Göteborg - Malmö

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Neewbee
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 sep 2015 16:47

Göteborg - Malmö

Inlägg av Neewbee »

Funderar på att köpa en tesla 70 osäker på D
Säljaren antydde på stor skillnad, vad säger ni?

Vet någon hur långt man kommer på en laddning? (70(D))
Klarar man Malmö Göteborg på en laddning?
120km/h 270km
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av Martinen »

Japp klart du klarar dig på en laddning, men det finns ingen anledning att kunna det. Finns 2 st Superchargers på vägen.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av pegs »

Säg att du kör på sommaren. 230 Wh/km * 270km ≈ 64kWh
Kanske. Vet inte hur mycket tillgänglig kapacitet du har i en 70:a.
På vintern lägg till 10-15% till förbrukningen. Sannolikt inte.

Men det finns ju en laddare i Falkenberg, så varför inte stanna och sträcka på benen?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av bladh »

Bensträckaren i Falkenberg ligger väldigt lägligt.
Då behöver du inte snåla med krämen heller ifall du vill "stå på" lite.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av Stefan »

Det skall nog fungera. Körde ner till Malmö via Lund från Lindome med en hyr Tesla för ett tag sedan. Dock med stopp både Falkenberg och Löddeköpinge. Kollade i energi appen innan och har för mig att den visade att jag skulle ha 7% kvar om jag hade kört direkt till Lund. De procenten räcker till Malmö.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 12 maj 2015 11:54
Ort: Stockholm/Vaxholm/Resarö

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av VENOM »

Om du kör bara lite saktare klarar du fig utan laddning...typ 110


Sent from my iPhone using Tapatalk
Neewbee
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 sep 2015 16:47

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av Neewbee »

tack för svar alla, anledningen till min fråga är att jag ibland får samtal och måste ta mig till Göteborg A.S.A.P.
vill ogärna svänga av och stanna utan bränna på non stop..

så frågan blir i så fall, om jag kör från göteborg till malmö fulladdat... hur många km har jag kvar att spendera i malmö?
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av bladh »

Måste du ta dig till Göteborg ASAP så har du inga km att bränna i Malmö.
Att ladda fullt tar en stund. Och det är inte att rekommendera att ha bilen inpluggad på laddning när den är full-laddad.
Går snabbare att stanna på SuperCharger och "toppa upp" lite.
Dagens Teslor tycks inte riktigt passa körsättet på den sträckan såvida du inte har hyfsad laddare på destinationen...
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av danni »

Om du nu till varje pris ska bränna på för fullt och stanna så lite det nånsin går så kanske du skulle ha en 90D?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Neewbee
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 sep 2015 16:47

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av Neewbee »

danni skrev:
Om du nu till varje pris ska bränna på för fullt och stanna så lite det nånsin går så kanske du skulle ha en 90D?

tänkt på det, men känns som att... går det med 70 så varför välja 90
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bladh skrev:
Och det är inte att rekommendera att ha bilen inpluggad på laddning när den är full-laddad.
Varför inte?
Den slutar väl att ladda när den är full?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
bladh skrev:
Och det är inte att rekommendera att ha bilen inpluggad på laddning när den är full-laddad.
Varför inte?
Den slutar väl att ladda när den är full?
Man ska inte hålla bilen på 100% laddning, för det sliter extra hårt på batteriet, enligt Tesla. Du får till och med upp en varning när du ställer laddnivån över 90% om jag förstått det rätt. Ska man ha 100% så ska man ladda upp dit en kort stund före man åker, och sen helt enkelt köra. Att ställa laddningen på 100% och ha bilen ikopplad en längre tid är inte rekommenderat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bladh skrev:
Och det är inte att rekommendera att ha bilen inpluggad på laddning när den är full-laddad.
Varför inte?
Den slutar väl att ladda när den är full?
Man ska inte hålla bilen på 100% laddning, för det sliter extra hårt på batteriet, enligt Tesla. Du får till och med upp en varning när du ställer laddnivån över 90% om jag förstått det rätt. Ska man ha 100% så ska man ladda upp dit en kort stund före man åker, och sen helt enkelt köra. Att ställa laddningen på 100% och ha bilen ikopplad en längre tid är inte rekommenderat.
Att 100% sliter på batteriet fattar jag. Men jag fattar inte varför det är värre om bilen står inkopplad. Den slutar väl att ladda vid 100%, så vad är skillnaden mot att bilen står med 100% laddning utan att vara inkopplad?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
Att 100% sliter på batteriet fattar jag. Men jag fattar inte varför det är värre om bilen står inkopplad. Den slutar väl att ladda vid 100%, så vad är skillnaden mot att bilen står med 100% laddning utan att vara inkopplad?
Ptjae... Det är väl möjligen att bilen kommer fortsätta ligga på 100% istället för att så sakteligen dala ner till 99%, 98%, etc. Fast visst, det gör nog inte världens skillnad i sig. Man kunde nog gott skippat delen om att vara inkopplad.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Göteborg - Malmö

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Att 100% sliter på batteriet fattar jag. Men jag fattar inte varför det är värre om bilen står inkopplad. Den slutar väl att ladda vid 100%, så vad är skillnaden mot att bilen står med 100% laddning utan att vara inkopplad?
Ptjae... Det är väl möjligen att bilen kommer fortsätta ligga på 100% istället för att så sakteligen dala ner till 99%, 98%, etc. Fast visst, det gör nog inte världens skillnad i sig. Man kunde nog gott skippat delen om att vara inkopplad.

Men har man bilen inkopplad längre tid (läs dagar), så kommer den att trycka i lite då och då för att hålla kvar den på 100%.
Det är nog inte heller bra att ladda upp den till 100% låta den stå. Man bör ju bara göra det strax innan man ska köra som skrivits tidigare.
Man kan ju tänka sig att detta är lite av en överladdning så det är därför batterierna inte mår så bra av det.
Skriv svar