Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Daoops

Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Inlägg av Daoops »

Någon som är bra på tyska som kan reda ut det här lite? Tydligen var Elon uppe och försökte prata lite vett med tyskarna i morse men själva arrangemanget fick rejält med skit på Reddit om man kollar på kommentarerna:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... k_and_the/

Själva framförandet (går även att klicka på titeln på reddit-tråden)
http://www.bmwi.de/DE/Mediathek/videos,did=727254.html

Ingen nådig kritik. "somebody must have decided to not leave this stage to a "dangerous" free thinker and speaker like Elon."
"first guy actually asked for a job as Tesla salesman, wtf?"
"As a German, I couldn't watch this without cringing either."

nån som kan elaborera lite?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Inlägg av TiborBlomhall »

De verkar mest skämmas över tyska ministrars totala förakt av elbilar...

Tyska makthavare är ju dessutom lite extra känsliga kring bilar och utsläpp idag ;) ;) ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Hmm: Elon reported that some (non-German) european car manufacturer recently contacted Tesla in order to use their supercharger network in the future.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verkar inte som de i Tyskland lyckats organisera detta helt bra. Att ministern sedan pratar om att inte riskera jobben för fossilbilstillverkare utan att förstå att samma tillverkare kan tillverka elbilar... Ärlig var han i alla fall men sas detta för att Tyskland känner sig attackerade och måste försvara fossilbilar nu?

Att sedan simultantolka engelskan så att det inte går att lyssna vad som egentligen sägs är också rätt bakåtsträvande. Lika så att mötet avbryts för att ministern inte är närvarande.

Förutom Elon verkar det som de har satt fel namn på konferansen. Borde hetat Wirtschaft für gestern med tanke på politiker, moderator och teknik för mötet...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Mötet mellan "tyska bilindustris fiende nr 1" och "tyska bilindustris främste försvarare" var liiiite illa timat med tanke på senaste dagars händelser :?

Man får vara glad das Minister öht dök upp ;)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Känns lite som Auf Wiedersehen, Deutschland i och med de senaste dagarnas händelser och detta möte. De verkar ha mer stelbenta politiker än Sverige och helt fast i fossilbilspåret. Man skulle nog kunna visa att ett lands bidrag och subventioner till fossilbilar-motsvarande till elbilar är en funktion av antal biltillverkare i landet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

TiborBlomhall skrev:
Hmm: Elon reported that some (non-German) european car manufacturer recently contacted Tesla in order to use their supercharger network in the future.
Japp det är lite stort! Nissan/Renault?
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

kan tyska hyfsat men satans dubbning, prata i mun på folk de dubbar fan t.o.m. Obama

sigmar gav vw en gliring och fick applåder för det

yep utan dubbning

http://www.bmwi.de/DE/Mediathek/videos,did=727262.html
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

Daoops skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nissan är inte europeiskt ;)

OM det inte är Renault, vad kan det då vara? Skulle kunna vara Aston Martin, men deras EV ligger ju 5 år framåt i tiden. Är det något av de vanligare märkena finns ju Fiat (500e), Citroën, Peugeot (iOn), Seat, Skoda, Volvo och NEVS (räknas de som biltillverkare?) som möjligheter.

Min gissning? NEVS tror jag definitivt kan vara intresserade av att ansluta sig. Var det inte prat om någon samarbetspartner de hade får några månader sedan? Annars är det nog Renault.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Framgår det i intervjun om det var superchargers i europa eller i hela världen? Renault finns väl inte i usa..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Jag gissar också på NEVS. NEVS är för litet för att ha sitt eget SC-nätverk och har ju deklarerat att de satsar på 100 % elbilar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Volvo är rätt jäkla troligt kan jag säga. Händer ordentligt med grejer innanför väggarna där nu...

De som tror att det ligger långt fram i tiden får nog dessutom tänka om lite.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

MSO skrev:
Volvo är rätt jäkla troligt kan jag säga. Händer ordentligt med grejer innanför väggarna där nu...

Volvo har ju legat lång fram i utvecklingen men sedan tog de en tupplur på 20 år... Hoppas att de börjat vakna, då kommer kanske helt plötsligt politikerna börja vakna också. Politiker i Sverige idag verkar antingen vilja förbjuda bilar eller vara lokalpatrioter även ifall bolaget ägs av kineser.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

MSO skrev:

Har du någon information som vi andra inte har, isåfall låt höra!?

Det är ju inte alls många månader sedan som Volvo sa blankt nej till rena elbilar och hånade dessa för räckvidd och alla andra elbilsmyter. Det var flera uppsatta i bolaget som då tyckte att bilar skulle prutta, brumma och fjärta ut rök för att vara bra (de la dock inte fram det på exakt det sättet)...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

MSO skrev:

Du vet säkert nåt som inte jag vet men från mitt perspektiv känns det bara väldigt osannolikt att få se något fungerande helelektriskt från Volvo de närmaste åren. Jag blir såklart jättegärna motbevisad.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

danni skrev:
MSO skrev:

Du vet säkert nåt som inte jag vet men från mitt perspektiv känns det bara väldigt osannolikt att få se något fungerande helelektriskt från Volvo de närmaste åren. Jag blir såklart jättegärna motbevisad.
Inte helt ofattbart om de nu svängt om. Självaste Ford trodde inte på eldrift alls och hånade, nu är Bolt på väg.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

chpaulin skrev:
danni skrev:
MSO skrev:

Inte helt ofattbart om de nu svängt om. Självaste Ford trodde inte på eldrift alls och hånade, nu är Bolt på väg.
Bolt är Chevrolets, men Ford ryktas också arbeta på en konkurrent till den och Model 3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Koenigsegg kanske :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

MaLund13 skrev:
Bolt är Chevrolets, men Ford ryktas också arbeta på en konkurrent till den och Model 3.
Ja nu menade jag GM inte Ford såklart :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

MaLund13 skrev:
Daoops skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nissan är inte europeiskt ;)

OM det inte är Renault, vad kan det då vara? Skulle kunna vara Aston Martin, men deras EV ligger ju 5 år framåt i tiden. Är det något av de vanligare märkena finns ju Fiat (500e), Citroën, Peugeot (iOn), Seat, Skoda, Volvo och NEVS (räknas de som biltillverkare?) som möjligheter.

Min gissning? NEVS tror jag definitivt kan vara intresserade av att ansluta sig. Var det inte prat om någon samarbetspartner de hade får några månader sedan? Annars är det nog Renault.
Men är inte han Carlos Ghosn Chef över båda?
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Svenssons skrev:
Känns lite som Auf Wiedersehen, Deutschland i och med de senaste dagarnas händelser och detta möte. De verkar ha mer stelbenta politiker än Sverige och helt fast i fossilbilspåret. Man skulle nog kunna visa att ett lands bidrag och subventioner till fossilbilar-motsvarande till elbilar är en funktion av antal biltillverkare i landet.
Jag tror den ekvationen är exakt sann!
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

mötet var på expo2015 i milano själva mötet var säkert planerat sen läänge men elons närvaro jaja,

sigmar g är väl typ 100 ggr bättre än våra miljöpartister, han är sosse ifs

ps bmwi har inget med bmw att göra
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

https://m.youtube.com/watch?v=C6B6AP86Z ... ECBAB606EC
Youtubeversionen är odubbad.

Den europeiska biltillverkaren kan vara Jaguar med.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Har lyssnat av hela sändningen och har inga problem med det tyska språket.. Delar delvis kritiken av arangemanget, fra att samla fem frågor innan de fick besvaras, stackars Musk kom ju knappt ihåg de fösta frågorna när han skulle besvara fem i taget. DEn tyske ministens inställning till fosilbilstillverkning uppfattar jag dock helt annorlunda; Elon Musk framförde en önskan; att Co2 utsläpp skulle avgiftbeläggas i så hög utsträckning som det skadar miljön vilket skulle göra EV konkurrenskraftiga prismässigt redan idag (ungefär som Norge gör idag, min kommentar). PÅ detta replikerade ministern att det skulle göras successivt för att möjliggöra en omställning av produktionen utan att riskera arbetstillfällen-ganska realpolitiskt. Den enda gången det kom till lite motsättning var när Superchargernätverket kom upp och Musk påpekade att andra biltillverkare var väkomna att ansluta sig (om dom betalade motsvarande anslutningsavgift som Teslaköpare gör idag). Ministern påpekade då att man i Europa hade enats om en europeisk laddstandard och att Teslas inte var kompatibel med den. Inledningsvis fick även VW en gliring av ministern; när man pratade om bilutvecklingen nu i hög grad involverade den digitala tekniken -"även om några nu på sistone varit väl kreativa" eller något åt det hållet..
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

hanty skrev:
Den enda gången det kom till lite motsättning var när Superchargernätverket kom upp och Musk påpekade att andra biltillverkare var väkomna att ansluta sig (om dom betalade motsvarande anslutningsavgift som Teslaköpare gör idag). Ministern påpekade då att man i Europa hade enats om en europeisk laddstandard och att Teslas inte var kompatibel med den. Inledningsvis fick även VW en gliring av ministern; när man pratade om bilutvecklingen nu i hög grad involverade den digitala tekniken -"även om några nu på sistone varit väl kreativa" eller något åt det hållet..
Porsche Turbo Charging på 800 volt, tillhör deras laddning den europeiska laddstandard som man kommit överens om?
(Vilken laddstandard är det EU/Europa kommit överens om? Aldrig hört något om den, men är ju inte förvånad att det INTE är det nuvarande bästa alternativet (Supercharger) som gäller, så bra, smidigt och effektivt fungerar ju inte EU/byråkrati...)
Skriv svar