Vätgasmack i Stockholm
Moderator: Redaktion
Vätgasmack i Stockholm
Nu är Sveriges andra och första komerciella vätgasmack invigd.
http://mobil.dn.se/motor/nyheter/vatgas ... framtiden/
Man kan tanka 180 bilar per dygn! Är man bil 181 så får man åka hem igen gissar jag.
Fördelen är att den producerar sin egna vätgas med sol och vind.
http://mobil.dn.se/motor/nyheter/vatgas ... framtiden/
Man kan tanka 180 bilar per dygn! Är man bil 181 så får man åka hem igen gissar jag.
Fördelen är att den producerar sin egna vätgas med sol och vind.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Vätgasmack i Stockholm
Så en bil var 8:e minut, detta för en anläggningskostnad på 10 miljoner? Dessutom ineffektivare än att driva bilen från batterier, och man måste tanka ungefär dubbelt så ofta som med en fossilbil, som kostar ungefär lika mycket som vätgasbilen i drift. Nae, vätgas har mycket att bevisa om det ska kunna konkurrera med BEV's, eller fossilbilar för den delen.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
För att producera 1 kg vätgas helt från el och vatten krävs det 39 kWh el. Vi är dock inte där idag utan det krävs 48 kWh el för 1 kg vätgas idag. Toyota Mirai rymmer ca 5 kg vätgas och kan ta sig 300 miles på detta enligt Toyota. Det betyder att det går åt 1 kg för att köra 96,5 km eller knappt 10 mil per kg vätgas.
Räknar man med att vätgasen mirakulöst tar sig till stationen helt utan extra energitillskott så går det alltså åt 480 Wh per km för Toyota Mirai vilket skulle kunna effektiviseras till 390 Wh per km någon gång i framtiden...
http://www.renewableenergyfocus.com/vie ... enewables/
Hur kan detta på något sätt vara bättre än att köra på elen direkt genom att lagra den i batteri på elbilar?
Räknar man med att vätgasen mirakulöst tar sig till stationen helt utan extra energitillskott så går det alltså åt 480 Wh per km för Toyota Mirai vilket skulle kunna effektiviseras till 390 Wh per km någon gång i framtiden...
Hur kan detta på något sätt vara bättre än att köra på elen direkt genom att lagra den i batteri på elbilar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
+1
Om man inte kan räkna så kan man inte...
Om jag förstod rätt så produceras vätgasen vid stationen.
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Det där snor jag till FacebookSvenssons skrev:För att producera 1 kg vätgas helt från el och vatten krävs det 39 kWh el. Vi är dock inte där idag utan det krävs 48 kWh el för 1 kg vätgas idag. Toyota Mirai rymmer ca 5 kg vätgas och kan ta sig 300 miles på detta enligt Toyota. Det betyder att det går åt 1 kg för att köra 96,5 km eller knappt 10 mil per kg vätgas.

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Trodde det med efter läst den artikeln men enligt nyteknik så framställs det vid AFAs anläggning i SandvikenLarsL skrev:+1
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 879458.ece
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Vanliga personer har nog svårt att sätta 480 Wh per km i relation till något. Tror att det behöver förklaras att elbilar drar mindre än hälften så mycket el och att laddstationer till elbilar kostar ca 1% eller mindre än en vätgasstation.AGCF skrev:Det där snor jag till FacebookSvenssons skrev:För att producera 1 kg vätgas helt från el och vatten krävs det 39 kWh el. Vi är dock inte där idag utan det krävs 48 kWh el för 1 kg vätgas idag. Toyota Mirai rymmer ca 5 kg vätgas och kan ta sig 300 miles på detta enligt Toyota. Det betyder att det går åt 1 kg för att köra 96,5 km eller knappt 10 mil per kg vätgas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kan inte tänka mig att man slänger upp ett vindkraftverk i närheten av flygplatsen och om man skulle ha solceller som ger 180bilar*5kg*48kWh/kg=43,2MWh per dag så skulle det täcka rätt stor yta. Visserligen skulle man kunna välja att bara köpa in el från sol och vind så elen kommer i elledning men jag tror inte heller att det skulle gå att få bygglov till en småskalig vätgasanläggning precis vid flygplatsen. Det mest troliga är att den transporteras från en större anläggning.chpaulin skrev:Trodde det med efter läst den artikeln men enligt nyteknik så framställs det vid AFAs anläggning i SandvikenLarsL skrev:+1
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 879458.ece
- AGCF
- Teslaägare
- Kontakt:
Bilen verkar kosta lika mycket som en elbil och bränslet lika mycket som bensin inkl skatter. Eller?Svenssons skrev:Vanliga personer har nog svårt att sätta 480 Wh per km i relation till något. Tror att det behöver förklaras att elbilar drar mindre än hälften så mycket el och att laddstationer till elbilar kostar ca 1% eller mindre än en vätgasstation.AGCF skrev:Det där snor jag till FacebookSvenssons skrev:För att producera 1 kg vätgas helt från el och vatten krävs det 39 kWh el. Vi är dock inte där idag utan det krävs 48 kWh el för 1 kg vätgas idag. Toyota Mirai rymmer ca 5 kg vätgas och kan ta sig 300 miles på detta enligt Toyota. Det betyder att det går åt 1 kg för att köra 96,5 km eller knappt 10 mil per kg vätgas.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Kontakt:
Mackens bränsle kom från vindkraft eller från elnätet?
Priset på vätgas har inte direkt satt sig ännu. Egentligen är kostnaden idag för vätgas från en vätgasstation för bilar högre än bensin/diesel men med hjälp av subventioner och bidrag (som kommer från skattemedel) så sätts nog priset idag till samma som bensin/diesel på samma sätt som Fortum/Vattenfall säljer el till elbilar. Bara det att elpriset dras upp och vätgaspriset dras ned mot den faktiska kostnaden.AGCF skrev:Bilen verkar kosta lika mycket som en elbil och bränslet lika mycket som bensin inkl skatter. Eller?
Bränslet (vätgas) kommer från vatten som spjälkas. Energin som går åt för att spjälka vattnet kommer från sol och vindkraft (troligen främst vind). Det är billigare att utvinna vätgas från fossilgas men då kan man inte direkt säga att det är hållbart...AGCF skrev:Mackens bränsle kom från vindkraft eller från elnätet?
- AGCF
- Teslaägare
- Kontakt:
Men anläggningen som tillverkar vätgas kör väl inte off grid utan kör som en vanlig industri dagtid med vanlig energimix. Jag ger inte mycket för de som utfärdar bevis för sin exempelvis vindkraftproduktion och säljer. Det skulle aldrig jag betala för. Däremot om de byggde ut vind och vattenkraft som matchade energiåtgången timvis, det skulle jag respekteraSvenssons skrev:Priset på vätgas har inte direkt satt sig ännu. Egentligen är kostnaden idag för vätgas från en vätgasstation för bilar högre än bensin/diesel men med subventioner och bidrag så sätts nog priset idag till samma som bensin/diesel på samma sätt som Fortum/Vattenfall säljer el till elbilar. Bara det att elpriset dras upp och vätgaspriset dras ned mot den faktiska kostnaden.AGCF skrev:Bilen verkar kosta lika mycket som en elbil och bränslet lika mycket som bensin inkl skatter. Eller?
Bränslet (vätgas) kommer från vatten som spjälkas. Energin som går åt för att spjälka vattnet kommer från sol och vindkraft (troligen främst vind). Det är billigare att utvinna vätgas från fossilgas men då kan man inte direkt säga att det är hållbart...AGCF skrev:Mackens bränsle kom från vindkraft eller från elnätet?
Och det är här man funderar lite över varför annars så fossil-glada företag viftar friskt med sin vätgasflagga. Är det ett lätt sätt att green washa utan att egentligen behöva gå ifrån fossila bränslen måntro?Svenssons skrev:Bränslet (vätgas) kommer från vatten som spjälkas. Energin som går åt för att spjälka vattnet kommer från sol och vindkraft (troligen främst vind). Det är billigare att utvinna vätgas från fossilgas men då kan man inte direkt säga att det är hållbart...
Sant, troligen inte offgridd utan inköpt elmix.AGCF skrev:Men anläggningen som tillverkar vätgas kör väl inte off grid utan kör som en vanlig industri dagtid med vanlig energimix. Jag ger inte mycket för de som utfärdar bevis för sin exempelvis vindkraftproduktion och säljer. Det skulle aldrig jag betala för. Däremot om de byggde ut vind och vattenkraft som matchade energiåtgången timvis, det skulle jag respektera
För att behålla status quo. Bilägare måste fortsätta åka till station för att tanka, bilen kräver än mer underhåll och service och i detta fall ser AGA till att få bidragspengar för att utveckla nya tjänster till sina befintliga produkter. AGA lär inte gå plus med stationen och den borde inte kallas kommersiell station utan mer för att vara ett marknadsföringstrick. AGA skulle kunna tjäna mycket pengar på att sälja vätgas men de lär inte tillverka den från elektrolys utan från fossilgas...Daoops skrev:Och det är här man funderar lite över varför annars så fossil-glada företag viftar friskt med sin vätgasflagga. Är det ett lätt sätt att green washa utan att egentligen behöva gå ifrån fossila bränslen måntro?Svenssons skrev:Bränslet (vätgas) kommer från vatten som spjälkas. Energin som går åt för att spjälka vattnet kommer från sol och vindkraft (troligen främst vind). Det är billigare att utvinna vätgas från fossilgas men då kan man inte direkt säga att det är hållbart...
En annan länk som stärker elbilar vs vätgas. Tesla knappt dubbelt så långt på samma energimängd, BMW i3 mer än dubbelt upp per ursprunglig kWh.
http://insideevs.com/hydrogen-fuel-cell ... d-to-bevs/
http://insideevs.com/hydrogen-fuel-cell ... d-to-bevs/
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Har fått för mig att kommuner och dyl. Är mer förtjusta i vätgasbilar än elbilar, någon som vet varför? Är det lättare att få typ E-bidrag eller är det något annat? Jag kan själv inte se ett enda argument just nu som gör den bättre än en Tesla om man inte räknar med att den kanske sticker mindre i folks ögon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
För att politikerna bjuds på middagar och resor av vätgaslobbyn och det inte finns någon elbilslobby med stora pengar i ryggen?Pontus skrev:Har fått för mig att kommuner och dyl. Är mer förtjusta i vätgasbilar än elbilar, någon som vet varför? Är det lättare att få typ E-bidrag eller är det något annat? Jag kan själv inte se ett enda argument just nu som gör den bättre än en Tesla om man inte räknar med att den kanske sticker mindre i folks ögon.
kommuner har väl aldrig drivit fordonspåfyllningställen, de har kanske nån egen gasmack för sina egna gasbussar, men de har/hade egna mackar för dieselbussarna ocksåPontus skrev:Har fått för mig att kommuner och dyl. Är mer förtjusta i vätgasbilar än elbilar, någon som vet varför? Är det lättare att få typ E-bidrag eller är det något annat? Jag kan själv inte se ett enda argument just nu som gör den bättre än en Tesla om man inte räknar med att den kanske sticker mindre i folks ögon.
tycker ibland det är lite konstigt att inte fler mackägare satsar på el_ladd_uttag, men de vet väl att den mesta tankningen sker på en mack nära där kunden bor och då är det svårt att pris/bekvämlighets konkurrera, och som vi vet räcker ett schuko uttag länge, som när bilen behöver laddas vid fritidshuset, 10-15 mil över natten funkar ju
ms 76132 "Eleamore"