Bokföring av Tesla tjänstebil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare

Bokföring av Tesla tjänstebil

Inlägg av ChrisTesla »

Hej
Baserat på diskussioner i andra trådar så har jag förstått att många har köpt Teslan vi eget AB, precis som jag.
Jag vänder mig till forumet för hjälp med att bokföra förmånen av tjänstebilen på bästa sätt.

Förutsättningar:
Tesla MS som tjänstebil via eget AB.
AB ägs av mig och min fru.
Ingen lön plockas ut från AB, bara aktieutdelning en gång om året.
Både jag och min fru har lön via annat företag och betalar max skatt.

Jag vill självklart bokföra på ett korrekt, förmånligt och enkelt sätt.

Jag har kommit fram till att ett “nettolönavdrag” fast istället betala in med skattade pengar motsvarande förmånsvärdet till företaget är både förmånligt och ger minskad administration. Säg till om jag har fel :)

Hur bokför jag detta? Räcker det en bokföra detta en gång om året i en klumpsumma eller måste det göras månad för månad?
Företaget behöver då inte betala skatt och sociala avgifter på förmånen, korrekt?
Behöver AB skicka in kontrolluppgifter på detta eller räcka det att man själv anger detta i samband med deklarationen?

Förmånsvärdet är 5025kr enligt skatteverket.
Är det 5025kr jag ska betala in varje månad? Eller ör det 5025*0.55 som jag ska betala in varje månad?

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Bokföring av Tesla tjänstebil

Inlägg av tor-ake »

Det blir exakt samma administration skulle jag säga. Även om du gör nettolöneavdrag så måste du redovisa bruttolönen varje månad, och bokföra SoC avg och källskatt enligt skattetabell.

Blir bara en post mindre i bokföringen, och förstås ingen utbetalning till dig själv. Betala SoC och prel med skattade pengar till skattekonto blir ett ägartillskott som måste bokföras, det med. Men det är helt meningslöst, det bara ökar kassan i företaget, sedan måste ju pengarna tas ut igen på något sätt.

Obs ej redovisningskonsult eller revisor. Det kan säkert finnas något slugt sätt att lösa detta på.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Det jag gör, och tror är korrekt och min bokförare rekommenderade (men revisorn har inte godkänt än, så vem vet...):

Förmånsvärdet, i mitt fall 4426 kr, betalar jag in till mitt företag i sin helhet varje månad. Jag bokar det sen i bokföringen som:

Debet 1920 PlusGiro
Kredit 7399 Motkontering av förmån.

Det är allt.

Notera att du måste göra arbetsgivardeklaration varje månad med dig som arbetstagare och ange 0 i både ruta 001 och 013. Det blir alltså en 0-deklaration, men genom att du inte lämnar fältet 013 tomt utan skriver "0" där så signalerar du på nåt mystiskt sätt att du har bilförmån men redan betalat för den.

Jag tar alltså inte ut någon lön.

Jag kan ju återkomma när revisorn godkänt det också.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ah, ja det var ju lite slugt, att ha bruttolön 0 och göra nettolöneavdrag. Negativ lön 8-)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

tor-ake skrev:
Ah, ja det var ju lite slugt, att ha bruttolön 0 och göra nettolöneavdrag. Negativ lön 8-)
Det genererar ju absolut minimum administration i alla fall.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Onekligen, ja.

När jag först hörde ChrisTeslas upplägg trodde jag tanken var att man skulle betala ut noll till sig själv, och betala in till skattekontot med skattade pengar, men att betala in till AB:ts konto reducerar ju administrationen markant. Bara att sätta upp den i privatbanken som en återkommande överföring, så slipper man lyfta ett finger för inbetalningen med 8-)

Kan det finnas ett sätt att slippa den månatliga arbetsgivarredovisningen med, om man ändå skall nolla den? Glömmer man en månad tar de ju 500kr i straffavgift upptäckte jag :oops:
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

tor-ake skrev:
När jag först hörde ChrisTeslas upplägg trodde jag tanken var att man skulle betala ut noll till sig själv, och betala in till skattekontot med skattade pengar, men att betala in till AB:ts konto reducerar ju administrationen markant. Bara att sätta upp den i privatbanken som en återkommande överföring, så slipper man lyfta ett finger för inbetalningen med 8-)
Jag har LF privat och det finns tydligen inget sätt att göra automatiska betalningar till giro, bara överföringar mellan privatkonton. Så jag har helt enkelt skapat en rad betalningar med en månads mellanrum redan på förhand fram till nyår. Får sen lägga in nästa år som 12 nya betalningar.
tor-ake skrev:
Kan det finnas ett sätt att slippa den månatliga arbetsgivarredovisningen med, om man ändå skall nolla den? Glömmer man en månad tar de ju 500kr i straffavgift upptäckte jag :oops:
Jag tror inte man kommer undan redovisningen, men helt ärligt, det tar några minuter bara.
Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare

Inlägg av ChrisTesla »

Ok tack, då börjar det bli tydligt hur jag ska göra det.
Det hade varit skönt att även förenkla arbetsgivarredovisningen. Alltid risk att man glömmer det ;)
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Dubbelkolla med revisorn att det blir rätt. Jag har eget AB och fick brev från Skatteverket för ett tag sedan med krav på rättelse. De tyckte inte att det var ok att betala skatt för bilförmån utan att ta ut lön. Såhär stod det i brevet:

Skatteavdrag kan endast göras från kontant ersättning, inte från en förmån. För att kunna tillgodoräkna sig ett skatteavdrag vid förmåner måste beloppet tas upp både som kontant ersättning (t.ex lön) och som avdragen skatt. [...] Om ersättningen för ett arbete enbart ges ut i form av en skattepliktig förmån, t.ex bilförmån, ska skatteavdrag inte göras. När skattepliktiga förmåner ges ut tillsammans med kontanta ersättningar ska skatteavdraget beräknas på den totala ersättningen. Belopp för skatteavdraget får dock aldrig överstiga belopp för den kontanta ersättningen.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

ChrisTesla skrev:
Jag har kommit fram till att ett “nettolönavdrag” fast istället betala in med skattade pengar motsvarande förmånsvärdet till företaget är både förmånligt och ger minskad administration. Säg till om jag har fel :)
Innebär inte det att ditt företag tillhandahåller en finansiell tjänst? För att få driva ett företag som erbjuder finansiella tjänster krävs i de flesta fall tillstånd från Finansinspektionen, tror jag. :?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

HenrikC skrev:
Dubbelkolla med revisorn att det blir rätt. Jag har eget AB och fick brev från Skatteverket för ett tag sedan med krav på rättelse. De tyckte inte att det var ok att betala skatt för bilförmån utan att ta ut lön. Såhär stod det i brevet:

Skatteavdrag kan endast göras från kontant ersättning, inte från en förmån. För att kunna tillgodoräkna sig ett skatteavdrag vid förmåner måste beloppet tas upp både som kontant ersättning (t.ex lön) och som avdragen skatt. [...] Om ersättningen för ett arbete enbart ges ut i form av en skattepliktig förmån, t.ex bilförmån, ska skatteavdrag inte göras. När skattepliktiga förmåner ges ut tillsammans med kontanta ersättningar ska skatteavdraget beräknas på den totala ersättningen. Belopp för skatteavdraget får dock aldrig överstiga belopp för den kontanta ersättningen.
Hmmm... ja, kan så vara. Får helt enkelt vänta och se vad revisorn säger.
Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare

Inlägg av ChrisTesla »

renes skrev:
HenrikC skrev:

Hmmm... ja, kan så vara. Får helt enkelt vänta och se vad revisorn säger.

Ok, jag får nog kontakta revisorn och fråga vad hon tycker om upplägget.
Jag återkommer med hennes syn på detta.
Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare

Inlägg av ChrisTesla »

Jag har nu pratat med min revisor och hon rekommenderar att jag betalar in förmånsvärdet till AB med skattade pengar. Bokför detta mot 5690 "Netto betald löneförmån". 7399 är för förmån med soc avgifter.
Så det borde funka, vi få se om skatteverket säger något annat.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

ChrisTesla skrev:
Jag har nu pratat med min revisor och hon rekommenderar att jag betalar in förmånsvärdet till AB med skattade pengar. Bokför detta mot 5690 "Netto betald löneförmån". 7399 är för förmån med soc avgifter.
Ah, det låter ännu bättre. Ska checka av med min revisor också. Thx!
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Tips! Kolla ”nettolöneavdrag” i sökfunktionen på forumet så hittar du ett gäng trådar som diskuterar hur man löser detta i detalj. :D
Användarvisningsbild
joc
Teslaägare

Inlägg av joc »

Jag har bilen i mitt AB, vilket inte är registrerat som arbetsgivare. Skatteverket gav mig följande trevliga mailsvar på min fråga hur jag skall hantera detta:

Har du betalat hela bilförmånsvärdet varje månad och inte har något annat att redovisa i arbetsgivardeklarationen, kan du lämna en kontrolluppgift, KU10. Då fyller du i en nolla i ruta 013 och sätter ett kryss i rutan 050 "Bilersättning enligt schablon"
Senast redigerad av joc, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR-19 FSD
Användarvisningsbild
ChrisTesla
Teslaägare

Inlägg av ChrisTesla »

Om jag förstår dig rätt så slipper man redovisningen varje månad, det räcker med KU10 en gång om året.
Det är toppen!
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

renes skrev:
ChrisTesla skrev:
Har nu haft den diskussionen och 5690 är rätt. Inte 7399.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

renes skrev:
renes skrev:
ChrisTesla skrev:
Vissa säger att 7385 är korrekt?

Jag får 5690 till ”övriga kostnader för transportmedel”
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Det är nog som ChrisTesla säger, nl att allt under 73xx blir det sociala avgifter på och det ska det inte vara för netto betald förmån, därav konto i 5xxx klassen. Och som sagt, min revisor bekräftade det. Gäller alltså om du betalar in hela förmånen netto från privat till företaget.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

OscarA skrev:
renes skrev:
renes skrev:
ChrisTesla skrev:

Du menar kanske att beskrivningen är fel? Om du inte använder 5690, ändra namnet helt enkelt. Eller skapa 5691 och kalla det något liknande "Netto bilförmån inbetald".

Som sagt ovan, 73xx konton är för belopp man ska betala sociala avgifter på. Jag gjorde också det misstaget i början, men har bokat om beloppen på inrådan av revisorn till 5690.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

renes skrev:
OscarA skrev:
renes skrev:
renes skrev:
ChrisTesla skrev:

Du menar kanske att beskrivningen är fel? Om du inte använder 5690, ändra namnet helt enkelt. Eller skapa 5691 och kalla det något liknande "Netto bilförmån inbetald".

Som sagt ovan, 73xx konton är för belopp man ska betala sociala avgifter på. Jag gjorde också det misstaget i början, men har bokat om beloppen på inrådan av revisorn till 5690.
Ah ok tack, makes sense. :)
Debit 1930
Kredit 56xx

Behöver jag göra något med 56xx eller bara låta det ”-växa”?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

OscarA skrev:

Ah ok tack, makes sense. :)
Debit 1930
Kredit 56xx

Behöver jag göra något med 56xx eller bara låta det ”-växa”?
Ja. Vid bokslutet bokas den om till vinst/förlust, så den börjar på noll igen för nästa bokföringsår. Precis som andra inkomster och kostnader.
Skriv svar