Apple ska leverera körklar elbil 2019

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare

Inlägg av tornblad »

Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: Apple ska leverera körklar elbil 2019

Inlägg av chpaulin »

tornblad skrev:
Vad blir nästa grej? Apple Stavmixer 2022? Känns lite off.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Det är väl kanon att apple hoppar in i leken. Jag vet att jag tjatar om det, men det är ju bara halva Gig1 som är officiellt finansierad än så länge. Är det läge att lägga korten på bordet kanske?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

chpaulin skrev:
tornblad skrev:
Vad blir nästa grej? Apple Stavmixer 2022? Känns lite off.

Hahaha. Kul. Men dom jag ju så mycket pengar så dom kan ge sig in i viken branch som helst, känns inte helt otippat med en elbil. Google var ju nästan på G att köpa Tesla för nått år sedan, och jag Tror att även Apple hade den diskussionen med Tesla.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Hehe var lite grinig igår ;) Skitbra att Apple intresserar sig för elbilar, skadar som sagt inte att ha ett så kapitalstarkt bolag med i leken.

Vi har snackat om Tesla-sekten men den är inget mot Apple-sekten :P
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jag lästa någonstan, fömodligen DN senaste helgen, att Apple funderar på att bygga en bränslecellsbil. Hoppas det inte stämmer. :(
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Bod skrev:
Jag lästa någonstan, fömodligen DN senaste helgen, att Apple funderar på att bygga en bränslecellsbil. Hoppas det inte stämmer. :(
Jag tror nog de vill ta en teknik som fungerar och kan massproduceras. De vill inte sälja bilar i tusental utan i hundratusental om de bestämmer sig för att ta fram en bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Bod skrev:
Jag har inte läst något om bränslecellbil och kan inte tänka mig att Apple skulle vara intresserad av att blaska med gas, tryckbehållare och rör. Jag tror tvärt om att det som lockar Apple in i bilbranschen är enkelheten i en elektrisk drivlina, så att de kan lägga krutet på häftig elektronik och mjukvara.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

2019 låter tidigt med tanke på hur komplex produkt en bil är. Men samtidigt, inte mig emot.
Bilbranschen 2015 känns lite som mobilbranschen 2005.
Lugnet före stormen.

(Frågan är då bara om Tesla är Palm eller Apple i det här dramat... ? ;-) )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Blir en del nya spelare i leken, frågan är hur drakarna ska agera så de inte blir överkörda.
Tesla, Google, Apple , FaradayFuture, Atieva + kinesiska företag
Det är inte för långt borta heller, -18,-19
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

_TonyV skrev:
Blir en del nya spelare i leken, frågan är hur drakarna ska agera så de inte blir överkörda.
Tesla, Google, Apple , FaradayFuture, Atieva + kinesiska företag
Det är inte för långt borta heller, -18,-19
Bli inte för optimistisk bara - utmaningen med att etablera ett nytt bilföretag är långt mycket större än bara att designa och bygga själva bilen.
Även om det är möjligt att, som Tesla, sälja bilar över nätet, måste man ändå exempelvis ha en omfattande global serviceorganisation för att kunna kränga bilar. Teslaägarna är ju lite förlåtande mot att allt inte funkar 100 % nu innan Tesla växt i sin kostym när det gäller serviceverksamhet, men man kommer nog inte vara lika accepterande mot kinesiska biltillverkare när det läcker in vatten från taket och det är sex månaders kö till verkstaden.

Apple kommer säkert söka samarbeten med andra som redan har en utbyggd serviceverksamhet, och ett samarbete med Tesla känns väl ganska naturligt då de dessutom har superladdarnätverket som kommer vara essentiellt för att Apple ska få sålt några elbilar. Alternativet är att Apple börjar med att sälja, serva och erbjuda snabbladdning för bilar i liten skala, exempelvis i Nordamerika och Kanada. Det är så kineserna gör...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Apples initiala kunder kommer förmodligen också vara lika förlåtande initialt, men det blir säkert som du skriver nått samarbete med nån annan. Undrar om dom kan va sugna på att försöka betala Tesla för att få ladda på Supercharger.

En intressant sak ang nya biltillverkare, så ä läste jag att Tesla är den första biltillverkaren som blivit börsnoterad i Usa sedan Ford. Det har ju funnits en hel del försök till nya bolag som försökt men misslyckats.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Även om Apple håller på så är det inte säkert att Apple kommer med någon bil.
Apple har många stora projekt som aldrig blir något.
Om dom inte tycker dom tillför något så läggs projektet ned, men det vet man först när man kommit en lång bit på väg.
dock verkar Apple ha så mycket folk på självbärande bil att dom troligen kommer med en bil.
Jag tror dom kommer med e mindre bil. DVS familjens andrabil.

Däremot om alla gamla tillverkare är sena med att börja med elbilar, lär det nog komma fler nya leverantörer.
Det känns som det är läge för Saab/News, men dom kommer nog aldrig i mål vad det verkar.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Toja skrev:
Däremot om alla gamla tillverkare är sena med att börja med elbilar, lär det nog komma fler nya leverantörer.
Det känns som det är läge för Saab/News, men dom kommer nog aldrig i mål vad det verkar.
Säg inte det. Senast jag läste något om NEVS, var att de anställde 150 personer fler än utanonserat. Låt oss hoppas!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Mikke996
Teslaägare

Inlägg av Mikke996 »

:D
12002300_10204959867146924_2267460708250547682_n.jpg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det finns skeptiker som för flera år sedan har förutsagt hur Apples bilar kommer att bli :lol:

http://www.skrattnet.se/roliga-texter/o ... orde-bilar
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nicke Nyfiken skrev:
Det finns skeptiker som för flera år sedan har förutsagt hur Apples bilar kommer att bli :lol:

http://www.skrattnet.se/roliga-texter/o ... orde-bilar
Haha.
Det är garanterat igen apple-taliban som skrivit det.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Det är inte direkt anspråkslöst att kalla sin webbplats för "Skrattnet". Det var inga problem att hålla sig för skratt. Komiker har för länge sedan fattat att det är direkt kontraproduktivt att utlova skratt - fallhöjden blir så mycket större när skratten uteblir.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Det är inte direkt anspråkslöst att kalla sin webbplats för "Skrattnet". Det var inga problem att hålla sig för skratt. Komiker har för länge sedan fattat att det är direkt kontraproduktivt att utlova skratt - fallhöjden blir så mycket större när skratten uteblir.
Jag fick mig i alla fall ett skratt av lunchkontrollen, dock blev det nog en större effekt just på grund av att det inte utannonserades att det skulle levereras skratt ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Jag fick mig i alla fall ett skratt av lunchkontrollen, dock blev det nog en större effekt just på grund av att det inte utannonserades att det skulle levereras skratt ;)
Menar du att du inte hade skrattat om jag istället hade länkat till den stora och jätteroliga sammanställningen över de 100 bästa lunch-skämten på "Skrattpalatset.com"? Jag tror att du hade tänkt: "Ojoj vad roligt, nu ska här skrattas!" och sedan vikt dig av skratt åt roligheterna som uppenbarat sig på skärmen..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Apple börja konkurera med ford, nissan och volvo? Tsss de e vel lika troligt som om en dator tilvärkare skulle konkurera ut noki... Um.. ;)
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

+1 på den @Kalle
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Herr X skrev:
Ha ha ha... lite känsligt det där om man är medlem i Applesekten. Det blir lite som ett personligt angrepp när någon driver med ens inre övertygelser. ;)

Samma text ligger på en massa olika webbplatser med betydligt mer anspråkslösa namn, men jag betvivlar att du skulle skrattat även om jag länkat till en av dessa istället. :lol:

Jag tycker sammanfattningen är klockren eftersom jag själv för några år sedan övergav iPhone just pga flera av de skäl som texten associerar till.

Men låt oss inte ta ut något i förskott. Tiden lär visa vad Apple är kapabla att producera inom bilindustrin. :geek:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nicke Nyfiken skrev:
...men jag betvivlar att du skulle skrattat även om jag länkat till en av dessa istället. :lol:
När man inom parentes måste förklara det roliga så är det en tydlig indikation på att man är på väg att misslyckas i sin karriär som komiker.
"Den skulle inte ha några rutor (windows)"
Vad är det för likhet mellan en Tesla och ett puckeldjur? Båda går på el (kam-el).. *fniss*
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

"Den skulle inte ha några rutor (windows)"
Det enda som är problem med detta är att någon försökt översätta från engelska, och trott att det fortfarande skulle kunna vara roligt.
Skriv svar