Frunk eller?
Moderator: Redaktion
Frunk eller?
Tycker att torpedbyggda fordon i och med övergången till efdrivning borde förpassas till museer.
Ser frunken som ett uttryck för kvardröjande konservatism
Varför inte anamma frambyggda fordons fördelar ? dom nackdelar som frambyggda fossilbilar har gäller inte vid eldrift, Rivians byggsätt är ett monster.
argument för och i mot se:
https://www.scania.com/group/en/scanias ... for-sig-2/
Ser frunken som ett uttryck för kvardröjande konservatism
Varför inte anamma frambyggda fordons fördelar ? dom nackdelar som frambyggda fossilbilar har gäller inte vid eldrift, Rivians byggsätt är ett monster.
argument för och i mot se:
https://www.scania.com/group/en/scanias ... for-sig-2/
Re: Frunk eller?
ang deformationszon:
har svårt att se att att en frambyggd bil skulle omöjliggöra deformationszoner.
Har krocktester gjorts med frunken full med konservburkar och tomglas ?
har svårt att se att att en frambyggd bil skulle omöjliggöra deformationszoner.
Har krocktester gjorts med frunken full med konservburkar och tomglas ?
Kolla på en krocktestvideo på Youtube och sen kan du komma tillbaka och förkara hur du tänkt dig att en bil utan deformationszon skulle fungera.
Retardationskraften blir ju mkt lättare att hantera ju längre sträcka man har på sig att bromsa upp.
Värsta problemet för biltillverkare är sidokrockar där man bara har en dm på sig att bromsa upp innan den andra bilen är inne i kupén.
Gissa varför testerna för frontalkrock är tuffare med högre hastighet etc.
Visst man kan sätta en fet stålbalk längst fram men då kommer folk skadas mer pga g-krafterna.
Retardationskraften blir ju mkt lättare att hantera ju längre sträcka man har på sig att bromsa upp.
Värsta problemet för biltillverkare är sidokrockar där man bara har en dm på sig att bromsa upp innan den andra bilen är inne i kupén.
Visst man kan sätta en fet stålbalk längst fram men då kommer folk skadas mer pga g-krafterna.
Ja den som ifrågasätter kan kika på krocktest med smart[JM] skrev:Kolla på en krocktestvideo på Youtube och sen kan du komma tillbaka och förkara hur du tänkt dig att en bil utan deformationszon skulle fungera.

Inser att mitt inlägg var lite provokativt, men det var nog meningen också..
angående krocktester blir det spännande att se hur det går för VWs I.D. BUZZ. sökte men hittade ingen info om detta.
Är ingen VW vän, men tycker konceptet är spännade.
Scania påstår ju dock att dom har goda resultat från sina tester, vet inte rankingen på dom.
För dom som vill ha ännu flera luckor kommer kalendrar till advent...
angående krocktester blir det spännande att se hur det går för VWs I.D. BUZZ. sökte men hittade ingen info om detta.
Är ingen VW vän, men tycker konceptet är spännade.
Scania påstår ju dock att dom har goda resultat från sina tester, vet inte rankingen på dom.
För dom som vill ha ännu flera luckor kommer kalendrar till advent...
Här är en video från Scania som visar hur krockskyddet i deras frambyggda bilar bygger på samma konceptet som Smart, dvs att helt frångå deformationszon och bara använda en extremt styv bur som föraren får studsa runt i. Detta ställer extrema krav på inredning, bälten och krockkuddar att absorbera all den energi som annars äts upp av av deformationsmaterialet.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
I Nordamerika säljer inte frambyggda lastbilar överhuvudtaget. Volvo och andra har försökt, men misslyckats och fått lägga ner.
Minibussar säljer inte heller, medan SUVs är allas golden goose.
Dvs , oavsett hur praktiskt det vore köper folk ändå ofta fordon med hjärtat, inte hjärnan.
Många elbilar har ändå betydligt kortare motorhuvar än avgasbilar. Och det finns ju faktiskt en hel del grejer som ändå behöver klämmas in...
Minibussar säljer inte heller, medan SUVs är allas golden goose.
Dvs , oavsett hur praktiskt det vore köper folk ändå ofta fordon med hjärtat, inte hjärnan.
Många elbilar har ändå betydligt kortare motorhuvar än avgasbilar. Och det finns ju faktiskt en hel del grejer som ändå behöver klämmas in...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Haltar inte jämförelsen scania vs smart liiiiite??
Om de två skulle fronta vet jag vilket fordon jag skulle vilja sitta i.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Beror väll på vilken utgång man själv vill ha på livetWalker skrev:Haltar inte jämförelsen scania vs smart liiiiite??![]()