
Tack Tesla
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 15 okt 2019 14:11
Tack Tesla
Visst gnäller man ibland när AP fungera inte klanderfritt. Men i förgår körde jag en längre sträcka på E4. Efter 3 timmar tappade jag koncentrationen och blev ordentligt överraskad när bilen plötslig stark bromsade in. Först då såg jag den stående lastbil som blockerade halva mitt kör fält. Inbromsning var så tidig att jag kunde till och med kolla trafiken bakom mig och svänga in i tid till högre körfält. Skulle AP'n inte ha fungerat som den gjorde skulle jag troligen smällt rakt in i trailern. Därför TACK TESLA för att ni räddade mitt liv! 

Re: Tack Tesla
Skönt att det gick bra! Autobroms är verkligen en grym säkerhetsdetalj - autopiloten ökar definitivt den passiva säkerheten överlag.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Tack Tesla
Autobroms är det bästa som hänt sedan ABS-bromsar. Men inte behöver väl AP vara på för att autobroms ska fungera? Det går väl inte ens att slå av?
Re: Tack Tesla
Ja auto broms är grymt.. Auto broms är som du säger alltid på och är en Anna feature än ap även om de såklart delar mjukvara till stor del.
Jag har även haft nytta av auto broms i min Volvo från 2011 så tekniken är inte direkt ny även om de garanterat har blivit bättre sedan 2011. I mitt fall räddade bilen mig när jag påbörjade en omkörning på motorvägen precis samtidigt som de blev häftig inbromsning I omkörning filen.
Jag har även haft nytta av auto broms i min Volvo från 2011 så tekniken är inte direkt ny även om de garanterat har blivit bättre sedan 2011. I mitt fall räddade bilen mig när jag påbörjade en omkörning på motorvägen precis samtidigt som de blev häftig inbromsning I omkörning filen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Tack Tesla
Dock är Teslas autobroms (pga dess del i autopiloten) betydligt mer avancerad/bättre än de flesta andra bilars.
Teslan kollar ju nämligen inte endast framförvarande bil utan även de två bilarna framför den... I detta fall gjorde det nog ingen skillnad (baserat på beskrivningen), men om det hade legat en lastbil framför TS som missade den stillastående lastbilen (och krockade) så hade Teslan med stor sannolikhet ändå hunnit bromsa och undvika olyckan.
Teslan kollar ju nämligen inte endast framförvarande bil utan även de två bilarna framför den... I detta fall gjorde det nog ingen skillnad (baserat på beskrivningen), men om det hade legat en lastbil framför TS som missade den stillastående lastbilen (och krockade) så hade Teslan med stor sannolikhet ändå hunnit bromsa och undvika olyckan.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Tack Tesla
Autobroms verkar super men har aldrig fått den att bromsa själv.
Bromsade bilen direkt utan att varna först vid såna tillfällen?
Har hänt mig ett flertal gånger att bilen skrikit till när jag gasat på lite för mycket och bilen framför inte accelererat lika mycket som jag gjort, så bilen trott att det var en kollisionsrisk men den har aldrig bromsat själv. Kanske för att jag släppt gaspedalen en aning direkt när den skrikit.
Bromsade bilen direkt utan att varna först vid såna tillfällen?
Har hänt mig ett flertal gånger att bilen skrikit till när jag gasat på lite för mycket och bilen framför inte accelererat lika mycket som jag gjort, så bilen trott att det var en kollisionsrisk men den har aldrig bromsat själv. Kanske för att jag släppt gaspedalen en aning direkt när den skrikit.
Re: Tack Tesla
Här kan man se hur mycket bättre är Teslas autobroms https://teknikensvarld.se/test-avslojar ... ngarskydd/Legato skrev:Dock är Teslas autobroms (pga dess del i autopiloten) betydligt mer avancerad/bättre än de flesta andra bilars.
Teslan kollar ju nämligen inte endast framförvarande bil utan även de två bilarna framför den... I detta fall gjorde det nog ingen skillnad (baserat på beskrivningen), men om det hade legat en lastbil framför TS som missade den stillastående lastbilen (och krockade) så hade Teslan med stor sannolikhet ändå hunnit bromsa och undvika olyckan.
Re: Tack Tesla
Fotgängare på motorvägen?nek0 skrev:Här kan man se hur mycket bättre är Teslas autobroms https://teknikensvarld.se/test-avslojar ... ngarskydd/Legato skrev:Dock är Teslas autobroms (pga dess del i autopiloten) betydligt mer avancerad/bättre än de flesta andra bilars.
Teslan kollar ju nämligen inte endast framförvarande bil utan även de två bilarna framför den... I detta fall gjorde det nog ingen skillnad (baserat på beskrivningen), men om det hade legat en lastbil framför TS som missade den stillastående lastbilen (och krockade) så hade Teslan med stor sannolikhet ändå hunnit bromsa och undvika olyckan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tack Tesla
Tesla fick mycket bra rating hos Euro NCAP för säkerhetssystemen som fungerar mycket bra. Men testet du länkar till var ju inget vidare. Tesla var ju lika dålig som alla dom andra.nek0 skrev:Här kan man se hur mycket bättre är Teslas autobroms https://teknikensvarld.se/test-avslojar ... ngarskydd/Legato skrev:Dock är Teslas autobroms (pga dess del i autopiloten) betydligt mer avancerad/bättre än de flesta andra bilars.
Teslan kollar ju nämligen inte endast framförvarande bil utan även de två bilarna framför den... I detta fall gjorde det nog ingen skillnad (baserat på beskrivningen), men om det hade legat en lastbil framför TS som missade den stillastående lastbilen (och krockade) så hade Teslan med stor sannolikhet ändå hunnit bromsa och undvika olyckan.
Dock handlar det ju om fotgängarskydd.
Re: Tack Tesla
Varför inte ? Har det aldrig hänt?taliz skrev:Fotgängare på motorvägen?nek0 skrev:Här kan man se hur mycket bättre är Teslas autobroms https://teknikensvarld.se/test-avslojar ... ngarskydd/Legato skrev:Dock är Teslas autobroms (pga dess del i autopiloten) betydligt mer avancerad/bättre än de flesta andra bilars.
Teslan kollar ju nämligen inte endast framförvarande bil utan även de två bilarna framför den... I detta fall gjorde det nog ingen skillnad (baserat på beskrivningen), men om det hade legat en lastbil framför TS som missade den stillastående lastbilen (och krockade) så hade Teslan med stor sannolikhet ändå hunnit bromsa och undvika olyckan.
Vad spelar det för roll? Teslas autobroms är lika bra eller dålig som de flesta andras på att bromsa för fotgängare.
Re: Tack Tesla
Jo det är sant, men Peugeot 208 fick bara 4 stjärnor för att fotgängarskydd inte var tillräckligt bra så det räknas vid bedömningen av krocksäkerheten.Fredrik j skrev:Tesla fick mycket bra rating hos Euro NCAP för säkerhetssystemen som fungerar mycket bra. Men testet du länkar till var ju inget vidare. Tesla var ju lika dålig som alla dom andra.nek0 skrev:Här kan man se hur mycket bättre är Teslas autobroms https://teknikensvarld.se/test-avslojar ... ngarskydd/Legato skrev:Dock är Teslas autobroms (pga dess del i autopiloten) betydligt mer avancerad/bättre än de flesta andra bilars.
Teslan kollar ju nämligen inte endast framförvarande bil utan även de två bilarna framför den... I detta fall gjorde det nog ingen skillnad (baserat på beskrivningen), men om det hade legat en lastbil framför TS som missade den stillastående lastbilen (och krockade) så hade Teslan med stor sannolikhet ändå hunnit bromsa och undvika olyckan.
Dock handlar det ju om fotgängarskydd.
Re: Tack Tesla
Peugeot 208 verkar ju vara klart undermålig på det området. När alla får 5 stjärnor höjer NCAP rating-kriteria.nek0 skrev:Jo det är sant, men Peugeot 208 fick bara 4 stjärnor för att fotgängarskydd inte var tillräckligt bra så det räknas vid bedömningen av krocksäkerheten.Fredrik j skrev:Tesla fick mycket bra rating hos Euro NCAP för säkerhetssystemen som fungerar mycket bra. Men testet du länkar till var ju inget vidare. Tesla var ju lika dålig som alla dom andra.nek0 skrev:Här kan man se hur mycket bättre är Teslas autobroms https://teknikensvarld.se/test-avslojar ... ngarskydd/Legato skrev:Dock är Teslas autobroms (pga dess del i autopiloten) betydligt mer avancerad/bättre än de flesta andra bilars.
Teslan kollar ju nämligen inte endast framförvarande bil utan även de två bilarna framför den... I detta fall gjorde det nog ingen skillnad (baserat på beskrivningen), men om det hade legat en lastbil framför TS som missade den stillastående lastbilen (och krockade) så hade Teslan med stor sannolikhet ändå hunnit bromsa och undvika olyckan.
Dock handlar det ju om fotgängarskydd.
Re: Tack Tesla
Ett exempel från verkligheten:
https://www.youtube.com/watch?v=FadR7ETT_1k
https://www.youtube.com/watch?v=FadR7ETT_1k
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Tack Tesla
Några till från verkligheten.Legato skrev:Ett exempel från verkligheten:
https://www.youtube.com/watch?v=FadR7ETT_1k
Någon som inte följer Tesla kan tro på det du skriver men alla andra vet hur bra eller dåligt det fungerar. Tekniken är inte än tillräckligt bra, sedan kan du påstå vad du vill.
Re: Tack Tesla
Autobroms behöver inte helt undvika en olycka för att vara värdefull. F
För varje km/h hastighet som bromsas bort innan kollisionen blir krockvåldet mindre.
Samma för fotgängarolyckor. Hastigheten vid kollisionsögonblicket är helt avgörande.
Med andra ord, ett bra system är bäst men ett dåligt system är bättre än inget system.
För varje km/h hastighet som bromsas bort innan kollisionen blir krockvåldet mindre.
Samma för fotgängarolyckor. Hastigheten vid kollisionsögonblicket är helt avgörande.
Med andra ord, ett bra system är bäst men ett dåligt system är bättre än inget system.
Re: Tack Tesla
Vilka dumheter. Det där är givetvis inte olyckor som orsakats av autopiloten. De har orsakats av en ouppmärksam förare.nek0 skrev:Några till från verkligheten.Legato skrev:Ett exempel från verkligheten:
https://www.youtube.com/watch?v=FadR7ETT_1k
Någon som inte följer Tesla kan tro på det du skriver men alla andra vet hur bra eller dåligt det fungerar. Tekniken är inte än tillräckligt bra, sedan kan du påstå vad du vill.
Det är ingen som påstått att autopiloten är perfekt, det relevanta är givetvis att den ökar säkerheten jämfört med att vara utan.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Tack Tesla
Jo om den dåliga systemet reagerar. Jag kan inte se att någon av bilarna försökte bromsaFredrik j skrev:Autobroms behöver inte helt undvika en olycka för att vara värdefull. F
För varje km/h hastighet som bromsas bort innan kollisionen blir krockvåldet mindre.
Samma för fotgängarolyckor. Hastigheten vid kollisionsögonblicket är helt avgörande.
Med andra ord, ett bra system är bäst men ett dåligt system är bättre än inget system.
Re: Tack Tesla
Det är ett urgammalt problem som sedan länge ska ha lösts med helt stillastående objekt.nek0 skrev:Jo om den dåliga systemet reagerar. Jag kan inte se att någon av bilarna försökte bromsaFredrik j skrev:Autobroms behöver inte helt undvika en olycka för att vara värdefull. F
För varje km/h hastighet som bromsas bort innan kollisionen blir krockvåldet mindre.
Samma för fotgängarolyckor. Hastigheten vid kollisionsögonblicket är helt avgörande.
Med andra ord, ett bra system är bäst men ett dåligt system är bättre än inget system.
Men återigen, varken Tesla eller någon annan har påstått att AP ska ersätta en förare. Det ska komplettera föraren. I alla dessa fall där bilar kört in i stillastående objekt så har AP varken förbättrat eller försämrat läget.
Det relevanta är återigen att den i väldigt många situationer ser till att olyckor undviks eller lindras. Det är det relevanta.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Tack Tesla
Du kan tycka att det är dumheter, men en del som förlorat sina liv i Tesla trodde att AP-n ökade säkerheten.Legato skrev:Vilka dumheter. Det där är givetvis inte olyckor som orsakats av autopiloten. De har orsakats av en ouppmärksam förare.nek0 skrev:Några till från verkligheten.Legato skrev:Ett exempel från verkligheten:
https://www.youtube.com/watch?v=FadR7ETT_1k
Någon som inte följer Tesla kan tro på det du skriver men alla andra vet hur bra eller dåligt det fungerar. Tekniken är inte än tillräckligt bra, sedan kan du påstå vad du vill.
Det är ingen som påstått att autopiloten är perfekt, det relevanta är givetvis att den ökar säkerheten jämfört med att vara utan.
Re: Tack Tesla
Precis så. Men varför skrev du inte så innan utan visar en film från "verkligheten"?Legato skrev:Det är ett urgammalt problem som sedan länge ska ha lösts med helt stillastående objekt.nek0 skrev:Jo om den dåliga systemet reagerar. Jag kan inte se att någon av bilarna försökte bromsaFredrik j skrev:Autobroms behöver inte helt undvika en olycka för att vara värdefull. F
För varje km/h hastighet som bromsas bort innan kollisionen blir krockvåldet mindre.
Samma för fotgängarolyckor. Hastigheten vid kollisionsögonblicket är helt avgörande.
Med andra ord, ett bra system är bäst men ett dåligt system är bättre än inget system.
Men återigen, varken Tesla eller någon annan har påstått att AP ska ersätta en förare. Det ska komplettera föraren. I alla dessa fall där bilar kört in i stillastående objekt så har AP varken förbättrat eller försämrat läget.
Det relevanta är återigen att den i väldigt många situationer ser till att olyckor undviks eller lindras. Det är det relevanta.
Re: Tack Tesla
Vilket den gör. Det finns det hur mycket statatistik som helst på. Det är inte samma sak som att den ökar säkerheten i alla situationer.nek0 skrev:Du kan tycka att det är dumheter, men en del som förlorat sina liv i Tesla trodde att AP-n ökade säkerheten.Legato skrev:Vilka dumheter. Det där är givetvis inte olyckor som orsakats av autopiloten. De har orsakats av en ouppmärksam förare.nek0 skrev:Några till från verkligheten.Legato skrev:Ett exempel från verkligheten:
https://www.youtube.com/watch?v=FadR7ETT_1k
Någon som inte följer Tesla kan tro på det du skriver men alla andra vet hur bra eller dåligt det fungerar. Tekniken är inte än tillräckligt bra, sedan kan du påstå vad du vill.
Det är ingen som påstått att autopiloten är perfekt, det relevanta är givetvis att den ökar säkerheten jämfört med att vara utan.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Tack Tesla
Filmen jag la upp visar en situation när APn hjälper föraren att undvika en olycka.nek0 skrev:Precis så. Men varför skrev du inte så innan utan visar en film från "verkligheten"?Legato skrev:Det är ett urgammalt problem som sedan länge ska ha lösts med helt stillastående objekt.nek0 skrev:Jo om den dåliga systemet reagerar. Jag kan inte se att någon av bilarna försökte bromsaFredrik j skrev:Autobroms behöver inte helt undvika en olycka för att vara värdefull. F
För varje km/h hastighet som bromsas bort innan kollisionen blir krockvåldet mindre.
Samma för fotgängarolyckor. Hastigheten vid kollisionsögonblicket är helt avgörande.
Med andra ord, ett bra system är bäst men ett dåligt system är bättre än inget system.
Men återigen, varken Tesla eller någon annan har påstått att AP ska ersätta en förare. Det ska komplettera föraren. I alla dessa fall där bilar kört in i stillastående objekt så har AP varken förbättrat eller försämrat läget.
Det relevanta är återigen att den i väldigt många situationer ser till att olyckor undviks eller lindras. Det är det relevanta.
Din film visar ju ingenting som har någon relevans med frågan överhuvudtaget... Den visar situationer när APn inte påverkat situationen, varken till det bättre eller till det sämre.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Tack Tesla
Det vet du, jag och en del andra men inte alla. Hur många är det här på forumet som klagar på EU för att de sabbar för Teslas FSD?. Det finns folk som tror att AP kan allt och det är farligt.Legato skrev:Vilket den gör. Det finns det hur mycket statatistik som helst på. Det är inte samma sak som att den ökar säkerheten i alla situationer.nek0 skrev:Du kan tycka att det är dumheter, men en del som förlorat sina liv i Tesla trodde att AP-n ökade säkerheten.Legato skrev:Vilka dumheter. Det där är givetvis inte olyckor som orsakats av autopiloten. De har orsakats av en ouppmärksam förare.nek0 skrev:Några till från verkligheten.Legato skrev:Ett exempel från verkligheten:
https://www.youtube.com/watch?v=FadR7ETT_1k
Någon som inte följer Tesla kan tro på det du skriver men alla andra vet hur bra eller dåligt det fungerar. Tekniken är inte än tillräckligt bra, sedan kan du påstå vad du vill.
Det är ingen som påstått att autopiloten är perfekt, det relevanta är givetvis att den ökar säkerheten jämfört med att vara utan.