Permanent ström till husvagnen

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Permanent ström till husvagnen

Inlägg av mati »

Inte direkt elbilsrelaterat, men det finns ju en massa snillar här som kan det mesta. Därför tänkte jag börja här. :)
Vi har skaffat en ny husvagn och det har visat sig att batteriet i den inte laddas via släpvagnskontakten. Det är ju synd eftersom en elbil har helt andra möjljgheter än en fossilbil att leverera pemanent 12V. Risken att man tömmer bilens startbatteri finns ju liksom inte. Och under färd vore det ju dumt att inte ta strömmen från bilen för att driva kyl/frys osv.
Frågan är nu hur man gör detta. Den 13-poliga jäger-kontakten har ju permanent 12V, ström finns alltså tillgänglig. Men hur kan man använda den för att ladda husvagnens batteri? Min första tanke är ett relä som dras så fort t.ex. bilens lyse tänds, dvs när bilen är igång, och som parallellkopplar husvagnsbatteriet med bilens 12V. Men troligen är det inte så enkelt, för annars hade de väl redan gjort det från början. Jag gissar att man behöver något högre spänning än 12V för att det ska funka.
Nån som har koll på detta? Hur gör man på bästa sätt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist

Re: Permanent ström till husvagnen

Inlägg av Fredrik j »

Om du har 13-pol så har du redan matning för kylskåp. Precis som du säger så går kylskåpet på 12v bara om belysningen är tänd. På bilen.
Borde rimligen gå att koppla om på en elbil så man får ständig 12v.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Brukar vara en kabel/reläsats som man eftermonterar. Jag gjorde det på en av mina Octavior.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Så enkelt är det!

Man sätter en "D+ emulator" som bryter relät på inkommande ström när spänningen understiger 12,5V, det gör den så fort "generatorn" eller i ditt fall DC-DC-omvandlaren slutar ladda.

Om det är så att du har mindre än 13,8V i kontakten när bilen är "igång", då kan du sätta in en s.k "booster" vilket är en DC-DC-omvandlare.

Vill du ha ständig laddning måste du lura igång bilens DC-DC-omvandlare, det kan visa sig vara enkelt eller otroligt svårt. På nissan Leaf måste "tändningen" vara på för att DC-DC-omvandlaren skall ladda batteriet.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag har inte behövt eftermontera på mina två senaste bilar som har 13-pol. På förrförra var det 7-pol och då kan man sno dimljuskabeln.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
Så enkelt är det!

Man sätter en "D+ emulator" som bryter relät på inkommande ström när spänningen understiger 12,5V, det gör den så fort "generatorn" eller i ditt fall DC-DC-omvandlaren slutar ladda.

Om det är så att du har mindre än 13,8V i kontakten när bilen är "igång", då kan du sätta in en s.k "booster" vilket är en DC-DC-omvandlare.

Vill du ha ständig laddning måste du lura igång bilens DC-DC-omvandlare, det kan visa sig vara enkelt eller otroligt svårt. På nissan Leaf måste "tändningen" vara på för att DC-DC-omvandlaren skall ladda batteriet.
Aha, det var alltså ungefär som jag tänkte från början. D+ emulatorn/simulatorn är då det jag behöver. Om jag fattar det rätt så kopplas dess utgång helt enkelt till husvagnsbatteriet?
Att dra permanent ström från bilen även när man står parkerad är kanske överkurs till en början. I värsta fall får man väl slå på tändningen om det behövs. Jag är främst ute efter att få ström till husvagnen under färd.

Edit, okej, jag fattade fel. Man styr alltså reläet med D+ emulatorn. Tack för tipset. :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Den 13-poliga kontakten har tekniska möjligheter att skicka 12 volt till husvagnen.

Men det krävs lite mer.

1. Bilen måste vara byggd med extra elkabel till dessa kontaktstift. Kan ju tänkas att Audi är rädd för att DC-DC omvandlaren inte håller för att köra kylskåp i många timmar.
En avgasbil har ju ofta extremt överdimensionerad generator att hämta ström ifrån. Som ett litet elverk nästan.
En 230 volt växelriktare på högspänningsbatteriet vore något, dock krävs en annan kontakt isåfall.

2. Husvagnen måste vara byggd för att kunna ta emot 12 volt och göra något vettigt av den.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Punkt 1 förstår jag. Men det går ju kanske eventuellt att ta reda på vad släpvagnskontakten tål. Kanske är pin 9 och 10 inte ens inkopplade?

Men jag förstår inte riktigt vad du menar med punkt 2. Ett 12V batteri finns ju. Det är kopplat till en AC-DC omvandlade som genererar 12V ifall den är kopplad till 230V. Annars tas 12V från batteriet. Men om man laddar batteriet från bilen så påverkar ju det inte resten av 12V-systemet. Det är ju samma sak som att ansluta en vanlig bilbatterisladdare typ c-tec direkt till batteriet.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

DIN-V-72570 T.1) är standarden för släpvagnskontaken.

Stift 9-13 får tydligen utlelämnas, där ska 12 volten komma.

Det jag menar med punkt 2 är att husvagnen måste ha något som får strömmen att komma från släpvagnskontakten till 12 volts batteriet.

Och helst någon bra laddregulator också, finns vissa som kan höja spänningen lite också.

Om vi tänker oss att det bara går en kabel direkt till husvagnens batteri kommer dragbilens batteri bli parallellkopplat.

Om det inte är två exakt lika batterier så kommer bilens laddregulator få det kämpigt.

Förmodligen har Audi försökt optimera laddningen av 12 volts batteriet på något finurligt sätt. För att inte cykla batteriet för mycket, men så länge spänningen är högre i bilen så kommer elektronerna rinna över till husvagnen.

Vad jag förstår brukar det finnas ett extra utrustningspaket till husvagnen för att ladda från bilen.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

I vår husvagn laddas inte batteriet när jag kör. Bara kylskåpet. Kopplat så från fabrik på både bil och husvagn
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Köp en Tesla pickup med 240V och 10A uttag.
Mycket smidigt när man har husvagn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Svårt att köpa vad som ej finns.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag gjorde det du vill göra tror jag. Jag laddade batteriet med konstantspänningspolen. För att inte bränna kabeln eller säkringen, satte jag dit en strömbegränsare i serie till batteriladdningen. Köptes på elfa för några kronor. Finns med väldigt lågt spänningsfall. Det du söker är en polyswitch.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Risken att man tömmer bilens startbatteri finns ju liksom inte.
Det har väl aldrig varit så mycket trasiga 12v batterier som det är på elbilar, i synnerhet Tesla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

jonas skrev:
Jag gjorde det du vill göra tror jag. Jag laddade batteriet med konstantspänningspolen. För att inte bränna kabeln eller säkringen, satte jag dit en strömbegränsare i serie till batteriladdningen. Köptes på elfa för några kronor. Finns med väldigt lågt spänningsfall. Det du söker är en polyswitch.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Bra idé, tack. Låter vettigt.
Jag ska först gå och mäta spänningen i släpvagnskontakten.
Om det inte finns någon konstantspänning framdragen så har hela problemet löst sig med automatik, då går det ju inte i alla fall. Jag utgick ifrån att det alltid finns, men jag inser nu att det inte behöver vara så.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Teslaspolen skrev:
Svårt att köpa vad som ej finns.
Men Zalman lever ju sitt liv 3 år fram i tiden och kalkylerar sin ekonomi i €, så varför är du förvånad? :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Skriv svar