Släpvagnskörning med Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ja, den får för sig lite konstigheter ibland. Jag har inte riktigt fått grepp om det, men i vissa lägen flytter den på sig några centimeter efter att man har lagt i P. Jag har hittills gjort så att jag har ställt foten på bromsen, lagt i handbromsen manuellt, sedan lagt i P och sedan stängt av bilen. Då står den blixtstilla. Jag får testa ditt knep också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är nog inte unikt för just e-Tron att den funkar bra som dragbil. Jag är ruskigt imponerad av backkameran och den mjuka gången när man ska ansluta släp. Det går som ni säger ställa sig rakt under draget och bara haka på. Hade jag haft luftfjädring på Model 3 så hade jag inte behövt kliva ut (om man bortser från koppling av elen och stödhjulet då...men ändå).
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, det måste ju vara ungefär likadant för alla elbilar. Jag har dock tyvärr hittills inte haft nöjet att prova detta pga avsaknaden av möjligheter. Också eftersom ordet alla i det här sammanhanget i dag i praktiken betyder fyra (MX, M3, i-Pace, e-tron). Och för nåt år sedan var det bara en enda elbil som erbjöd den möjligheten. Man får ju hoppas att ökningen fortsätter i samma takt nu.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Off Grid Byggaren skrev:
Ja det går verkligen att smyga fram med millimeterprecision.

På en plan gräsmatta står ju även bilen kvar i det läget, men lutar det lite kan det vara knepigt att få e-tron att stanna precis där du vill.

Har nu börjat använda vänster fot och hålla ned färdbromsen när e-tron står i rätt läge, därefter släppa upp gaspedalen helt och sedan därefter lägga i p-läget och p-broms.

Drivningen spänner upp bilen lite, gör jag inte i den ordningen flyttar bilen sig annars några centimeter när jag släpper gaspedalen. Med denna teknik står e-tron blick stilla.

Bilbältet ska då vara avtaget, så det inte blir automatisk lossning av bromsen igen. Om du skulle råka trycka ned gaspedalen några millimeter.
Hade också problem med Audi e-tron. Har löjligt trångt under mitt skärmtak, jag kör man ut med appen för min Tesla.
Men för Audin så kan jag inte det, utan måste parkera med millimeter precision, så jag får upp dörren lite i alla fall, utan att ta i en stolpe.
Tyvärr rullar Audin efter jag lagt i parkering, så att jag slår upp dörren i en stolpe. Irriterande!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
När du provkörde min bil anmärkte du att den kändes liksom lite seg i gasen t.ex. när man parkerar. Det är helt klart annorlunda och ovant när man jämför med andra elbilar. Men det är avsiktligt gjort så för att underlätta "doseringen" av högerfoten i krypfart. I de här lägena förstår man verkligen idén bakom denna funktion.
Aha! Ja, då var det ju kanske en vettig och genomtänkt anledning till det!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Så, det var tydligen inte möjligt att flytta dragkroken. Eller jo, det hade gått, men det fattas en kabelsats och den går inte att flytta från den befintliga bilen. Den måste levereras från fabriken och det vet vi ju hur det går. Det är alltså ändå lite som LarsL var inne på. Det går helt enkelt inte.
Därmed får jag behålla den andra bilen tills vidare. Om det någon gång i framtiden skulle mot förmodan bli så att Audi behagar att skicka en krok till den bil jag ursprungligen har köpt så får jag dragkroken monterad. Fram tills dess får jag behålla lånebilen jag har nu. Känns som en ganska bra deal som jag ser det nu. Jag sliter ju mindre på min egen bil. Lite dumt med alla reklamdekaler på den bara. :lol:
Gud vilken soppa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Så, det var tydligen inte möjligt att flytta dragkroken. Eller jo, det hade gått, men det fattas en kabelsats och den går inte att flytta från den befintliga bilen. Den måste levereras från fabriken och det vet vi ju hur det går. Det är alltså ändå lite som LarsL var inne på. Det går helt enkelt inte.
Därmed får jag behålla den andra bilen tills vidare. Om det någon gång i framtiden skulle mot förmodan bli så att Audi behagar att skicka en krok till den bil jag ursprungligen har köpt så får jag dragkroken monterad. Fram tills dess får jag behålla lånebilen jag har nu. Känns som en ganska bra deal som jag ser det nu. Jag sliter ju mindre på min egen bil. Lite dumt med alla reklamdekaler på den bara. :lol:
Gud vilken soppa.
Det är rätt fantastiskt hur besvärligt det kan vara. Det får mig osökt att tänka på en man här hemma som har mekat med bilar hela livet. Han har lagat bilar åt folk hemma i sitt garage sen han var tonåring och kan verkligen allt om bilar. Det är känt i rätt vida kretsar att om märkesverkstaden antingen föreslår en åtgärd som är väldigt dyr eller att de säger att det inte går att åtgärda utan att t.ex. hela motorn behöver bytas, då ska man be om en second opinion av honom. Det brukar sluta med att han löser situationen på ett smidigt sätt och till en bråkdel av vad märkesverkstaden skulle ha debiterat. Han skakar fram en reservdel från skroten, han hittar det verkliga felet och åtgärdar det (och bevisar hur inkompetenta skolboksmekanikerna på märkesverkstaden är) eller svetsar ihop nåt som funkar några år till.

Kan tänka mig att det kommer att bli likadant med elbilar. Märkesverkstädernas fyrkantiga servicetänkande kommer att kompletteras med hemmafixare som löser sånt som påstås inte går att lösa. Det skulle säkert kunna finnas nån elektronikkunnig som på ett par timmar fixade till en sån kabelsats som du behöver till din bil och monterar den.

Saliga äro de flintskalliga, ty änglarna åka rutschkana på deras kala hjässor...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är säkert så. Nu har det gått så många vändor fram och tillbaka att jag inte längre vet vad jag ska tro. Säljaren sa idag till mig:
- jag är så trött på hela skiten, jag fattar inte hur det kan vara så svårt att fixa en krok. Är det okej för dig så behåll den här bilen.
Han orkar inte längre han heller. Javisst, vad ska jag säga liksom. Det är ju en likadan bil bortsett från att den saknar andra laddluckan och night vision. Men den har lite annat lull-lull istället. Och bättre stolar. Så varför inte?
Sambon är inte så nöjd, det är ju inte vår bil. Och det är fel färg. Visst. Men nu är det ju snart vinter. Då ser man inte färgen ändå. Och fram till våren har de kanske hittar en dragkrok till vår bil. Fan tro't.
macky

Inlägg av macky »

Riktigt trist det där. Låter ju helkonstigt att det ska vara så svårt. Alla svensksålda e-tron ska vara förberedda för dragkrok men det verkar ju inte riktigt stämma då om det inte går att montera från en bil till en annan. Hoppas de löser det till slut och bra med rätt lånebil iaf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, den där "förberedelsen" verkar inte finnas. Eller så betyder det bara att det inte går överhuvudtaget att sätta en krok på alla bilar som saknar förberedelsen. Det ska ju gå på min bil, men det är krångligt.
Jag utgår numera ifrån att jag inte kommer att få tillbaka min bil. Det blir väldigt konstigt oavsett. Säg att det tar ett halvår till - eller mer - tills Audi har kommit på en lösning. Då har jag ju kört hundratals mil med lånebilen, kanske mer än med min egen, slitit ner en uppsättning däck, fått stenskott eller kanske repor osv. Min egen bil har ju fått en keramisk lackbehandling. Lånebilen har inget sånt. Hur hanteras detta till slut? Det är ju i praktiken två bilar jag har haft under leasingperioden. Det blir jättekonstigt.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Ja, den där "förberedelsen" verkar inte finnas. Eller så betyder det bara att det inte går överhuvudtaget att sätta en krok på alla bilar som saknar förberedelsen. Det ska ju gå på min bil, men det är krångligt.
Jag utgår numera ifrån att jag inte kommer att få tillbaka min bil. Det blir väldigt konstigt oavsett. Säg att det tar ett halvår till - eller mer - tills Audi har kommit på en lösning. Då har jag ju kört hundratals mil med lånebilen, kanske mer än med min egen, slitit ner en uppsättning däck, fått stenskott eller kanske repor osv. Min egen bil har ju fått en keramisk lackbehandling. Lånebilen har inget sånt. Hur hanteras detta till slut? Det är ju i praktiken två bilar jag har haft under leasingperioden. Det blir jättekonstigt.
Är väll inte konstigare än dom som åkt lånebil från tesla under x månader. Något jag däremot skulle försöka vara noga med är att förlänga garantin med ett halvår om det nu går så länge.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det med garantin tänkte jag inte på. Tack för tipset.
Annars är det kanske precis som du säger. Man nöter på en lånebil och den egna håller sig fräsch under tiden. Det kan ju knappast innebära att får nackdelar på grund av det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Vad är självrisken på lånebilen och hur funkar det med utlandskörning osv?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Vad är självrisken på lånebilen och hur funkar det med utlandskörning osv?
Ingen aning. De har ställt upp med en lånebil tidigare, efter att vi hade sålt Teslan men inte fått e-tronen ännu. Det var ett glapp på en månad ungefär. Under den tiden åkte vi utomlands med lånebilen. Det var inga problem. När vi lämnade tillbaks den upptäcktes det att den hade fått en ful repa i stötfångaren, troligen orsakad någonstans på en parkering, dvs utan att vi har märkt det. Skadan noterades, men vi behövde inte betala nåt eller så.
Vi har faktiskt aldrig bestämt nånting överhuvudtaget. Jag fick bara nyckeln till lånebilen och så åkte jag. Behåll den, sa han bara. De är så trötta på dragkrokssoppan och Audis icke-agerande i den frågan att de nog för tillfället skiter i allting. Ifall det händer nåt är det Audis problem. Jag tror det är så de resonerar nu.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Trumvirvel............
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

........... trumvirvel ........
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MIN DRAGKROK HAR KOMMIT!!!!!!!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kan du fråga dem om de fått min bil också?
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Grattis. Har du fått tillhörande bil också? :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Nej, den är kvar där den står. De ringde precis och sa att kroken hade kommit imorse. De ringde faktiskt innan öppningsdags. Nu måste den ju monteras också, men det ska de göra omgående. Hoppas bara att det inte fattas nån del nu eller nånting.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

mati skrev:
Jag tror inte på detta förren den sitter monterad på bilen. Bildbevis krävs!!!

:)
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Nej, den är kvar där den står. De ringde precis och sa att kroken hade kommit imorse. De ringde faktiskt innan öppningsdags. Nu måste den ju monteras också, men det ska de göra omgående. Hoppas bara att det inte fattas nån del nu eller nånting.

Förstår inte. De kunde ju inte montera en likadan krok från en annan bil. Varför ska det gå bättre med den här kroken?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Kan du fråga dem om de fått min bil också?
Jag ska höra med dem. :)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
Supernice, härligt, äntligen osv. :-)

Nu vill jag inte vara negativ å så.
MEN
Har du sett det med egna ögon monterat på DIN bil? Måste tyvärr annars berätta att det kommer gå snett. Den blir monterad på annan bil, passar inte, fattas delar, mjukvaran accepterar inte just denna krok. .... Med tanke på hur galet många troll det gått i din krok. ;)

Men underbart att kroken kommit. Hoppas det blir ett problemfritt montage.
Tesla Model Y
Skriv svar