Krossad bakruta
Moderator: Redaktion
Krossad bakruta
Jag gillar automation och allt runt omkring så att kunna öppna bakluckan med Siri var ju lockande. Jag beställde nya fjädrar från Amazon och installerade.
Visade nöjt frugan som svarar: "Det där är ju värdelöst, nu är den trögare att stänga, ta bort skiten".
När jag ska ta bort de nya dämparna/fjädrarna så sitter de lite hårdare och jag smäller i sidan av bakruteglaset som spricker när fjädern släpper från fästet i bagageluckan.
Är jag först i Sverige att fucka upp bakrutan? enligt CarGlass, Ja. Tesla vill inte byta utan hänvisar till dem. Jag har Trygg Hansas märkesförsäkring.
Nu till min fråga, bör detta gå som glasskada, vagnskada eller drulle?
Påverkar ju kostnaden ganska ordentligt...
Visade nöjt frugan som svarar: "Det där är ju värdelöst, nu är den trögare att stänga, ta bort skiten".
När jag ska ta bort de nya dämparna/fjädrarna så sitter de lite hårdare och jag smäller i sidan av bakruteglaset som spricker när fjädern släpper från fästet i bagageluckan.
Är jag först i Sverige att fucka upp bakrutan? enligt CarGlass, Ja. Tesla vill inte byta utan hänvisar till dem. Jag har Trygg Hansas märkesförsäkring.
Nu till min fråga, bör detta gå som glasskada, vagnskada eller drulle?
Påverkar ju kostnaden ganska ordentligt...
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Krossad bakruta
Vagnskada
Men prova med drulle
Men prova med drulle
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Krossad bakruta
Solklart drulle tycker jag iaf...
Vilket skulle bli billigast?
Vilket skulle bli billigast?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag tror drulle och glas är samma, 1500:-
Allt under 10000 är en bonus
Allt under 10000 är en bonus

100% igenkänningsfaktor på frugans reaktion
Alla nästan fungerande scener man har i hemautomationen har varit orsak till en och annan silent treatment

Jag brukar väga WAF mot kostnad för dylika projekt.
Annars blir det bara trubbel i framtiden precis som default säger
Annars blir det bara trubbel i framtiden precis som default säger

Glasförsäkringen.
Åk till en glasmästare och hör vad det kostar och om han eller nån annan kan fixa och vad det kostar.
Åk till en glasmästare och hör vad det kostar och om han eller nån annan kan fixa och vad det kostar.
Glasförsäkringen tar fram, sido och bakruta MEN du gjorde det själv... 

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Jag inväntar kostnadsförslag från CarGlass, när denna inkommit till Trygg Hansa skall de se vilken självrisk det blir...
Ja, om nu denna ruta någonsin bytts i Sverige innan vilket inte gjorts.Nico skrev:Är la bara att åka till en glasmästare och byta, 1500:-.
Om rutan fanns tillgänglig i Sverige, vilket den inte gör.
Och om försäkringen otvivelaktigt täckte bakrutan som glas, vilket det inte är då ”panoramaglas” inte täcks på glasdelen hos Trygg Hansa.
Panoramarutan är den i mitten mellan fram och bakruta och täcks av vagnskada.cesar skrev:Ja, om nu denna ruta någonsin bytts i Sverige innan vilket inte gjorts.Nico skrev:Är la bara att åka till en glasmästare och byta, 1500:-.
Och om försäkringen otvivelaktigt täckte bakrutan som glas, vilket det inte är då ”panoramaglas” inte täcks på glasdelen hos Trygg Hansa.
Sätt tejp över och kör till dom fått hem grejerna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Definitionen av panoramats verkar de vara lite osäkra på, på Trygg Hansa, jag kan ju delvis förstå för om inte bakrutan på en M3 är panoramatak, vad är?! 
Rutan är tydligen laminerad så jag kör på ganska friskt

Rutan är tydligen laminerad så jag kör på ganska friskt

Ok, var inte meningen att få mitt inlägg att låta spydigt, ber om ursäkt.cesar skrev:Ja, om nu denna ruta någonsin bytts i Sverige innan vilket inte gjorts.Nico skrev:Är la bara att åka till en glasmästare och byta, 1500:-.

Model 3 Long Range AWD
Jag som ska be om ursäkt, dels för att jag var allmänt irriterad när jag skrev och dels för att du har helt rätt!Nico skrev:Ok, var inte meningen att få mitt inlägg att låta spydigt, ber om ursäkt.cesar skrev:Ja, om nu denna ruta någonsin bytts i Sverige innan vilket inte gjorts.Nico skrev:Är la bara att åka till en glasmästare och byta, 1500:-.
Och om försäkringen otvivelaktigt täckte bakrutan som glas, vilket det inte är då ”panoramaglas” inte täcks på glasdelen hos Trygg Hansa.När jag pratade med trygghansa så sades det att glasförsökringen täckte alla rutor förutom rutan ovan förare och passagerare.
Märkligt att du har fått annan information.
Jag fick nyss svar från CarGlass som kontaktat Tesla (vilken service, Pontus på Carglass ska få en whiskey som lovade argumentera för min sak

Yes för mig!
Och ett möjligt prejudikat för andra!
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Grattis! Bra för oss andra att veta.
(vad sa du hade hänt, OM man får fråga)

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Jag sa exakt vad som hade hänt.bonath skrev:Grattis! Bra för oss andra att veta.
Det var inte helt självklart