Stockholm-Malmö med olika EV

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av JoeMad »

Detta har säkert dryftats tidigare i någon annan tråd, men känner ändå att jag måste få lite klarhet.

Får genom "A better routeplanner" följande körtider till Malmö:

Tesla Model 3 - 6:47
Tesla Model S - 6:54
Audi etron 55 - 7:28
Mercedes EQC - 7:50

Stämmer dessa siffror?
Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av frippe »

Du får nog precisera dig lite vilka modeller du avser. Model 3 och S finns i flera olika variationer på batteristorlek.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av Verdi »

Det stämmer om allt går som det ska. Måste du t ex dela effekten med annan på SuC så går det långsammare. (1A delar på 150 kW med 1B osv. Står det då nån på 1A och du väljer 1B så kanske du bara får ~30 kW till en början)

Vet inte hur det är på Ionity dock. Och måste man till på en 50kW-laddare så riskerar man att den är trasig eller upptagen. Så den där siffran är best case. Kan bli sämre alltså. Både för Tesla och icke Tesla.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av JoeMad »

frippe skrev:
Du får nog precisera dig lite vilka modeller du avser. Model 3 och S finns i flera olika variationer på batteristorlek.

Så klart. Fel av mig.
M3 long lange och MS long range
Verdi skrev:
Det stämmer om allt går som det ska. Måste du t ex dela effekten med annan på SuC så går det långsammare. (1A delar på 150 kW med 1B osv. Står det då nån på 1A och du väljer 1B så kanske du bara får ~30 kW till en början)

Vet inte hur det är på Ionity dock. Och måste man till på en 50kW-laddare så riskerar man att den är trasig eller upptagen. Så den där siffran är best case. Kan bli sämre alltså. Både för Tesla och icke Tesla.
Absolut, men rent generellt måste allt bortom den perfekta resan gälla alla modeller. Så genomsnittligt bör differensen vara ungefär samma.


Kör Audi ICE idag och vill gärna ha en etron, men kan inte förlika mig med hur långt efter Tesla alla tillverkare är när det gäller räckvidd.
Förutom att Tesla har en bättre infrastruktur så är ju effektiviteten så mycket bättre.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Verdi

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av Verdi »

JoeMad skrev:
frippe skrev:
Du får nog precisera dig lite vilka modeller du avser. Model 3 och S finns i flera olika variationer på batteristorlek.

Så klart. Fel av mig.
M3 long lange och MS long range
Verdi skrev:
Det stämmer om allt går som det ska. Måste du t ex dela effekten med annan på SuC så går det långsammare. (1A delar på 150 kW med 1B osv. Står det då nån på 1A och du väljer 1B så kanske du bara får ~30 kW till en början)

Vet inte hur det är på Ionity dock. Och måste man till på en 50kW-laddare så riskerar man att den är trasig eller upptagen. Så den där siffran är best case. Kan bli sämre alltså. Både för Tesla och icke Tesla.
Absolut, men rent generellt måste allt bortom den perfekta resan gälla alla modeller. Så genomsnittligt bör differensen vara ungefär samma.


Kör Audi ICE idag och vill gärna ha en etron, men kan inte förlika mig med hur långt efter Tesla alla tillverkare är när det gäller räckvidd.
Förutom att Tesla har en bättre infrastruktur så är ju effektiviteten så mycket bättre.

När det kommer upp ett heltäckande nät med 150 kW-laddare för E-Tron (Ionity och Circle K i första hand) så kan du nog med gott samvete välja en sån om du vill (iaf om du undviker de största fälgarna). Finns övriga för och nackdelar med en E-Tron jämfört mot en Tesla också men det är mest tycke och smak. Jag har t ex svårt att förlika mig med att de försökt göra E-Tron mer lik en fossilbil i gasrespons osv samtidigt som jag hade älskat komforten. Man får helt enkelt bestämma sig för vad som är viktigast.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av taliz »

JoeMad skrev:
Absolut, men rent generellt måste allt bortom den perfekta resan gälla alla modeller. Så genomsnittligt bör differensen vara ungefär samma.
Det finns inga Superchargers som bara har en enda stolpe. Dvs sannolikheten att alla skall vara upptagna eller trasiga är magnituder lägre än att en enstaka 50kw stolpe är det.

Jag tycker själv det är förvånande att IONITY fortfarande inte ordnat Malmö-Stockholm, vilket IMO är den absolut viktigaste sträckan i hela Sverige.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
JoeMad skrev:
Absolut, men rent generellt måste allt bortom den perfekta resan gälla alla modeller. Så genomsnittligt bör differensen vara ungefär samma.
Det finns inga Superchargers som bara har en enda stolpe. Dvs sannolikheten att alla skall vara upptagna eller trasiga är magnituder lägre än att en enstaka 50kw stolpe är det.

Jag tycker själv det är förvånande att IONITY fortfarande inte ordnat Malmö-Stockholm, vilket IMO är den absolut viktigaste sträckan i hela Sverige.

Nej men SuC delar på effekten parvis. Ionity gör inte det. Så när Ionity kommer upp så är det nog faktiskt bättre. Dock kan man ju ladda sin Tesla på Ionity också. :)

Ionity bygger både i Värnamo och i Helsingborg. När de är uppe så täcker man hela E4:an skulle jag säga. 16-19 mil mellan Södertälje - Mantorp - Värnamo - Helsingborg. Oslo - Stockholm har de redan täckt in. Däremot funkar inte Stockholm - Göteborg ännu.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av oscfor »

Tillgängligheten på snabbladdare de närmsta åren kommer fortfarande att vara bättre för Tesla, anser jag. ionity gör ett bra jobb, men det är färre laddare på varje station. Och betydligt fler biltillverkare som ska dela, även om de inte sålt så många bilar än.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Verdi

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av Verdi »

oscfor skrev:
Tillgängligheten på snabbladdare de närmsta åren kommer fortfarande att vara bättre för Tesla, anser jag. ionity gör ett bra jobb, men det är färre laddare på varje station. Och betydligt fler biltillverkare som ska dela, även om de inte sålt så många bilar än.
Circle K bygger även under eget namn. Lite svårare att få grepp om det dock då de inte har nån bra karta och uppladdning.nu inte verkar stödja att man bara vill se 150kW+ laddare.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Så den där siffran är best case. Kan bli sämre alltså
Kan bli bättre faktiskt

Verdi skrev:
Nej men SuC delar på effekten parvis. Ionity gör inte det. Så när Ionity kommer upp så är det nog faktiskt bättre. Dock kan man ju ladda sin Tesla på Ionity också. :)
Du är själv inne på det senare i tråden här att Ionity ger mer pulver än Tesla SuC. Är Routeplanner införstådd med att model 3 tar 200kW på ionity?

Model 3 är i en klass för sig med en låg förbrukning och till det en väldigt snabb laddning. Det är ju som bekant km/h som är intressant inte laddeffekten i kW.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av JoeMad »

oscfor skrev:
Tillgängligheten på snabbladdare de närmsta åren kommer fortfarande att vara bättre för Tesla, anser jag. ionity gör ett bra jobb, men det är färre laddare på varje station. Och betydligt fler biltillverkare som ska dela, även om de inte sålt så många bilar än.

Håller med.
Teslas infrastruktur gör ju att alla andra får svårt att komma ifatt.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Verdi

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Så den där siffran är best case. Kan bli sämre alltså
Kan bli bättre faktiskt

Verdi skrev:
Nej men SuC delar på effekten parvis. Ionity gör inte det. Så när Ionity kommer upp så är det nog faktiskt bättre. Dock kan man ju ladda sin Tesla på Ionity också. :)
Du är själv inne på det senare i tråden här att Ionity ger mer pulver än Tesla SuC. Är Routeplanner införstådd med att model 3 tar 200kW på ionity?

Model 3 är i en klass för sig med en låg förbrukning och till det en väldigt snabb laddning. Det är ju som bekant km/h som är intressant inte laddeffekten i kW.
Absolut. Fast Model 3 har väl ganska mycket sämre laddkurva än E-Tron? Max effekt är en sak. Snitteffekt är en annan. Ja, man kan ta en massa korta stopp för att maxa laddningen men det är ju även en del overhead inblandad i ett laddstopp. Man ska av motorvägen, kanske förbi nåt rödljus, hitta laddstationen, parkera, stoppa i kontakten... Och motsatt på väg ut igen. Tror det rör sig om 5-10 minuter. Så det lönar sig inte skulle jag säga.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av Svenssons »

JoeMad skrev:
Håller med.
Teslas infrastruktur gör ju att alla andra får svårt att komma ifatt.
Särskilt när Tesla kan ladda på alla nya stationer som byggs. Det kommer då inte bli bättre förrän tillverkare hoppar på laddning över 250kW plus låg förbrukning plus bygger lika minst många snabbladdarstationer med minst 4 laddare per station som det finns totalt idag. Detta lär dock troligen aldrig ske.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av MSO »

Verdi skrev:
Absolut. Fast Model 3 har väl ganska mycket sämre laddkurva än E-Tron?
Återigen, först bör man konvetera till enheten km/h vid laddning. Då har inte Model 3 "ganska mycket sämre laddkurva" längre. (Captain Obvious: E-Tron behöver bra mycket högre effekt för att kompensera för skillnaden i förbrukning. )

Man får ändå har bra jäkla bråttom på sträckan Stockholm - Malmö om Model 3 LR's långfärdskapacitet ska bli ett problem... Det räcker väl med ett halvtimmesstopp i Ödeshög+ lite komplettering i Lagan om man dundrat på och/eller det varit blött/motvind? Dvs minst den paustid som man normalt sett ändå tar om en ICE-färd i 6h.

I Etronfallet lite mer tärning och tur ändå. Fyra Ionity i Mantorp ska väl normalt sett leverera, men sen är det väl ganska glest och bara baserat på flax för ledigt vid laddstopp 2? Finns det nån HPC as of now, eller är det nån trött random-50kW som gäller i väntan på Ionity Värnamo?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av taliz »

Étron laddar max ca 600kmh, Model 3 ca 1900kmh. Först runt 75% SOC laddar Model 3 lika "långsamt" som étron.
Model 3 laddar tom snabbare än Taycan, ca 30% mer range på samma tid.

Chargemap-appen har just infört ett filter där man kan välja minimumeffekt.

Ja innan ionity i Värnamo är klar får man nöja sig med sura 50kw-stolpar om man kör annat än Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av MEF »

Bilden nedan är tagen ifrån en av Teslabjörns filmer. Där ser man tydligt hur pass överlägsen Model 3 är mot allt annat idag och troligtvis även ett bra tag framöver.
Som sagt, det som är intressant är laddade km/h. Men, det är ju inte helt rättvist att jämföra just E-tron mot Model 3 8-) Utan kanske snarare E-tron mot MX och Taycan mot M3.
range_added.jpg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10484
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av Legato »

MEF skrev:
Bilden nedan är tagen ifrån en av Teslabjörns filmer. Där ser man tydligt hur pass överlägsen Model 3 är mot allt annat idag och troligtvis även ett bra tag framöver.
Som sagt, det som är intressant är laddade km/h. Men, det är ju inte helt rättvist att jämföra just E-tron mot Model 3 8-) Utan kanske snarare E-tron mot MX och Taycan mot M3.
range_added.jpg
Model 3 är fantastisk, men "överlägsen" är att ta i. Stoppar man in en Raven SLR i diagrammet så hamnar den inte långt efter. Dessutom har ju Raven SLR längre räckvidd, så på vissa resor måste trean ladda medan S kan köra hela vägen (inte för att jag rekommenderar det, men ändå...).

Tesla däremot är såklart överlägset som vanligt ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: Stockholm-Malmö med olika EV

Inlägg av MEF »

Ja, det är möjligt. 8-) Tyvärr saknas den i diagrammet och jag har dålig koll på dess laddkurva och förbrukning. Jag påstår dock inte att M3 är överlägsen på en långresa eller annat, det finns många aspekter där som du påpekar.
Klår MS Raven Taycan i laddade km/h?

Att något är överlägset är dock tämligen odefinierat :lol: Det är upp till var och en vad de där extra minutrarna som det tar att ladda är värda.
Skriv svar