Min S är brickad efter/under uppdatering!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Min S är brickad efter/under uppdatering!

Inlägg av Kilowatt »

Min S är död!?

Igår kväll fick jag notifiering om programvaruuppdatering från nuvarande 2019.32.12.2. Vet inte vilken version som är på ingående men jag körde igång den via appen. Insåg efter att jag tryckt "starta installation" att jag hade pausat laddningen, så jag tryckte igång den manuellt också innan uppdateringen hunnit börja.

Nu på morgonen när jag klev upp så tänkte jag kolla vad som hänt och vilken version jag fått. Döm av min förvåning när appen säger att uppdateringen är fast på 1% i status, och laddningen har också pausats.

Går ut till bilen som snällt öppnar sig men båda displayer är svarta. Jag hör små klickade ljud när jag tex trycker på bromsen etc - viss reaktion. Men den går inte att köra. Det enda jag märker fungerar är bromsljus och varningsblinkers. Och stolen går att justera.

Försöker mig på en klassisk omstart med rattknappar. Försöker med scroll-hjul. Broms+scroll-hjul. Inget händer...

Några tips??
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Min S är brickad efter/under uppdatering!

Inlägg av Kilowatt »

Den här artikeln beskriver hur man kan göra en deep reset med broms+knappar+scrollhjul i 30s som en sorts deep reset. Ska man våga göra det?
https://teslaownersgroup.co.uk/kb/reboo ... oing-wrong
brake-pedal-s.jpg
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Min S är brickad efter/under uppdatering!

Inlägg av mans71 »

Min S brickade sig själv häromdagen också, stannade mitt i uppdateringen. Gjorde dubbelscrollhjul+broms omstart och sen funkade det. Bilen har då nya versionen efter omstart så antar min kom längre innan det hakade upp sig.
Senast redigerad av mans71, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Min S är brickad efter/under uppdatering!

Inlägg av Kilowatt »

”Fyraknappstricket”+broms fungerade för att få igång huvudskärmen men inte den bakom ratten.

Verkar som uppdateringen gått igenom (se aktuell version) samtidigt som den säger att samma version hämtas.
6BDDE0AD-8038-4C8B-BBF7-CA7E8DB261C0.jpeg
C8C9F1C1-CAEC-418D-91F6-FBCE77B6F7D1.jpeg
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Min S är brickad efter/under uppdatering!

Inlägg av Kilowatt »

Hm, fick igång lilla skärmen också till slut och bestämde mig för att på nytt starta om med scrollhjulen för att se om det påverkar nedladdningsstatus, men icke.

Hoppas jag inte blir fast med den här versionen nu men mest av allt att bilen funkar som den ska när jag kör.

I övrigt inget märkbart nytt i versionen av fw.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Min S är brickad efter/under uppdatering!

Inlägg av mans71 »

Skönt att den gick igång. Är själv lite orolig för vad som ev. händer vid nästa uppdatering.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Min S är brickad efter/under uppdatering!

Inlägg av Kilowatt »

Appen tror bilen startar om fortfarande
61F164CD-BA62-43CA-9DDE-8C53A25F6966.jpeg
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Min S är brickad efter/under uppdatering!

Inlägg av mans71 »

Verkar inte bra det där... Fastnat i något slags mellanläge. Besöka SC eller hoppas på att det snart kommer en ny version som löser det?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Min S är brickad efter/under uppdatering!

Inlägg av Kilowatt »

Har lagt ett serviceärende och hoppas de kan lösa det remote..
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Min S är brickad efter/under uppdatering!

Inlägg av Kilowatt »

Tesla hörde av sig med ett sms och föreslog att jag skulle se till att bilen ”somnade” helt genom att deaktivera sentry och låta den var ett tag. Men det gjorde varken från eller till.

Testade just att göra bilen helt strömlös (stäng av) men då ville den inte vakna upp som den skulle utan har svarta skärmar igen.

Fyrknappstricket och broms fick igång bilen igen men samma problem med status på programvara kvarstår.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
andyswe
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 feb 2016 22:54
Ort: Nacka, Stockholm

Re: Min S är brickad efter/under uppdatering!

Inlägg av andyswe »

Jag upplevde samma symptom efter att ha uppgraderat från v9 till v10, se min tråd här,
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=18299

Det verkar dock som att en hårdvara var trasig i bilen och att den nya programvaran i v10 kände av det, medan tidigare v9 inte signalerade något fel. Det är i alla fall så jag tolkat Teslas SC i InfraCity efter att de debiterat mig drygt 10 lax för att de bytt den trasiga delen.

Jag hann dock i felsökningssyfte göra en Factory Reset innan som innebär att alla användarinställningar och tripmätare A+B nollställs. Några dagar senare insåg jag att standardinställningen är att bilen inte låses automatiskt när man lämnar den :roll: Men nu har jag ställt in allt som jag vill ha det, inklusive att det krävs att man har nyckeln i närheten för att öppna bilen ;) Om inget annat hjälper skulle jag i alla fall rekommendera en factory reset samt att gå igenom inställningarna noggrant efteråt, inkl att låsa bilen när du lämnar den...
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Min S är brickad efter/under uppdatering!

Inlägg av RoadFury »

andyswe skrev:
Jag upplevde samma symptom efter att ha uppgraderat från v9 till v10, se min tråd här,
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=18299

Det verkar dock som att en hårdvara var trasig i bilen och att den nya programvaran i v10 kände av det, medan tidigare v9 inte signalerade något fel. Det är i alla fall så jag tolkat Teslas SC i InfraCity efter att de debiterat mig drygt 10 lax för att de bytt den trasiga delen.

Jag hann dock i felsökningssyfte göra en Factory Reset innan som innebär att alla användarinställningar och tripmätare A+B nollställs. Några dagar senare insåg jag att standardinställningen är att bilen inte låses automatiskt när man lämnar den :roll: Men nu har jag ställt in allt som jag vill ha det, inklusive att det krävs att man har nyckeln i närheten för att öppna bilen ;) Om inget annat hjälper skulle jag i alla fall rekommendera en factory reset samt att gå igenom inställningarna noggrant efteråt, inkl att låsa bilen när du lämnar den...
Jag har liknande problem efter V10 och funderar om jag skall våga testa factory reset. Men blir nyfiken vad var det de bytte ut på din bil som kostade 10kkr, låg du utanför garantitiden då och hur gammal är bilen? Min är en Juni 2019.
Skriv svar