Vi har kört Nissan Leaf i ett och ett halvt år. Är väldigt nöjda med "e-pedalen", som motorbromsar ganska kraftigt när man släpper på gasen. Provkörde en kompis Tesla 3 häromdan. Den motorbromsar ju på samma sätt som Leafen, men inte till helt stillastående, utan att man trampar på bromsen. På Leafen behöver man aldrig röra bromsen (om man släpper gasen i tid) vid tex rödljus och korsningar.
Är det en inställningsgrej på Tesla, så den kan funka på samma sätt?
Autostopp?
Moderator: Redaktion
- Ekokobonden
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 05 okt 2019 22:04
- Ort: Grästorp
Autostopp?
Nissan Leaf -18 2.Zero 40 kWh pärlgrön
Tesla mod 3 -19 LR blå drag
Scott E-Sub Active 36 V 400 Wh
Husqvarna 535 iXP 2*5 kWh
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Solceller 104 m2 13500 kWh/år
ETC-el sol & vind abonnemang
Tesla mod 3 -19 LR blå drag
Scott E-Sub Active 36 V 400 Wh
Husqvarna 535 iXP 2*5 kWh
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Solceller 104 m2 13500 kWh/år
ETC-el sol & vind abonnemang
Re: Autostopp?
One pedal drive finns inte riktigt på Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Autostopp?
Nej, Tesla har separerat regenerering till att släppa gaspedalen och mekanisk broms till bromspedalen.
Jag kan tycka det är både för och nackdel. Fördelen är ju att man har koll på när energin går förlorad. Nackdelen är ju att man måste flytta foten.
Om man däremot kör farthållaren använder bilen de mekaniska bromsarna ner till noll.
Jag kan tycka det är både för och nackdel. Fördelen är ju att man har koll på när energin går förlorad. Nackdelen är ju att man måste flytta foten.
Om man däremot kör farthållaren använder bilen de mekaniska bromsarna ner till noll.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Ekokobonden
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 05 okt 2019 22:04
- Ort: Grästorp
Re: Autostopp?
Synd. Det är ju en av de trevligaste upplevelserna med Leafen.Svenssons skrev:One pedal drive finns inte riktigt på Tesla.
Man kanske kunde mejla en fråga till Elon och kolla om han kan fixa en mjukvaruuppdatering...

Nissan Leaf -18 2.Zero 40 kWh pärlgrön
Tesla mod 3 -19 LR blå drag
Scott E-Sub Active 36 V 400 Wh
Husqvarna 535 iXP 2*5 kWh
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Solceller 104 m2 13500 kWh/år
ETC-el sol & vind abonnemang
Tesla mod 3 -19 LR blå drag
Scott E-Sub Active 36 V 400 Wh
Husqvarna 535 iXP 2*5 kWh
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Solceller 104 m2 13500 kWh/år
ETC-el sol & vind abonnemang
Re: Autostopp?
Såg TeslaBjörns test av det i Spanien för ett bra tag sedan och det såg onekligen rätt smidigt ut. Redan idag går det att köra mycket utan att behöva flytta foten om man planerar lite men full One pedal drive är det inte utan man måste själv trycka på bromsen ibland.
Det är visserligen effektivare med planering och ingen regenerering plus att bromsen måste motioneras regelbundet men One pedal drive är nog framtiden för vardagskörning om man inte åker i en autonom bil.
Det är visserligen effektivare med planering och ingen regenerering plus att bromsen måste motioneras regelbundet men One pedal drive är nog framtiden för vardagskörning om man inte åker i en autonom bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Autostopp?
Det är säkert nått jäkla patent som sätter stopp för det, samma som med skyltavläsning. Bilen stannar ju själv om det står en annan bil framför så den har ju redan funktionen att stanna helt själv.
Re: Autostopp?
Tesla har creep på som standard stänger man av den så kan man stå stilla men det är svårt att pricka rätt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Autostopp?
Tror snarare att det är ett val att tydligt separera gå och stopp pedalen. På min gamla Leaf finns det generering på gå pedalen till en viss nivå och sedan även lite på bromspedalen. Det är nog bra för ”vanligt folk” som inte egentligen bryr sig om vilket men för mig känns det lite otydligt om hur vida jag återvinner eller slänger bort. Förutom det så tycker jag bromspedalen känns tydligare i Teslan än i Leaf.pinussen skrev:Det är säkert nått jäkla patent som sätter stopp för det, samma som med skyltavläsning. Bilen stannar ju själv om det står en annan bil framför så den har ju redan funktionen att stanna helt själv.
Självklart skulle Tesla kunna göra en uppdatering där det går att välja enpedalskörning. Allt detta kan de ju styra med mjukvaran.