Frunk eller?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Frunk eller?

Inlägg av OHt »

Tycker att torpedbyggda fordon i och med övergången till efdrivning borde förpassas till museer.

Ser frunken som ett uttryck för kvardröjande konservatism

Varför inte anamma frambyggda fordons fördelar ? dom nackdelar som frambyggda fossilbilar har gäller inte vid eldrift, Rivians byggsätt är ett monster.


argument för och i mot se:

https://www.scania.com/group/en/scanias ... for-sig-2/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11214
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frunk eller?

Inlägg av Jerker »

Det är väl inte fel med en rejäl deformationszon?
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Frunk eller?

Inlägg av OHt »

ang deformationszon:
har svårt att se att att en frambyggd bil skulle omöjliggöra deformationszoner.
Har krocktester gjorts med frunken full med konservburkar och tomglas ?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Frunk eller?

Inlägg av [JM] »

Kolla på en krocktestvideo på Youtube och sen kan du komma tillbaka och förkara hur du tänkt dig att en bil utan deformationszon skulle fungera.
Retardationskraften blir ju mkt lättare att hantera ju längre sträcka man har på sig att bromsa upp.
Värsta problemet för biltillverkare är sidokrockar där man bara har en dm på sig att bromsa upp innan den andra bilen är inne i kupén.
Gissa varför testerna för frontalkrock är tuffare med högre hastighet etc.
Visst man kan sätta en fet stålbalk längst fram men då kommer folk skadas mer pga g-krafterna.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Frunk eller?

Inlägg av Stevvee »

[JM] skrev:
Kolla på en krocktestvideo på Youtube och sen kan du komma tillbaka och förkara hur du tänkt dig att en bil utan deformationszon skulle fungera.
Retardationskraften blir ju mkt lättare att hantera ju längre sträcka man har på sig att bromsa upp.
Värsta problemet för biltillverkare är sidokrockar där man bara har en dm på sig att bromsa upp innan den andra bilen är inne i kupén.
Gissa varför testerna för frontalkrock är tuffare med högre hastighet etc.
Visst man kan sätta en fet stålbalk längst fram men då kommer folk skadas mer pga g-krafterna.
Ja den som ifrågasätter kan kika på krocktest med smart Bild
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Frunk eller?

Inlägg av OHt »

Inser att mitt inlägg var lite provokativt, men det var nog meningen också..
angående krocktester blir det spännande att se hur det går för VWs I.D. BUZZ. sökte men hittade ingen info om detta.
Är ingen VW vän, men tycker konceptet är spännade.
Scania påstår ju dock att dom har goda resultat från sina tester, vet inte rankingen på dom.
För dom som vill ha ännu flera luckor kommer kalendrar till advent...
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Frunk eller?

Inlägg av BjornS »

Här är en video från Scania som visar hur krockskyddet i deras frambyggda bilar bygger på samma konceptet som Smart, dvs att helt frångå deformationszon och bara använda en extremt styv bur som föraren får studsa runt i. Detta ställer extrema krav på inredning, bälten och krockkuddar att absorbera all den energi som annars äts upp av av deformationsmaterialet.

2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Frunk eller?

Inlägg av taliz »

I Nordamerika säljer inte frambyggda lastbilar överhuvudtaget. Volvo och andra har försökt, men misslyckats och fått lägga ner.
Minibussar säljer inte heller, medan SUVs är allas golden goose.
Dvs , oavsett hur praktiskt det vore köper folk ändå ofta fordon med hjärtat, inte hjärnan.

Många elbilar har ändå betydligt kortare motorhuvar än avgasbilar. Och det finns ju faktiskt en hel del grejer som ändå behöver klämmas in...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Frunk eller?

Inlägg av Walker »

Haltar inte jämförelsen scania vs smart liiiiite?? :roll:
Om de två skulle fronta vet jag vilket fordon jag skulle vilja sitta i. :D
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Frunk eller?

Inlägg av Stevvee »

Walker skrev:
Haltar inte jämförelsen scania vs smart liiiiite?? :roll:
Om de två skulle fronta vet jag vilket fordon jag skulle vilja sitta i. :D
Beror väll på vilken utgång man själv vill ha på livet Bild
Skriv svar