte gör vinst).
Att du som konsument får betala vad stolpen levererar ut är väl inte heller konstigt.
Olika bilar har olika förluster och förlusten sker i din bil inte i stolpen.
Sen är det märkligt att det i detta fall är 50% förluster istället för ca 10%.
Känns mer som att det är ett mätfel i stolpen och då ska du ha pengar tillbaka.
Hur många kwh blir det om du räknar på vad stolpen ger och hur länge du stog där?
Edit: kan det vara så att stolpen tex kan ge 16kw men att du strypt till 11kw i bilen och sen har dom ingen mätning i stolpen utan du betalar i princip för max vad den kan ge och inte vad du faktiskt konsumerar.
Att du som konsument får betala vad stolpen levererar ut är väl inte heller konstigt.
Sen är det märkligt att det i detta fall är 50% förluster istället för ca 10%.
Känns mer som att det är ett mätfel i stolpen och då ska du ha pengar tillbaka.
Hur många kwh blir det om du räknar på vad stolpen ger och hur länge du stog där?
Edit: kan det vara så att stolpen tex kan ge 16kw men att du strypt till 11kw i bilen och sen har dom ingen mätning i stolpen utan du betalar i princip för max vad den kan ge och inte vad du faktiskt konsumerar.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Att det kostar mer ladda ute är väl inte konstigare än att det kostar mer äta ute än hemma.
Jag vet inte hur andra gör, men jag väger inte biffen i restaurangen för att se om den väger 250 gram eller 220 gram, huvudsaken är att jag får en rimlig portion mat.
Det försvinner väl vikt när man steker biffen och det försvinner energi när man laddar bilen. Sådan är verkligheten. Det är väl varken restuarangens eller elbolagets fel att det finns förluster.
Och om jag får betala 300 kr för en lunch nån gång i månaden eller 5 kr/kwh för nån laddning per år, får man ta på nöjeskontot, det är väl inte konstigare än så.
Jag vet inte hur andra gör, men jag väger inte biffen i restaurangen för att se om den väger 250 gram eller 220 gram, huvudsaken är att jag får en rimlig portion mat.
Det försvinner väl vikt när man steker biffen och det försvinner energi när man laddar bilen. Sådan är verkligheten. Det är väl varken restuarangens eller elbolagets fel att det finns förluster.
Och om jag får betala 300 kr för en lunch nån gång i månaden eller 5 kr/kwh för nån laddning per år, får man ta på nöjeskontot, det är väl inte konstigare än så.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 3 gång.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Det är olika saker, EasyPark säljer väl AC vilket innebär att kostnaden för laddstolpe etc är rätt små. TESLAs 2,5kr/kWh för DC är billigt, men ändå en avance jämfört med vad de betalar för strömmen. Att dom inte gör vinst stämmer säkert eftersom de har utgifter för elanslutning, markhyra (?) och kostnaden för utrustningen (som är MYCKET) dyrare än easyparks. Vill Tesla i framtiden göra vinst på laddningen kan de ju ta 2,75 kr/kWh istället och tjäna en slant. Priserna för AC-laddning är generellt av ocker-karaktär och de aktörer som figurerar solkar ner sina varumärken för lång tid framöver... trist...[JM] skrev:Priset på 4kr/kwh är väl inte hutlöst om man jämför med teslas 2,5kr/kwh (där dom inte gör vinst).
Sen är det märkligt att det i detta fall är 50% förluster istället för ca 10%
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
- EnTraktor
- Teslaägare
Var ser du siffran hur mycket du laddade? Om du syftar på siffran på skärmen (+20 kWh) så visar den hur mycket energi du tillfört batteriet.juristen skrev:Enligt bilen laddade jag 20 kwh.
Men du kan ha laddat mycket, mycket mer som gått åt till att driva bilen, AC, fläkt, värme, batteri, strålkastare, dator, skärm, sentry mode, m.m.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Beror också på vad man anmärker på.
Stolpen debiterar vad den känner för. Om det försvinner 50% på vägen så får det ske (om det beror på sladd eller bil eller något annat får man låta vara osagt) men man risker att missa det väsentliga; nämligen över-debiteringen.
är 6kr/kWh OK? (det gör att milkostnaden går över fossilbilarnas) Det är det som är själva poängen. inte att det sker energiförluster. (50% är mycket mer än det skulle vara, mer troligt att Easypark lagt på priset som kommunen tar)
Skulle Tesla kunna ta 4kr/kWh?, är väl inte helt orimligt, men då missar man elbilens fördelar.
Stolpen debiterar vad den känner för. Om det försvinner 50% på vägen så får det ske (om det beror på sladd eller bil eller något annat får man låta vara osagt) men man risker att missa det väsentliga; nämligen över-debiteringen.
är 6kr/kWh OK? (det gör att milkostnaden går över fossilbilarnas) Det är det som är själva poängen. inte att det sker energiförluster. (50% är mycket mer än det skulle vara, mer troligt att Easypark lagt på priset som kommunen tar)
Skulle Tesla kunna ta 4kr/kWh?, är väl inte helt orimligt, men då missar man elbilens fördelar.
- EnTraktor
- Teslaägare
Elbilens fördelar är att främst (som jag ser det)Mickep skrev:Beror också på vad man anmärker på.
Inga utsläpp
Drivlina
Ladda hemma
Ladda på stan gör man så sällan så jag bryr mig faktiskt inte vad det kostar. Mitt totala "ladda ute" konto är fortfarande långt under 1000 kr efter 5 år av Teslaägande. Jag är enbart supernöjd med att ha haft möjlighet att ladda i nödfall när jag behövt det.
Det blir inte billigt om du ska äta alla dina måltider på restaurang heller?är 6kr/kWh OK?
Elbilen ska laddas hemma och då håller man laddkostnaden nere.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- Niklas Z
- Teslaägare
Men om stolpen levererat 30 kWh, varav 10 kWh gått förlorade genom att värma upp bilens batteri, i bilens AC/DC-omvandlare, osv, då är det väl helt rimligt att debitera för 30 kWh, även om batteriet bara fått 20 kWh extra.Mickep skrev:Beror också på vad man anmärker på.
Om det däremot är så att easypark tar 6 kr/kWh i stället för angivna 4 kr/kWh OCH stolpen bara levererat 20 kWh, ja då är det illa. Men vet vi att det inte är det förra som hänt? Att bilens battari fått 20 extra kWh är inte samma sak.
Ansvaret att informera om energiförluster i bilen vid laddning ligger närmast på leverantören av bilen.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Ladda inte på EasyPark.
Problemet löst.
Problemet löst.
Tesla Y LR -22 EAP
Min poäng är att det måste vara förutsägbart för en konsument vad notan landar på. Kan det vara stora förluster så måste det informeras om det. En diskrepans på över 50% mellan vad som angetts och vad jag fått är inte rimligt.
Förutsägbarheten påverkar ju dels vilken stolpe konsumenten väljer att ladda från, dels kan det göra stor skillnad för någon som funderar på att köpa elbil men inte har möjlighet att ladda hemma. TCO skulle påverkas rätt kraftigt med ett 50%-igt påslag på laddkostnaden.
Jag har inget sentry mode, bilen är ställd på energy saving och klimatanläggningen var avstängd. Förlusterna borde vara i princip uteslutande i laddningen. Jag laddade på 22kw AC. På andra laddare har jag fått 18-19 kw i bilen, denna gång var jag och fikade så jag såg inte effektsiffran i bilen, bara att batteriet tillgodogjort sig 20 kwh.
Förutsägbarheten påverkar ju dels vilken stolpe konsumenten väljer att ladda från, dels kan det göra stor skillnad för någon som funderar på att köpa elbil men inte har möjlighet att ladda hemma. TCO skulle påverkas rätt kraftigt med ett 50%-igt påslag på laddkostnaden.
Jag har inget sentry mode, bilen är ställd på energy saving och klimatanläggningen var avstängd. Förlusterna borde vara i princip uteslutande i laddningen. Jag laddade på 22kw AC. På andra laddare har jag fått 18-19 kw i bilen, denna gång var jag och fikade så jag såg inte effektsiffran i bilen, bara att batteriet tillgodogjort sig 20 kwh.
- Niklas Z
- Teslaägare
Det kan jag hålla med om, men det är helt omöjligt för laddstolpen att veta hur stora dessa förluster i bilen är. Den kan inte veta hur elektronerna rör sig i bilen.juristen skrev:Min poäng är att det måste vara förutsägbart för en konsument vad notan landar på. Kan det vara stora förluster så måste det informeras om det. En diskrepans på över 50% mellan vad som angetts och vad jag fått är inte rimligt.
- EnTraktor
- Teslaägare
Jag har redan frågat en gång och du har inte svarat. Var ser du hur mycket du har fått?juristen skrev:Min poäng är att det måste vara förutsägbart för en konsument vad notan landar på. Kan det vara stora förluster så måste det informeras om det. En diskrepans på över 50% mellan vad som angetts och vad jag fått är inte rimligt.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Det enda som återstår är att kräva en spec räkning. (de måste de kunna tillgodose "kunden" med). Och sedan kontakta VD så att det blir riktigt administrativa kostnader för easypark. Jag vet att kommunen valde easyparm för att de inte hade några kostnader mot kommunen. men som alla vet måste kostnaden tas någonstans.
Jag tror nämligen att det finns extra debitering. kommunen tar 4 kr, sedan tar easypark antingen per kWh eller fast adm avgift.
Det är nämligen hutlöst och får ställer elbilarna i sämre ekonomisk lägen för majoriteten som inte kan ladda hemma.(om man bortser från den lokala miljöpåverkan) (fö kan man säga att härnösand tidigare har låtit laddning vara gratis, men givetvis inget man kan fortsätta med) men vad vi vill se är är rimliga priser och inga dolda avgifter.
Jag tror nämligen att det finns extra debitering. kommunen tar 4 kr, sedan tar easypark antingen per kWh eller fast adm avgift.
Det är nämligen hutlöst och får ställer elbilarna i sämre ekonomisk lägen för majoriteten som inte kan ladda hemma.(om man bortser från den lokala miljöpåverkan) (fö kan man säga att härnösand tidigare har låtit laddning vara gratis, men givetvis inget man kan fortsätta med) men vad vi vill se är är rimliga priser och inga dolda avgifter.
Självklart ska man betala för vad som lämnar stolpen och inte för det som hamnar i batteriet.Mickep skrev:Beror också på vad man anmärker på.
Finns det en naturlag som säger att det alltid ska vara billigare att köra på el? Jag har använt 10 500 kWh (9153 kWh in till batteriet) för att köra 4000 mil under första året med min S 100D. Det är 2,63 kWh/mil i förbrukad el. (mest 3-fas 11 kW med ca 13% förluster). En diesel som drar 0,65 liter/mil kostar ca 10 spänn milen i bränsle. Det motsvarar 3,80:-/kWh för min del.
Är det för dyrt så ladda inte där. Förstår att det kan vara tufft om man saknar möjlighet att ladda hemma men kan man det så tycker inte jag det finns nån anledning att ladda publikt annat än på SuC och Tesla destination Chargers.
Men om man kan stå över natten på laddplats och annars hade fått betala en parkeringsavgift om man ställt bilen någon annanstans så är väl 6kr/kwh inte hela världen? Tycker man det är dyrt så räcker det väl att ladda tillräckligt och sen ha "fri parkering" resten av tiden.Mickep skrev:Det enda som återstår är att kräva en spec räkning. (de måste de kunna tillgodose "kunden" med). Och sedan kontakta VD så att det blir riktigt administrativa kostnader för easypark. Jag vet att kommunen valde easyparm för att de inte hade några kostnader mot kommunen. men som alla vet måste kostnaden tas någonstans.
Nu är jag medveten om att det finns mindre orter som har fri parkering men det är väl snarare ett undantag idag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.