Då har jag hämtat ut min bil och kan berätta sånt som kan vara intressant att veta i förväg som DNB hade så svårt att dela med sig av. Själva kontraktet visar jag inte upp utan berättar bara viktig information/villkor som står i det:
Uppläggningsavgift: 595:-
Administrationsavgift: 55:-/mån
Leasingavgiften uppges i kontraktet som om ingen miljöbonus betalats ut, men sen står det i texten under rubriken Särskilda villkor (gäller 48 månaders leasing):
Betalskydd ingår utan extra kostnad de tre första månaderna. Läs mer på nästa sida och i medföljande faktablad. Under grundleasingtiden utgår en s.k. klimatrabatt på leasingavgiften som preliminärt har beräknats till 1250 kronor exklusive momsreducering per månad. Leasegivaren äger rätt att ändra klimatrabattens storlek eller besluta att klimatrabatt inte ska utgå om förutsättningarna för Leasegivarens beräkning av den preliminära klimatrabatten ändras på ett sätt som Leasegivaren inte skäligen kunnat förutse när kreditansökan gjordes. När det i de allmänna villkoren till leasingavtalet hänvisas till "leasingavgiften" avses leasingavgiften exklusive eventuell klimatrabatt.
"Klimatrabatt" är alltså de 60000/48=1250:- som dras av leasingavgiften (som i mitt fall är 7768:- för en SR+ med dragkrok och röd lack, i övrigt basutrustad (inkl. vinterdäck) och 1500 mil/år). Så det jag ska betala är 6518:-/månad och det var också det belopp som visades i kalkylatorn som länkas till i början av den är tråden.
Sen finns också denna text i kontraktet:
Utöver ovan angivna villkor gäller tryckta "Allmänna villkor BIL - PRIVATLEASING MAJ 2018 (BF PLEA201805)", information avseende personuppgiftsbehandling och kreditupplysningslagen, skötselguide samt, om försäkring ingår i leasingavgiften, försäkringsvillkor. Undertecknad har tagit del av och godkänt samtliga dessa dokument. Ev. medleasetagare bekräftar genom undertecknandet av detta avtal även att Leasetagaren har fullmakt att företräda medleasetagaren på sätt som anges i punkten 13 i "Allmänna Villkor BIL - PRIVATLEASING MAJ 2018 (BF PLEA201805)". Avtalet är bindande för Leasegivaren när denne godkänt leasingavtalet i sin helhet och erlagt betalning till Leverantören. Avtalet är bindande för Leasetagaren genom dennes underskrift. Ovan angivet fordon har denna dag av Leverantören levererats i enlighet med leveransvillkoren. Vi har besiktigat fordonet och funnit att det är i överenskommet skick. Vi godkänner härmed leveransen samt att Leasegivaren verkställer utbetalning till Leverantören.
De allmänna villkor de hänvisar till har tidigare publicerats här i tråden.
Man ansöker också om DNB-kortet.
Under rubriken BETALSKYDDSFÖRSÄKRING står det:
För dig som tecknar ett privatleasingavtal hos DNB ingår utan kostnad den obligatoriska gruppförsäkringen DNB Betalskydd från dagen för undertecknande av leasingavtalet, den månaden ut och de tre efterföljande månaderna. Därefter har du möjlighet att behålla ditt försäkringsskydd genom att betala premie samtidigt som du betalar din leasingavgift. Du får hem information om hur det går till. Du får även hem försäkringsbrev med information om försäkringen och dess undantag. Om du har frågor eller om du inte vill ha försäkringen ringer du DNB 08 - 473 47 10.
Se bifogat faktablad som berättar mer om ditt Betalskydd.
Detta faktablad som också innehåller villkor för privatleasing om hur bilen ska skötas och vad som räknas som normalt slitage eller inte bifogar jag i ett senare inlägg som PDF, om det går. Det verkar inte gå i datorns webbläsare men kanske i Tapatalk?
OBS! I det dokument står det att serviceplan är betald i leasingavgiften och att man är skyldig att följa denna.
Det står också att fordonet får användas inom Norden, men om man ska åka utanför Norden krävs DNB:s skriftliga medgivande.
Det står också att kostnaden för betalskyddet, om man vill fortsätta med det efter 3 månader, är 6,25% av leasingkostnaden, i mitt fall 408:-/månad, vad jag kan förstå.
Utöver detta var det också ett flersidigt dokument om hur de behandlar ens persondata. Ett formidabelt juristordbajseri som en konsekvens av GDPR!

Totalt är kontraktet med bilagor på 26 sidor!